Naar
boven

Investeer eerst in meer conversie, dan in meer bezoekers

Elke website is een trechter

Elke website heeft een doel. Ik hoop dat je weet wat het doel van jouw website is. Of de doelen. Uiteraard kan je meerdere doelen hebben.

De verhouding tussen alle bezoekers van een site en het aantal bezoekers die dat doel bereiken, noemen we de conversieratio.

Op een e-commerce website is het hoofddoel verkopen afsluiten. Van je bezoekers klanten maken. Als er van de 100 bezoekers op je site 1 bezoeker een aankoop doet, heb je een conversieratio van 1%. Dat is de trechter die hieronder staat.

Meer bezoekers willen, is niet altijd slim

In de hoop meer omzet te draaien, investeren veel website-eigenaars in meer bezoekers. Google Adwords campagne opstarten, proberen om hoog te scoren in Google, aanwezigheid op netwerken zoals Facebook en Twitter enz.

Het resultaat is vaak ontgoochelend. Om het aantal klanten te verdubbelen, moet je namelijk het aantal bezoekers verdubbelen. De trechter waardoor af en toe een klant floept, blijft immers even smal. Bovendien zijn veel inspanningen zeer kortstondig: als je advertentie stopt, stopt ook de toename van bezoekers.

Meer conversie is altijd slim

Investeren in meer conversie is een kost met blijvend resultaat. Dat doe je bijvoorbeeld door de usability te verbeteren, de informatiearchitectuur en navigatie op punt te stellen, betere teksten te schrijven, je invulformulieren te vereenvoudigen, de kijkrichting van de surfer te beïnvloeden door goede foto’s etc.

Kortom: door de usability beter te maken haal je dus meer klanten en inkomsten uit eenzelfde aantal bezoekers. En de resultaten zijn blijvend.

Meer conversie + meer bezoekers = Slapend rijk

Als je je website echt optimaal wil laten opbrengen, moet je beide technieken gebruiken. Maar als je slim bent, investeer je eerst in usability voor een hogere conversie en daarna in meer bezoekers.

En hopelijk besef je dat je conversie altijd beter kan. Usability is geen eenmalige investering.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karl Gilis
Karl is een Belgische usability specialist en informatiearchitect. Hij heeft zijn eigen blog over web usability.
19 reacties op "Investeer eerst in meer conversie, dan in meer bezoekers"
  • Derk zegt:
    17 Jan, 2011 om 15:26

    ‘De kijkrichting van de gebruiker beïnvloeden’ zou een leuke A/B test zijn! (de uitkomst weten we al maar toch desalniettemin grappig om mee aan te kunnen tonen hoe gebruikers te beïnvloeden zijn)

    Verder helder stuk! Conversie .. is what its all about!

    Reageren
  • Carolien Baecke zegt:
    17 Jan, 2011 om 15:27

    Goed artikel!

    Hier kunnen heel veel websites nog wat van leren. Aan de slag dus. Iedereen wil tegenwoordig meer bezoekers, maar het is toch echt de site zelf die moet converteren.

    Maakt ook maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het is om website analyse toe te passen.

    Reageren
  • Relatiegeschenken zegt:
    17 Jan, 2011 om 16:52

    Heel goed artikel. Herinnert mij er weer even aan dat Google niet het enige is dat telt. Goed uitgelegd.

    Reageren
  • carnavalskleding zegt:
    17 Jan, 2011 om 19:51

    Dit is 1 van de belangrijkste redenen waarom long tail keywords zo populair (zouden moeten) zijn.

    Reageren
    • Groene webhosting zegt:
      17 Jan, 2011 om 21:50

      long tail keywords zitten denk ik al in de fase na conversieoptimalisatie.
      Ik denk dat dat meer onder de noemer “gericht” meer verkeer valt.
      De pagina waar die bezoekers uitkomen zal toch eerst geoptimaliseerd moeten worden.

  • Kerstpakketten zegt:
    17 Jan, 2011 om 20:29

    Goed uitgelegd… Eerst usability en dan seo, dat is volgens mij de sleutel naar conversie.

    Reageren
  • Nucashnl zegt:
    17 Jan, 2011 om 21:53

    Conversie is inderdaad veel belangrijker, zonder goede conversie zul je niet snel klanten krijgen en blijven het nutteloze bezoekers in principe. Dit blijft een punt wat veel mensen vergeten.

    Reageren
  • Jan VDG zegt:
    17 Jan, 2011 om 23:46

    Dit is een leuk artikel, maar plagiaat. Dit artikel is al eerder verschenen elders.

    Reageren
  • Karl Gilis zegt:
    18 Jan, 2011 om 00:59

    @ Jan VDG

    Ik zou het niet echt plagiaat noemen. Ik schreef wel een gelijkaardig artikel op mijn eigen blog, waarvoor ik zelf de afbeeldingen maakte. Even opletten met beschuldigingen dus….

