Naar
boven

Draai jij verlies met Google AdWords? Niet nodig!

Ik hoor van heel veel mensen dat ze die ‘dure Adwords campagnes’ die ze hebben lopen beu aan het worden zijn. Terwijl ik iets heb van: ” Als je een beetje weet waarmee je bezig bent is het gewoon een fantastisch middel om je (nieuwe) site snel voor de ogen van een prospect te deponeren en er een rendabel iets van te maken.”

Met de regelmaat van de klok klik ik wel eens op advertenties om wat studie materiaal te verzamelen en het verbaast me nog steeds dat vandaag de dag zoveel bedrijven eigenlijk niet goed weten waar ze mee bezig zijn.

Een voorbeeldje (werkt altijd makkelijker..) Ik ben op zoek naar een kraan voor in mijn badkamer:

Ik kies er de 2e uit omdat ik weet dat ik weet dat de naam Grohe bekend staat in de sanitairwereld en me bekend voorkomt (branding in je ads kan dus ook een belangrijke rol spelen..).

Verder kan ik de advertentie ook associëren met mijn zoekopdracht. Ik zoek inderdaad een kraan voor aan mijn wastafel”¦

Helaas sturen ze me naar hier :

De verwarring slaat toe want komende van een advertentie die me vertelde om hun badkamerkranen gamma te ontdekken kom ik plotseling op een pagina waar er in eerste instantie geen enkele kraan is te zien en enkel lange lijstjes met links en niets zeggende namen krijg voorgeschoteld (Veris, Allure, Atrio, etc).

Doorklikken op één van die linkjes toont me een sfeerfoto van een badkamer waar de kraan in de verste verte wel is te zien maar ik natuurlijk niks aan heb.

De kans dat Grohe hier veel geld aan het verspillen is, is zeer groot en dat terwijl ze bijvoorbeeld wel deze pagina hebben :

Ik durf er veel geld om verwedden dat deze pagina het een stuk beter zou doen want ik ben op zoek naar een badkamerkraan en :

  1. Ik moet inderdaad een kraan kiezen
  2. Dat zijn onmiskenbaar kranen :o
  3. Ow je hebt ook verschillende types van kranen ? Even zien want ik ken er niet zoveel van”¦
  4. Aha”¦ja, het is voor mijn wastafel dat ik er eentje nodig heb”¦

Zo kunnen je kosten per klik en dus je Adwords campagnes inderdaad duur en niet rendabel worden..

Al moeten we dat relativeren want in andere landen liggen de CPC kosten meestal stukken hoger. Dus wees er maar zeker van dat de ‘speeltijd’ hier ook bijna voorbij is en je verdomd goed zal moeten weten hoe het werkt om er je broek niet aan te gaan scheuren.

De duurste campagnes die ikzelf heb lopen op het ogenblik kosten ergens een 1,80 – 2 euro/klik (valt nog mee als ik soms andere bedragen hoor van 8-12 euro) en dan kan ik je verzekeren dat je daar ‘iets meer’ aandacht zal aan besteden dan aan een campagne waar je 0,10 eurocent/klik betaald :)

Het grootste probleem dat ik telkens zie terugkomen is het feit dat velen tijd en werk steken in het zoeken van keywords , opsplitsen van campagnes en advertentie groepen en het schrijven van de advertenties maar dat het daar dan ook stopt. Bovenstaand voorbeeld is een perfecte illustratie.

Terwijl het daar eigenlijk pas begint…

Je doet al die moeite, en het kost je ook behoorlijk wat centen, om iemand ervan te overtuigen om op jouw advertentie te klikken en eenmaal ze dat hebben gedaan valt de communicatie (volledig) weg.

Die advertentie is slechts het begin van jullie communicatie !

Nu, het is niet de bedoeling om hier een handboek te gaan schrijven over hoe je Adwords campagnes rendabel maakt maar ik wil hier heel even het gegeven A/B testen aanhalen.

Testen en meten op zich is een vak apart als je echt ‘diep’ wilt gaan en voor kleine vissen zoals wij is het soms te duur om dat uit te gaan besteden aan de echte experts . Maar er zijn ook bepaalde zaken die we zelf (op een lager niveau) kunnen uitvoeren om resultaten te verbeteren dus…

Het is relatief eenvoudig en toch zo weinig mensen die de moeite doen om het eens te implementeren om te zien of er kan gesleuteld worden aan hun campagnes. Nogmaals, als je site en vooral je checkout suckt dan moet je eerst dat zien te fixen !

Als er een gat in je emmer zit, dan maakt het niet uit hoeveel water je er ingooit, op het einde van de rit blijft die toch leeg…

Maar het A/B testen met Adwords…

Mocht je niet weten wat dat is, kort door de bocht : je maakt 2 verschillende advertenties aan voor eenzelfde advertentiegroep en toont bijvoorbeeld advertentie A 50% en vervolgens advertentie B 50%.

