Naar
boven

Zo geef je binnen 7 seconden antwoord op de 3 vragen die elke bezoeker van je website zich onderbewust stelt

Jouw website krijgt elke dag bezoek van mensen die zoeken en willen kopen wat jij te bieden hebt. Die mensen aandacht geven is goud waard. En daarbij zijn de eerste 7 seconden dat iemand je website bezoekt cruciaal.

In december 2009 volgde ik het webinar Clarity Trumps Persuasion: How changing the first seven seconds of user experience drove a 201% gain.

In dit webinar deelt het onderzoeksinstituut MarketingExperiments.com hun belangrijkste inzicht uit duizenden experimenten.

De conclusie is dat je in de cruciale eerste 7 seconden dat iemand je website bezoekt het verschil maakt met een helder antwoord op 3 vragen die mensen zich onderbewust stellen als ze je website bezoeken:

  • Waar ben ik?
  • Wat kan ik hier doen?
  • Waarom zou ik dat doen?

Wat als je website het antwoord op die 3 onderbewuste vragen niet geeft?

Mensen doen geen moeite je website of webshop te begrijpen. Waarom zouden ze ook? De mensen van wie je hoopt dat ze van je kopen, hebben meer keuze en minder tijd dan ooit.
Als je er niet in slaagt die helderheid te scheppen, zijn je bezoekers zo weer weg. Jouw concurrentie zit immers maar een muisklik verderop.

Het maakt dus niet uit hoe fantastisch je call to action is als je bezoekers die niet te zien krijgen.

Hoe geef je dan in 7 seconden een antwoord op die 3 vragen

Met je logo, tagline en navigatie geef je je websitebezoekers in 3 seconden een antwoord op de eerste twee onderbewuste vragen: bij wie ben ik en wat kan ik hier doen.

  • Sommige logo’s zijn heel verhalend of bevatten al de kern van de zaak. De meesten doen dat echter niet en hebben een tagline nodig om dat te verhelderen.
  • Een tagline, het zinnetje of de paar woorden onder je logo. De one word pitch: dat ene woord dat mensen zeggen als ze aan jou denken. Jou belofte of statement.
  • De navigatie geeft een overzicht van wat je site te bieden heeft en als dat aansluit bij wat je doelgroep zoekt, is je navigatie voor hen een wegwijzer.

Doe de headertest

Dek voor de headertest alles af onder de header, het bovenste deel van je website of webshop waar je logo, tagline en navigatie staat. Stel jezelf dan de vraag of iemand alleen door naar je header te kijken, kan vertellen van wat voor soort onderneming dit de website is en wat je op de website kan doen.

Headertest voorbeeld 1

headertest-voorbeeld-1

 

Bij wie ben ik? Aurelium, zij doen iets met ICT

Wat kan ik hier doen? Hardware & software, Service & support ”¦

 

Headertest voorbeeld 2

headertest-voorbeeld-2

 

Bij wie ben ik? Webshop voor Belgisch bier.

Wat kan ik hier doen? Bier, glazen, kratten ”¦

Zo de eerste 2 vragen zijn beantwoord. 3 seconden zijn om en mensen weten nu dat jij hebt wat zij zoeken.

Maar waarom zouden ze dat van jou kopen? Je hebt nog 4 seconden over om die derde onderbewust bij elke websitebezoeker levende vraag te beantwoorden.

Titel die je bezoeker in gedachten ‘ja’ doet zeggen

Waarom moet iemand voor jou kiezen en niet voor je concurrenten. Hoe maak jij het verschil?

Hier is je hoofdtitel bepalend: een beschrijvende titel die snel, helder en concreet duidelijk maakt waarom je bezoeker het beste voor jou kiest.

Hoe beschrijft je doelgroep wat ze zoekt en hoe beschrijf jij dat je de oplossing hebt die aan die behoefte voldoet. Dat is jouw toegevoegde waarde door de ogen van je doelgroep. Dat maakt dat ze het vertrouwen krijgen dat jij hen begrijpt en mogelijk kunt helpen.

voorbeeld-titel

 

De headertest voor dit hotel zit goed, maar volgens mij heb je meer zin om een kamer in dit hotel te boeken met een titel in de trant van:

“Ontspan en kom helemaal tot rust in een authentiek gerestaureerde Catalaanse boerderij uit 1665 met slechts 7 kamers en een zwembad in het charmante Spaanse dorpje Pelacalc.”

Zie daar wat een titel kan doen.

Let op, het gaat er niet om met de titel de deal te sluiten. Je titel is een conversatiestarter. Het is na de ‘ja’ op de eerste 2 vragen de volgende ‘ja’ in het hoofd van je bezoeker op weg naar de beslissing.

Geeft jouw website antwoord op de 3 vragen die elk bezoeker zich onderbewust stelt?