    Reageren
  • Jan VDG zegt:
    18 Jan, 2011 om 07:57

    @Karl Gilis,

    Het artikel op je eigen blog is niet gelijkaardig, maar hetzelfde. Je hebt enkel wat woordjes gewijzigd. Maar ook dat artikel is al eerder verschenen elders, op een Amerikaanse website.

    Je hebt die afbeeldingen zelf gemaakt? Op je eigen weblog staat bij het bewuste artikel dat Willem Pirquin ze gemaakt heeft!

    Reageren
  • Karl Gilis zegt:
    18 Jan, 2011 om 08:14

    @Jan VDG

    Willem heeft ze gemaakt in onze opdracht. Wij hebben ervoor betaald en zijn er de eigenaar van.

    En no way dat het artikel zelf plagiaat is. Toon mij dan maar eens dat artikel. Er zullen waarschijnlijk wel gelijkaardige artikels bestaan op internet, maar obver welk onderwerp niet hé.

    Reageren
  • Filip G. zegt:
    18 Jan, 2011 om 08:42

    Duidelijke, heldere uitleg. Erg vanzelfsprekend maar de valstrik van meer, meer, meer bezoekers is zo groot.

    En inderdaad al gelijkaardige ideeën gelezen, maar nog nooit zo to the point en met zo’n veelzeggende prentjes erbij.

    Reageren
  • Frans Sijtsma zegt:
    18 Jan, 2011 om 13:55

    De eerste stap moet in mijn ogen zijn dat je zeker weet dat je de juiste bezoekers op je site hebt voordat je er meer gaat zoeken of optimaliseren.

    Stel dat je audi’s verkoopt en je krijgt een groep mensen in je showroom. Nu zit er tussen die groep mensen nog 50% die eigenlijk een Renault wilde kopen.

    Wil ik dan trachten die renaultkopers, die andere eisen , wensen en budget hebben , over te halen om toch een audi te kopen dan maak ik wellicht hele verkeerde conversiekeuzes die tot gevolg hebben dat de echte audi-geinteresseerden afhaken.

    Zorg dus eerst dat je je doelgroep 100% kent, in beeld hebt, en uitgefilterd hebt en ga dan pas optimaliseren om je conversie te verhogen.

    Reageren
  • Karl Gilis zegt:
    18 Jan, 2011 om 14:14

    @Frans

    Ik weet niet of het ‘eerst’ de juiste bezoekers moeten zijn, maar het is natuurlijk zo dat in al je acties om bezoekers te lokken je vooral moet proberen de ‘juiste’ bezoekers te lokken.

    Het is zeker zo dat vandaag nog te veel mensen qua blindelings mensen naar hun site lokken. Juist adverteren, met de juiste trefwoorden scoren en zo gericht mogelijk mensen over de vloer krijgen.

    Reageren
  • Paul zegt:
    18 Jan, 2011 om 17:10

    Als webbouwer ben ik het reikhalzend eens dat eerst eens kijken naar je eigen website zeer belangrijk is voordat je bezig gaat houden met meer bezoekers.

    Wat gesteld wordt in het artikel is wel heel zwart wit. Linkbuilding is wel degelijk een lange termijn oplossing en zorgt voor langere periode voor meer bezoekers. Een adwords advertentie is korte termijn, maar is vaak wel eenvoudiger om in te regelen en resultaat mee te behalen.

    Websites optimaliseren voor conversie zou ik bestempelen als een lange termijn oplossing, maar het is ook niet zaligmakend. Ook je website ‘slijt’ en zul je dus altijd bij moeten houden (als er content op geplaatst worden, dingetje hier veranderd, dingetje daar, nieuwe browsers, nieuwe servers, andere verwachtingen van je bezoekers). Daarnaast is je website testen in alle browsers kostbaar en een tijdrovend proces.

    Het gaat uiteindelijk allemaal om welke van de onderdelen voor de meeste ROI zorgt en dat is alleen op website basis te bepalen.

    Reageren
  • 3D Productfoto zegt:
    18 Jan, 2011 om 20:08

    Goed artikel.
    In een tijd waarin het steeds duurder wordt om de juiste bezoekers naar je site te krijgen wordt conversie heel belangrijk. Ik denk dan ook dat 2011 helemaal in het teken staat van usabililty.

    Reageren
  • Crosstrainer zegt:
    21 Jan, 2011 om 18:53

    Dit is een actiepunt voor onze website, magento website’s daarentegen zijn gebouwd op conversie. Toch is onze ervaring dat het niet altijd geld. Ligt een beetje aan de branche en doelgroep denk ik

    Reageren
  • Ilse zegt:
    02 Mrt, 2011 om 09:12

    Ben het er helemaal mee eens – kan het boek Tribes van Seth Godin erg aanraden :-)

    Reageren
  • Pseudoniem of echte naam gebruiken a.u.b. zegt:
    03 Mrt, 2015 om 17:44

    Zeker bij hogere bezoekersaantallen is het sturen op conversie vaak veel belangrijker dan het binnenhalen van die extra 1e bezoeker.

    Edit: geen zoekwoorden in het naamveld a.u.b.

    Reageren

Reageren