Naar
boven

INFOGRAPHIC | Hoe belangrijk is content marketing voor SEO?

Om met jouw website hoog in de zoekmachines te komen via zoekmachine optimalisatie (SEO), is content marketing van steeds groter belang. Met content marketing zorg je voor waardevolle, relevante content voor jouw doelgroep die je verspreid via jouw eigen blog, andere websites en sociale media. Op deze manier “verdien” je als het ware links en daarnaast realiseer je ook likes, retweets en andere sociale mentions ”“ als jouw content kwalitatief genoeg is!

Alleen: hoe belangrijk is content marketing voor SEO? Om hier achter te komen, hebben maar liefst 500 professionals in online marketing, e-commerce en SEO meegedaan aan een uitgebreid onderzoek. In de onderstaande infographic zie je de resultaten hiervan:

Content-Marketing-SEO-Infographic

Resultaten uit het onderzoek

Uit het onderzoek kwamen deze interessante resultaten:
Ӣ 41% zet al content marketing in
Ӣ Belangrijke doelen voor content marketing zijn: lead generatie (31%) en het verhogen van sales (28%)
Ӣ 19% gelooft dat content marketing de toekomst voor SEO/online marketing is

De grote uitdagingen bij content marketing zijn volgens de respondenten met name:
Ӣ realisatie van de content (38%)
Ӣ verspreiding (of seeden) van de content (29%)
Ӣ meten van content marketing succes (14%)

Content Marketing steeds belangrijker voor de online marketeer

Uit het onderzoek blijkt dat steeds meer online marketeers de voordelen van content marketing zien en dit inzetten voor meer leads of sales. Eigenlijk ligt dit ook voor de hand: door de vele updates van het Google algoritme is het steeds lastiger om met lage kwaliteit content en links te scoren.

Relevante, hoogwaardige content levert dus winst op alle vlakken! Ben jij al gestart met content marketing?

Met dank aan Linkbird voor het Content Marketing & SEO rapport en de originele infographic.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Frank Husmann
Frank is co-founder van Online Succes: software om simpel en snel nieuwe B2B leads te generen om jouw sales mee te versnellen. Hij deelt zijn kennis over leadgeneratie graag via zijn trainingen, blogs en boeken.
13 reacties op "INFOGRAPHIC | Hoe belangrijk is content marketing voor SEO?"
  • Christian zegt:
    17 Jan, 2014 om 11:46

    Ik had deze inderdaad ook al voorbij zien komen via Linkbird volgens mij, leuk dat je deze even hebt vertaald :). Is het ook nog mogelijk om de infographic te vergroten?

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      17 Jan, 2014 om 12:20

      Hoi Christian, kunt er nu op klikken! ;-)

  • jerry cotton zegt:
    18 Jan, 2014 om 11:26

    Ok begrijp wel het nut van goede content maar ik vind het zo moeilijk. Ik denk dat het sowieso voor webwinkels lastig is. Content maken (buiten je artikelen) is tijsrovend en welke content is ook lastig. Ik schrijf wel over trends enzo maar die info haal ik ook weer van het net. Daarnaast leeft het blijkbaar niet echt want wat ik ook probeer, weinig reactie. Mensen retwitteren alleen als ik iets gratis geef maar of jedaar nu iets aan hebt is sterk de vraag. Hetzelfde geldt voor linkbuiding. Als webshob ben je veelal aangewezen op linkruil en af en toe een artikel op een artikelblog dat niet bedoeld is om te lezen maar om links te plaatsen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere webwinkeleigenaar hierover denken en zou graag willen weten of zij nog goede tips hebben. Ter info ik verkoop slaapkamerspyllen. Ik ben benieuwd. Reageer!

    Reageren
  • Erwin van Ginkel zegt:
    18 Jan, 2014 om 23:06

    Wij halen de beste resultaten met het goed inzetten van content marketing. Google levert leterlijk duizenden bezoekers, wanneer je goede artikelen op je website hebt staan.

    Het probleem zit erin dat veel organisaties niet goed zijn in het produceren van waardevolle, relevante content. Een doorsnee midden- en kleinbedrijf lukt het niet om verder te komen dan af en toe een nieuwsbericht. In dat geval steken we niet in op een blog, maar proberen we – eventueel met behulp van tekstschrijvers – zoveel mogelijk informatieve statische pagina’s te creëren. Deze landingspagina’s voorkomen dat een organisatie permanent moet gaan bloggen en is als zodanig een redelijk alternatief.

    In mijn beleving is dat exact waar een webshop zich ook op zou moeten richten. Goede landingspagina’s maken van de producten met behulp van de taxonomie.

    Reageren
  • Frank zegt:
    20 Jan, 2014 om 12:35

    Hi Jerry, dank voor je reactie. Jouw feedback krijg ik vaker over content marketing icm SEO. De sleutel zit hem in 3 factoren: hoge kwaliteit content realiseren, consequent publiceren en promotie van je content. Dit laatste wordt vaak vergeten of minimaal gedaan (denk aan het publiceren van gastblogs bijv.) en het realiseren van kwaliteits content schiet er ook nog wel eens bij in.

