Naar
boven

Discussie: Wat is het verdienmodel voor online dagbladen denken jullie?

We hebben het denk ik allemaal wel mee gekregen in deze crisistijd staat de positie van de (online) dagbladen zwaar ter discussie. Wat moet het verdienmodel zijn? Hoe moet er online geld verdiend worden? Kortom wat is de toekomst van het online dagblad? In dit artikel wil ik graag jullie mening hier eens over horen. Met zo veel Internet enthousiasten en professionals op deze blog moeten er toch ideeën zijn over het online verdienmodel.

Online (abonnement) geld vragen aldus Brinkman

De commissie Brinkman is van mening dat er van Internetlezers een bijdrage (tijdelijk) gevraagd mag worden om deze uitgevers de kans te geven om nieuwe modellen te ontwikkelen om online geld te verdienen. Voor alle duidelijkheid: Ik ben het hier niet mee eens: Met de vele miljoenen bezoekers per maand die er zijn en het rijke verleden van de dagbladen moeten zij volgens mij in staat worden geacht zelf de broek op te houden.

Hoe kan er online geld verdient worden met nieuws?

In mijn opinie komt het aan op segmentatie van de enorme hoeveelheid content die deze uitgevers dagelijks produceren. Te vaak nog wordt het nieuws in een bulkvorm aangeboden waardoor doelgroep specifieke adverteerders afhaken vanwege een te algemeen umfeld. Hierdoor blijven CTR’s en ROI’s ver achter in vergelijking met andere online marketing platforms als Adwords, Social media en Affiliate. Er wordt duidelijk niet met scherp geschoten met banners op een dagbladsite.

Hoe segmenteren?

In mijn tijd op de afdeling multimedia bij Wegener hebben wij, denk ik, laten zien hoe het wel kan. Met de website www.zuidbroek.nu hebben we samen met de Rabobank een community gebouwd rondom een nog te bouwen nieuwbouwwijk in Apeldoorn. Op deze website biedt Wegener haar content aan rondom de nieuwbouw van deze wijk en bezoekers kunnen gebruik maken van het forum, zich aanmelden in de wijk en foto’s en blogs lezen van betrokkenen. Resultaat? Enkele tonnen omzet, duizenden bezoekers per maand en een internationale prijs voor innovatie van www.inma.org.

In mijn opinie een succesvol concept dat laat zien dat er wel toekomst is voor de uitgever op Internet.

Met zijn allen?

Ik heb een voorbeeld genoemd maar er moeten volgens mij meer manieren zijn om succes te hebben als traditionele uitgever van nieuws. Wat zijn jullie ideeën? Met zo veel marketeers op Karelgeenen.nl moet er toch iets te bedenken zijn.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gerrit Hopster
Gerrit Hopster is specialist in regionale online marketing voor het MKB en helpt MKBers meer klanten uit de regio te winnen d.m.v. online marketing.
14 reacties op "Discussie: Wat is het verdienmodel voor online dagbladen denken jullie?"
  • Bas zegt:
    17 Dec, 2009 om 10:57

    Slim omgaan met CPA en CPL. Nieuws is gratis en overal dus een abonnementstructuur gaat niet werken.

    Reageren
  • Andrei Westerink zegt:
    17 Dec, 2009 om 12:48

    De visie die ik aanhang is volgens mij gelijk aan die van Bas.

    Gratis aanbieden voor gebruikers eventueel met een opt in (pro versie) voor extra features zolang die echt extra zijn. Basiscontent moet gelijk zijn voor iedereen (vergelijk http://www.hattrick.org).

    Adverteerders laten betalen en vooral in zee gaan met affiliate programma’s cq betalen voor clicks, aankopen, etc. et gevecht aangaan met al die sites die content aanbieden om als affiliate geld te verdienen.

    Verdienmodel is dan gratis klanten koppelen aan betaalde adverteerders (Google?!).

    CPC, CPL cq. affiliate en CPM/bannering/old school reclame.

    Als een online dagblad financieel niet uit kan dan moet je je afvragen of er wel genoeg vraag is. In de huidige internet-commerce is er steeds meer sprake van marktregulering. Als we (de consumer) het wilt dan uiteindelijk betalen we er voor via het advertisement-eco systeem.

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    17 Dec, 2009 om 12:57

    @Bas, Andrei,

    Ik kan jullie hierin zeker volgen maar probeer eens buiten het kader te denken. Hoe kan de content (grote hoeveelheid) worden ingezet om nieuwe inkomsten aan te boren?

    De trend die in Amerika wordt ingezet is het betalen voor bezoek, dit gaat nooit lukken volgens mij.

    Reageren
  • Maarten zegt:
    17 Dec, 2009 om 13:07

    Ter inspiratie en ter aanbeveling:
    Het evenement “Show Me The Money” afgelopen donderdag georganiseerd in de Lichtfabriek werd georganiseerd door de Dutch Media Professionals om een eerste aanzet te geven voor nieuwe verdienmodellen in de media branche.

