Naar
boven

5 Website usability tools

Usability staat voor de gebruiksvriendelijkheid van een website. Dit is een vrij belangrijk gegeven voor een website en iets wat meestal niet zo voor de hand ligt. Er wordt snel gedacht door webmasters dat hun website heel gebruiksvriendelijk is omdat ze deze door en door kennen. Maar is dat voor de bezoekers ook het geval? Om daar achter te komen kun je maar één ding doen en dat is testen! Gelukkig voor ons bestaan daar een aantal praktische online tools voor.

De activiteit van de bezoeker

We gebruiken een analytics programma om het aantal bezoekers te meten, welke pagina`s veel bezocht worden, de tijd die ze op een pagina doorbrengen enz. Maar om een pagina zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken is het van belang om te weten wat een bezoeker nu precies op die pagina doet.

Deze twee tools geven een visuele voorstelling van de activiteit van de bezoeker op je website:

Het design van een landingspagina

Een landingspagina is altijd een heel belangrijke pagina. Op een goede landingspagina zou de bezoeker binnen de eerste vijf seconde moeten weten waarover deze pagina gaat. Om dit te kunnen testen heb je een aantal testpersonen nodig die je dan via deze tool onderwerp aan de test. Ze krijgen vijf seconden een landingspagina te zien en moeten dan een aantal vragen beantwoorden die je hebt opgesteld.

Hoe ziet je website er in andere browsers uit?

Niet elke website ziet er in elke browser hetzelfde uit. Deze tool laat zien hoe je website er in andere browsers uitziet.

De snelheid van je website

Er is niks zo ongebruiksvriendelijk als een website die traag laadt. Om een uitgebreide analyse te krijgen van de snelheid van je website is dit een zeer handige tool.

Besluit

Het zijn vaak maar kleine veranderingen die toch een grote impact hebben op de conversie. Testen en blijven testen is dan ook de enige manier om hier het maximale effect uit te kunnen halen.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dominique Meijnen
33 reacties op "5 Website usability tools"
  • Steven zegt:
    18 Feb, 2011 om 11:09

    Wat betreft cross-browser testen: ik zou Adobe Browserlab aanraden (http://browserlab.adobe.com), deze maakt screenshots van alle mogelijk denkbare browsers, en is (vooralsnog) gratis.

    Kanttekening hierbij: veel opdrachtgevers lijken te denken dat het belangrijk is dat een website er in elke browser pixel-perfect hetzelfde uitziet; ze lijken er van uit te gaan dat ’n klant hun website op dezelfde manier in allerlei browsers bekijkt als zij dat doen tijdens een opleveringsproces. Dit is ten eerste niet waar, en ’n enorme tijdverspilling: als de site er maar goed uitziet in alle browsers, is het dan echt interessant om over 2 pixels regelhoogte verschil te gaan lopen mieren?

    Reageren
  • Dominique Meijnen zegt:
    18 Feb, 2011 om 11:38

    Bedank voor de aanvulling. Leuke tool! En inderdaad een paar pixels zal het verschil niet maken…

    Reageren
  • André Scholten zegt:
    18 Feb, 2011 om 11:42

    Qua snelheidsmeting vind ik de genoemde tool redelijk matig, ik zou eerder naar http://www.webpagetest.org/ of http://tools.pingdom.com/ kijken.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      18 Feb, 2011 om 11:45

      Bedankt André! Ik voeg ze aan het artikel toe.

    • Steven zegt:
      18 Feb, 2011 om 11:56

      Eens, of Firebug + YSlow (http://developer.yahoo.com/yslow/) als je echt grondig wil zijn, maar die zijn wel vrij rigoreus: zelfs het niet minifyen van js+css levert strafpunten op, iets wat alleen op high-traffic sites belangrijk is.

    • Niels zegt:
      18 Feb, 2011 om 12:26

      Of naast YSlow kan je ook Page Speed gebruiken. Google raadt deze zelf ook aan.

  • Niels zegt:
    18 Feb, 2011 om 12:27
  • parkeren schiphol zegt:
    18 Feb, 2011 om 14:18

    Hebben mensen ook daadwerkelijk verschuivingen in google gezien nadat ze hun website sneller hebben gemaakt?

