Naar
boven

1 site of meerdere sites? Wat is beter?

In de  ‘hoe krijg ik meer bezoekers‘ post van vorige week kwamen er terecht de reactie van @Gokautomaten (vreemde namen toch in Nederland:o) dat het beter was om je te concentreren op het runnen van 1 site in plaats van je energie en tijd te verdelen over meerdere.

Ben ik gedeeltelijk mee akkoord”¦

Ik ga akkoord in die zin dat het opsplitsen van een site zoals bijvoorbeeld Wehkamp (waar vele verschillende departementen zijn) geen goede strategie is die teveel rompslomp met zich meebrengt.

Met alle andere redenen (content, linkbuilding, onderhouden, etc)  ga ik niet akkoord.

Alles heeft voordelen en nadelen maar als ik naar mijn eigen projecten kijk, dan vind ik dat de voordelen zwaarder doorwegen dan de nadelen dus voor mij blijft het een elementair element van mijn seo/marketing mix.

De kunst van deze ‘techniek’ bestaat erin om een team van mensen rondom je te scharen die je kan dirigeren. Ben je van mening dat je alles zelf moet doen (of je het niet kan betalen”¦een klassieker) , dan is dit inderdaad niks voor jou maar ik vrees dan ook dat je vroeg of laat voorbij gelopen zal worden door concurrenten”¦

Het is een ideale strategie  om je hoofd biz te versterken op vele vlakken maar er zijn inderdaad bepaalde zaken die je moet gaan afwegen voor je beslist of het al dan niet een haalbare kaart voor je wordt.
Mocht je de grootste voordelen ervan nog niet inzien, dan soms ik ze hier nog even heel kort op (misschien moet ik daar ook maar eens verder op ingaan ?)  :

  • Eigen beheer van sites om je linkbuilding proces naar je hoofdsite op steroïden te doen draaien (werkt gewoon fantastisch)
  • Meer kans om met verschillende sites in Google’s top 10 terecht te komen en je concurrenten nog dieper te duwen.
  • Meer zoekwoord combinaties om op te scoren = meer bezoekers = meer kans om die om te zetten naar conversies = meer cash = vroeger met pensioen gaan :o

Maar…het is niet voor iedereen weggelegd (alhoewel, als je met eentje begint en dan ziet hoe het loopt dan kan je mening snel veranderen…) en overal hangt een prijskaartje aan vast dus dit zijn hier een paar zaken waar je zeker rekening mee moet gaan houden :

1. Organisatie

Als je begint met het opzetten van extra/niche sites, dan zal het er vooral op aankomen om de boel goed te organiseren als je niet gek wilt worden en als een ‘normaal’ mens door het leven wilt gaan…

Serieus, je merkt zelf wel hoeveel tijd er in het onderhouden van 1 site kruipt, laat staan dat je er 10-20-30 hebt te doen. Dat was trouwens het tegenargument van @Gokautomaten in de vorige post.

De grootste lijnen van je todo lijstje zullen er zo uitzien :

  • Je complete strategie uit tekenen, tot en met de topics waarover er gaat geschreven worden toe. Dat gaat je meer dan een paar uurtjes werk kosten , geloof me.
  • Makkelijk platform om de sites mee te maken en waar ook externe mensen (denk ik aan schrijvers vb.) makkelijk mee kunnen werken. WordPress is natuurlijk de meest voor de hand liggende.
  • ‘SEO vriendelijk’ maken van je sites die je kan beperken tot :
    • Cleane url’s
    • Unieke titel & description tag / pagina
    • Automatiseren van je interne linkbuildingMeestal stel ik 1 wordpress pakket samen (wordpress download en de nodige plugins) die ik dan naar alle sites upload. Zo hoef ik niet telkens opnieuw alles in elkaar te knutselen op elk domein.

In WordPress 3.0 zal je verschillende sites kunnen beheren vanuit 1 backoffice dus dat kan je behoorlijk wat werk besparen. Dat kan je nu trouwens ook al als je een WordPress MU installatie gebruikt.

  • Wie schrijft wat , waarover en wanneer ? Als 1 persoonsbiz kan je misschien zelf nog alle sites opzetten en configureren maar onmogelijk alle tekstmateriaal en verdere werk gaan doen.
  • Op welke manier wordt het verkeer dat door die extra sites wordt gegenereerd in onze verkoopstrechter gestopt ? In het geval van een e-commerce site, heeft elke niche site een shop of wordt al het verkeer naar onze mainshop doorverwezen ?