    @Gerrit; tonnen omzet maken de meeste online dagbladen ook wel. Maar alleen omzet valt in het niet als kosten niet kunnen worden gecontroleerd en het resultaat negatief is. Kun je ook daar iets over zeggen?

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    17 Dec, 2009 om 13:14

    @Maarten, volledig additionele omzet. Kosten beneden de 20K.

    Reageren
  • Martijn Couprie zegt:
    17 Dec, 2009 om 14:26

    Geen uitputtend lijstje:

    Kansen:

    – Meerwaarde bieden, of duidelijker maken, tov gratis nieuws. Nu.nl kan ANP en dergelijke berichten gratis bieden, daar is dus geen winst te halen. Concentreren op unieke content (achtergrond info, diepere analyses) kan specifieke niches aantrekken. Deze niches zou je dan met relevante advertenties kunnen aanspreken.

    – e-readers + rss-feeds/gepersonaliseerd nieuws + flatfee draadloosinternet + een all-in newsabbonement.

    – een algemeen ingeburgerd micropayment systeem + de mogelijkheid om voor (fracties) van centen individuele artikelen te lezen met 1 klik (100.000 lezers x 0,25 cent voor een artikel = 250 euro directe inkomsten).

    Bedreigingen:

    – Overdaad aan (gratis) nieuws. Nieuwe concurrenten: blogs, maar ook buitenlandse kranten.

    – Maximaal te besteden tijd. Onze hoeveelheid vrije tijd is al enige tijd gelijk, de mogelijkheden om die tijd te besteden worden steeds groter (denk alleen aan de opkomst game-industrie, mobiele telefonie, internet en alle online mogelijkheden).

    Ik ben het overigens niet eens met de commissie Brinkman. Dat de krantenindustrie niet goed in te speelt op de opkomst van internet is jammer. Dat dat banen kost is jammer. Maar de opkomst van de telefoon heeft de telegraafindustrie ook de nek omgedraaid.
    Als je als bedrijf of industrie je strategie niet op orde hebt en (daardoor) niet innovatief bent, jammer. Bedrijven komen en gaan. Me dunkt dat het internet zat nieuwe bedrijven, banen en winst gegenereerd heeft.

    Reageren
  • Hypotheek Deventer zegt:
    17 Dec, 2009 om 14:33

    Dat heb je dan netjes gedaan moet ik concluderen.

    Misschien moet er gedacht worden aan een combinatie van betalende adverteerders, zeer laagdrempelige abonnementen en gewone commissie over verkopen. Misschien zelfs eigen producten verkopen? E-books? E-cursus? Verdiepte informatie over onderwerpen verkopen.

    Een ander model kan ik ook niet bedenken anders hadden we het al gedaan.

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    17 Dec, 2009 om 14:45

    @iedereen, leuke maar moeilijke discussie. De content moet dus uniek zijn, wat dat betreft heeft Wegener een voorsprong (regionale content) t.o.v. PCM etc. Wellicht het nieuws aanbieden in persoonlijke profielen. Waarbij je een combi abonnement hebt. Mobiel, Internet, Krant etc.

    Reageren
  • Paul Bos zegt:
    17 Dec, 2009 om 16:44

    Online (abonnement) geld vragen ben ik het absoluut niet mee eens. Nieuws is overal gratis te verkrijgen en dus gaat niemand er voor betalen.

    Wat ik overigens nog niet terugvind in de lijstjes is het aangaan van partnerships. Je zoekt een financieel partner die investeert in jouw project. Denk hierbij aan organisatie welke een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om te informeren, zoals bijvoorbeeld een sportbond… Daarnaast wordt er een verdeelsleutel gemaakt tussen de verdiensten die er behaald worden op de banner-inkomsten. Op die manier heeft de organisatie de kans een gedeelte van haar investering terug te krijgen en jij bent, mits je goede afspraken maakt, uit de kosten.

    Eigen producten verkopen, daar moet je een beetje mee oppassen want wanneer je een online shop gaat runnen op een site waar je ook advertenties verkoopt, dan jaag je daarmee bepaalde adverteerders weg. Die voelen zich vaak ietwat op de tenen getrapt omdat jij in principe een directe concurrent van ze bent.

    Reageren
  • Eddy zegt:
    17 Dec, 2009 om 19:53

    Leuke discussie. Als Marketing manager van de Volkskrant, heb ik mijn gedachten hier ook wel eens over laten gaan :-)).

    De moeilijkheid van het rendabel maken van krantensite ligt volgens mij in de volgende zaken:

    1. kranten zijn vaak gewend veel te duur te produceren. Internet vergt een hele andere – lees goedkopere – manier van produceren.

