Naar
boven

Hoe je online je fysieke winkel versterkt!

Tips om je fysieke winkel te versterken online!

Zoals collega gastblogger Auke al in een recent artikel aangaf, kan je offline aanwezigheid je online onderneming versterken. Maar uiteraard ook andersom!

Want door de opkomst van mobiele apparaten als smartphones en tablets komen consumenten juist meer via online bij fysieke winkels uit. Een combinatie van beide zal volgens mij daarom de grootste kans op succes hebben.

Zoals Auke aangaf heeft Coolblue die stap al gewaagd, maar ook online juwelier Blue Nile begint nu na een shop-in-shop bij Nordstrom een eigen fysieke winkel. Of kijk eens naar het Britse warenhuis John Lewis, waarvan de helft van alle online orders in de fysieke winkel worden opgehaald.

Voor onze eigen webshop hebben wij vooralsnog geen fysieke winkel, maar kunnen mensen wel langskomen bij ons in het pand om de producten te zien of op te halen. Daarnaast zou een tijdelijke pop-up store of een shop-in-shop formule voor ons een prima verlengstuk zijn om de producten ook in andere regio’s offline onder de aandacht te brengen.

Om eens wat dieper in deze materie te duiken en kansen op te sporen, geef ik je in dit artikel een aantal handvatten hoe je offline aan online kunt verbinden via onder meer content. 

De zoektocht begint online

De koopcyclus begint steeds vaker online. Zo blijkt dat bijna driekwart van de consumenten zijn zoektocht online start, waardoor je online content als goed verlengstuk kan dienen.

En wanneer mensen in een winkelstraat lopen, blijkt dat 70% zijn of haar smartphone pakt om te zoeken naar een winkel in de buurt. Terwijl 1 op de 4 mensen in de winkel zelf nog eens de smartphone tevoorschijn tovert om meer informatie te vinden over het product dat zij daar vinden.

Maar denk ook aan de ervaring die mensen kunnen doen in je fysieke winkel. Media Markt draait bijvoorbeeld momenteel een proef met besteltablets.

Geef mensen een reden om naar je winkel te komen

Zorg ervoor dat je bezoekers een reden hebben om naar je fysieke winkel te gaan. Denk bijvoorbeeld aan exclusieve evenementen in je winkel, of gelimiteerde producten die voor een bepaalde tijd alleen in je fysieke winkel te koop zijn.

Deze acties kun je vervolgens middels je content onder de aandacht brengen. Denk aan je nieuwsbrief, maar ook artikelen op je blog. In dat geval hoeven de artikelen zelf niet per sé over je evenement of actie te gaan, maar kun je deze wel ergens daaromheen vermelden.

Geef een gezicht aan je bedrijf

Het is al eens eerder verteld op karelgeenen.nl, maar geef je website een gezicht! Dit geeft vertrouwen aan bezoekers wie er achter een webshop of bedrijf zit. Maar ook zorg je er hiermee voor dat jouw webshop zich onderscheidt. Ook zorgt het voor herkenning wanneer mensen in je fysieke winkel aanwezig zijn, wat weer een band en vertrouwen schept.

Naast de ‘over ons’ pagina, kun je dit doen door persoonlijke verhalen te delen via je blog die te maken hebben met je bedrijf. Bijvoorbeeld waarom je juist op een specifieke locatie bent gaan zitten met je fysieke winkel, maar ook lessen die je geleerd hebt. Op deze manier raken bezoekers meer betrokken en leren ze jou beter kennen als persoon.

Los problemen op

Je blog is een ideaal middel om handvatten te geven voor problemen die spelen bij potentiële klanten.

Stel zij zien een product in je winkel en willen daar meer over weten. Dan is het mogelijk dat ze hun smartphone pakken en direct meer informatie zoeken over het product.

Voordat je aan de slag gaat met de content, is het zaak om eerst een opsomming te maken van de 10 meest gestelde vragen. Werk deze vervolgens uit tot nieuwe artikelen, waarin je uitgebreid deze vragen behandeld.

Door het meest behulpzame antwoord te geven, zullen je artikelen hoog ranken in Google en zorg je ervoor dat je klanten binnen jouw koopomgeving blijven. Tegelijkertijd kun je hiermee je pagina met veelgestelde vragen schrappen.

Doe gedegen zoekwoorden onderzoek

Doordat je weet welke problemen er spelen bij je doelgroep, kun je ook beter zoekwoorden onderzoek doen voor je content. Je komt er dan achter hoe mensen zoeken naar oplossingen voor dezelfde problemen, waardoor je dit op een logische manier kunt verwerken in je content.

Een ander antwoord dat je af kunt leiden uit een zoekwoorden onderzoek is hoe mensen je producten het liefst kopen. Als ze echt Googlen op ‘winkel’,  ‘verkooppunt’ etc. is een fysieke winkel interessant. Woorden als ‘online kopen’ zijn een duidelijke indicatie voor de wens naar een webshop.

Een voorbeeld

Stel dat je Heelys (schoenen met wieltjes) verkoopt. Verplaats je dan eens in je potentiële klant en tik een zoekopdracht zoals hieronder in.

