Naar
boven

Meer uit Analytics deel 4: gebruik maken van mijn zoekwoorden

De resultaten van de website zijn nu uit Google Analytics uit te lezen, en er wordt goed in kaart waar het goed en fout gaat op uw website of in de webmarketing. Nu is het tijd dat er eens wat meer bezoekers op de website komen, die niet al te veel kosten en nog wat opbrengen ook!

Dat is perfect te doen met Google AdWords (zodat de website ook voorkomt in de gesponsorde zoekresultaten van Google). Echter”¦ er komt een hoop bij kijken. Zo gaan zelfs de verhalen dat de kwaliteit van de gehele account belangrijk is (en niet alleen op zoekwoordniveau dus).

Dus hoe zet je nu een goede AdWords campagne op, zodat (1) de kwaliteit van je account hoog blijft, (2) de bezoekers vaak klikken op je advertenties en (3) dat je hiervoor niet te veel betaalt? Dat kan aan de hand van je website statistieken! Om dit te begrijpen, zullen we eerst even de theorie in moeten duiken en enkele begrippen verhelderen:

De aard van de zoekwoorden en bijbehorend gedrag
Er wordt onderscheid gemaakt tussen merk-zoekwoorden en categorie-zoekwoorden. Merk-zoekwoorden zijn specifiek gelieerd aan jouw website (dus merken, namen, producten of eigen namen die je verzonnen heb). Categorie-zoekwoorden zijn zoekwoorden waarop jij én je concurrenten te vinden zijn. Voor karelgeenen.nl zijn dat dus “Adwords”, “website statistieken” en dat soort woorden.

Het essentiële verschil tussen beide soorten zoekwoorden is dat mensen die zoeken op merk-zoekwoorden echt naar jou of jouw merk op zoek zijn: ze zijn al klant of weten nagenoeg zeker bij jouw te willen kopen! Categorie-zoekwoorden hangen meestal samen met heel ander gedrag: dit zijn prospects in plaats van klanten!

De long tail
De long tail is (over het algemeen) een vrij bekend begrip in webmarketing. De long tail wil eigenlijk zeggen dat een beperkt aantal zoekwoorden zorgt voor veel traffic. En hoewel de rest van de zoekwoorden per stuk voor beperkte traffic zorgen, leveren ze bij elkaar opgeteld meer op dan je top-zoekwoorden. Er kan dus niet meer gesproken worden over “belangrijkste” zoekwoorden, omdat je tail minstens net zo belangrijk is als je head.

Grafisch gezien ziet dat er als volgt uit (naar de statistieken van karelgeenen.nl):
Longtail Karelgeenen.nl maand mei

Wat nou precies je head of je tail is, is in sommige gevallen moeilijk te bepalen. Zelf vind ik een scheiding van 5 zoekwoorden het meest praktisch, maar sommige mensen gaan liever voor de knik (gekenmerkt door het kruispunt van de twee witte lijnen) omdat die meer dynamisch is. In dit voorbeeld leveren 5 zoekwoorden ongeveer 25% van de kliks op. Dat is veel voor 5 zoekwoorden, maar realiseer je dus dat de meeste traffic uit de staart komt!

En dat is precies wat de long tail inhoud. De long tail theorie slaat overigens niet op zoekwoorden per definitie, maar kan bij veel aspecten van internet marketing gebruikt worden.

En dan”¦.
Nu je weet wat voor soorten zoekwoorden er zijn, en hoe zoekwoorden geplot kunnen worden, is het tijd op deze kennis in praktijk te brengen.

Exporteer de gegevens van je zoekwoorden eens naar Excel en maak vervolgens een spreidinggrafiek van de aantallen hits op de zoekwoorden (en dus geen lijngrafiek). Vervolgens dubbelklik je op de horizontale as. Dan krijg je een pop-up, waar je het tabblad schaal kies, en vervolgens vink je links onderin logaritmische schaal aan. Hetzelfde doe je vervolgens voor de verticale as.

Je kunt nu drie dingen zien: een head die afbuigt, een tail die afbuigt of een perfect rechte lijn. De marketingstrategie hangt af van deze lijn.

Een afbuigende head
Afbuigende head

Zoals je ziet, is het punt linksboven niet recht meer (dit voorbeeld is gebaseerd op de statistieken van Karel Geenen). Dit betekent dat er te kort traffic komt uit de head van je zoekwoorden. Dit is relatief simpel op te lossen, omdat het hier gaat om 1 zoekwoord dat we missen of 1 zoekwoord dat we dienen te verbeteren.

Als we kijken naar de vijf woorden in de head, dan zijn dat merk-zoekwoorden als Karel Geenen, hansteeuwen.tv en er is slechts 1 categorie-zoekwoord: internet marketing. Het probleem zit hem hier in een paar facetten:

  1. Karel Geenen heeft slechts 1 super relevant zoekwoord (en dat is Karel Geenen). Wanneer de medebloggers wat meer naamsbekendheid krijgen, zullen er meer relevante merken komen.
  2. hansteeuwen.tv is niet echt een relevant zoekwoord, die wel hoog in de statistieken staat, deze zorgt voor veel ruis.
  3. Internet marketing zorgt voor de meeste traffic als categorie-zoekwoord, maar is (denk ik) een minder populaire definitie van webmarketing, die voor veel meer traffic zal zorgen.