    Specifiek voor jouw markt (slaapkamer artikelen) zou je bijv. dit soort content kunnen realiseren:
    * Hoe val je snel in slaap?
    * Hoe wordt je uitgerust wakker? 10 tips voor de perfecte slaap
    * Wat doen we allemaal in bed?
    * De 5 beste slaap apps voor jouw smartphone
    * etc.
    Van bovenstaande content kun je infographics maken, video’s, artikelen etc. Websites als Lifehacking.nl vinden dit soort info erg interessant en zo kun je nog meer (lifestyle-achtige) websites vinden die in eerste instantie niet direct met jouw producten te maken hebben.

    Je vraag lijkt me leuk om als case te gebruiken voor een artikel: als je dat ziet zitten, laat dan je gegevens hier of op mijn site achter :)

    Reageren
  • Arjan Griffien zegt:
    22 Jan, 2014 om 09:40

    Dat slechts 19% geloofd dat SEO/content marketing de toekomst is van online marketing verbaast mij toch wel heel erg. Ik behoor zeker tot die 19%, maar als online marketeers om mij heen spreek, dan hoor ik veel dezelfde geluiden. Had dus ook wel verwacht dat dit percentage hoger zou zijn.

    Reageren
  • Jaap Kranenburg zegt:
    22 Jan, 2014 om 20:05

    hallo Jerry,
    Het probleem dat jij aan voert wil ik graag delen. Ook ik zit met hetzelfde.Een webshop van 2 weken oud, hoe breng je die “aan de man”. Op Facebook doe ik wat pogingen, maar het schrijven van een goed artikel over een game shop valt niet mee. Ik vind het een leuke markt, maar heb er geen enkel verstand van.
    Deze discussie zal ik dus zeker gaan volgen.

    Reageren
  • HP zegt:
    22 Jan, 2014 om 23:29

    Hi Jaap,

    Ook ik heb op Facebook geadverteerd, je betaald veel om een kleine (mogelijke) doelgroep te benaderen. Helaas levert het bijna nooit iets op, grootste reden is dat meer dan 50% van die mensen via de smartphone Facebook checken. Soms klikken ze op je add en komen dan op je bedrijfspagina uit, van die groep klikt minder dan 10% door naar je shop. Als je shop dan ook niet mobile ready is ben je al verloren.
    Al met al leuk dat Facebook add gedoe maar levert na een weekje adverteren en 1000 euro lichter niets op.
    HP

    Reageren
  • Christian zegt:
    23 Jan, 2014 om 09:00

    Hey Jaap,

    In jouw specifieke geval zou ik kijken wat je zou kunnen schrijven over je games. Dus bijvoorbeeld reviews, of een column over wat er in de week is gepasseerd. Maar wijs ook op komende releases van games die jij in je shop krijgt. Het vergt uiteraard wel een lange adem, maar is op termijn rendabeler dan via bijvoorbeeld Facebook te adverteren.

    Reageren
  • Frank zegt:
    23 Jan, 2014 om 10:33

    Hi Jaap, dank voor je reactie. Jammer om te horen dat je (nog) geen succesvolle Facebook advertentie campagnes hebt gedraaid. Je reactie is alleen een beetje off topic aangezien het artikel over Content Marketing & SEO gaat en niet over betaald adverteren in FB :)

    Hoe dan ook: de succesvolle campagnes in FB die ik heb gedraaid in de consumenten markt liet ik altijd vanuit FB op een pagina op een website landen en niet naar een bedrijfspagina oid omdat er dan teveel stappen tussen zitten.

    Verder helemaal eens met de reactie Christian en wat ik eerder al aangaf: consequent kwalitatieve content realiseren en deze uitgebreid promoten levert zeker succes op een langere termijn. Maar als je nu direct sales wilt hebben, dan kun je het beste Adwords aanzetten op longtail keywords. Succes!

    Reageren
  • Jan zegt:
    24 Jan, 2014 om 08:38

    Bedankt voor de duidelijke infographic.

    Mvg,
    Jan

    Reageren
  • john zegt:
    25 Jan, 2014 om 08:21

    Jep en aan het einde van de dag draait het nog steeds om backlinks, vind dat links verdienen gelul eerlijk gezegd. Ja goede content is king inderdaad en het is leuk als mensen het delen. Maar in een niche in zoals hierboven slaapkamer artikelen of iets dergelijks. Is het best lastig om links te vinden op die manier of dacht je dat de concurrentie je mooie artikelen gaan delen ? Google predikt met links moet je verdienen, maar dit werkt in de praktijk naar mijn ervaring net even anders. Zie nog heel veel topposities met startpagina kloon links of vage buitenlandse high pr links.

    Zorg gewoon voor degelijke seo teksten en get kwalitatieve links, betaald of niet maakt niet uit. Koop of begin andere informatieve websites over slapen en haal zo je links binnen( wel op andere ip’s zetten). Linkwheel van web 2.0 sites als squidoo, blogger met wat leuke artikelen erop er omheen bouwen. Moet jij eens opletten wat het met je vindbaarheid doet.

    Als je kijkt naar de toprankings in competitieve zoekwoorden is het allemaal gekocht en niet verkregen omdat ze nou zulke goede deelbare en nuttige content schrijven. Kortom get links.

    Reageren

Reageren