    Reageren
    • Steven zegt:
      19 Feb, 2011 om 12:06

      Google beloont niet zozeer snelle sites, maar bestraft heel erg langzame sites voor zover ik ’t begrijp; dus als je ’n hele trage site naar ’n goede, geoptimaliseerde host verhuist + de site technisch optimaliseert zou je een verhoging in je resultaat-positie kunnen zien. Moet heel eerlijk zeggen dat ik nog nooit écht trage sites heb gebouwd, dus ’n 100% accuraat antwoord kan ik je niet geven.

  • Daniel Bennik zegt:
    18 Feb, 2011 om 14:26

    Die heatmaps programma’s zijn ook zeer nice! Alleen jammer dat je in veel gevallen er voor moet betalen. Oke, als je ziet wat je uit die tests kunt halen is het zoveel geld niet maar toch.

    Weet iemand een goede gratis heatmap programma?
    Ik gebruik nu de trial van Clickdensity, maar die is maar 30 dagen

    Reageren
  • Edwin Waelbers zegt:
    18 Feb, 2011 om 15:14

    Mooi lijstje, Dominique.

    Die tools hebben zeker een waarde, maar ze hebben allemaal één mankement: ze geven niet een antwoord op het WAAROM.

    Als je écht aan usability wil doen, dan zal je toch gebruikers moeten gaan observeren, liefst in het wild.

    En wil je hebben dat ‘usability’ niet een eenmalig iets is (door het inhuren van een expert), maar eerder chronisch aanwezig is in je organisatie, dan kan je best starten met het implementeren van een usability methodologie.

    Meer tools kan je hier vinden:
    http://www.usability-vlaanderen.com/2009/01/tools.html

    Reageren
  • Chris zegt:
    18 Feb, 2011 om 15:55

    Bij Website-Check testen we ook altijd grondig de usability van de website. Het doel van een website is altijd conversie, in welke vorm dan ook. Deze conversie wordt behaald door de bezoekers (door wie anders?).

    Een goede vindbaarheid zorgt voor bezoekers op de website. Een goede usability vervolgens voor de conversie.

    Reageren
  • Edwin Waelbers zegt:
    18 Feb, 2011 om 16:06

    Chris,

    Neen, dat is niet altijd zo. Er kunnen verschillende doelen zijn, conversie is wel meestal de belangrijkste.

    Bovendien is dat een business doel. Andere business doelen kunnen zijn: trust verhogen of service calls naar beneden brengen, …

    Specifieke usability doelen zijn er ook: gebruikscomfort verhogen, leercurve naar beneden halen, performantie verbeteren, satisfactie verhogen. En er zijn er nog.

    De wisselwerking tussen business en usability doelen bepalen mee hoe je website eruit moet zien.

    Het is niet altijd even eenvoudig die doelen te bepalen. Er zijn al veel projecten de mist in gegaan omdat ze op de verkeerde doelen mikten.

    Reageren
  • Chris zegt:
    18 Feb, 2011 om 16:54

    Edwin,

    Conversie hoeft niet altijd vertaald te worden naar verkopen. Trust verhogen of service calls naar beneden brengen kunnen dus ook conversie betekenen. Als het doel van een website wordt bereikt converteert hij.

    Reageren
    • Edwin Waelbers zegt:
      22 Feb, 2011 om 13:31

      Chris,

      Ben ik met je eens. Maar je weet ook wel dat het begrip ‘conversie’ meestal voor die doeleinden gebruikt wordt.

      Wat ik eigenlijk wou zeggen is, dat het niet altijd gaat om ‘meer verkopen’, ‘meer inschrijven op nieuwsbrieven’ of meer ‘contact pogingen’ en dat het belangrijk is dat je doelen vastlegt.

      Op de meeste projecten legt men de specifieke doelen niet vast, modderen ze maar wat aan en kan deze manier van werken zelfs conflicteren met het werkelijke doel.

      Gevolg? Een website die niet op maat is van de doelgroep, zijn taak en omgeving.

  • Nomar zegt:
    18 Feb, 2011 om 17:33

    Leuke tools. Crazyegg heb ik al een paar x getest. Werkt leuk

    Reageren
  • Pieter Carette zegt:
    18 Feb, 2011 om 17:54

    Ik heb een tijdje geleden nog een review gemaakt van gratis snelheids analyse tools:
    http://www.siteoptimo.com/blog/gratis-analyse-tools-snelheid/
    Je bent nog Pagespeed van Google vergeten, de tool der tools (naast YSlow).

    Een gratis klik heatmap kan je maken met Clickheat, maar dan moet je het wel zelf installeren.

