Naar
boven

Multiple choice landingspagina’s?

Niemand moet nog verteld worden dat het belang van landingspagina’s ‘behoorlijk’ belangrijk is.

“Ah natuurlijk want als iemand op je houten tuinmeubel advertentie klikt en je stuurt hem naar je metalen tuinsets schotel je hem niet relevante content voor en zal hij/zij waarschijnlijk snel van je site verdwijnen”¦”

Klopt maar als je het vanop een afstand gaat bekijken, dan moet je zeggen dat elke pagina op je site een landingspagina is en het zich niet enkel beperkt tot je PPC campagnes. Velen die daar niet (lang genoeg) bij stilstaan.

Maar daar gaan we het vandaag niet over hebben ;)

Stel dat je landingspagina’s (PPC of andere) goed zijn afgestemd en iemand die “canon fototoestel kopen” intikt in Google op jouw pagina terechtkomt waar enkel canon fototoestellen zijn te vinden”¦opdracht geslaagd ?

Het begin is in ieder geval goed maar er is meer aan de hand daar om een ‘echt goede’ en vooral bruikbare landingspagina te hebben.

De meeste mensen die er iets vanaf weten zijn ook slim genoeg om hun beste landingspagina’s, of die waar het meeste mensen op terecht komen, te testen.

Het grootste probleem daar is dat je eigenlijk een fase bent vergeten want hoe kan je een gerichte/doeltreffende test op touw zetten als je niet weet wie je bezoekers zijn ? Ok je kan in het donker beginnen schieten maar daarvoor is onze tijd te waardevol”¦

Er zijn reeds genoeg wetenschappelijke studies gepubliceerd over het maken van persona’s die daar zeer diep op ingaan maar aangezien we in de eerste plaats ondernemers zijn (ondergetekende toch) en ook genoeg andere zaken aan ons hoofd hebben houden we het liever eenvoudig en met de nodige portie gezond verstand kom je ook al een eind weg”¦

Laat me snel even een voorbeeldje geven..

Jan gaat op zoek naar een houten tuinset die niet te duur mag zijn en tikt “goedkope tuinmeubelen kopen” in Google.

Jouw adwords advertentie of pagina (in de serps) verschijnt , Jan klikt erop en hij wordt naar je categorie pagina genomen waar alle goedkope tuinmeubelen zijn te vinden.

Aan de andere kant van het land is Piet op zoek naar een mooie bank om onder zijn boom te plaatsen. Ook hier mag het niet te duur zijn en hij tikt dezelfde woordcombinatie in als Jan, zijnde : “goedkope tuinmeubelen kopen”.

Ook hij komt op dezelfde pagina terecht als Jan waar hij alle goedkope houten tuinmeubelen krijgt te zien.

Je kan zeggen dat er geen vuiltje aan de lucht is omdat beiden “goedkope tuinmeubelen kopen” hebben ingetikt en je ze naar een pagina hebt genomen waar goedkope tuinmeubelen worden gepresenteerd. Duidelijk toch ?

Het probleem hier is dat beiden dezelfde opdracht intikten maar in feite totaal iets anders zoeken…en hoe je het ook draait of keert, je kan onmogelijk 1 goede landingspagina maken voor beide personen.

Komt daar nog bij dat je niet weet in welke fase van het koopproces ze zich bevinden en wat hun expertise/verwachtingen zijn..meer daarover straks

Je hoort me niet zeggen dat ze uiteindelijk niet op zoek zullen gaan naar wat ze eigenlijk wilden zeggen/vragen met hun zoekopdracht maar door een paar kleine aanpassingen op je landingspagina door te voeren kan je zowel Piet als Jan het leven iets makkelijker / duidelijker maken.

Bij niet zeer specifieke zoekopdrachten (ook al kan je zelf denken “maar dat is toch een specifieke zoekopdracht?” – zie bovenstaand voorbeeld ) moet je in feite een multiple choice landingspagina maken.

Dus mensen die “goedkope tuinmeubelen kopen” intikken zou je in plaats van naar je categorie pagina door te sturen met alle goedkope tuinmeubelen (wat in jouw opzicht misschien hoog relevant lijkt), eigenlijk naar een tussen landingspagina sturen waar je bijvoorbeeld zegt :

Op zoek naar goedkope tuinmeubelen ? Dan bent u hier aan het goede adres !