Vergeet ook niet dat 10 nieuwe sites = 10 nieuwe ftp gegevens + 10 nieuwe Database gegevens + 10 nieuwe wordpress logins (valt natuurlijk weg met een MU installatie)  voor jezelf en een hoop extra logins voor schrijvers of andere mensen die je helpen met het onderhouden van die sites + eventueel nieuwe Google analytics accounts, etc

Een pak data om bij te houden ! En je wilt geen half uur verliezen door het moeten zoeken & opgraven van één of ander paswoord wat je even niet meer weet.

Een zeer interessant en profi platform om alles alle werk en taken (samen met eventueel andere personen die voor je gaan werken) bij te houden en te ‘dirigeren’ is http://basecamphq.com/ of  Collabpress als je een gratis (WordPress based) oplossing wilt.

2. Kostenplaatje

Ook al is wordpress gratis , je hebt nog steeds een domein en hosting nodig en als je 10 sites gaat opzetten, dan mag je op een jaarlijkse terugkerende kost rekenen van 400-500 euro (voor die 10 sites)  enkel om de technische kant van de zaak te financieren.

Aangezien het de bedoeling is om kwalitatieve sites op te zetten (en niet zomaar een spam site waar je wat links wilt gaan droppen) die moeten gaan scoren in Google zal je content moeten gaan produceren. En omdat een dag maar 24h telt is de kans heel klein dat jij alle sites van teksten gaat voorzien.

Schrijvers zal je nodig hebben en ook die mensen zullen betaald moeten worden. Misschien heb je ook iemand nodig die wat (basic) linkbuilding voor je gaat doen en of misschien koop je ook wat links om sneller op weg te raken..
Dus snel even rekenen :

  • Domein & hosting 50 euro/jaar
  • Schrijver 50 artikels/jaar a 8 euro = 400 euro (het kan natuurlijk ook met iets minder, dit voorbeeld hier is ongeveer 1 artikel/week)
  • Basis linkbuilding (beetje directory aanmeldingen, blogcomments,linkruil,etc) en paar linkjes kopen/huren 250 euro/jaar

En als je aparte shops draait, kan daar evengoed nog adwords of andere advertentiekosten bijkomen.

Zitten we aan 700 euro per jaar voor 1 site..dat maal 10 is ..best veel geld als de sites niks aan $$$ binnen brengen. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling J en snap je gelijk ook dat het zeer belangrijk is dat je weet waar je mee bezig bent.

En naast het feit dat je die sites kan gebruiken voor je linkbuilding plan van je mainsite en het genereren van extra verkeer (en hopelijk ook conversies) is er niks dat je gaat tegenhouden om er adsense of advertentie ruimte te verkopen/verhuren waarmee je makkelijk de jaarlijkse kosten kan dekken en er nog eens alle voordelen uit haalt.

Tip :

Gooi er de eerste maanden geen advertenties op (van welke aard dan ook), dat zal je linkbuilding een stuk makkelijker maken !

3. Strategie

Iets wat je zelf zal moeten uitdokteren en vooral het keyword research en het opbouwen van je site structuur zal van doorslaggevende factor zijn voor succes.

Het complete proces hier gaan uitleggen zou de post te lang maken en een stukje off topic gaan dus laten we het houden bij een cyclus opsomming :

  1. Zoeken van de juiste keywords
  2. Competitie analyse : hoe makkelijk moeilijk wordt het
  3. Structureren van je site
  4. Content strategie
  5. Link strategie
  6. Analyseren

En dan opnieuw beginnen bij puntje 1”¦

En als dat allemaal recht staat zal het er op aankomen om de schrijvers de juiste topics aan te leveren zodat ze aan het schrijven kunnen.

Het hangt een beetje af van de omvang van het project en de mensen die ik kan strikken maar soms laat ik 50 artikels in 1 keer schrijven en post ik die (of laat ik die posten) via de schedule functie die WordPress rijk is. Kan het ding een jaartje op auto draaien zonder dat ik me daar nog zorgen hoef over te maken en heb je ook zeer weinig onderhoudswerk aan natuurlijk.

In sommige gevallen vind ik niet gelijk 50 topics of kan de schrijver ze niet alle 50 schrijven en krijgt hij toegang tot de site zodat hij die zelfstandig kan gaan posten op vooraf besproken tijdstippen.

Beide systemen werken prima voor me dus ik veronderstel dat dit bij jou ook geen probleem mag vormen.

4. Opvolging

Dan heb ik het hier vooral op het opvolgen van je analytics data maar daar begin ik niet mee zolang de site geen 2-3maand aan het lopen is.