    Reageren
  • Jan zegt:
    18 Feb, 2011 om 22:05

    http://www.browsercam.com voor screenshots maar je kan ook je kan ook je eigen computer configuren je “huurt” dan voor 30 min bv een comp met windows XP en FF 3.0 om maar iets te noemen

    Jan

    Reageren
  • Jan zegt:
    18 Feb, 2011 om 22:09

    nog een http://www.gtmetrics.com

    Gebruik van tabs
    1. pagespeed
    2. yslow
    3. timeline
    4 geschiedenis

    Maar het mooiste is wel dat je websites met elkaar kunt vergelijken

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      22 Feb, 2011 om 16:31

      Vergelijken is altijd een goede manier om waarde aan je resultaten te koppelen.

  • Steven van Vessum zegt:
    21 Feb, 2011 om 13:44

    @Daniel: je kunt http://www.mouseflow.com gratis gebruiken (met een cap. van 100 sessie’s per maand). Het is een mooi alternatief voor clicktale en crazyegg, vanuit functionaliteiten oogpunt maar ook prijs-technisch. (dotBlue is partner van Mouseflow in Nederland)

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      22 Feb, 2011 om 16:33

      Bedankt voor je inbreng Steven. Ziet er een interessante website uit…

  • Posters zegt:
    22 Feb, 2011 om 13:16

    Handige tools! inderdaad blijft testen het meest belangrijke zodat je steeds opnieuw kunt zien of de usability beter is geworden of juist niet.

    Reageren
  • Sam zegt:
    22 Feb, 2011 om 16:50

    Persoonlijk gebruik ik vooral FireBug en SEO Doctor, alsook HTML Validator, Web Developer, Tamper Data, Google PageRank Status, Lightshot, al zijn dit niet allemaal volledig ‘usability’ tools

    Reageren
  • Ik wilde graag nog twee tips geven:

    1) Is al eerder genoemd, maar PageSpeed van Google is w.m.b. gewoon echt verreweg de beste. Het mooie van PageSpeed is dat hij je ook verbeterde versies van je bestanden aanbiedt, bijv. van afbeeldingen, maar ook van stijlbladen enz.

    2) Verder nog SpriteMe, een geweldig hulpmiddel bij het maken van samengevoegde afbeeldingen (CSS-Sprites), die een webstek aanzienlijk kunnen versnellen als deze veel afbeeldingen bevat.

    Reageren
  • Abderrahim zegt:
    25 Feb, 2011 om 14:05

    Een website die traag laadt is inderdaad erg vervelend!Daarvoor gebruik ik ook tools.

    Reageren
  • Lennaert zegt:
    26 Feb, 2011 om 09:18

    Ik mis een manier om de link van dit artikel te delen per mail (delen met 1 persoon dus eigenlijk)

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      01 Mrt, 2011 om 14:48

      Mijn excuses voor het ontbreken van een ‘tell-a-friend”button. Vraag me eigenlijk wel af of het “te veel” aan keuzemogelijkheden nog wel gebruiksvriendelijk is? Edwin?

  • Edwin Waelbers zegt:
    01 Mrt, 2011 om 15:20

    Dominique,

    Te veel keuze verlamt mensen. Zie ook: De Paradox van de Keuze

    Bovendien voldoen de meeste ‘tell-a-friend’ dingen niet aan de wet (ja, dit is geregeld via Nederlandse en Europese anti-spam wetten, je kan het beter ernstig nemen -> de boetes zijn niet mals).

    Misschien interessant is de link naar OPTA over dit issue:

    Gezamenlijk oordeel OPTA en CBP over †˜Tell a friend†™-systemen op websites

    Reageren
  • Robert zegt:
    24 Mei, 2011 om 13:21

    Handige tools!
    Als eigenaar van een kleine webshop ben ik nieuwsgierig of er ook een minimaal aantal bezoekers is, dat je per dag op je site eigenlijk nodig hebt om een test nuttig te laten zijn.

    Zeker als je A/B testen gaat uitvoeren, dan heb je toch wel wat massa nodig om uitspraken te kunnen doen.

    Zijn er vuistregels hoeveel bezoekers per dag nodig zijn voor een goeie test?

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      25 Mei, 2011 om 14:56

      Dag Robert,

      Het aantal bezoekers per dag speelt niet zo’n rol maar het totaal aantal conversies zou toch minimaal een paar honderd moeten zijn om iets uit de resultaten te kunnen afleiden.

Reageren