Naar
boven

Doe jij het goed op Instagram? Zo meet je dat!

Instagram blog header Canva

Het duurt niet lang meer of je kunt in onze Academy ook de cursus Instagram gaan volgen! Met handige opstarttips, informatie en tools heb je na het doorlopen van de lessen en het examen de kennis die je nodig hebt om goed voorbereid te starten aan je Instagram avontuur. Of om meer te halen uit je huidige activiteiten natuurlijk.

Ben je al wel bezig met Instagram, maar is dat nog heel ‘basis’? Adverteer je bijvoorbeeld al wel, maar mis je de tools die jou vertellen hoe je advertenties het daadwerkelijk doen? Of wil je gewoon weten of je huidige inspanningen wel de moeite waard zijn? In dit artikel delen we verschillende apps met jou die je gaan voorzien van handige statistieken!

Analyseren binnen Instagram zelf: Instagram Insights

Instagram biedt zelf een in-app analytics tool aan voor gebruikers met een Business profiel: Instagram Insights. De tool verzamelt data van de acties van je volgers en gebruikers op je account, posts en stories. De statistieken geven inzicht in wie je doelgroep is, wanneer ze actief zijn en welke acties ze uitvoeren.

Om de statistieken te bekijken ga je naar je bedrijfsprofiel en klik je op het staafdiagram-icoon bovenaan je profiel. Je krijgt statistieken te zien over de mate waarin volgers betrokken zijn met je profiel:

  • Weergaven: het aantal keren dat je post of story is getoond aan je volgers.
  • Bereik: het totaal aantal unieke gebruikers dat je berichten heeft gezien.
  • Profielbezoeken: het aantal keer dat je profiel is bekeken.
  • Websiteklikken: het aantal keren dat de links die in je profiel worden weergegeven aangeklikt zijn.

Hierna volgen statistieken over de prestaties van je populairste berichten: weergaven, bereik en de mate van betrokkenheid. Wanneer je op ‘toon meer’ klikt, zie je de statistieken van een week terug en ouder.

Instagram Insights geeft ook een goed inzicht in je volgers: leeftijd, geslacht, locatie van je volgers en op welke dagen en tijden van de week ze actief zijn. Om de demografische gegevens van je volgers te zien moet je profiel meer dan 100 volgers hebben. Tot slot kun je zien hoe je promotionele berichten presteren.

Instagram Post Insights

Naast de statistieken van je profiel, kun je ook de statistieken per post bekijken. Ga naar je profiel en klik op de post waarvan je de statistieken wil bekijken. Klik vervolgens op ‘toon statistieken’. Je krijgt de volgende gegevens te zien:

  • Vind-ik-leuks: het aantal personen dat je bericht geliked heeft.
  • Opmerkingen: het aantal personen dat heeft gereageerd op je bericht.
  • Opgeslagen: het aantal unieke gebruikers of profielen dat je bericht heeft opgeslagen, of heeft geklikt op het bladwijzer-icoon rechtsonder de post.
  • Acties: het aantal keren dat gebruikers een actie uitvoerde als resultaat van het zien van de post. Onder acties verstaan we het bezoeken van je profiel en vervolgens het klikken op je websitelink, of het volgen van je Instagram account.
  • Ontdekking: hier zie je het percentage gebruikers dat je post wel gezien heeft, maar je account niet volgde, en het aantal unieke gebruikers dat je post gezien heeft. Ook zie je vanaf welke locatie op Instagram je post is bekeken, zoals de gebruikers home feed of via een zoekopdracht, je profiel, een geotag of een hashtag.

Instagram Stories Insights

Tot slot verzamelt Instagram ook de statistieken van je Stories. Om deze statistieken te bekijken ga je naar je profiel en klik je weer op het staafdiagram-icoon bovenaan je profiel. Hier vind je een overzicht van alle statistieken. Scroll helemaal naar beneden voor de statistieken van je Stories. Instagram bewaart statistieken van zowel oude Stories als Stories die nog zichtbaar zijn op je account. Per Story kan je de volgende statistieken bekijken:

  • Impressies: hier zie je hoe vaak je Story gezien is. In je Story kun je één of meerdere foto’s of video’s plaatsen. Instagram telt het zien van je Story als één impressie, ook al heb je meerdere foto’s in je Story geplaatst. Stel dat je vijf foto’s in je Story plaatst, dan maakt het niet uit of iemand één of alle vijf de foto’s bekijken, het telt in beide gevallen als één impressie. Ook in het geval dat iemand je Story meer dan één keer bekijkt, telt dit als één impressie.
  • Bereik: het aantal unieke gebruikers dat je Story heeft bekeken.
  • Tik verder: het aantal keren dat gebruikers op de rechterkant van hun scherm tikken om naar de volgende foto of video te gaan.
  • Tik terug: het aantal keren dat gebruikers op de linkerkant van hun scherm tikken om naar de vorige foto of video te gaan.
  • Reacties: het aantal keren dat gebruikers je een bericht hebben gestuurd via het “Schrijf een chatbericht” berichtenveld op je Story.
  • Swipe weg: het aantal keren dat gebruikers ‘swipen’ naar de Stories van een volgend account.
  • Exits: het aantal keren dat gebruikers de Stories sectie verlaten en teruggaan naar hun home feed.