Het belangrijkste is dat de site aan het rollen gaat en dat er content wordt gepubliceerd.

Pas na 3 maand gooi ik Google Analytics eens open om te zien of er grote pijnpunten te vinden zijn en om eens te checken of we onze longtail strategie moeten gaan aanpassen.

Met andere woorden, weer ga ik keyword research gaan uitvoeren maar dan op basis van data die in GA is te vinden. Zie ik dat we ergens op pagina 2 hangen voor bepaalde kw combinaties die ons nu al wat verkeer opleveren (en of conversies) dan kunnen we daar een extra inspanning  gaan doen om op pagina 1 te komen.

Of zien we dat we al in de top 5-10 ranken voor bijvoorbeeld ‘honden puppies te koop’, dan zal ik snel een artikel laten schrijven over ‘honden puppies opvoeden’ als die combinatie nog niet wordt gebruikt en gegarandeerd dat we heel snel in de top 10 gaan ranken daarvoor.

Als de site reeds een tijdje ‘on air’ is, dan zie ik veelal dat we binnen de 5 minuten na het publiceren van ons nieuw artikel met een dubbele lijsting in de top 10 hangen en daar ook blijven wat = diezelfde dag nog extra verkeer binnen halen..

Elke maand doe ik meestal een snelle checkup van de sites om dergelijke kansen te vinden en er snel op in te spelen.

5. Conclusie

Is het de moeite waard ? Voor mij in ieder geval wel maar ik kan me voorstellen dat je na het lezen van dit hier er misschien anders gaat over denken :o

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dave Lorrez
Dave is een Belgische internet marketing specialist en schrijft ook op zijn eigen blog E-tail.
48 reacties op "1 site of meerdere sites? Wat is beter?"
  • Hardlopen zegt:
    18 Mei, 2010 om 16:40

    Wel veel werk, maar het loont uiteindelijk wel.
    Zeker de moeite waard.

    Reageren
  • Hypotheekrente zegt:
    18 Mei, 2010 om 17:11

    @Karel: Maar ziet google niet dat je een netwerkje van sites opzet, die niks anders doen dan een beetje naar elkaar linken?
    Hoe zie jij dit dan?
    De 9 blogs linken naar de hoofdsite? Of meer A-B-C-linking?
    En wat met IP-adres? Vaak zit je met je sites achter 1 IP-adres (in mijn geval drupal multi-site).

    Reageren
  • Dave zegt:
    18 Mei, 2010 om 17:59

    @Hypotheekrente..we maken altijd de verkeerde veronderstelling dat Google ons dag en nacht in de gaten houdt. Ze hebben hun handen vol met de echte spammers die honderden/duizenden sites opzetten en miljoenen pagina’s aan waardeloze (gescrapte) content erop gooien :o

    Mijn principe waar ik aan vasthoud (en die werkt) , verschillende hosts, verschillende extensies (.nl .be .com) en natuurlijk verschillende ip’s.

    Het is niet de bedoeling dat die sites enkel en alleen maar naar jouw hoofdsite gaan linken. Als je 5 artikels hebt, dan is er misschien eentje die naar jouw site linkt en de andere linken naar andere sites ..of linken niet.

    Zoals met alles : met mate. Als je 10 sites hebt en elke site telt 100 uitgaande links waarvan er 95 naar jouw site gaan dan kan het foute boel worden.

    Als je 10 sites hebt met elk 100 uitgaande links waarvan elke site 10-15 linkjes naar jouw site telt en 85-90 naar andere dan is er geen vuiltje aan de lucht…

    Komt daarbij dat je die sites niet gaat opzetten met enigste doel om te linken naar jouw hoofdsite. Bedoeling is dat het sites worden die ook goed gaan ranken (zei het misschien voor de longtails) en verkeer aantrekken waar je iets mee kan aanvangen. Het linkaspect is maar een onderdeeltje ervan.

    Dave

    Reageren
  • Bastin zegt:
    18 Mei, 2010 om 18:56

    @dave

    Goed artikel daar kunnen we wat mee!

    Nog wel een losse vraag. Ik heb een nieuwe url toegevoegd; http://www.sollicitatiebrief-voorbeeld.nl. Deze wil ik gaan gebruiken voor het genereren van nieuwsbrief inschrijvingen. Nu leek mij een heel nieuw hosting pakket een beetje overdreven dus gaf mijn programmeur aan de url te kunnen redirecten naar http://www.solliciterenmetsucces.nl/voorbeeld-sollicitatiebrief. Heeft dit consequenties voor de organische vindbaarheid? Ik wil dat deze site los goed wordt gevonden op dit hoofd zoekwoord.