Om u zo goed mogelijk verder te helpen vragen wij u om uw zoekopdracht iets meer te specificeren :

  • Ik ben op zoek naar goedkope tuinstoelen
  • Ik ben op zoek naar een goedkope tuinset
  • Ik ben op zoek naar goedkope tuinbanken
  • Ik zoek toch nog iets anders

Op die manier:

  1. kom je te weten wat de (hoofd)intenties van bepaalde zoekopdrachten zijn
  2. maak je het mensen mogelijk om sneller op de juiste pagina’s terecht te komen. Sneller = minder frustratie = betere resultaten = meestal hogere conversies

Na het aanklikken van ‘Ik ben op zoek naar een goedkope tuinset’ zou je bijvoorbeeld nog een tussenstap kunnen implementeren..zijnde :

U bent dus op zoek naar een goedkope tuinset ! Als u ons even kan vertellen uit welk materiaal die tuinset mag bestaan en welke prijsklasse dat mag zijn :

  • Houten tuinset tussen 400-500 euro
  • Houten tuinset tussen 550-700 euro
  • Kunststof tuinset tussen 200-300 euro
  • Kunststof tuinset tussen 300-450 euro
  • Toch nog iets anders…

Het is natuurlijk zeer simplistisch voorgesteld maar ik hoop dat je inziet waar ik naartoe wil gaan ? Je zou ze evengoed naar een pagina kunnen sturen waar er duidelijke filtermogelijkheden aanwezig zijn waarop ze hun zoekopdracht nog specifieker kunnen omschrijven.

Ik hoor al mensen roepen “je laat een mens veel te veel klikken, dat doen ze nooit !”..Ik pas dit zelf toe en ik kan je alvast vertellen dat wanneer de weg dat een bezoeker moet afleggen zo klaar als ‘pompwater’ is, ze daar totaal geen problemen mee hebben !

Om je een cijfertje te geven, ik deed een testje een tijdje geleden en het resultaat met het ‘multiple choice systeem’ gaf me dit hier :

  • Pagina zonder filters : bouncerate van 38,89% en gemiddelde bezoekerswaarde van 0,23 euro
  • Pagina met filters : bouncerate van 24,16% en een gemiddelde bezoekerswaarde van 0,59 euro

Dan mag elke landingspagina guru me wijsmaken dat die multiple choice pagina’s niet werken of dat er niemand zal doorklikken maar ik weet wel beter :o

Om dergelijke zaken toe te passen moet je min of meer de belangrijkste groepen van mogelijke bezoekers kunnen identificeren.

Als je een beetje voeling met je markt/publiek hebt (daarom dat enquêtes en user/klanten feedback op regelmatige basis zo belangrijk zijn !) dan kan je algauw een paar verschillende groepen gaan aanmaken.

Sta me toe om iets uit de duim te zuigen en fototoestellen weer als voorbeeld aan te halen om alles in een duidelijke context te plaatsen. Je verkoopt fototoestellen op je website..welke soort van bezoekers krijg je hoogstwaarschijnlijk over de vloer ?

  1. De pro : die weet meestal (op een paar kleine details na soms) precies welk fototoestel hij nodig heeft. Het moet een Canon zijn , een optische zoom hebben van X , Y aantal megapixels hebben , en mag ongeveer Z euro kosten. Dat zijn dus de mensen die duidelijke specificaties op papier hebben voor ze binnen komen wandelen.
  2. De amateur : houdt wel van foto’s maken maar is nu ook geen freak en wil gewoon een toestel (merk is van minder belang in eerste instantie) waarmee hij mooie foto’s kan maken maar er mogen niet teveel knopjes aan het toestel hangen omdat het anders te ingewikkeld wordt en het moet makkelijk mee te nemen zijn op reis bijvoorbeeld.
  3. De geïnteresseerde : kijkt graag naar foto’s en maakt ook graag foto’s als hij gaat reizen of naar een feestje gaat maar heeft (voorlopig) genoeg aan zijn pocket camera en heeft verder geen intentie om een nieuw toestel aan te schaffen”¦tenzij jij zijn interesse kan aanwakkeren maar daar komen we straks nog even op terug..

Er zullen waarschijnlijk nog wel groepen te maken zijn maar laten we het hierbij houden, ik zit tenslotte niet in de camera biz en het gaat er enkel om dat je begrijpt waar ik naartoe wil”¦

Nu als het echt om commerciële zoekopdrachten gaat en de meeste van die groepen hebben de intentie om te kopen, weet je nog steeds niet in welke fase ze zich bevinden. Als we de koopcyclus eenvoudig voorstellen dan zal het waarschijnlijk iets in deze aard zijn :

  • De bezoeker heeft een probleem/behoefte
  • Gaat op zoek naar een oplossing om het probleem op te lossen of de behoefte te ‘bevredigen’
  • Evalueert en filtert alle gevonden info
  • Maakt een conclusie op basis van alle verzamelde info/feedback, beslist en gaat over tot de aankoop
  • Evalueert zijn aankoop (en vertelt het verder)

Wat ik meestal doe op dergelijke landingspagina’s is ergens een ‘informatief’ blokje plaatsen waardoor er meer is te vinden dan enkel producten of categorieën en je ook meer kans maakt om verschillende bezoekers/fases op te vangen.