De statistieken van Instagram Insights geven inzicht in wie je volgers zijn en hoe je account presteert. Deze gegevens zijn erg nuttig bij het opstellen van je Instagram strategie. Maak daarnaast ook gebruik van Google Analytics om te meten hoeveel Instagram gebruikers je website bezoeken, welke content ze bekijken en of dit leidt tot conversies. Door gebruik te maken van meerdere statistieken krijg je een goed beeld van het effect van je marketing inspanningen op Instagram.

Externe analytics apps en tools voor Instagram

Hoe weet je of je volgers je berichten eigenlijk wel zien, of je comments over het hoofd ziet en of je je budget eigenlijk wel op de juiste manier besteed? Naast de bovengenoemde Instagram Insights app zijn er ook verschillende tools waar je nuttige gegevens uit kunt halen. Hieronder vier voorbeelden voor je op een rij!

Keyhole

Keyhole is een tool die zich concentreert op twee hoofddoelen: hashtag en keyword tracking, en account tracking en rapportage. De applicatie meet real-time data, maar ook oudere data en zet die informatie in overzichtelijke grafieken. Hiermee kun je dus simpel analyseren en rapporteren, om je bevindingen toe te passen in je strategie. Keyhole heeft een betaalde versie, maar biedt ook een gratis tracking tool en een trialversie van drie dagen.

In de trialversie heb je toegang tot resultaten van een jaar voor de huidige datum. Je kunt deze versie dus goed gebruiken om een indruk te krijgen van wat je allemaal kunt met deze tool.  

Keyhole screenshot

Squarelovin

Is user generated content een belangrijk onderdeel van je Instagram strategie, of ben je van plan daar veel mee te gaan doen? Dan is Squarelovin een tool die jou wellicht goed kan helpen. Deze helpt jou om UGC te verzamelen, te beheren en te publiceren, met de juiste rechten. Alles binnen één platform! Ook deze tool biedt jou analytics waarmee je je traffic en conversies kunt meten. Wil je het liefst helemaal gaan voor data-analyse, dan kun je ook de Instagram Insights van Squarelovin kiezen.

squarelovin screenshot

Websta

De Instagram analytics tool Websta is een tool die helemaal gratis is. Websta heeft veel weg van Instagram Insights van Squarelovin, maar biedt wel iets meer opties. Met de Websta applicatie kun je bijvoorbeeld Custom Feeds aanmaken die georganiseerd zijn op thema of keyword. Je kunt nieuwe trends en onderwerpen ontdekken, je Instagram activiteit beheren en analysegegevens doornemen over je berichten en de engagement met je volgers. Best gaaf voor een gratis tool!

simplymeasured screenshot

Simply Measured

Simply Measured geeft je inzicht in verschillende data, op verschillende levels. Van het tracken van conversies tot contentanalyse; je kunt hier veel nuttige informatie uithalen. Ook Simply Measured kent een gratis versie en een betaalde tool. Je kunt bijvoorbeeld een gratis Instagram rapport aanvragen als je een account hebt met maximaal 25.000 volgers. In zo’n rapportage zie je bijvoorbeeld hoe effectief je posts zijn, en wat de prestaties zijn geweest in de afgelopen twee weken.

websta screenshot

Naast deze genoemde tools zijn er nog veel meer tools die je kunt bekijken, zoals Iconosquare of Crowdfire. Vind je het moeilijk om te kiezen (wat we best kunnen begrijpen), neem dan gewoon de tijd en probeer eerst de gratis trialversies die bijna álle tools hebben. Zo kom je er in ieder geval ook al snel achter wat voor jou in ieder geval niet werkt.

Welke Instagram Analytics tool gebruik jij graag, en waarom? Laat het weten in de comments! En houd onze Academy en socials in de gaten voor de Instagram cursus.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Bleumink-Spin
Lianne is Copywriter bij KG Bureau. Lianne is de nietmachine van KG Bureau. Iedere tekst die ze schrijft maakt ze tot een samenhangend geheel, zodat het past bij de wensen van de klant.
Wees de eerste die reageert!

Reageren