Als je advertentie dus 100 keer verschijnt bij de zoekopdracht badkamerkranen, dan zal advertentie A 50 keer worden getoond en advertentie B ook 50 keer….ongeveer..

Of als we een stapje verder gaan, je stuurt X aantal% van je bezoekers die via advertentie Y binnen komen naar pagina A en X aantal% van je bezoekers die via diezelfde advertentie binnen komen naar pagina B.

In het eerste voorbeeld ga je dus je advertentie tekst zelf gaan testen terwijl je in het 2e voorbeeld je landingspagina gaat gaan testen.

Het voordeel van A/B testen:

  • Makkelijk & snel uit te voeren (dus ook jij kan dat!)
  • Makkelijk te vergelijken & begrijpen

Het heeft natuurlijk ook nadelen dus laat ik de belangrijkste ook even snel opsommen :

  • Kan je prestaties omlaag halen
  • Moeilijk te achterhalen waarom iets werkt

Met prestaties omlaag halen wil ik zeggen..stel dat je een goed rendabele campagne hebt lopen en je wil gaan testen of er verbetering mogelijk is.

Dan gebruik je eigenlijk de helft van je verkeer om ze iets anders te serveren en als blijkt dat dit slechter is en niemand uiteindelijk koopt, je theoretisch de helft van je inkomsten die je normaal gezien binnen haalt kan verliezen…

Je hoeft natuurlijk geen 50% van je bezoekers ‘op te offeren’ voor je test. Je kan ook op safe spelen en bijvoorbeeld slechts 10 of 20% gebruiken om het mogelijke verlies te beperken. Het enige nadeel daar is dat je de test langer zal moeten laten lopen.

Wat het achterhalen betreft…Als je grote veranderingen aanbrengt zal je er nooit (ok zeg nooit nooit…) het waarom kunnen uithalen. Je zal wel zien dat A het beter/slechter doet dan B maar eruit halen waarom dat zo is wordt een onmogelijke taak.

Als je minuscule zaken gaat aanpassen wordt het iets makkelijker maar daar kruipt dan weer veel tijd (en geld) in. Het heeft geen zin voor ons om 2 weken tijd in die kleine testen te gaan stoppen als we daar bijvoorbeeld maar een 0,2% verbetering mee zien.

Diezelfde 0,2% is voor een Amazon bijvoorbeeld wel een big deal omdat die met veel grotere cijfers spelen dan wij. Je moet dus alles een beetje in zijn context kunnen plaatsen..

Advertenties testen..

Op zich heel makkelijk. Je maakt een nieuwe advertentiegroep aan en onder de tab Ads (ik veronderstel dat daar advertenties staat als je de NL interface gebruikt) klik je op new ad (nieuwe advertentie) om een 2e aan te maken.

Je kan er daar natuurlijk zoveel als je wilt gaan aanmaken maar aangezien we het over A/B hebben…. Het enige waar je wel goed moet op letten is dat bij de instellingen van je campagne, het bolletje staat aangevinkt naast “Roteren : Advertenties..blablabla”

Anders gaat Google je best presterende advertentie automatisch meer gaan tonen en kunnen we niet echt meer over een A/B spreken waar je je verkeer gelijk gaat verdelen..

Als je puur je advertentie teksten wilt testen, dan stuur je je bezoekers natuurlijk naar eenzelfde bestemming url !

Landingspagina’s testen

Kan je op zich ook behoorlijk makkelijk doen met Google Website Optimizer maar voor sommigen is dat al een trapje te hoog dus laten we het basic houden en bij Adwords blijven.

Je gaat net op dezelfde manier te werk als bij je advertenties testen en maakt een nieuwe tekstadvertentie aan. In plaats van je advertentie tekst te gaan veranderen, vul je enkel een andere bestemming url in.

Dus 2 exacte advertenties die elk naar een andere landingspagina verwijzen…

Moeilijk is dat niet ..toch ?

Als je niet teveel $$ wilt verliezen

Als je huidige campagne het niet slecht doet en er komt geld binnen via dat kanaal, dan wil je misschien niet 50% van je verkeer gaan gebruiken om te testen.

Als je bijvoorbeeld maar 20% wilt gebruiken ga je als volgt te werk : Je maakt 4 extra advertenties aan zodat je op een totaal van 5 komt maar gaat slechts 1 advertentie een andere bestemming url geven.

Je hebt dus 4 identiek dezelfde advertenties met zelfde url en 1 advertentie met een andere url en kom je dus op 1/5 of 20% waar bezoekers naar een andere pagina zullen worden genomen…

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dave Lorrez
Dave is een Belgische internet marketing specialist en schrijft ook op zijn eigen blog E-tail.
27 reacties op "Draai jij verlies met Google AdWords? Niet nodig!"
  • Wieger Waardenburg zegt:
    18 Jun, 2010 om 11:17

    Goed artikel Dave! Biedt zeker houvast voor AdWords adverteerders!