Dus als dit je standaard pagina is :

Probeer dan dit eens :

Een grote kans (eigen ervaring, altijd zelf proberen”¦) dat het blokje veel gebruikt/aangeklikt gaat worden. En als je ze dan toch zover hebt of je merkt gewoon dat teveel bezoekers niet klaar zijn om te kopen , dan laat je een gigantische kans liggen als je geen poging doet om ze op je mailinglijst te krijgen :

Er wordt de dag van vandaag nog teveel op een macro conversie gemikt (een verkoop in dit geval) en micro conversies (op je mailinglijst krijgen hier..) komen te weinig of totaal niet aan bod.

Vergeet niet dat het een pak makkelijker is om iets te verkopen aan personen die je kennen (en vertrouwen) dan aan iemand die via welk kanaal dan ook op je site terecht komt en je verder van haren noch pluimen kent..

Dus”¦heel lang verhaal kort houden, neem je 5 beste landingspagina’s erbij en kijk even of jij je verschillende groepen genoeg kan ‘bevredigen’.. er zit waarschijnlijk meer in dan wat je er nu uithaalt”¦

Misschien moet ik volgende week maar eens een follow up post doen over hoe je dat beetje kan uitvogelen ?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dave Lorrez
Dave is een Belgische internet marketing specialist en schrijft ook op zijn eigen blog E-tail.
9 reacties op "Multiple choice landingspagina’s?"
  • jeroen zegt:
    18 Sep, 2010 om 09:30

    Dave, je hebt zoals we van je gewend zijn weer helemaal gelijk. Goede en duidelijke voorbeelden die mij echt wel overtuigen om het anders te doen.

    Reageren
    • Dave zegt:
      18 Sep, 2010 om 09:38

      Geen idee of ik helemaal gelijk heb want wat voor mij werkt zal dat voor jouw misschien niet doen maar je kan het tenminste eens proberen :)

  • BHV zegt:
    20 Sep, 2010 om 09:24

    Dit is zeker het proberen waard. Ik merk uit eigen (shop)ervaring dat ik ook liever een landingspagina aantref waar je merkt dat A de website jou wil helpen bij het maken van een goede keuze (Filters, Uitleg bij productspecificaties etc) en B het maken van een keuze stap voor stap en op overzichtelijke wijze kan worden uitgevoerd.

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    20 Sep, 2010 om 13:56

    Het is zeker een goed idee om eens mee te gaan experimenteren.

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    22 Sep, 2010 om 16:24

    Het gaat wat ver voor kleinere ondernemers, maar voor grote bedrijven die dag en nacht iemand op de website hebben zitten is dit inderdaad een goede truc om iemand snel bij het juiste product (voor hem/ haar) te krijgen

    Reageren
    • Dave zegt:
      22 Sep, 2010 om 22:14

      Zie niet in waarom je als “kleine ondernemer” zou moeten klooien als het ook anders kan en vooral als het meer kan opbrengen :)

      Kan je evengoed zeggen, “zie niet in waarom een kleine ondernemer Adwords zou gebruiken want dat is veel werk om in goede banen te leiden…”

  • Jake zegt:
    23 Sep, 2010 om 10:01

    Misschien moet ik volgende week maar eens een follow up post doen over hoe je dat beetje kan uitvogelen ?

    Ik zeg doen!

    Reageren
  • Hans de Groot zegt:
    24 Sep, 2010 om 10:33

    Een prima artikel, Dave
    Het is inderdaad een misverstand te denken dat mensen niet willen klikken om hun einddoel te bereiken.
    Veel belangrijker is dat het de bezoekers van je site duidelijk is met welke links zij hun doel kunnen bereiken.

    Reageren
  • sportvoeding zegt:
    05 Okt, 2010 om 16:11

    Voor onze branche een goede oplossing inderdaad.. Een sporter weet vaak wat hij wil. Echter is er een grote groep die nieuwe producten wil uitproberen maar niet goed weet wat elk product doet

    Reageren

Reageren