Naar
boven

Een tagline als motor voor je online marketing

‘Melk de witte motor’, is misschien wel één van de bekendste slagzinnen. Een slagzin werkt ook als motor voor de online marketing van je webwinkel of website. Het zorgt ervoor dat consumenten je merk of bedrijf makkelijk herkennen. En daardoor is de kans groter dat mensen op jouw banner of ad klikken of jouw url direct intypen. Zeker als het je lukt om humor of een alliteratie in jouw slogan te verwerken!

Wat is een slagzin?

Een slagzin vertelt in één zin waar jouw webwinkel of website voor staat of wat je verkoopt. Een slagzin wordt ook vaak een slogan of tagline genoemd. Kijk eens bij de concurrentie welke slagzinnen zij gebruiken. Een aantal voorbeelden van verschillende grote webwinkels op een rijtje:

  • Wehkamp.nl: ‘Eerst wehkamp.nl’
  • Vliegtickets.nl: ‘Vlieg vrolijk’
  • Relatieplanet.nl: ‘Stop met dromen, start met daten’
  • Fleurop.nl: ‘Bloemen met een boodschap’
  • Beslist.nl: ‘Dit. Dat. Alles.’

Inzet van slagzinnen

Een slagzin kun je inzetten bij al je marketinguitingen, bijvoorbeeld in banners. Denk ook aan het logo op je site, die heeft namelijk vaak een prominente plaats op de website. E-mailhandtekeningen zijn ook zeer geschikt om een slagzin onder te plaatsen.

Kortom: juist doordat een slagzin lekker kort is (zie volgende alinea), kun je de slagzin (bijna) overal gebruiken om je te onderscheiden van concurrenten.

Niet te lang, niet te kort

Een goede slagzin is altijd beknopt en pakkend. Pas als mensen je slagzin onthouden, werkt die voor je organisatie. Zorg er daarom voor dat je slagzin niet te lang is, eigenlijk geldt altijd dat een korte slagzin beter werkt. Houd een lengte aan van ongeveer 50 tekens (inclusief spaties) als maximum.

Ruimte voor verbeelding

Zoals de opsomming bij het eerste punt al laat zien, hoef je niet letterlijk te zeggen wat je doet. Bij een slagzin moet je het niet teveel voorkauwen, maar laat juist ruimte voor de verbeelding. ‘Melk de witte motor’, vertelt de ontvanger dat melk goed voor hem is en hij is een stuk beter dan de slagzin: ‘Melk is goed voor u’, maar ‘Melk is goed voor elk’ is juist wel weer goed. Het is de grootste uitdaging om op die manier een slagzin op te stellen.

Schrijf in rijmvorm

Een creatieve manier om je slagzin vorm te geven is door hem te laten rijmen. Dat zorgt er ook sneller voor dat de slagzin blijft hangen bij de ontvanger. Naast de witte motor hadden de samenwerkende melkfabrieken een andere succesvolle slagzin: ‘Melk is goed voor elk.’ Het bekt lekker, maar het moet wel natuurlijk zijn. Voorkom daarom geforceerde rijmwoorden.

Pakkende vorm: alliteratie

Een andere pakkende vorm voor slagzinnen is de zogenoemde alliteratie. Denk daarbij aan: “Heerlijk, Helder, Heineken” (nu gebruiken ze: “open your world”). Een alliteratie is een zin waarin de woorden met dezelfde medeklinker beginnen. De slagzin van Relatieplanet.nl is ook een voorbeeld van een alliteratie: ‘Stop met dromen, start met daten’.

Dat wordt lachen

Een slagzin met humor is een pré. De kans dat je slagzin blijft hangen bij de ontvanger, is dan nog groter. Maar de uitdaging wordt groter, het is lastig om grappig te zijn. Ga je voor een humorvolle slagzin, zorg er dan voor dat de zin niet te flauw wordt. Test de kracht van de humor en vraag naar de mening van anderen.

