Naar
boven

De logische maar vaak ontkende Google rankingfactor

Afgelopen vrijdag heeft Moz weer een interessante Whiteboard Friday gepubliceerd genaamd The Impact of Queries, Long and Short Clicks, and Click Through Rate on Google’s Rankings.

Rand heeft het hier over de zogenaamde gebruikersdata die Google gebruikt om rankings te bepalen. Het is een onderwerp waar ik al jaren heilig in geloof maar wat vaak wordt genegeerd omdat het lastig te bewijzen is.

De video

Hieronder zie je integraal de video die Rand heeft gepost:

Gebruikersdata als rankingfactor

Rand heeft het hier dus over zaken als bouncepercentage en doorklikpercentage binnen de zoekresultaten. Dit zijn in mijn ogen altijd rankingfactoren geweest. Of beter gezegd, het zijn zaken waar je je als ondernemer op moet focussen. Je wil dat er zoveel mogelijk mensen doorklikken op jouw resultaat en je wil dat mensen ook daadwerkelijk vinden wat ze zoeken (en dus niet meteen terugklikken naar Google).

Mijn filosofie is dat wat wij kunnen bedenken waarmee we rankings zouden kunnen bepalen dat de knappe koppen bij Google dit al lang bedacht hebben. Dit geldt dus ook voor bijvoorbeeld het bouncepercentage als men op een resultaat klikt.

Wat voor jou als ondernemer vooral belangrijk is om te onthouden van deze video is dat wanneer je aan de slag gaat met een holistische aanpak en je SEO dus binnen de totale marketingstrategie plaatst je je geen zorgen hoeft te maken over het algoritme van Google.

Je bent ze dan immers altijd een stapje voor…

 

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
15 reacties op "De logische maar vaak ontkende Google rankingfactor"
  • Bob zegt:
    18 Sep, 2015 om 09:38

    Dat Google kijkt naar bouncepercentage en doorklikpercentage binnen de zoekresultaten was toch geen geheim? Dat is ook geen probleem, die data kunnen geheel anoniem verzameld worden.

    Het wordt pas een probleem als Google ook data uit Analytics gaat gebruiken om bijvoorbeeld te kijken naar het aantal bezochte pagina’s, de tijd op de site, behaalde conversiedoelen en dat soort kwaliteitsindicatoren. Voor Google een prima manier om de kwaliteit van een website beter in te schatten, maar dan schreeuwen de privacy beschermers natuurlijk moord en brand (terwijl ook die data waarschijnlijk prima geanonimiseerd kunnen worden).

    Naar mijn mening zou Google gek zijn als dat soort data niet stiekem worden meegenomen…

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      20 Sep, 2015 om 18:56

      Dag Bob,

      Ik vind het vooral interessant dat Rand er zoveel onderzoek naar heeft gedaan.

      Wat hij verder ook aanhaalt, en mij ook zeer aannemelijk lijkt, is dat Google wel alle data via Android en Chrome mag gebruiken. Dus op die manier kan Google toch op individueel niveau (per website) gebruikersdata verzamelen.

      Wanneer je daar over nadenkt, de bookmarkfunctie binnen Google Chrome geeft dan ook interessante informatie.

  • Paul zegt:
    18 Sep, 2015 om 10:07

    Dat was volgens mij ook geen geheim inderdaad.

    Het wordt ook een probleem als je sites fake bezocht worden door ghost referrers zoals free-floating-buttons.
    Ze bezoeken je site zogenaamd 1 seconde waardoor je bouncepercentage omhoog schiet.

    Je kunt deze referrers opnemen in je Google Analytics waardoor ze het resultaat niet meer vervuilen.
    Maar wat ik me afvraag, als het een onderdeel van het bepalen van je ranking, waarom onderneemt Google dan een actie tegen dit soort praktijken?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      20 Sep, 2015 om 18:57

      Zoals Rand ook al aangeeft in zijn video, Google is ontzettend goed geworden in het uitsluiten van frauduleuze kliks. Dit komt omdat ze hier veel in geïnvesteerd hebben in de AdWords-tijd.

  • Kees zegt:
    18 Sep, 2015 om 11:39

    Ik vind de bouncepercentage op een aparte manier wordt gemeten. Als iemand direct vindt op je website wat degene zoekt en klikt op een ad of op Terug dan kun je ook spreken van een succes.

    Het is fijn als iemand meerdere pagina’s bezoekt en blijft hangen. Maar dat betekent niet dat de bezoeker ook meer tevreden is met je site.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      20 Sep, 2015 om 19:00

      Dag Kees,

      Het klopt dat een lange tijd op site of lage bouncerate per definitie goed is. Maar de bouncerate en tijd op site (hoog of laag) kan wel vergeleken worden met andere websites binnen dezelfde zoekopdracht. En in die zin kan die informatie dus prima gebruikt worden.

      Ik denk overigens dat Google ook al goed weet welke zoekopdrachten een korte/lange tijd op site “veroorzaken”.