    Reageren
  • Danny zegt:
    18 Jun, 2010 om 11:22

    Zie je maar weer eens het belang van goede landingpages! :)

    Top artikel, bedankt!

    Reageren
  • Jeroen Bouserie zegt:
    18 Jun, 2010 om 11:43

    Typisch een Dave artikel, to the point & nuttig (as always) ! Waarvoor dank !

    Reageren
  • Harry zegt:
    18 Jun, 2010 om 15:43

    Leuk artikel. Van toegevoegde waarde. Adwords campagnes dienen van tijd tot tijd aangepast te worden.

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    18 Jun, 2010 om 16:22

    Leuk artikel Dave, ik heb een tijdje getest met landingspagina’s en de meest diepe pagina, (de to the point pagina) gaf het beste resultaat. Zo als je in jou artikel ook beschrijft. Dat is het minst ver weg van de “bestel” pagina

    Reageren
  • Hardlopen zegt:
    18 Jun, 2010 om 17:07

    En niet te vergeten de relevantie, hoe relevanter hoe beter en des te minder je gaat betalen.

    Reageren
  • Dave zegt:
    18 Jun, 2010 om 18:32

    @Iedereen, thxs voor het complimentje :o

    Reageren
  • Edith Hof zegt:
    18 Jun, 2010 om 20:59

    Inhoudelijk valt er in Adwords campagnes ook veel geld te besparen. Lees “Ultimate Guide to Google Adwords” van Marshall & Todd. Een aantal eenvoudig toe te passen tips hebben mij een besparing van ruim 50% op het budget opgeleverd.
    De CTR steeg bovendien van ruim 7% naar bijna 13% (sinds invoering van de tips, nu ruim 6 maanden geleden) – dit dankzij tips over het splitsen van campagnes naar specifieke delen van je site. Gevolg voor mij: een stijging in conversie van bijna 75%…

    Reageren
  • Dries Bultynck zegt:
    19 Jun, 2010 om 16:59

    In het begin iets hoger bieden voor een keyword dan het voorstel dat je krijgt van Google, resulteert meestal in een lager CPC na een tijdje. Meestal toch. Terug interessant artikel. Dave heeft zijn favoriete referral gevonden ;)

    Reageren
    • Dave zegt:
      24 Jun, 2010 om 12:01

      Inderdaad, een weekje of 2 hoger bieden dan je wilt (om een betere CTR te behalen) en dan de boel geleidelijk aan naar omlaag halen….werkt fantastisch..

      Wat is een referral :o ?

  • hypotheek zegt:
    25 Jun, 2010 om 12:39

    Goed artikel. DIt komt toch nog zéér veel voor, terwijl zelfs de grote bedrijven die daar aanzienlijk veel geld aan uitgevens, dergelijke fouten maken.

    Reageren
    • Parket vloeren zegt:
      05 Jul, 2010 om 12:46

      Ik denk dat wij ook nog veel kunnen besparen met onze campanges… Zal mezelf er eens wat meer in gaan verdiepen

  • Gerben zegt:
    25 Jun, 2010 om 12:46

    Heeft iemand enig idee of er iets bekend is over google adwords en hun bijdrage aan branding? Volgens mij is dat verband er wel (je bent toch aanwezig op dat kanaal), dan mag je je advertenties ook gaan beoordelen op een andere kosten-omzet verhouding. Ik kan hier vrijwel niets over vinden, buiten dat Google zegt dat dat zo is. Maar ja, Google, die ‘verkoopt’ toch die advertenties :-) Iemand artikelen/tips?

    Reageren
    • Dave zegt:
      25 Jun, 2010 om 12:56

      Branding speelt een rol bij mijn biz modellen en is het is zeker geen te onderschatten factor want als ik soms aan klanten vraag waarom ze bij ons kochten dan hoor ik vaak : †œgelijk wat ik intikte in Google, jullie stonden bovenaan..dus moeten jullie wel betrouwbaar zijn†…

      En dat geldt voor zowel adwords als de organische resultaten..

    • Omafietsenzaak.nl zegt:
      25 Jun, 2010 om 14:36

      Ik ken de cijfers niet (t.a.v. branding) maar volgens mij heb je er niet veel aan als je met AdWords adverteert.

      Als ik naar mijzelf kijk weet ik meestal na een week al niet eens meer precies waar ik iets heb besteld. “Was het nou .com of .nl, met of zonder streepje, was het nou …..shop of …..winkel” je begrijpt wat ik bedoel.