    Nog een andere vraag die een beetje off-topic is wellicht. Wat is een goed blog over wordpress in het Nederlands? Met veel tips over widgets en plugins?

    Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

    Thanx,

    Bastin van Oers

    Reageren
    • Dave zegt:
      18 Mei, 2010 om 21:14

      Domeinen doorsturen naar een anders is zonde van je geld want je zal er totaal niks uithalen. Een site heeft pagina’s en links nodig om iets te betekenen in de zoekresultaten :o

    • AGM scooters zegt:
      19 Mei, 2010 om 12:17

      Zorg dat je een goede linkstructuur krijgt… Inkomende, uitgaande, no follow, van verschillende landen ook. .be .de eventueel .com .biz .nu enz enz

    • Ron zegt:
      20 Mei, 2010 om 09:23

      Ik ben toch even verder gaan zoeken op subdomeinen, omdat ik het niet kon voorstellen dat google deze zo hard zou negeren.

      Ik kwam op http://www.whelp.nl/seo-subdomeinen/
      ———————–
      En ik quete een klein stukje:
      Hoe ziet Google een subdomein?
      Google beschouwt een subdomein als een aparte website. Als je je Google Analytics installeert zul je ook zien dat per subdomein aparte rapporten krijgt. Dit alleen geeft al aan dat Google een subdomein als een verbijzondering beschouwt van je website †“ het subdomein heeft dus informatiewaarde. Het promoten van een subdomein kost evenveel moeite als het promoten van een gewoon domein. Echter, als je van het ene subdomein doorlinkt naar het andere subdomein, wordt dit gezien als een externe link. En externe links zijn meer waard dan interne links…

      Andere voordelen van subdomeinen
      Ook voor bezoekers heeft een subdomein voordelen: het vertelt in principe direct welke dit gedeelte van de site heeft. Om die reden kan het zijn dat overzichtspagina’s graag linken naar subdomeinen die aansluiten bij een specifieke thema. Het kan dus makkelijker zijn om externe links naar een subdomein te krijgen.
      ———————–

      Het lijkt me dus zeker de moeite waard om te zien of je met subdomeinen niet kostenbesparend te werk kan gaan.

    • Dave zegt:
      20 Mei, 2010 om 23:21

      Heb ik toch mijn twijfels bij want als je het site commando ingeeft, dan zal je zien dat ook de subdomein pagina’s zullen getoond worden. Zelfde geldt als je naar de backlinks gaat kijken. Je zal exact hetzelfde nummer te zien krijgen als je het rootdomein opvraagt. Als G dat als 2 aparte sites bekijkt dan zouden ze volgens mijn logica ook andere cijfers moeten tonen.

      Komt daarbij (en dat is nu net het probleem bij startpagina aanmeldingen) dat je nog steeds aan hetzelfde IP vast zit en dat voor linkbuilding niet echt the way to go is.

      En een domein redirecten naar een ander is toch nog iets anders :o Een domein waar geen pagina’s op staan kan ook zijn werk niet doen in de zoekmachines…

    • Arjan de Vreede zegt:
      21 Mei, 2010 om 11:46

      @Dave, als je site:www.domein.tld doet krijg je wel andere resultaten. Volgens google is namelijk www (voor zover ik weet) ook een subdomein en dus een apparte website.

      Stel je hebt:
      http://www.soliciterenmetsucces.nl
      – voorbeeldbrief.soliciterenmetsucces.nl
      – voorbeeld-brief.soliciterenmetsucces.nl

      Dan zou google dat allemaal als apparte websites zien, mits je netjes omgaat met wel en niet gebruik van www. Zorg dus ook dat een 301 rewrite instelt voor mensen die nog via de http://soliciterenmetsucces.nl komen en zorg ook dat je dit zo bij WMT aangeeft.

    • Dave zegt:
      21 Mei, 2010 om 11:58

      Vreemd maar dan zouden de backlinks toch ook andere cijfers moeten tonen als hij een subdomein los van de originele ltd ziet ?

      Nu los van het feit wat Google wel of niet ziet, ik zie geen nut om 10-20 subdomeinen op te starten, zie het om te redirecten en of je linkvoer te halen.

  • Auke zegt:
    19 Mei, 2010 om 08:25

    He Karel Ik vraag me af waar jij mensen vind die voor 8 euro een artikel schrijven…

    Want het is inderdaad nog al een werk zelf de artikelen te schrijven. Ik zou graag anderen artikelen laten schrijven echter is de prijs dan wel even een stuk groter als 8 euro. Zeker voor iemand die specialist is in een niche.

