Naar
boven

De volgende stap in online sales, service en conversie: Het virtueel kantoor.

Hoe zou het zijn als jij als webwinkelier, adviseur of bezitter van een website je klanten net zo goed kon helpen met een vraag of aankoopbeslissing als in de offline wereld? Sinds kort bieden wij deze ‘tool’ aan en ik ben zeer benieuwd naar jullie mening. Hot or not!

Virtueel kantoor in de praktijk

In deze blog wil ik jullie laten kennis maken met het virtueel kantoor. In mijn opinie een reuze handig stuk gereedschap dat haar basis vindt in Adobe Connect. Inmiddels draait het virtuele kantoor bij verschillende Rabobanken, doet de Politie Rotterdam er een proef mee en is het geïmplementeerd op de webshop van onder meer Gast-ro Deli.

Face 2 Face aankoopbegeleiding via Internet

Het virtueel kantoor stelt je in staat om in een beveiligde omgeving je klant via Internet van advies te voorzien en face 2 face sessie waarbij het scherm van de host gedeeld kan worden om je bijvoorbeeld door een webshop te begeleiden, je te helpen bij het maken van een keuze voor een product of het vertonen van allerlei relevante documentatie omtrent bijvoorbeeld hypotheken.

Hoe werkt het virtueel kantoor?

Als bezoeker van een website waarop het virtueel kantoor gehost is zie je een banner waarop je kunt klikken. Op dat moment kom je in de beveiligde omgeving van Adobe Connect terecht waar je direct in een live verbinding zit met de medewerker. Je kunt elkaar horen en zien. De medewerker kan op haar beurt jou voorzien van allerlei relevante informatie omtrent informatie of producten. Zij heeft de mogelijkheid om je video’s presentatie, pdf’s en websites te laten zien door haar scherm met je te delen. Zo kan ze je bijvoorbeeld door een website begeleiden. Tevens is er de mogelijkheid om samen te werken op een gedeeld white board of kan ze een poll openen op het moment dat er meer deelnemers tegelijk in het kantoor zitten om de stemming te peilen.

Het virtueel kantoor in een webshop


Als webshop eigenaar geeft het virtueel kantoor je de mogelijkheid om je klanten live te helpen bij het maken van een keuze. Stel: je eet van de week kalfsvlees en wil daar nog snel even wijn bij bestellen. Zelf heb je echter niet heel veel verstand van wijn en eigenlijk wil je in die keuze geholpen worden. Door op de banner te klikken krijg je direct een live verbinding met verkoper en kan zij je alles vertellen over de wijnen die geschikt voor je zijn. Eenmaal overtuigd wijst ze middels het gedeelde scherm de locatie van de wijn in de webshop aan en hoe je die kunt bestellen. Het enige wat de klant nu nog rest is de wijn in het mandje doen en betalen.

De service die je normaal gesproken in de offline wereld hebt wordt op deze manier ook toegankelijk via het Internet.

Een stapje verder met de toepassingen

In de voorgaande toepassingen heb je kunnen zien hoe de eenvoudige toepassingen van het virtueel kantoor haar werk doen. Ik daag je uit om verder te denken aan de hand van dit plaatje.

Wat we hier zien is een vezamelplaats van adviseurs die allemaal gebruik maken van het virtueel kantoor. Laten we zeggen dat dit een virtueel plein is. Een dergelijk plein is op bijvoorbeeld een thema in te richten. Stel je lanceert een platform omtrent online marketing voor starters, dan kun je daar allerlei specialisten bij elkaar op een plein zetten waarmee die starter in contact kan komen. De service wordt verbeterd naar de bezoeker door de live share en tell verbinding en de kans dat je als adviseur een klant binnenhaalt wordt groter door het echte contact. Een dergelijk platform omtrent online marketing zou jij bijvoorbeeld onder Karelgeenen.nl kunnen hangen. Dat ziet er dan zo uit.

of onder de Financiële Telegraaf omtrent financieringen:

Of naast een relevant artikel zodat mensen vragen kunnen stellen:

Online marketing en het virtueel kantoor

Mij mening is dat het virtueel kantoor met haar toepassingen de volgende stap kan zijn in online marketing en dan vooral omtrent het gebied conversie, sales en service. De case met de Rabobank laat zien dat de klanttevredenheid toeneemt, de klachtenafhandeling beter is en de conversies toenemen.

