Naar
boven

Haal jij al het meeste uit je Google Shopping campagnes?

google shopping optimaliseren

Misschien herken je dat wel, je hebt een actieve Google Shopping campagne maar deze levert nog niet op wat je ervan gehoopt had. Het kan zelfs zo zijn dat je campagne meer geld kost dan dat deze oplevert. Zelf heb ik onlangs zo’n campagne mogen beheren. Ik had geen idee waar ik moest beginnen, dus ben ik maar begonnen met het begin: de productfeed. Met behulp van de informatie die Google beschikbaar stelt en diverse blogs, waaronder die van mijn collega Rick, heb ik de feed verbeterd. Maar hoe ga je dan verder? Dat ga ik je uitleggen.

Statistieken op productniveau

Bij het starten van een Shopping campagne in Google AdWords, staan vaak alle producten in 1 campagne en in 1 advertentiegroep. Na verloop van tijd krijg je statistieken voor alle producten, en beperkte inzage in wat elk individueel product doet.

  1. Klik op het tabblad Advertentiegroepen op Alle producten
  2. Klik op het plusje naast ‘Alle producten’. Je krijgt nu een pop-up waarin je de producten verder kunt onderverdelen.
  3. Kies voor Item-ID en voeg alle items toe.

Zo krijg je al meer informatie over de prestaties van individuele producten.

google shopping alle producten print screen

Campagnes opsplitsen

Wil je een stap verder gaan? Kies dan voor het opsplitsen van je campagnes. Dit doe je allereerst op basis van de mogelijkheden die je feed heeft én je eigen voorkeur. Zelf kies ik er vaak voor om de campagnes op basis van merk of productgroep op te zetten, maar je kunt dit natuurlijk helemaal invullen naar jouw eigen voorkeuren.

Campagneniveau

Kies bij het aanmaken van een nieuwe Shopping campagne bij de vraag over het productfilter voor ‘Aangepast filter maken’. Bepaal vervolgens de basis voor de campagne die je wilt opzetten. In onderstaand voorbeeld zie je dat ik een campagne maak voor het merk Apple. Ik adviseer je dit principe toe te passen op jouw campagne. Herhaal vervolgens bovenstaande stappen om weer meer inzicht op productniveau te krijgen.

productfilter-op-campagneniveau google shopping

Tip: plaats goedlopende producten of producten met een hoge marge in een aparte campagne. Zorg daarbij wel dat deze campagne nooit door budget beperkt wordt.

Advertentiegroepniveau

Een andere optie is werken met meerdere advertentiegroepen, in plaats van met meerdere campagnes.

  1. Klik op ‘+ Advertentiegroep’
  2. Vul een passende naam in
  3. Kies bij ‘Advertentiegroep maken’ voor ‘Maak één advertentiegroep en genereer meerdere productgroepen op basis van het productkenmerk dat u kiest.’
  4. Maak een keuze uit: merk, Item-ID, producttype en categorie
  5. Zet een vinkje bij ‘Nogmaals onderverdelen op basis van artikel-ID’ ( niet mogelijk wanneer je hebt gekozen voor Item-ID)
  6. Klik op ‘Opslaan en doorgaan’ om de advertentiegroep aan te maken.

advertentiegroep aanmaken google shopping

Wil je je budget op een specifieke manier verdelen over je Shopping campagnes? Dan adviseer ik je om meerdere campagnes aan te maken.

Inzicht in je zoekwoorden

Met bovenstaande kun je al heel ver komen. Je krijgt meer inzicht op het niveau dat jij wilt. Toen ik met mijn campagne bezig was, liep ik tegen het volgende aan: hoe krijg ik inzicht in de zoektermen die mijn individuele producten tonen? De enige manier is om voor elk product een aparte advertentiegroep aan te maken. Lang wist ik niet hoe dit werkte, maar inmiddels weet ik het en dat deel ik graag met jou.

  1. Herhaal bovenstaande stappen voor het aanmaken van een advertentiegroep. Vul bij stap 2 de naam van het product in. Kies bij stap 4 voor Item-ID en sla de advertentiegroep op;
  2. Klik naast ‘Alle producten’ op het potloodje om de inmiddels bekende pop-up te krijgen.
  3. Selecteer bovenaan weer Item-ID;
  4. Verwijder alle geselecteerde producten door op het kruisje naast ‘geselecteerd’ te klikken;
  5. Kies uit de lijst jouw Item-ID of nog makkelijker: klik op ‘of voeg waarden handmatig bulksgewijs toe’ onderaan de lijst, plak het Item-ID en klik op ‘Waarden toevoegen’. Sla de onderverdeling op;
  6. Tot slot: klik naast ‘Overige items in ‘Alle producten’’ op de bieding en sluit de overige producten uit.

Je bent nu klaar om op productniveau jouw campagne verder te gaan optimaliseren. Zo heb je inzicht in de zoektermen die jouw product activeren en kun je ook zoektermen uitsluiten.

Zoals je zult begrijpen is dit wel te doen voor webshops met een beperkt assortiment, maar zodra je een assortiment hebt van enkele honderden of duizenden producten wordt het lastiger te beheersen en bij te houden. Mijn tip is: start het opsplitsen van je campagnes op basis van merk of productgroep. Verzamel data, analyseer welke productgroepen of merken het best presteren en start daar met het aanmaken van een advertentiegroep per product.

advertentiegroep per product google shopping

Conclusie

Met bovenstaande tips kun jij direct aan de slag om ook jouw Shopping campagne tot een succes te maken. Heb je nog vragen of aanvullende tips? Laat hieronder jouw reactie achter. Ik ben benieuwd!

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Anita Mooij
Anita is Online Marketing Consultant bij KGOM. Ze is een echte spin in het wereldwijde web. Behoudt het overzicht, zelfs in de meest complexe cases.
Wees de eerste die reageert!

Reageren