    Ik hoor graag van je hoe je aan die 8 euro / 400 euro per jaar komt.

    Reageren
  • Erik zegt:
    19 Mei, 2010 om 09:41

    Daar zat ik ook al naar te kijken. 8 euro per artikel is niet echt veel. Voor engelstalige artikelen met indiers lukt dat waarschijnlijk wel alleen zijn ze dan nog niet in het Nederlands.

    Misschien is het een soort symbolisch bedrag dat toegerekend wordt aan gastbloggers?

    Reageren
  • Dave zegt:
    19 Mei, 2010 om 09:45

    @Auke..vroeger dacht ik ook dat je nooit mensen kon vinden die voor 8 euro een artikel gingen neerpennen ..tot ik op een dag een poetsvrouw hoorde klagen dat ze opslag had gevraagd en nu 8 euro/uur verdiende…wist ik gelijk waar aan te kloppen :o

    Reageren
  • Ron zegt:
    19 Mei, 2010 om 10:57

    Dus als ik het goedbegrijp, heeft een subdomein zeer weinig nut?

    Google zal deze zien als de “hoofdsite” ook als je de subdomein doorhebt gelinkt naar een nieuwe domeinnaam.

    (voorbeeld)
    sitename is de hoofdsite. Op die host maak je een subdomein aan voor sitenaam2. de url word sitenaam2.sitenaam.nl en deze laat je doorlinken naar de domeinnaam sitenaam2.nl

    ziet google dit als 1 en de zelfde site? ook al is de content op de site anders?

    Reageren
  • AGM scooters zegt:
    19 Mei, 2010 om 12:16

    Goed verhaal, we zijn er zelf ook al een tijdje mee bezig. Crosshelmen, crosskleding, scooters e.d. Hebben allemaal een apparte webshop. Omdat ze op domein veel beter ranken dan op de hoofdsite

    Reageren
  • Hypotheekrente zegt:
    19 Mei, 2010 om 12:20

    En wat met subdomeinen?
    http://www.sport.nl
    http://voetbal.sport.nl
    http://tennis.sport.nl

    Kan een link van één subdomein naar een ander even belangrijk zijn als een externe link (van een URL buiten deze site)?

    Anders zou je zo de kosten al flink kunnen drukken.

    Reageren
  • Linda zegt:
    19 Mei, 2010 om 14:27

    Of je met meerdere sites moet willen werken is natuurlijk sterk afhankelijk van het soort product/dienst dat je aanbiedt of dat je met name leeft van affiliate links/adsense etc. Binnen jouw eigen activiteiten past dit waarschijnlijk prima, maar er zijn genoeg branches waarmee je hier wel moet oppassen. Het moet passen binnen je totale online strategie. Je wilt immers in alle gevallen dat de taart groter wordt en niet alleen anders verdeeld wordt.

    Al met al kan het zeker interessant zijn om via meerdere kanalen/websites je publiek aan te spreken. Wel ben ik van mening dat deze sites dusdanig verschillend van elkaar moeten zijn, dat je onderscheidend blijft. Plus dien je te zorgen dat het einddoel wel altijd helder blijft en niet “verwaterd” binnen je verschillende sites.

    Maar dat zijn meer kanttekeningen en meten is weten ;-)

    De keerzijde van de medaille is namelijk dat er ook heel veel shops/sites zijn die op deze manier ten onder zijn gegaan doordat er alleen naar verkeer werd gekeken en niet naar het einddoel.

    Maar prima artikel; leuk kijkje in de keuken!

    Reageren
    • Dave zegt:
      20 Mei, 2010 om 23:25

      Volledig mee eens..het heeft totaal geen zin om extra sites op gang te trekken als je je hoofdsite nog niet ‘meester kunt’.

      Mijn bedoeling is dan ook altijd om er losstaande dingen van te maken die eigenlijk totaal niks hebben te maken met de hoofdsite. Het gaat mij in de eerste plaats om het verkeer dat ik ernaar kan genereren (en hopelijk op de één of andere manier ‘gebruiken’ voor de hoofdsite) en ten tweede voor het ‘linkgemak’.

      Een shop gaan opdelen in verschillende sites is iets wat ik totaal niet zo doen.

  • Internet Tilburg zegt:
    19 Mei, 2010 om 15:15

    Ik werk zelf met 1 database voor de belangrijke informatie voor meerdere websites. Hierdoor hoef ik voor grote wijzigingen alles maar op 1 plek aan te passen. Verder speel je egwoon met de URL’s, titels en content om breeder gevonden te worden en je concurrent verder naar beneden te drukken.

