Naar
boven

Geef verkeer naar jouw website een boost met Twitter!

Twitter kan een zeer goed kanaal zijn om meer verkeer te genereren naar jouw website. Maar hoe doe je dat? En waar moet je op letten?

Ik zet vandaag een aantal tips uiteen welke je kunt gebruiken om direct meer traffic te genereren. Ik ga het dus niet hebben over het juist invullen van je profiel en het kiezen van een goede profielfoto, dit artikel gaat over het strategisch inzetten van Twitter ;-).

Targetten via search.twitter.com

Door op zoek te gaan naar (real-time) conversaties op Twitter, middels zoekwoorden (met #) en trending topics (nieuws bv.) heb je de mogelijkheid om gericht in te spelen op actuele (online) gebeurtenissen. En ben je precies op het juiste moment aanwezig, bijvoorbeeld bij vragen van mensen of opmerkingen over jouw merk. Je kunt men dan direct “te woord staan”.

Grote kans dat je hierdoor niet alleen meer exposure verkrijgt op Twitter, men zal je ook vaker volgen wanneer je zichtbaar actief bent op Twitter.

Consistentie is van groot belang, je moet actief blijven. Niet alleen posten, maar ook de interactie op zoeken.

Social media = sociaal zijn

Tweet interactie VB

Reageren wanneer jouw content wordt gedeeld, antwoord geven op vragen: social media = sociaal zijn! Dit betekent interactie met jouw volgers, maar ook luisteren naar volgers en opmerken wat ze te zeggen hebben.

Oké, niet iedere Retweet of vraag kan je beantwoorden. Je moet een systeem bedenken waarbij je voor jezelf een vast moment (of meerdere) op de dag kiest, om actief te reageren op volgers.

Twitter als verkeersbron voor andere social media

Twitter is een goede bron om verkeer te genereren richting je website of blog, maar ook naar andere social media kanalen. Denk bijvoorbeeld aan jouw Facebook fanpage, waar je een aantal nieuwe tabs hebt gemaakt en interessante content beschikbaar stelt.

Wij hebben bijvoorbeeld sinds kort de mogelijkheid gecreëerd om je via Facebook in te schrijven op onze wekelijkse nieuwsbrief. En hebben voor fans een handleiding ter beschikking gesteld via een fangate.

FB tabs nieuwsbrief

Wanneer we hierover meerdere keren per dag een berichtje op Facebook zouden plaatsen, wordt dat niet gewaardeerd. Een update op Facebook heeft een veel langere levensduur dan een bericht op Twitter. Je wilt “overkill” op Facebook voorkomen!

Op Twitter zijn 3 tweets op een dag helemaal niet gek, let wel op: niet iedere keer exact dezelfde tweet verspreiden!

Als verkeersbron voor jouw blog

Na het posten van een nieuw artikel delen schrijvers deze vaak 1 of twee keer via Twitter, maar daarna niet meer. Terwijl het aantal artikelen alsmaar meer en meer wordt, geeft men vaak alleen aandacht aan het nieuwste artikel op social media.

Zonde, want met een groeiend aantal volgers zijn er een heleboel mensen die jouw andere artikelen nog niet hebben gezien of gelezen!

Wij delen voortaan een aantal keer per week met onze hashtag #KGuitdeoudedoos een artikel wat al wat langer op de blog staat, maar nog steeds relevante informatie en tips bevat.

Eerste stap is een lijst maken van de artikelen die je nog een keer wilt delen, waarbij je dus kijkt naar de waarde en relevantie van het artikel.

Daarna moet je gaan bepalen met welke regelmaat je Tweets gaat verzenden. Dit ligt natuurlijk aan de hoeveel content die je hebt, maar ook aan de behoefte bij jouw volgers.

Handige tool

Hootsuite logoJe hebt natuurlijk niet altijd de tijd om content te delen op Twitter. Daarom is het handig om met een tool alvast vooruit te kunnen plannen. Wij doen dat zelf bijvoorbeeld met Hootsuite.

Daarmee kun je Tweets inplannen, dan is de kans namelijk groter dat je bericht wordt opgemerkt en men erop reageert!

Daarnaast vind ik het ideaal om te kunnen testen waarop volgers het meeste reageren, niet alleen m.b.t. het soort content wat je deelt, maar ook de content van de Tweet zelf. Je kunt namelijk analyseren welke Tweets de meeste kliks op hebben geleverd.

De laatste tip voor het gebruiken van Hootsuite is het maken van kolommen waarin je bepaalde zoekwoorden kunt monitoren. Handig om onderwerpen te vinden waar je op in zou kunnen spelen, of vragen te achterhalen waar jij antwoord op zou kunnen geven!

Hoe ga jij Twitter inzetten de komende tijd? Laat een reactie achter! Ook wanneer je aanvullingen hebt natuurlijk. En deel dit bericht via onderstaande social media buttons ;-).

Onze hulp nodig met Twitter?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
6 reacties op "Geef verkeer naar jouw website een boost met Twitter!"
  • Caroline zegt:
    19 Jun, 2013 om 10:06

    Leuk stukje.
    Wat betekent ^LS in Twittertaal en is er mogelijk ook een lijst met deze afkortingen te vinden op het internet?
    En welke plugin gebruiken jullie voor #KGuitdeoudedoos?
    Met groet!

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      19 Jun, 2013 om 10:24

      Hoi Caroline,

      Dankjewel voor de reactie! Wij gebruiken ^KG en ^LS om aan te geven wie het bericht heeft verstuurd. ^KG = Karel Geenen en ^LS = Lianne Soer, dat ben ik dus ;-).

      Verder gebruiken wij geen plugin voor #KGuitdeoudedoos die betreffende tweets plannen we zelf in via Hootsuite. Daarvoor verzamelen we eerst de artikelen die we willen delen en vervolgens schrijven we alle Tweets uit en plannen we deze in.

      Hier vind je een lijstje met termen en afkortingen op Twitter!

      Groet,
      Lianne

  • Wesley zegt:
    24 Jun, 2013 om 13:42

    Helder artikel :)

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      24 Jun, 2013 om 14:14

      Dankje Wesley! :)

  • Gijsbert Oord zegt:
    25 Jun, 2013 om 09:08

    Zorg er wel voor dat je je tweets niet laat verschijnen tijdens de 2 minuten stilte van een dodenherdenking ;)

    Hootsuite is goed te gebruiken icm Facebook en bijvoorbeeld Google+ (in de betaalde versie). De links en de foto’s komen via Tweetdeck echter op een natuurlijke manier in Twitter; bij Hootsuite zie je een verkorte url waarvan het doel niet te lezen is. Via Tweetdeck komen ze op dezelfde manier tevoorschijn alsof het direct in Twitter is gedaan.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      25 Jun, 2013 om 09:24

      Dankjewel voor je reactie Gijsbert ;-)

Reageren