  • Arne van Elk zegt:
    18 Sep, 2015 om 15:57

    Over data van Google Analytics: afgezien van de privacy issues, niet elke site heeft Google Analytics dus is er geen ‘level playing field’. Lijkt me geen ideale situatie om daar dan rankings op te baseren.

    Vergelijk het met het hoger waarderen van de publicaties van bepaalde auteurs (authorrank). Het idee was dat Google Plus via ‘authorship’ zou helpen bij het identificeren van deze auteurs, maar aangezien de meeste deskundigen geen geverifiëerd profiel hadden werkte dat niet, en stopte Google er mee.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      20 Sep, 2015 om 19:01

      Klopt Arne, alleen is er ook nog Google Chrome en Android, twee systemen waar ze ook tijd op site en bouncepercentages mee kunnen meten en die ze wel mogen gebruiken volgens de eigen privacy policy.

  • Jasper zegt:
    18 Sep, 2015 om 22:01

    Als een site geen analytics heeft, zou google dan het bezoekersgedrag niet kunnen meten?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      20 Sep, 2015 om 19:01

      Dag Jasper,

      Jawel, via bijvoorbeeld Google Chrome en Android.

  • Arne van Elk zegt:
    19 Sep, 2015 om 00:22

    Hoi Jasper, zoals Karel ook aangeeft kan Google best iets te weten komen over bezoekersgedrag en de gebruikservaring van een pagina door de interactie met de zoekresultatenpagina’s te meten, maar dat is iets anders dan gedetailleerde data uit Google Analytics gebruiken – áls het er al is …

    Reageren
  • Arne van Elk zegt:
    20 Sep, 2015 om 22:44

    Karel, als het gaat om daadwerkelijk gebruik bij bepalen van ranking, welke data zijn dan volgens jou belangrijker: die uit de SERPS of die uit Chrome/Android?

    Reageren
  • Bob van Biezen zegt:
    21 Sep, 2015 om 10:55

    Goed dat dit onderdeel van SEO weer onder de aandacht komt. Lees in een hoop comments wel dat het woord “Bouncerate” voor verwarring zorgt. Dit lijkt heel erg op “bounce to SERP’s” of een short klik maar bouncerate zoals we dat uit Google Analytics kennen is iets wezenlijk anders. Iemand die een geweldig informatief artikel vind en al zijn vragen beantwoord krijgt en 20 minuten op je website heeft zitten lezen kan via Analytics gewoon een “bounce” zijn. Dit is dan ook meteen één van de redenen waarom deze data voor Google minder interessant is om op te nemen in hun algoritmes. Daarnaast is er natuurlijk nog de comment van Arne waar ik me volledig wil bij aansluiten.

    @paul (sorry reageer functie werkte bij mij niet?) referral spam hoef je je niet druk over te maken omdat deze een signaal naar je Analytics account toesturen en niet daadwerkelijk via de zoekresultaten je website hebben bezocht. Desalniettemin denk ik dat het verwoestend is voor Google, ik kan GA bijna niet meer adviseren aan kleine bedrijven waarbij spam bijna 10-25% van hun totale bezoekersaantal uitmaakt. Ook het uitsluiten werkt niet perfect en eigenlijk iedere methode hiervoor heeft wel zijn nadelen. Daarnaast is de waarde van goede data voor kleine bedrijven het vaak niet waard om de spam uit te laten sluiten.

    Zou nog enkele andere bronnen over dit onderwerp willen delen die wellicht interessant zijn:

    http://davidbutler.co/blog/does-manipulating-serp-ctr-influence-organic-rankings/ – studie naar manipuleren van de CTR (uit de Moz top 10 nieuwsbrief, gok dat Rand op deze studie doelde in de video)

    https://webwhales.nl/branded-zoekvolume-nieuwe-rankingsfactor/ – video van Rand specifiek over de “branded search querry” incl. wat side notes van mij.

    https://marketingmed.nl/hoe-gebruikersgegevens-gebruikt-als-rankingfactor/ – Wat uitgebreider artikel over hoe Google gebruikersgegevens gebruikt incl. wat oude webmaster video’s van Matt Cutts.

    Hoop dat dit het onderwerp verder verduidelijkt!

    Reageren
  • Ronald van Dijk zegt:
    02 Nov, 2015 om 03:21

    Bedankt voor deze info karel

    Reageren
  • Arne van Elk zegt:
    03 Nov, 2015 om 11:25

    Kwam laatst deze tegen, een aardige aanvulling op dit verhaal:
    http://www.pageonepower.com/linkarati/smx-2015-ama-google-search-garyillyes-dannysullivan

    Kijk bij vraag 5: “Google’s Ranking Signals and Click Through Rate”
    Gary Illyes van Google geeft daar aan dat clicks vanuit de SERPs voor personalisatie gebruikt worden, niet voor het daadwerkelijk aanpassen van overall rankings. Volgens Gary zijn dat soort signalen veel te ‘noisy’.

    Reageren

Reageren