    Reageren
  • Gokautomaten zegt:
    19 Mei, 2010 om 21:37

    @Dave Leuk dat je hier dieper op in gaat. En over die namen, tja, wat voor rare dingen ouders tegenwoordig niet verzinnen.. het zal wel een trend zijn tegenwoordig! :)

    Vorige keer meende ik dat je meerdere websites over het zelfde onderwerp wilde maken, om de eerste pagina in de zoekresultaten als het ware te “domineren” op bepaalde zoektermen.

    Nu zie ik dat je dit heel anders bedoeld, waarbij ik in deze ook zeer zeker jouw mening deel! Wanneer je een website als Wehkamp hebt, dan heb je te maken met tal van verschillende niches. Een zoekmachine ziet dat Wehkamp onder andere kleding, elektronica, boeken, games etc. verkoopt. Wehkamp heeft dus voor een zoekmachine geen centraal onderwerp.

    Wanneer je al deze onderwerpen (niches) gaat verdelen over verschillende websites, dan zul je zoekmachinetechnisch veel betere resultaten behalen. Je hebt bijvoorbeeld een website met alleen maar boeken, dan weet de zoekmachine dat jouw website ook echt over boeken gaat. Wanneer iemand een zoekopdracht doet in een zoekmachine over boeken, dan vindt een zoekmachine jouw veel relevanter, dan bijvoorbeeld een Wehkamp.

    Zeer mooi en duidelijk verhaal! En bedankt voor de opheldering!

    Reageren
    • Dave zegt:
      20 Mei, 2010 om 23:39

      Ik denk dat je het toch verkeerd hebt begrepen :o Ik heb het inderdaad over het opzetten van verschillende sites met de bedoeling om de serps te gaan domineren voor bepaalde zoektermen.

      Een shop gaan opdelen in verschillende subshops is iets wat ik persoonlijk nooit zou doen. Grote shops hebben ook veel voordelen , vooral het verkrijgen van autoriteit door Google. Kijk zelf maar eens hoe goed een Amazon of zelfs een Wehkamp scoort in Google :o

      Bijkomende rotzooi is natuurlijk het brandingsaspect en waarschijnlijk ook de admin rotzooi. Je weet bijvoorbeeld dat je bij Wehkamp terecht kan voor printers én voor een koffiezet apparaat terwijl je die link niet gaat leggen als je bijvoorbeeld bij een shop van coolbleu binnen stapt waar zij wel dat principe toepassen.

  • De makelaar vertelt zegt:
    20 Mei, 2010 om 14:18

    Vermoedelijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Of je nu 1 of meerdere websites hebt. Een losse pagina van 1 van je domeinen kan soms belachelijk goed scoren in een bepaalde nich terwijl een ander er een hele domeinnaam aan gewijd heeft.

    Uiteindelijk gaat het om je totale SEO inspanning. Zelf heb ik ook gratis domeinen aangemaakt om op die manier naar mezelf te kunnen linken. Nadeel is dan wel weer dat je dat domein graag ook weer in de top 10 ziet waardoor je hier ook weer aan de gang gaat.

    Uiteindelijk denk ik dat het maar net is hoe gek je bent. Als je lol hebt in internet marketing kan het niet gek genoeg toch? Als je er van moet leven wordt het ineens een verhaal van efficiëntie en opbrengst.

    Reageren
    • Dave zegt:
      20 Mei, 2010 om 23:42

      Het kan wel een gigantisch verschil uitmaken in dat opzicht dat je met verschillende sites meerdere plaatsen in de top 10 kan inpalmen daar waar je er max 2 kan halen met 1 domein.

      Voor kleine sites/branches waarschijnlijk niet de ideale manier om hun tijd te gaan verdelen maar als je in een grotere en vooral meer competitieve markt zit (waar dan ook meer cash in omgaat) kan het een behoorlijk verschil maken :o

  • Gokautomaten zegt:
    20 Mei, 2010 om 18:18

    @de makelaar vertelt: Ik ben van mening dat, wanneer je een website op wilt zetten met een grote variëteit in productgroepen, je toch beter per productgroep een aparte website op wilt zetten. Dit is dan wel geheel uit SEO oogpunt.

    Wanneer je meer aan merkbeleving wilt werken, dan zal deze methode niet op gaan.