      Ik denk dat het belangrijker is dat mensen je ALTIJD kunnen vinden. Als ze een product bij jou gezien hebben en ze willen dat een week later kopen zullen ze waarschijnlijk weer op dezelfde manier zoeken. Als ze jouw URL zien staan onder je AdWords advertentie weten ze het ineens weer.

      Zo zie ik dat bij ons er meerdere dagen tijd zit tussen de eerste AdWords klik en de daadwerkelijke aankoop en dat er meerdere malen op onze advertentie wordt geklikt voordat er gekocht wordt.

      Kunnen mensen je de tweede keer dat ze op zoek gaan niet vinden dan kopen ze met hetzelfde gemak bij je concurrent!

    • Dave zegt:
      26 Jun, 2010 om 11:29

      Als ik in de stats kijk naar hoeveel mensen met brand keywords binnenkomen dan zou ik toch niet stellen dat het weinig zin heeft om dat ook via adwords uit te spelen :o

      Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je de organische resultaten over het hoofd moet zien en alle andere verkeerskanalen.

  • Leo S. zegt:
    26 Jun, 2010 om 00:18

    Prima tekst! Nuttig voor ons kleine prutsertjes.. ;)

    Jammer dat Google tijdens je pogingen onvoorstelbare onvoorspelbare dingen kan doen. En waar ik bij de Amerikaanse collega’s regelmatig klachten over de ‘Google-Slap’ tegenkom, hoor ik daar hier niets over…

    Iemand (nare) ervaringen ermee?

    Reageren
    • Dave zegt:
      26 Jun, 2010 om 11:37

      Al genoeg ‘nare’ gevallen hier ‘in de buurt’ gezien ;)

  • Marcel Teunissen zegt:
    26 Jun, 2010 om 11:16

    Prima artikel Dave, bedankt voor de info.
    Ben zelf ook al lang aan het experimenteren met Ad Words, vind het nog leuk ook maar heb een probleem met de kwaliteitsscore. Want de CTR is vaak best goed (>3%). Met bijvoorbeeld een zoekwoord als “prince2 training” (een combi dus zelfs) en exact die termen in de URL, de advertentie, de landingspagina (> 20 x) en we scoren dan toch nog een 4 voor dat zoekwoord (is veel extra kosten en minder vertoning) daar kan ik met mijn pet niet bij.

    Misschien kan je daar ook een keer een BLOG aan wijden, de Kwaliteitsratio wat volgens mij het best bewaarde geheim van Google is (en dus verre van transparant)

    Reageren
  • Internet Marketing zegt:
    01 Jul, 2010 om 09:25

    Hoewel ik deze website elke dag langsloop heb ik dit artikel op de een of andere manier over het hoofd gezien. Interessant verhaal. Ik heb mezelf niet lang genoeg verdiept in adwords om extensief te testen met deze A/B methode, maar ik kan mijn collega’s hier zeker wel enthousiast voor maken.

    Ik ben zelf btw ook wel benieuwd naar het geheim achter de kwaliteitsratio, dus barst maar los :).

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    14 Jul, 2010 om 15:06

    Hoeveel gebruikers/clicks worden door de meeste gebruikt om een A/B test ook succesvol te vinden?

    Reageren
    • Dave zegt:
      14 Jul, 2010 om 15:12

      Hangt ervan af wat je met je test wilt bereiken maar meestal ga je het aantal acties (micro-macro conversies) gaan opmeten en niet zozeer het aantal bezoeken/cliks..

  • Goedkoopste hypotheek zegt:
    01 Aug, 2010 om 14:10

    Nuttig artikel

    Reageren
  • Fablo.nl zegt:
    01 Feb, 2011 om 15:16

    Bedankt voor dit artikel.
    Ik heb ook een vraag in het kader van teveel betalen. Een paar van mijn veel gevonden zoekwoorden hebben een relatief hoge CPC. En het lijkt wel of deze bijna dagelijks omhoog gaan. Dan pas ik ze handmatig weer aan omhoog, of haal ‘m helemaal omlaag omdat ik het te veel vind worden. Nu neem ik aan dat Google AdWords zelf niet aangeeft als je al een tijdje te veel betaald, maar wordt de cpc ook ooit minder, en hoe kan ik die “prijzenoorlog” het beste aanpakken?

    Reageren
  • Relatiegeschenken zegt:
    03 Feb, 2011 om 13:28

    Nuttig artikel! Ik ga het testen ook proberen. Nu bepaalt google nog welke ze tonen, maar A/B testen is zeker iets wat ik ga proberen. Dank!

    Reageren
  • Hypotheken zegt:
    25 Sep, 2011 om 18:02

    Ik denk dat veel mensen inderdaad veel geld kunnen besparen door alles goed af te stemmen. De kosten wegen in mijn geval meestal niet tegen de baten op, maar ik hoop altijd op terugkerende bezoekers als ik stop met de campagne.

    Reageren

Reageren