    2. kranten zijn gewend om erg vanuit zichzelf te denken. Logisch ook. Traditioneel hebben de kranten de rol van het ordenen van het nieuws. De journalist maakt dus de ordening. Dat zie je terug in de sites van de kranten: grote koppen, weinig lijstjes. De gemiddelde internetgebruiker maakt liever zijn eigen keuzes. Dat is ook de reden dat we bij de Volkskrant onlangs onze site hebben vernieuwd met meer lijstjes.

    3. kranten zijn – gemiddeld genomen – terughoudend met investeren in internet. Ook dit is verklaarbaar. Met print worden tientallen miljoenen verdiend. Er is dan al snel de verwachting dat internet het verlies in omzet op print goedmaakt. Maar dat is nou net niet realistisch, waardoor er teleurstelling ontstaat over wat er verdiend wordt met internet.

    Al met al zijn de internetactiviteiten van de Volkskrant ruim winstgevend – ondanks alle berichtgeving over dit thema. De webwinkel doet enkele miljoenen omzet, display doet ook iets met zes nullen, en dan is er nog Google, emailmarketing, mobiel en Parship.

    @Gerrit: die 20.000 kosten lijkt mij toch wel laag. Neem je alle kosten wel mee?? Hoeveel tijd heeft het gekost om op te zetten en te onderhouden?

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    17 Dec, 2009 om 20:13

    @Eddie,

    leuk een bericht vers van de pers (zeg maar). Ik kan hier niet al te diep op ingaan denk ik. Wil mijn vingers niet branden aan eventuele bedrijfsgeheimen maar kan er dit wel over zeggen.

    De omzet (ruim 250 K) was nieuwe omzet voor ons. Wat betreft de kosten, ik denk dat je hierbij niet de kosten van de hele uitgeverij kan meenemen en kijk dan ook puur naar het project.

    Investering 1 AM a 40 uur voor sluiten contracten, 60 uur webmaster om de site te bouwen en 15 K aan mediaruimte om het project te lanceren. De media investering staat natuurlijk niet gelijk aan wat adverteerders zouden betalen omdat het hier om eigen promotie gaat.

    Bij komend voordeel was dat we de website nog een keer hebben kunnen lanceren voor een nieuwbouwwijk in Zwolle. Wederom 40 uur AM maar nu 10 webmaster en wederom 15 K mediaruimte in de regio Zwolle. Omzet uit contracten hetzelfde als bij project 1 (250K)

    Lucratieve business in mijn ogen! Onderhoud van de site, hooguit een uurtje per week. Volledig zelf redzaam gebouwd.

    Reageren
  • Edwin zegt:
    18 Dec, 2009 om 05:59

    Ik denk dat het misschien een idee is om advertenties te verkopen die met het onderwerp te maken hebben. Dus gaat het over een nieuwbouwwijk. Advertenties van aannemers of een loodgieter. Gaat het over autoschade, je raad het al, een plaatselijke schade bedrijf.

    Je moet wel de advertenties vooraf verkopen. Op de plak hebben liggen. Je laat dan de adverteerde per klik afrekenen.

    Ik denk dat dit model wel gaat werken, omdat het direct met het onderwerp te maken heeft.

    Reageren
  • Dennis Griemink zegt:
    18 Dec, 2009 om 08:43

    Een punt waarop offline media het verliest van online media is dat het minder meetbaar en interactief is. Nu kwam ik op http://www.reclameland.nl/qr-code een nieuwe ontwikkeling tegen genaamd QR-codes. Voor degene die niet weten wat dit is, een QR-code is een 2D-barcode. Iedere URL kan worden gecodeerd naar deze barcode. Deze QR-code kan vervolgens in advertenties en marketingcampagnes worden meegenomen zodat de lezer met zijn smart-phone een foto hiervan kan maken waarna automatisch de browser wordt geopend met de gecodeerde website. Dit scheelt de lezer het moeizaam intypen van de URL (die bij een specifieke landing-page behoorlijk lang kan worden). Door deze code is de lezer 1 handeling verwijderd van meer informatie, een bijbehorende YouTube video of inschrijfpagina. Hierdoor wordt het drukwerk interactiever en via de webstats ook meer meetbaar. Deze code slaat een brug tussen offline en online wat offline interessanter maakt voor de lezer en de adverteerder. Ik weet niet of de QR-code de redding is maar het kan in ieder geval een paar zwaktes opvangen.
    Groeten,
    Dennis Griemink

    Reageren
  • Andre rieu tickets bestellen zegt:
    19 Dec, 2009 om 20:07

    @ Paul, inderdaad, ik zou zelf nooit willen betalen voor online nieuws, tenzij ik er een financieel voordeel uit kan halen.

    @ Redactie: “geld verdient worden” >> “geld verdiend worden”

    Reageren

Reageren