Naar
boven

Hoe een blog een eigen leven kan leiden (en wat ik ervan heb geleerd)

Gisteren is er op Karelgeenen.nl een gastblog verschenen waarin een gastblogger de volgende stelling lanceerde: Website met CMS nooit echt zoekmachine vriendelijk.

De manier waarop dit artikel is ontvangen is niet erg positief te noemen, het maakte heel wat reacties los, waarbij er ook regelmatig op de man werd gespeeld. Het doel van het artikel, discussie starten over het onderwerp, heeft het grotendeels gemist.

Mede door de reacties heb ik besloten een korte blogpost te schrijven.

Bewust een gastblogger in de zeik nemen

Van alle reacties en meningen onder het artikel is dit degene die mij het meest (persoonlijk) raakt. Degene die deze reactie geeft vindt dat ik Chris tegen zichzelf had moeten beschermen.

Achteraf gezien had ik inderdaad op zijn minst de titel anders moeten schrijven, waarbij het duidelijk werd dat het om een stelling gaat van een gastblogger (is alsnog gebeurd).

Want daar schuilt wat mij betreft het allergrootste leerpunt: duidelijker communiceren dat het een stelling is met als doel een discussie op te starten. En niet, wat veel lezers dachten, een artikel met een advies o.i.d.

Artikel is bewust geschreven als linkbait

Hierover kan ik vrij kort zijn. Ik denk bij het publiceren van artikelen al een aantal jaar niet meer aan Google. Misschien moeilijk te geloven maar dat is voor mij de beste manier om te bloggen. In de beginjaren lag de focus echt op zoekwoorden en zoveel mogelijk links verzamelen.

Tegenwoordig ben ik daar dus helemaal vanaf gestapt en probeer ik (wij) zoveel mogelijk goede content te maken.

Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat er mensen zijn die denken dat ik zoiets bewust als linkbait neerzet. Zouden die mensen altijd het slechte zien in alles? Lijkt me best vervelend.

Als er één schaap over de dam is…

Wat me verder ook nog opviel aan het hele gebeuren gisteren is het kuddegedrag van sommigen. Wanneer een persoon met een groot netwerk iets negatiefs tweet volgen er al snel een aantal retweets. Ik durf te beweren dat in veel van die gevallen de retweeter het artikel niet eens inhoudelijk heeft gelezen.

Dit bevestigt voor mij nogmaals de impact die social media kan hebben.

Tot slot

En op deze manier groei je, als onderneming en als mens. Je maakt een fout, erkent deze, leert er van en gaat weer door. Aan iedereen die inhoudelijk heeft gereageerd: dank om hieraan mee te werken!

PS: Inmiddels heb ik ook gebeld met Chris, de auteur van het artikel. Alhoewel hij wist dat het natuurlijk een discussie zou openen vond hij het, net als ik, jammer dat er op de man werd gespeeld.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
14 reacties op "Hoe een blog een eigen leven kan leiden (en wat ik ervan heb geleerd)"
  • Peter De Bruyn zegt:
    18 Apr, 2013 om 11:17

    Ik had het artikel waarnaar je verwijst, niet gelezen…nu dus wel ;-)

    Ik kan mij vinden in de commentaren hierop en de huidige post siert jou. We kunnen hier met z’n allen van leren.

    Ik vraag me wel af of het verstandig is om nadien aanpassingen aan de bewuste post aan te brengen. Had je niet beter een voetnoot onder het originele artikel geplaatst (of een verwijzing naar dit artikel)?

    Nu dreig je dingen uit zijn context te halen en nog meer verwarring te zaaien.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      18 Apr, 2013 om 11:19

      Dank voor je reactie. Ik heb aan de post zelf niets aangepast, alleen het dikgedrukte toegevoegd. Ik wil inderdaad voorkomen dat dingen uit zijn context worden gehaald.

  • Martine zegt:
    18 Apr, 2013 om 11:22

    Ach jee, ik heb een hele soap gemist geloof ik. Zodra ik tijd heb ga ik het lezen.
    Wil maar 1 ding melden: Als er op de man gespeeld wordt zijn er blijkbaar geen andere argumenten.

    Reageren
  • Peter De Bruyn zegt:
    18 Apr, 2013 om 11:26

    Bedankt voor de toelichting, Karel.

    Reageren
  • Arie zegt:
    18 Apr, 2013 om 11:51

    Bedankt voor de nadere toelichting, Karel.

    Mijn verontschuldigingen dat ik de term “in de zeik nemen” gebruikte.