Ter inspiratie.

Het virtueel kantoor zal naar mijn mening een volgende stap zijn in de huidige markt van online verkoop en service . Echter zal het in de toekomst nog veel verder gaan. Ik kwam dit filmpje tegen dat ik graag met je wil delen ter inspiratie.

Wat is jouw mening?

Wil je meer weten of heb je leuke ideeen voor een toepassing? Ik hoor het graag. Maar eerst je mening. Wat denk jij van deze ‘tool’? een volgende stap? Of iets waar je niets in ziet? Ik ben benieuwd. Geef hieronder in de poll even aan of je het “hot” of “not” vindt, en in de reacties onderaan je mening, alvast bedankt!

[poll id=”12″]

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gerrit Hopster
Gerrit Hopster is specialist in regionale online marketing voor het MKB en helpt MKBers meer klanten uit de regio te winnen d.m.v. online marketing.
11 reacties op "De volgende stap in online sales, service en conversie: Het virtueel kantoor."
  • Jedidja zegt:
    18 Apr, 2011 om 09:58

    Het zal wel de toekomst hebben, maar persoonlijk schrikt het me wat af, dat directe contact hebben. Als bezoeker van een website zou ik ook niet zo snel gaan chatten met een medewerker. Liever een mailtje.

    Maar ik denk toch dat het wel steeds gewoner wordt en ik kan me goed voorstellen dat het toch de conversie omhoog haalt.

    Reageren
  • Derk zegt:
    18 Apr, 2011 om 10:28

    Een van de voordelen aan het web is het (semi) anonieme gebruik toch? Ik kan me voorstellen dat het in bepaalde branches aan gaat slaan, maar of dit een revolutie wordt? Ik vraag het me af.

    Ik mis de optie: ik ben nog skeptisch! Hot vind ik het niet, maar helemaal 100% not is ook weer wat sterk.

    Desalniettemin interessant artikel, wat uitlokt tot nadenken!

    Reageren
  • D-designing zegt:
    18 Apr, 2011 om 11:53

    Ik heb in de poll op hot gestemd. Ik denk dat hier een goede toekomst in zit. Online winkelen gebeurt steeds meer maar ik denk persoonlijk dat veel mensen toch nog wat vraagjes hebben over een product en daarom of de aankoop niet door zetten of geen zin hebben om contact op te nemen omdat het antwoord te lang op zich laat wachen.

    Daarom denk ik dat dit een toekomst heeft. Wel denk ik dat het niet voor elke branché geschikt zal zijn. Denk bijvoorbeeld over het verkopen van kunst op linnen doeken ( je ziet wat je krijgt ). Daar in tegen zal het zeker werken voor aankoop van eten en drinken waren maar ook vooral voor technische producten die online worden verkocht ( computers, printers, en dergelijke )

    Erg mooi en duidelijk artikel!

    Reageren
  • Pim zegt:
    18 Apr, 2011 om 13:22

    Interessant!

    Ik zelf heb ervaring met Redcoon, zij hebben dit al een tijdje (in eenvoudige vorm), interactie met klanten via chat. Ik heb er een aantal keer iets besteld en via deze weg informatie ingewonnen over artikelen, levertijd, retour en betaling.

    Wat mij betreft werkt deze real time communicatie erg prettig:
    – gratis
    – snel
    – directe communicatie

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    18 Apr, 2011 om 13:28

    Leuk deze reacties en de stemmen op de poll. Tot nu toe hot dus :-). De ervaring leert dat het als klantvriendelijk wordt ervaren, lees ook het artikel van de consumentenbond http://tinyurl.com/3b7ef6q. Voor de anonieme bezoeker is het ook niet bedreigend, daar je nog altijd kan mailen. Voor de grote groep gebruikers die echter een meer persoonlijk advies nodig hebben rondom informatie of aankoop werkt het virtueel kantoor goed.