Voorbeeld Google: waar koop je zoekopdracht

Als je vervolgens naar de Zoekwoordplanner van Google gaat, kun je achter nog meer interessante zoekwoorden komen.

Voorbeeld zoekopdracht Heelys

Zoals je ziet wordt er behoorlijk vaak op Heelys gezocht en inmiddels ook voor winkels waar Heelys te koop zijn. Interessanter is echter om verder te kijken bij de zoekwoordenideeën die worden gegenereerd op deze twee zoekwoorden.

Daaruit blijkt namelijk dat mensen vaker zoeken op ‘heelys verkooppunten’ dan ‘heelys winkel’, waardoor het dus aan te bevelen is om die zoekwoordencombinatie in je content en uitdrukkingen te gebruiken.

Voorbeeld Heelys zoekwoordenideeën

 

Promoot offline events

Laat in je content ook zien waar je fysiek aanwezig bent.

Stel dat je met een stand op een braderie staat, of dat je een spreker bent tijdens een evenement. Vertel hier dan over op je blog en nodig mensen uit om daar aan deel te nemen. Dit zou je kunnen aanmoedigen door jouw bezoekers korting te geven voor het evenement.

Maak vervolgens ook weer een verslag van het evenement, waarin je jouw ervaringen en geleerde lessen deelt. Kijk bijvoorbeeld eens hoe Herman Maes van Daliybits dat doet.

Een positief neveneffect hiervan is dat je weer uitnodigingen kunt krijgen van andere evenementen om daar aanwezig te zijn!

Mobiele app als verlengstuk

Een mobiele app is de beste manier om je online uitingen te verbinden met je fysieke winkel, omdat consumenten daar overal en altijd toegang toe hebben.

Denk er bijvoorbeeld aan dat je met een app consumenten prijzen kan laten vergelijken, maar ook kan laten zien of een product op voorraad is in je fysieke winkel. Als je echt meerwaarde wilt creëren kun je kiezen om aanbiedingen via je app te doen, die gebruikers alleen in je fysieke winkel kunnen innen.

Conclusie

Zoals je ziet raken online en offline steeds meer met elkaar verweven en kan dat jouw bedrijf versterken. Een gedegen content marketing strategie kan daarbij helpen.

Heb jij nog meer ideeën hoe online activiteiten ervoor kunnen zorgen dat je fysieke winkel betere resultaten boekt?

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Christian Slagter
Christian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash.
4 reacties op "Hoe je online je fysieke winkel versterkt!"
  • Lex zegt:
    24 Jun, 2015 om 10:01

    Christian,

    Goed artikel! 2de alinea komt bij mij een beetje vreemd over, foutje?

    Ik zet voor mij zelf en klanten de youtube ads in. Erg goede resultaten en veel goedkoper dan een “normale adwords campagne” Na het spenderen van een paar honderd euro hebben we nu de methodiek onder controle. Landwinkel de Zelke heeft hiermee leuke resultaten geboekt door klanten naar de winkel te trekken.

    Onze focus lag bij online maar heeft onze ogen geopend. Mooie combi! Ik zou zeggen ga hier ook mee aan de slag nu de kosten nog laag zijn.

    Gr Lex
    videodesigner.nl

    Reageren
  • Christian zegt:
    24 Jun, 2015 om 10:24

    Bedankt voor je reactie!

    Ik bedoel inderdaad dat een combinatie van online en offline de beste resultaten zal opleveren.

    Tof om te lezen welke resultaten jullie boeken met YouTube Ads, daar heb ik zelf nog geen ervaring mee. Maar ga ik zeker eens induiken.

    Wellicht voor jou een idee om eens een casestudie te schrijven over dat project?

    Reageren
  • Lex zegt:
    24 Jun, 2015 om 11:02

    Jij bedankt voor het delen!

    Vind het super om dit soort info te consumeren. Cool om te horen dat je er in gaat verdiepen. Ik heb verder getwijfeld of ik mijn kennis hierover wilde delen omdat ik hier erg veel tijd en geld in geïnvesteerd heb.

    Ik weet dat wanneer je geeft je eerder iets terug kan verwachten daarom deel ik mijn kennis. Beetje uit je comfort zone stappen is goed voor een mens heb ik mij laten vertellen. Je ziet dan ineens een conversatie op gang komen die er anders nooit was geweest;-)

    Een casestudie. Weer een goed idee! Jammer genoeg is schrijven niet mijn ding. Doordat ik momenteel weinig werk uitbesteed heb ik de tijd er niet voor. Bloggen is belangrijk, conversaties aangaan ook maar op tijd leveren en afspraken na komen staat bij mij op numero uno.

    Wat niet is kan natuurlijk nog komen en sta altijd open voor ideeën. Ik heb ook nagedacht over consultancy gesprekken wellicht dat daar iets moois uit voor vloeit.

    ps. Woordjes online en offline zijn naar mijn idee omgedraaid.

    pps. Mocht jezelf een campagne hebben opgezet en geen onnodige kosten willen. Ik maak voor jou en diegene die dit leest een uitzondering door een gratis YouTube campagne analyse aan te bieden.

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      24 Jun, 2015 om 13:26

      Lex,

      We hebben de zin in overleg met Christian snel aangepast. Bedankt voor de tip!

Reageren