Durf te vragen

Aan je achterban vragen om mee te denken, bijvoorbeeld via nieuwsbrief of sociale media, is een kans en een valkuil in één. De slechte inzendingen zullen talrijker zijn dan de briljante ideeën. Daarnaast zal je ongetwijfeld commentaar krijgen op de uiteindelijke keuze, omdat iedere inzender waarschijnlijk zijn eigen slagzin de beste vindt. Schakel je toch hulp in, maak er dan een wedstrijd van en communiceer het ook via sociale media. Het is een goede kans om een bredere doelgroep te bereiken.

Check en dubbelcheck je slagzin

Een slagzin kan in jouw ogen geniaal zijn, maar niet begrepen worden door je doelgroep. Test daarom jouw slagzin of maak een shortlist waaruit je achterban en doelgroep een slagzin kiezen.

Speciale actie Checklist Webwinkel lezers Karelgeenen.nl

Ben je op zoek naar meer tips en trucs voor jouw webwinkel? Neem dan een voordelig proefabonnement op het vakblad Checklist Webwinkel. Bezoekers van Karelgeenen.nl krijgen een super aantrekkelijk aanbod, 6 nummers voor slechts € 5,- ! Bekijk hier de speciale actie!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Auke Bullema
Als redacteur werkt Auke Bullema sinds de oprichting voor het vakblad Checklist Webwinkel. Checklist Webwinkel is een tweewekelijks magazine vol praktische artikelen voor ondernemers die een webwinkel gaan starten en webwinkeliers die willen professionaliseren.
5 reacties op "Een tagline als motor voor je online marketing"
  • Mischa zegt:
    20 Feb, 2014 om 13:30

    Een tagline zie ik als iets anders dan een slagzin.
    Het verschil?
    Een tagline is typisch online marketing, een slagzin is het summum van traditionele offline marketing.

    Een tagline is het zinnetje onder je logo dat je positionering verheldert. Dat en alleen dat is het doel ervan, meen ik. De verheldering is belangrijker dan rijm en humor.

    Neem ‘Eerst Wehkamp.nl’: Waarom?
    Of ‘Vlieg vrolijk’: Fijn, maar wat kost me dat?

    De homepage van een website heeft 3 belangrijke vragen te bewantwoorden: Bij wie ben ik? Wat kan ik hier doen? Waarom zou ik dat hier doen.

    Logo, tagline en hoofdtitel spelen hier een essentiële rol.

    Reageren
  • Auke Bullema zegt:
    20 Feb, 2014 om 15:33

    Beste Mischa,

    Bedankt voor je reactie.

    Maar wat als je bij het beantwoorden van die drie vragen ook nog een beetje humor of emotie(bijv door een rijm) kunt toevoegen? Dat zorgt volgens mij voor een positievere associatie bij de klant. Zodat zij u herinneren of zelfs nog een keer terugkomen.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    20 Feb, 2014 om 15:42

    Auke, ik geloof niet dat je de meest positieve associatie bij bezoekers bereikt door hen centraal te stellen en ze te helpen bij wat ze komen doen. Mensen komen nooit zomaar naar je website.

    Zie ook mijn artikel hier op KG: http://www.karelgeenen.nl/27/waarom-je-bezoekers-centraal-stellen-de-essentie-is/

    De tagline kan een sleutelrol spelen in het centraal stellen van de bezoeker. Als die toevallig rijmt of humoristisch is dat mooi meegenomen. Dat als drijfveer nemen, is organisatiegericht denken.

    Reageren
  • Romano Groenewoud zegt:
    21 Feb, 2014 om 06:10

    Goede tip om de achterban te vragen te komen met een tagline. Ben zelf niet zo goed in dit soort creatieve uitingen dus beter om uit de besteden! Misschien is het ook een idee om op Fiverr te kijken voor specialisten…

    Reageren
  • JG zegt:
    01 Mrt, 2014 om 16:27

    Super goeie tip! Ik ben zelf ook niet zo creatief om een goede slagzin te verzinnen, maar we zijn recentelijk bezig om duidelijk en herkenbaar naar buiten te treden.

    Reageren

Reageren