    Reageren
  • Joshua zegt:
    18 Apr, 2013 om 12:03

    Ik zal ook maar even hier reageren, zoals ik al aangaf in mijn lange reactie op Chris’ zijn bericht. Het is niet dat ik lullig tegenover hem wil(de) doen of hem in de zeik nemen.

    Maar Chris staat nog steeds, na alle argumenten, achter zijn besluit dat het beter is gewoon niet voor een CMS te kiezen, dat blijkt wel uit zijn reacties. Prima.. iedereen zijn mening natuurlijk. Maar er werd maar weinig openheid naar de aangeleverde argumenten getoond.

    Het is in heel zijn berichtgeving duidelijk te merken dat hij een voorop gezette website, geschreven door een webredacteur/webwriter, vergelijkt met een website die naderhand door een klant zonder kennis wordt onderhouden.

    Dan hoor je niet de schuld bij het CMS te leggen, maar bij het gebrek aan kennis van de beheerder van het CMS. Een CMS stelt je juist in staat, om bij het juiste gebruik, optimaal gebruik te maken van zoemachine vriendelijke toevoegingen op je pagina.

    Dat je vervolgens veel commentaar krijgt op de stelling was vooraf al te verwachten, maar had mijn inziens ook te maken met de “koppigheid” van Chris, hier en daar een klein “je hebt gelijk”-je weggeven, maar verder voet bij stuk houden.

    Een auto loopt ook perfect omdat deze door monteurs (= Webwriter) in elkaar is gezet. Als je hier als consument zelf aan gaat zitten sleutelen en je vergeet iets vast te zetten waardoor je auto slechter loopt is dit ook niet de schuld van de motor (=CMS) maar van de consument (= CMS beheerder) die iets probeert te doen met (net) niet voldoende kennis.

    Ik stoor(de) me vooral aan het gebrek aan inzicht hierin, want ik blijf bij mijn standpunt dat Chris zich op deze manier echt zelf voor paal zet. Hoe kun je een webmarketeer met jarenlange ervaring nu serieus nemen als deze conclusies worden getrokken?

    Nogmaals sorry Chris, maar ik blijf bij mijn standpunt. Je vergelijkt appels met peren en trekt hier ook nog eens een conclusie uit waarbij je de situatie vanuit een verkeerd oogpunt evalueert. De volgende keer een artikel schrijven over waarom websites geschreven door ervaren webwriters beter zijn dan door ongetrainde CMS gebruikers. Of waarom CMS systemen die volgepropt zijn met trage/onveilige plugins een slechte invloed op je SEO hebben.

    Reageren
  • Martine Bakx zegt:
    18 Apr, 2013 om 14:19

    Ik heb een argument tégen de stelling.

    Mét een CMS is het makkelijker, sneller, efficiënter om content online te zetten dan zonder.
    Je kunt dus meer, en wellicht ook betere content online zetten in dezelfde tijd (of voor hetzelfde geld als je mensen inhuurt). Lijkt me beter voor de vindbaarheid.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    18 Apr, 2013 om 14:50

    Goed gezegd Karel. Respect en dank dat je met dit artikel openlijk achter en voor je gastbloggers gaat staan.

    Ik heb je bij reacties op mijn gastartikelen op je blog ook al eens gemaild over enkele ‘kort door de bocht reacties’. Hoewel je de reacties niet persoonlijk moet nemen, raakt het je toch. We zijn toch allemaal mensen hè.

    De niet mis te verstane reacties daargelaten, zijn reacties niet altijd slecht bedoeld door reageerders. Woorden zijn voor interpretatie vatbaar en online mis je naast intonatie de non-verbale communicatie. Dat kan een hoop misverstanden geven.

    Een goed vertrekpunt bij reageren: ‘Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden’.

    Reageren
  • Deen zegt:
    18 Apr, 2013 om 14:54

    Jammer dat men zo reageert op een stelling.
    Zelfs op Twitter???
    Ik heb een artikel ingediend welke over enkele weken wordt geplaatst.
    Vraag me af hoe men daarop gaat reageren….

    Reageren
  • Jochem zegt:
    19 Apr, 2013 om 12:18

    Ik heb nog echt geprobeerd inhoudelijk te reageren op die vorige post toen hij geplaatst werd, mijn reactie stond al klaar maar ik had het gevoel dat dit een grapje was omdat het kant nog wal slaat, vandaar dat ik hem uiteindelijk niet plaatste. Ik kan mijn business niet eens runnen zonder CMS, het is ‘onmogelijk’ en betere sites qua SEO zijn er niet veel dan de sites in mijn niche. (al helemaal internationaal) Daarbij zijn de +/- 50 sites die wij beheren alle 50 vrijwel ‘on manage-baar’ zonder CMS. En ook ‘niet’ te benaderen qua SEO zonder CMS. Het kan gewoonweg niet.