    Als je praat over je totale SEO inspanning, dan kun je voor een zoekmachine beter onderscheid maken in je productgroepen. Zo weet de zoekmachine dat website A alleen over productgroep A gaat en B over productgroep B. Wanneer je geen onderscheid maakt, dan gaat jouw website over A t/m Z, waardoor je niet ergens specifiek de nadruk op kunt leggen en meer moeite zult krijgen met het ranken op bepaalde termen.

    Reageren
    • Dave zegt:
      20 Mei, 2010 om 23:45

      Volledig eens met de merkbeleving en zoals ik hierboven ergens aanhaalde, wehkamp en de shops van coolbleu zijn een perfect voorbeeld van tegenovergestelden die beiden werken.

      Als je met een grote site voldoende aan siloing kan doen en je linkstrategie daar voor een groot deel kan op afstemmen zal het weinig verschil maken in termen van ranken..

    • Parket vloeren zegt:
      02 Jun, 2010 om 12:01

      Grote webshops, met een bekende naam wel.
      Maar kleinere webshops die zich nog moeten opwerken heeft het voordeel genoeg. Zoals domeinen op product groepen maken. dit gaat wat makkelijker in de ranking dan

  • Jeroen zegt:
    20 Mei, 2010 om 20:24

    @Dave, zoals we van je gewend zijn weer een top artikel en een weer een klein kijkje in je keukentje.

    Reageren
  • Internet marketing zegt:
    21 Mei, 2010 om 12:07

    Goed artikel. Jouw blog staat nu spijkerhard tussen mn bookmarks! Het opzetten en beheren van meerdere websites is een grote inspanning die inderdaad op meerdere manieren een positief effect op je biz kan hebben. Belangrijk is zoals eerder gezegd, dat je eerst je mainsite in orde hebt en daar een beetje redelijke resultaten neerzet. Zodra je merkt dat het lastig wordt om de resultaten te blijven pushen en de mogelijkheden wat dun uitgezaaid zijn, kun je kijken naar het opzetten van extra sites.

    Reageren
  • MB zegt:
    21 Mei, 2010 om 13:01

    Met 1 site kun jij je doel makkelijker bereiken. Bezig houden met meerdere sites kost je veel tijd en uiteindelijk heb jij weinig over.

    Reageren
  • Dave zegt:
    21 Mei, 2010 om 13:09

    @MB : dat je met 1 site je doel kan bereiken , dat is inderdaad zo maar dat het teveel tijd vraagt en weinig opbrengt, daar verschillende we duidelijk van mening :o

    Reageren
  • pe-opleidingen.nl zegt:
    22 Mei, 2010 om 08:37

    ben het helemaal mee eens dat meer sites tot meer kansen in de zoekmachines leiden. Ook dat het veel werk is overigens :)
    zelf heb ik een stuk of 8 sites.
    het verkoopdeel is echter maar een module die ik op elk hostingpakket apart laat draaien, maar alle inschrijvingen worden naar de hoofdmodule gezonden en ook vanaf daar beheerd.
    heb daarnaast ook een tool gebouwd dat ik deze ook in de look and feel van andere sites kan zetten die niet van mij zelf zijn. Kan zien en monitoren wie er via die sites komt en kan dan ook leadvergoedingen geven. Op deze manier bespaar ik mijzelf natuurlijk een heleboel werk en die leadvergoeding voor daadwerkelijke inschrijvingen heb ik er graag voor over natuurlijk !
    vr groet
    bert
    pe-opleidingen.nl

    Reageren
  • espresso apparaat zegt:
    25 Mei, 2010 om 14:54

    Ik moet zeggen dat ik in eerste instantie ook het idee had, dat 1 site beter is (zie ook commentaar in vorige post).
    Echter heb ik na de post wel hierover nagedacht en ook een beetje rondgekeken.
    Bedankt Dave, dat je dan ook nog jouw idee hier neerzet.
    Ik ben er nog niet helemaal uit of het voor mij persoonlijk ook handig is (ook qua tijd etc), maar neem het zeker in overweging om wellicht meerdere sites in dezelfde niche te starten.

    Reageren
    • Dave zegt:
      25 Mei, 2010 om 14:59

      In veel gevallen kan je die extra sites voor het grootste deel gaan automatiseren, tenminste als je iemand hebt die voor jouw artikels kan schrijven..en dan is het gewoon kwestie van beetje geduld te hebben. Vroeg of laat komen ze zonder al teveel werk wel boven water drijven (lees top 10:o)

    • Hypotheekrente zegt:
      25 Mei, 2010 om 16:07

      In hypothekenland kom je dit ook vaak tegen. Eén belangrijke site, met daarnaast nog enkele hypotheek-gerelateerde domeinen. Dit zorgt voor een overaanbod aan (minderwaardige) hypotheeksites. Gevolg is dat je voor bepaalde zoekopdrachten vaak erg slechte resultaten krijgt. Op één of andere manier zal google hier dus wel weer iets op vinden. Maar zolang het werkt…

  • Jay zegt:
    28 Mei, 2010 om 13:34

    500 Euro per jaar voor het runnen van 10 sites?

    Wat voor overpriced hosting heb je dan wel niet?