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
19 reacties op "Zo geef je binnen 7 seconden antwoord op de 3 vragen die elke bezoeker van je website zich onderbewust stelt"
  • Ilona zegt:
    17 Mrt, 2015 om 18:10

    De eerste twee vragen, dat is me volgens mij wel gelukt. Vraag drie blijf ik moeilijk vinden.
    Heeft er iemand een tip voor een pakkende tekst voor Toffeslippers.nl?
    Ik zal het ook eens via Facebook vragen.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      18 Mrt, 2015 om 09:39

      @Ilona, die derde vraag is een ogenschijnlijk simpele vraag, maar blijkt vaak moeilijk.

      Voor jouw site: denk in de richting van Braziliaanse, hoogwaardige kwaliteit zeggen ze allemaal, maar wat betekent dat in de praktijk?
      Wat maakt jouw slippers uniek? Dat je ze kunt personaliseren met eigen afbeelding en naam?
      Probeer daarnaast het gevoel van het dragen van die slippers te vatten, Je bezoeker moet de zomer al in zijn kop krijgen en voelt die slippers aan zijn voeten.

  • Johan Even zegt:
    18 Mrt, 2015 om 09:43

    @Ilona, Waarom zou ik een slipper kopen bij toffeslippers.nl? Daar wil je antwoord op. Omdat het toffe slippers zijn. Omdat je unieke slippers draagt. Omdat je op spijkerslippers kan lopen zonder pijn te hebben (foto van spijkers gebruiken).

    Reageren
  • Marc zegt:
    18 Mrt, 2015 om 09:48

    @Ilona. “Ook thuis een heerlijk vakantiegevoel”. Zoiets in die trant. “Flipflops don’t count….” zegt mij persoonlijk niks.

    Trouwens, jouw site is wel heel specifiek. Dus men komt voor Flipflops. Als de collectie goed is, en de prijs dan kom je al een heel eind ;). Ook wat sfeerfoto’s e.d. toe voegen kom kan de beleving wel wat verbeteren.

    Reageren
  • J.W. de Coo zegt:
    18 Mrt, 2015 om 11:00

    Interessant artikel weer.

    Begrijp ik het goed dat er wordt geadviseerd om je tagline te gebruiken voor de 3de vraag?

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      18 Mrt, 2015 om 12:17

      Bedankt.

      Nee, logo, tagline en navigatie geven antwoord op de eerste 2 vragen. De hoofdtitel op de derde.

  • Arie zegt:
    18 Mrt, 2015 om 22:58

    Ja, interessant artikel.

    Ik geloof heilig dat de bezoeker erg snel moet zien waar hij/zij is en wat de mogelijkheden zijn.

    Mouseflow is een handige (betaalde) plugin voor WordPress, genereert een heatmap, die je laat zien waar bezoekers ongeveer naar kijken. Veelal is dat te zien door de muis te volgen.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      19 Mrt, 2015 om 08:39

      Dankje Arie.

      Goeie tip ook van die plugin. Helpt om meer zicht te krijgen op de toptaken van je bezoekers: waarom komen ze naar je website.

  • Ilona zegt:
    18 Mrt, 2015 om 22:58

    Bedankt voor de tips Mischa, Johan en Marc. Ik ga er mee aan de slag.
    En ik vond die tekst nog wel zo grappig @Marc 😉

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    19 Mrt, 2015 om 11:05

    Het unieke is dat je uniek gemaakte slippers kunt kopen. Slippers die niemand heeft. Nu zie ik plaatjes van slippers die niet uniek zijn en in tekst lees ik dat verzendkosten 2,85 zijn en gratis boven 50 euro. Aangezien ik denk dat ik niet meteen 3 paar ga bestellen beginnen met eerste 7 seconden dus met kosten die ik voor mijn kiezen krijg.

    Had ik liever gelezen gratis verzending en binnen 1-3 dagen in huis en met mijn goede gevoel lees ik dan dan later dat ik deze persoonlijke slippers voor 19.95 kan kopen (inclusief verzendkosten). En ik zou de header even iets mooier opmaken. Nu is het een strandachtergrond met 3 slippers er gewoon boven opzet. Geef 5 dollar uit bij fyverr en het zal er stukken aantrekkelijker uit komen te zien door iemand die weet wat je met photoshop kan doen. Ook het lettertype geeft natuurlijk binnen 7 sec. een impact.

    Reageren
  • Marie Louise zegt:
    19 Mrt, 2015 om 15:12

    @Ilona
    Met de strandfoto krijg je wel gelijk een zomers gevoel.
    De Engelse spreuk ‘flipflops don’t count’ is een nadenker. Maar… dat is niet de reden om jouw slippers te willen. Je kunt meer laten uitspringen dat je de slippers helemaal persoonlijk kunt maken. Exclusief, leuk kado voor iedereen die met vakantie gaat, eindexamenkandidaten, je grote liefde enzovoort.