    Dus ja.. Iemand die deze stelling dan inneemt die weet gewoon weinig, een soort van stempel op zijn kunnen. Dan krijg je soms van die niet inhoudelijke / korte zeik reacties.(Twitter leent zich daar dan natuurlijk uitstekend voor) Als je dat niet aankunt moet je in eerste instantie niet bloggen, want gezeik krijg je op internet altijd & overal. Al helemaal in Nederland :)

    Reageren
  • Mischa zegt:
    19 Apr, 2013 om 13:38

    Jochem, daarom ben ik er ook weggegaan. Ik weet echt wel (ik ben er geboren) dat als je in NL je kop boven het maaiveld uitsteekt er altijd mensen klaarstaan om die af te hakken. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg, niet waar. Maar NL of internet heeft niets met gezeik te maken. Dat is het gedrag van mensen en dat kun je veranderen. Het is een keuze om iemand af te zeiken of niet. En waarom zou je daar tegen moeten kunnen, de kop boven het maaiveld?

    Hoe weet je zo zeker dat iemand die zo’n stelling inneemt, gewoon weinig weet. Dat vind ik te kort door de bocht. Een stelling plaatsen op zich is geen misser en al was het dat wel, zoals Karel in bovenstaand artikel schrijft ‘Je maakt een fout, erkent deze, leert ervan en gaat weer door.’ Ik hoorde de toekomstige koning van NL dat zelfs op de Belgisch radio zeggen.

    Reageren
  • Marc zegt:
    21 Apr, 2013 om 22:18

    Wie zegt dat de schrijver een fout heeft gemaakt?

    PERSOONLIJK denk ik dat hij er vanuit het zuivere SEO standpunt niet naast zat. Wel begrijp ik dat er mensen zijn die dit dagelijks voor klanten / opdrachtgevers doen en vanuit bedrijfseconomisch oogpunt onmogelijk een website kunnen opleveren die niet door die opdrachtgever is aan te passen.

    Als mij gevraagd wordt eens te kijken of een website niet wat beter kan presteren begin ik ook met vragen: “Hoe beheer je de website, hoe pas je dingen aan?”.

    Meestal is de aanleiding voor deze vraag een korte blik in de bron.

    Jammer genoeg zie je dan namelijk meestal een hoop missende tag’s, niet 1 enkele h1, geen alt teksten, geen title tag’s en erger nog plaatjes met de bedrijfsnaam boven de hoofdtekst.

    Gek genoeg vaak een site die er voor een leek en meestal ook voor de opdrachtgever mooi strak en stijlvol uit ziet. En dat voor €700,-.

    Dat kan ook haast niet anders. De klant vraagt om een goed ogende site. Er worden derhalve tijd gestoken in overleg, een aantal varianten en wijzigingen. Als dit allemaal snel geschreven moet worden moet je al heel snel terugvallen op sitebuilding programma’s en een standaard cms systeem met beperkte capaciteiten.

    Vervolgens wordt dat geheel in handen gegeven van de opdrachtgever met zijn beperkte kennis.

    Als bovenstaande situatie wordt vergeleken met de platte site van iemand (of misschien diezelfde medewerker van het bedrijf dat de site gebouwd heeft) die met uiterste precisie zijn site handmatig heeft gebouwd zonder enige beperking in te besteden uren, heb ik geen enkele moeite met de stelling van de schrijver.

    Reageren
  • echte naam of pseudoniem aub zegt:
    08 Mei, 2013 om 15:55

    Ik denk dat een schrijver/ blogger er in principe nooit naast kan zitten mits hij of zij duidelijk vermeld dat het om een mening gaat. Het is slechts een mening en deze hebben wij allen te respecteren. Hierover kan je discussieren wat ook gebeurt is, maar persoonlijk aanvallen vind ik slechts laag en een teken van onkunde en minachting van de persoon die dit doet.

    edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren
  • Christian zegt:
    23 Mei, 2013 om 11:55

    Goed dat je hier nog even tekst en uitleg geeft Karel, dank daarvoor. Het is altijd vervelend als zoiets zijn eigen leven gaat leiden, maar dat is ook het internet. Makkelijk om kritiek te geven, alleen vind ik wel dat je daar dan ook open voor moet staan.

    Zoals je al zelf zegt zijn het leermomenten :).

    Reageren

Reageren