    Reageren
    • Dave zegt:
      28 Mei, 2010 om 15:58

      50 euro per jaar/domein/ip lijkt me nu niet echt overpriced :o

    • Hypotheekrente zegt:
      01 Jun, 2010 om 08:08

      ONE.com zeker?

  • Vacatures in Nederland zegt:
    28 Mei, 2010 om 20:28

    Ik zou ook voor 10 verschillende sites gaan ipv 1.. Natuurlijk wel uitbouwen als de vorige goed staan.. Dus het duurt wel een tijd voordat je er meerdere hebt, maar het lijkt me beter dan met 1 aan de gang te blijven.. Of het moet zo’n goed lopende website zijn dat je hier wel constant mee bezig moet zijn

    Reageren
  • Giel zegt:
    29 Mei, 2010 om 12:30

    Hoi Dave,
    ik zat zelf al te denken aan deze constructie. Geld dit ook voor subdomeinen zodat je productA.merk.nl, productB.merk.nl kunt focussen of is G hier allergies voor?

    grz Giel

    Reageren
  • Supplementen zegt:
    01 Jun, 2010 om 19:57

    Ik denk dat meerdere website’s als je het goed aanpakt, zoieso tot meer bezoekers leidt. Als je elke website dan ook goed inricht zorgt het zondermeer voor meer sales dan 1 website. Dan heb ik het vooral even over ecommerce site’s

    Reageren
  • Floris zegt:
    01 Jun, 2010 om 23:42

    Dave,

    Zojuist even naar WordPress MU gekeken.
    Installatie geprobeerd maar dat werkt zoals ik het nu zie alleen met een set subdomeinen voor de extra blogs of in subdirectories onder je hoofddomein. Ik hoopte op het beheren van diverse losse WP sites met aparte domeinnamen vanuit een systeem.
    Nu kan ik op de losse domeinnamen “gemakkelijk” via een htaccess de content van diverse bijbehorende subdomeinen laten zien als ware het content op die domeinnaam maar het lijkt me dat er een makkelijkere methode moet zijn. Is die er naar je weet met WordPress MU? Uit je blogpost hierboven kreeg ik het idee van wel namelijk :)

    Reageren
  • Goedkoopste Makelaar zegt:
    03 Jun, 2010 om 10:58

    Meerdere pagina’s hebben ook mijn voorkeur. Je kan het makkelijker optimaliseren als je voor elk (sub)domein appart een product/dienst maakt.

    Reageren
  • Vakantie Lara zegt:
    16 Jun, 2010 om 21:44

    Zelf ben ik ook een voorstander van meerdere websites, als je het goed regelt is het prima te doen, en alleen maar voordelen inderdaad. Wat betreft het linken naar elkaar, dat beperk ik meestal tot sites die bij elkaar in de categorie vallen.

    Heb ik 2 totaal verschillende onderwerpen dan ga ik ook niet naar elkaar linken.

    Reageren
  • WoooW zegt:
    25 Jun, 2010 om 15:25

    Meerdere niche-sites, en ……….
    een overkoepelende totaal-site ! ;-))

    Reageren
  • zinken dakgoot zegt:
    02 Nov, 2010 om 17:35

    Interessant artikel, bedankt! opzoek naar tekst schrijvers voor 8 euro per artikel :)

    Reageren
  • Sjaals zegt:
    24 Nov, 2010 om 14:29

    Wat betreft de hostingkosten van de diverse sites wil ik graag dream-hosting adviseren, deze biedt multidomainhosting aan, hierdoor dalen je kosten per site aanzienlijk! Caroline

    Reageren
  • Dakgoten diender zegt:
    04 Apr, 2011 om 11:04

    Ik heb van mijn webdesigner begrepen dat Google met een nieuwe zoek sortering bezig is. Binnenkort wordt het mogelijk dat mensen websites via Google kunnen ‘liken’. Hoe meer likes een website heeft, hoe beter de website gevonden wordt. Uiteraard blijft het aantal link ook belangrijk, maar telt dan iets minder zwaar. Klopt dit? Want als dit echt zo is? dan is het linkbuilden niet meer nodig?

    Reageren

Reageren