    Reageren
  • petra zegt:
    19 Mrt, 2015 om 18:01

    Beste allemaal

    Wat denken jullie? Is het gelukt? http://www.tabaksplant.nl

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      20 Mrt, 2015 om 08:57

      Logo en tagline zijn helder.

      Voor de hoofdtitel. Door de carrousel zag ik de hoofdtitel niet direct staan.
      Mijn advies, kies een vast beeld en zet daar de hoofdtitel in. Er is ondertussen meer dan voldoende bewijs dat carrousels niet werken.

      Over de eigenlijke hoofdtitel. Mooie bewering, maar is het ook zo? Dat weet ik niet als potentiële gast van het hotel.
      Is Hotel De Tabaksplant het enige echte luxe boutique hotel in Amersfoort, omdat er geen andere zijn? Of waarin is De Tabaksplant onderscheidend van de andere (boutique) hotels dat het de status het ‘enige echte luxe’ waarmaakt.
      En wat maakt dat het hotel dan het ‘enige echte luxe’ is? In wat dat concreet inhoudt, zit de toegevoegde waarde.
      Dat moet in de hoofdtitel staan en als dat een antwoord is op wat je bezoeker zoekt, ontstaat er een klik.

  • ann zegt:
    21 Mrt, 2015 om 10:00

    beste allen,

    boeiende discussies hier > ik vrees dat mijn website voor verandering vatbaar is;

    Graag commentaar,

    Ann

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      21 Mrt, 2015 om 15:51

      @Ann, Elke website is altijd voor verandering in de zin van verbetering vatbaar. Een website is een communicatiemiddel geen statisch gegeven.

      Burn-out vind ik een boeiend thema. Het is waarschijnlijk van alle tijden, maar vandaag is het hot. Ook in de media. Het hangt vast aan het revolutionaire tijdperk waarin we nu leven en werken. Moeten mensen (met of zonder burn-out) zich aanpassen aan het systeem of andersom. Ik denk het laatste. Veel mensen branden op, omdat ze denken dat zij niet mee kunnen, losers zijn, falen … Ze schamen zich.

      Ik denk dat het daarom voor jouw website belangrijk is mensen aan te moedigen in hun kracht. Als iemand op jouw website komt, weet hij dat hij een ‘probleem’ heeft en is hij/zij klaar om daar mee aan de slag te gaan. Mijn advies is daar met je hoofdtitel op in te spelen. Wat kun jij voor ze betekenen in de volgende stap van hun leven. Laat ze de kracht voelen waar ze van dromen. Je bent immers een spiegel voor de mensen die jouw klanten worden.

      Daarnaast ook belangrijk binnen die eerste 7 tot 10 seconden is een klik. Niet die van de muis, maar die van mens tot mens. Jouw werk is mensenwerk en vertrouwen is cruciaal. Laat op je homepage geen klok zien, maar jouw gezicht. Maak je website persoonlijk.

  • jeroen zegt:
    21 Mrt, 2015 om 15:03

    TAKE CARE
    COACHING BIJ BURN-OUT

    Binnen 7 sec weet ik dat je doet aan coaching bij een burnout. Maar ik lees niet binnen 7 sec wat dit voor mij gaat betekenen.

    Take care zegt niets over het herstel.

    Waarom je sneller herstelt van een burnout middels coaching.

    Kijk ook even naar je intro zin. Het eerste wat je vandaag met verwijderen is: welkom op de site…. ;)

    Welkom op de site Coaching bij Burn-Out!
    Coaching bij Burn-Out vanuit een ontwikkelingsgerichte benadering met multidisciplinaire aanpak.

    Reageren
  • Robin zegt:
    01 Apr, 2015 om 11:13

    @Mischa :)

    Wat vind je van mijn website en de 7 sec rule?

    Alvast bedankt voor je feedback!

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      01 Apr, 2015 om 14:08

      Robin, ‘Full service online marketing’ zet je beter onder je logo.

      Op de plaats waar je hoofdtitel best staat, staat nu een carrousel.
      Die doe je beter weg, er is meer dan genoeg bewijs dat carrousels niet werken.

      Door je titel onder de carrousel als tagline te gebruiken, krijg je ruimte voor een titel die beschrijft waarom mensen best voor jou kiezen. Hoe maak jij het verschil?

  • Geen zoekwoorden in het naamveld a.u.b. zegt:
    27 Jul, 2015 om 20:24

    Ik heb de test met de header geprobeerd, ik heb volgens de richtlijnen geen goede header. Misschien kun je het zelfs geen header noemen. Wat ik wel heb is een unieke website.
    Vraag me ook af of onze website bestaand uit illustraties goed overkomt bij de zakelijke markt. Wie kan er eens een blik op gooien. Hij is wel grappig. http://www.globeview.nl

    Edit: Pseudoniem of echte naam gebruiken in het naamveld a.u.b.

    Reageren

Reageren