Naar
boven

Preview: binnenkort meer inzicht in je Facebook publiek!

‘Meten is weten’; dat is duidelijk het devies van Facebook met het nieuwe Facebook Audience Insights. Dit is een preview op wat er komen gaat en wat voor mogelijkheden deze nieuwe functie biedt binnen Facebook, want Audience Insights is voorlopig alleen nog beschikbaar in Amerika, helaas.

Sinds afgelopen mei is deze nieuwe Facebook analyse-optie in de VS met enthousiasme onthaald. Het is nog niet duidelijk wanneer het zal worden uitgerold in andere landen. Dat geeft ons echter genoeg tijd om ons voor te bereiden op de komst van Audience Insights, zodat we daar direct mee aan de slag kunnen, zodra deze optie wel beschikbaar wordt voor ons. Oftewel, ‘elk nadeel heb z’n voordeel’!

Facebook audience insights

Bron
 

Wat maakt Audience Insights anders dan Page Insights?

Je kunt je afvragen wat Audience Insights aan informatie toevoegt t.o.v. het bestaande Page Insights. Page Insights geeft je inzicht in de prestaties van je eigen Facebook pagina. Het toont je de interacties met je pagina, want daar draait het natuurlijk allemaal om binnen Facebook (en andere social media). Oftewel, het laat het bereik van en de betrokkenheid met je paginaberichten zien, in de vorm van likes, reacties en hoe vaak content gedeeld werd.

Met Audience Insights kijk je echter een stuk verder dan je eigen Facebook (bedrijfs)pagina. Het geeft inzicht in (trends) voor je huidige en potentiële klanten op Facebook.

Hoe komt Facebook aan al die informatie? Facebook meldt heel duidelijk dat Audience Insights rekening houdt met de privacy van haar gebruikers. Het maakt daarom alleen gebruik van de informatie die Facebookgebruikers zelf openbaar hebben gemaakt (en die dus al vrij beschikbaar is), in combinatie met informatie via partners zoals Acxiom. De instellingen van Audience Insights maken dat het de informatie toont over groepen mensen zonder de individuele Facebookgebruikers uit die groep kenbaar te maken. Zo krijg je dus anoniem inzicht in de statistieken van Facebookgebruikers, waarbij Facebook ondertussen hun persoonlijke informatie beschermd en privé houdt.

Meer leren over je doelgroep

Je wil natuurlijk van alles weten over je doelgroep om daar optimaal op in te spelen. Hoe meer informatie, hoe beter; van interesses tot koopgedrag. Met Audience Insights kun je de volgende informatie samenvoegen:

  • Demografische gegevens: geslacht, leeftijd, opleiding, burgerlijke staat, werkstatus, samenstelling van het huishouden, etc.
  • Pagina likes: welke pagina’s heeft de doelgroep geliked
  • Locatie en taal: waar woont je doelgroep en welke taal spreken ze
  • Facebook gebruik: frequentie van inloggen in Facebook en via welke apparaten loggen ze in
  • Koopgedrag: koopgedrag uit het verleden en manier van aankopen (bijv. in winkel, online)

 

Facebook audience insights - Analyse

Bron
 

Daarnaast heb je met Audience Insights de mogelijkheid om bovenstaande informatie te segmenteren naar drie verschillende groepen:

  • Mensen op Facebook (algemene Facebook publiek)
  • Mensen die jouw pagina of event hebben geliked
  • Mensen in de Custom Audiences die je hebt ingesteld

Door met de beschikbare data te ‘spelen’ krijg je een steeds beter beeld van jouw doelgroep en potentiële doelgroepen op Facebook. Je kunt bijvoorbeeld eenvoudig bekijken welke andere pagina’s jouw likers leuk vinden. Dat geeft je een goed beeld van de interesses van je doelgroep. Die informatie is uiteraard zeer waardevol om je doelgroep nog beter te kunnen bereiken met je marketingactiviteiten.

Ook kun je de informatie over jouw Audience vergelijken met dat van andere Facebookgebruikers. Het is uiteraard interessant om te zien in hoeverre dat het “profiel” overeenkomt, maar misschien is het nog wel interessanter om te zien waar het afwijkt. Dan kun je namelijk juist daarop inspelen met je advertentiecampagne om die gerichte groep aan te spreken.

Hieronder zie je bijvoorbeeld dat de geselecteerde Audience gemiddeld 22 pagina’s liked gedurende zijn/haar hele ‘looptijd’ op Facebook, terwijl de gemiddelde Facebookgebruiker slechts 7 pagina’s in totaal liked.

Facebook audience insights - frequentie

Bron
 

Ook kun je deze vergelijking met andere Facebookgebruikers benutten om de potentie te zien van je doelgroep op Facebook, bijvoorbeeld voor uitbreidingsmogelijkheden van je advertentiecampagne. Zo zie je in onderstaand voorbeeld dat een afgebakende Audience selectie 19% van alle Facebook gebruikers betreft.

Facebook audience insights - frequentie

Bron
 

Meer doelgroepinformatie = gerichter adverteren

Met al die informatie kun je binnen Audience Insights je doelgroep(en) heel specifiek afbakenen. Door de beschikbare data binnen Audience Insights uit te pluizen kun je je gerichte Audience aanpassen. In feite kun je hiermee je verschillende doelgroepen segmenteren en daarmee dus groepen onderscheiden die je net even anders zou willen benaderen in een advertentiecampagne.

Het mooie van Audience Insights is daarbij dat je “Custom’ Audiences”, die je dus heel specifiek hebt afgebakend, kunt opslaan voor toekomstig gebruik. Dat is natuurlijk erg praktisch met het oog op het inrichten van nieuwe advertentiecampagnes.

Facebook audience insights - aangepaste audiences

Bron
 

Deze opgeslagen Audience wordt vervolgens beschikbaar in de Facebook Ads Power Editor, onder een apart kopje ‘Opgeslagen Groepen’. Als je de betreffende opgeslagen Audience groep daaruit selecteert kun je direct aan de slag met het creëren van een gerichte advertentiecampagne voor die doelgroep.

Bovendien kan je straks ook je “Custom Audiences” inladen en deze doelgroepen via Audience Insights verder uitdiepen. De nieuwe Audiences die je daar weer uit “destilleert” kun je vervolgens dus ook opslaan om je adverentiecampagne op af te stemmen.

Overtuigd van Audience Insights?

Natuurlijk zijn we allemaal gek op data en zal iedereen toegeven dat Audience Insights nieuwe inzichten biedt in de doelgroepen op Facebook. Zodra Audience Insights beschikbaar is in Nederland zullen we uiteraard zo snel mogelijk een How-To-artikel schrijven met praktische tips over de toepassing ervan.

TIP: wil je toch alvast kijken, dan kun je je taalinstelling wijzigen naar Engels bij je instellingen.

Wat denken jullie van deze nieuwe analysemogelijkheid van Facebook? Denk je: “Eerst zien, dan geloven?” Of raken jullie nu al enthousiast door deze nieuwe mogelijkheden?

 

Onze hulp nodig met Facebook?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Sylvie du Cloux
Sylvie is marketing manager bij KG Bureau. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen op (online) marketinggebied.
1 reactie op "Preview: binnenkort meer inzicht in je Facebook publiek!"
  • rob zegt:
    24 Sep, 2014 om 15:40

    Je weet er veel vanaf karel.

    Reageren

Reageren