    We ontvangen veel positieve reacties op het initiëren van de ‘thematische platforms’ waar aan informatie/service vestrekking wordt gedaan.

    Reageren
  • Kris zegt:
    18 Apr, 2011 om 21:30

    Dit is wat mij betreft zeer hot. Ik denk er al enkele maanden aan hoe ik online klanten kan begeleiden voor een nog op te starten activiteit, de toepassing in dit artikel is eigenlijk ideaal.

    Het is praktischer om nieuwe klanten binnen te halen dan bijvoorbeeld skype te gebruiken, de klant heeft in principe geen extra software nodig en je kan veel makkelijker de uitleg illustreren.

    In het voorbeeld van de webshop zou dit inderdaad bepaalde gevallen over de brug kunnen halen. Soms kom ik een webshop tegen en stel ik mezelf de vraag hoe betrouwbaar deze wel is. Een persoonlijk contact kan die vraag dan eigenlijk helemaal beantwoorden.

    Ik zie daar dus wel een grote toekomst in.

    Reageren
  • fitensportgroep zegt:
    20 Apr, 2011 om 19:05

    Wij gebruiken het ook op onze website’s en vele klanten maken er gebruik van. Echter kost het veel tijd en levert het relatief weinig op. Het zijn vaak vragen als: Is mijn bestelling aangekomen? En dergelijke..

    Op een andere website van ons http://www.onlineparfumerieshop.nl maken er ook erg veel klanten gebruik van en daar merken we dat de conversie aanzienlijk gestegen is. Mensen vragen vaak of iets op voorraad is, als dat zo is heb je direct al een sale, en kun je nog adviseren om voor een kleine meerprijs een grotere inhoud te kiezen

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    21 Apr, 2011 om 10:58

    @fitensportgroep

    op jullie website wordt er gebruik gemaakt van een chatmodule. Dit is toch een ander soort tool volgens mij. Zeg maar chat 3.0.

    Reageren
  • Golf-info zegt:
    21 Apr, 2011 om 11:25

    Op zich denk ik wel dat dit hot gaat worden. Er gaat denk ik nog wel een tijd overheen.

    Jongeren mensen die opgegroeit zijn met computers zullen veel sneller aan deze vorm van communicatie gewend raken. Bij ouderen die amper de computer aan kunnen zetten zal dit concept niet zo aanslaan.

    Ik denk dat het zoveel tijd kost om de babyboomers, die over een paar jaar met pensioen gaan aan dit soort concepten te laten wennen.

    Dus voor jongeren gaat dit werken en voor ouderen die niet opgegroeid zijn met computers denk ik niet. Maar wie weet

    Reageren
  • Jos zegt:
    21 Apr, 2011 om 12:06

    Ik denk zeker dat dit veel toegevoegde waarde heeft. Ik heb zelf al diverse malen via chat informatie gevraagd en dit gaat een stuk verder. En als je er geen zin in hebt kun je nog altijd mailen, maar ik denk dat dit meer gebruikt wordt omdat je sneller antwoord hebt en ook omdat je vragen kunt blijven stellen, net als bij chat. Als je mailt en het antwoord is niet bevredigend, moet je weer mailen en voor het weet ben je een week verder…
    Het filmpje is al helemaal hot, hoewel ik den dat dit nog wel even zal duren voor het gemeengoed wordt. Lijkt me nu nog een vrij kostbare oplossing.

    Reageren
  • John zegt:
    24 Apr, 2011 om 13:08

    Absoluut top en bruikbaar in de toekomst. Maak van je onbeklende bezoeker een hot lead. Op de website van 4webcom.com zag ik dat hun ook al dergelijke tools aanbieden en dan ook nog multi device, oftewel via smartphones. Het gaat hard met live online customer support

    Reageren

Reageren