Oplossing:
Zorgen dat je meer traffic gaat halen uit het woord webmarketing en internetmarketing. Omdat dit categorie-zoekwoorden zijn, en er dus relatief veel concurrentie voor zal zijn en bezoekers jouw blijkbaar niet kennen of je niet top-of-the-mind bent, zal ik voor SEA gaan (Adwords dus). Daarnaast zal ik de website gaan optimaliseren voor andere merknamen, zoals Mark van Loon (SEO dus), omdat deze woorden (a) minder druk beconcurreerd worden en (b) mensen echt op zoek zijn naar mijn artikelen of mijn website en dus wel wat moeite willen doen om deze informatie te vinden (en het dus niet erg is als je positie 7 of 8 van de zoekresultaten bekleed).

De vallende tail
In veel gevallen zie je precies het tegenovergestelde als wat er bij Karel aan de gang is: de tail is vallend. Met andere woorden: je haalt niet genoeg traffic uit woorden die per stuk het minst bezoek opbrengen. Hoewel dit onrelevant lijkt, zijn dit juist de nieuwe prospects en dankzij de long tail kan dit wel 10% van de bezoekers of in sommige gevallen meer zijn.

Oplossing:
SEO is hier niet de oplossing, omdat het gaat om heel veel worden die per stuk weinig traffic opleveren. Je kan het beste de woorden categoriseren en per categorie een AdWords campagne opstarten, met uiteraard elke categorie een andere landing-page om per categorietoch een relevant aanbod te kunnen doen!

Een perfect rechte lijn
In principe is het zo dat je goed en evenwichtig scoort op je zoekwoorden. Ik zal nu iedereen aanraden eens te kijken of je niet te veel betaalt voor inkomend verkeer. Dat kan door onderstaand stappenplan te doorlopen:

  1. Ga na welke zoekwoorden je head en je tail vormen.
  2. Ga na hoeveel je betaald heb voor elk zoekwoord in de afgelopen 3 maanden.
  3. Bepaal hoeveel procent van je budget is opgegaan naar je head-zoekwoorden en
  4. Bepaald hoeveel procent van je traffic je genereert door middel van je headzoekwoorden.

Als bij 3 en 4 bij beide je antwoord ligt op kleiner dan ±25%, dan doe je iets niet goed. Je head-zoekwoorden zou je beter moeten optimaliseren, om beter op gevonden te worden. Al helemaal wanneer dit merk-zoekwoorden zijn Het positieve is dat je niet te veel betaald voor je kliks, wat je SEA strategie betreft zit je op het juiste pad.

Als bij 3 en 4 bij beide je antwoord ligt op hoger dan ±75%, dan betaal je te veel voor de kliks op je headzoekwoorden. Probeer je SEA-budget te verplaatsen naar woorden in je tail en investeer wat meer in SEO voor je head. Zowel je SEO als je SEA strategie betalen zich blijkbaar niet bepaald uit.

Als je antwoord ergens in het midden ligt: op zich is het niet heel verkeerd, maar ook niet goed. Maak scherpere keuzes om in de toekomst niet te veel kwijt te zijn aan SEA.

Nu is het zo dat je tal van redenen kan verzinnen om SEO of juist SEA te doen:

  • Het kan zijn dat je website nog niet zo lang loopt, waardoor je nog druk bezig bent met SEO vs. SEA.
  • Of je kan een strategie hebben waarbij je graag wilt overkomen als de marktleider op internet en de gehele zoekmachine wilt domineren, dan moet je zowel aan SEO als aan SEA doen.
  • Of je wilt je teksten zelf beter in de hand houden, dan moet je SEA doen.
  • Of je wilt in rustigere periodes meer bezoekers trekken, dan moet je SEA doen.
  • Of je wilt tijdens aanbiedingen gerichter campagnes laten draaien, dan moet je aan SEA doen.

Het is dus niet zo dat bovengeschetste werkwijze heilig is, en dat het dus afhangt van vele andere factoren. Maar als je moet werken met een krap budget en continu speelt met de vraag of je SEO of SEA moet toepassen, dan kan bovenstaande je goed helpen met het vinden van goede bezoekers.

Zo, dat was het laatste deel (vier) van de artikelen over gebruik maken van Analyics. In deze reeks hebben jullie kennis gemaakt met het instellen van doelen en filters aan de hand van expressies, heb ik jullie laten zien wat de basis is in het verbeteren van je marketing-activiteiten op internet, ben ik ingegaan op alle relevante rapporten om gedrag te kunnen meten en als laatst heb ik geprobeerd een handvat te geven om goed om te gaan met SEA vs. SEO.

Graag hoor ik jullie opmerkingen, kritiek of vragen! Hebben jullie aanvullingen op wat ik te zeggen had? En hoe hebben jullie bijvoorbeeld de keuze gemaakt tussen SEO en SEA?

Dit artikel is gebaseerd op: how thick is your head and how long is your tail.

Over Mark van Loon:
Ik ben zelfstandig webmarketeer (zie mijn profiel) en lees in mijn vrije tijd veel weblogs. De kennis die ik opdoe tijdens mijn werk en het lezen van de vele weblogs deel ik graag op het weblog van Karel Geenen. Interesse in zijn diensten of vragen over dit artikel die je niet in de reacties kwijt wilt? Neem gerust een kijkje op markvanloon.com en neem contact met me op!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus! Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mark van Loon
2 reacties op "Meer uit Analytics deel 4: gebruik maken van mijn zoekwoorden"

Reageren