Naar
boven

Praktische Google Analytics tip: Leer welke content waar wordt gedeeld (en waarvan je dus meer moet publiceren!)

Als je druk bezig bent met SEO en content marketing, ben je als het goed is ook druk bezig met het publiceren van interessante content. Dit kunnen artikelen zijn, maar ook onderzoeken, infographics enz.

Niet alle content zal even goed scoren en het is vaak ook een kwestie van proberen en bijsturen. Een goede indicatie van hoe de content wordt ontvangen is door te kijken hoe vaak de content wordt gedeeld op social media. In dit artikel laat ik zien hoe je dit eenvoudig met Google Analytics kunt achterhalen!

1: Onderdeel Sociaal in Google Analytics

Allereerst dien je in te loggen in Google Analytics en links in het menu onder “Aquisitie” -> “Sociaal” -> “Bestemmingspagina’s” te kiezen.

2: Overzicht bestemmingspagina’s (vanuit social media)

De reden dat dit overzicht zo interessant is, is omdat je hier ziet wat de belangrijkste bestemmingspagina’s zijn vanuit de social media kanalen. Deze content wordt dus veel gedeeld op en bezocht vanaf social media updates.

Hieronder vind je een voorbeeld van onze weblog:

bestemmingspagina

 

Allereerst zul je hieruit even de pagina’s moeten filteren die in dit overzicht even niet zo interessant zijn, zoals bijvoorbeeld de homepage. Daarna kunnen we uit dit overzicht de volgende informatie halen:

Tijd op pagina

Wanneer een pagina veel bezoek heeft gehad van de social media maar slechts een zeer lage bezoekduur kent is dit geen goed teken. Dit kan voorkomen indien de titel uitdagender is dan het artikel zelf.

We zien dit in het voorbeeld hierboven bij het artikel 3 gouden schaakregels bij content marketing. De titel sprak de mensen blijkbaar meer aan dan het artikel zelf. Hieruit kunnen we dus weer lering trekken.

Een ander voorbeeld is het artikel over Panda of Penguin. We zien dat de gemiddelde bezoekduur hier ver boven het gemiddelde ligt. Ook hier kunnen we dus weer van leren.

Activiteiten op gegevenshub

Hiermee worden activiteiten bedoeld die plaatsvinden op het social media kanaal zelf, dus niet op je website. Bij dit onderdeel is het even belangrijk om te weten dat hier heel waarschijnlijk alleen de activiteiten op Google+ worden bedoeld. Twitter en Facebook bijvoorbeeld, delen die informatie niet met Google.

Ook hier zien we dat het Panda of Penguin artikel ruim 2x zoveel is gedeeld binnen Google+ dan de anderen pagina’s.

3: Uitsplitsen per social media kanaal

Elk sociaal media kanaal kent zijn eigen doelgroep en het is dus interessant om te weten welke content waar wordt gedeeld. Hier kunnen we dan later weer op inspelen door content te ontwikkelen speciaal voor een bepaald social media kanaal.

Hiervoor is het handiger dat je het rapport “Netwerkverwijzingen” erbij neemt ipv. “Bestemmingspagina’s” (ook te vinden binnen “Sociaal“):

netwerkverwijzingen

In dit overzicht zie je per social media kanaal hoe deze hebben gepresteerd. Om nu uiteindelijk per social media kanaal te bekijken welke content daar het beste heeft gepresteerd kun je een specifiek social media kanaal aanklikken.

Analyses maken en nieuwe content ontwikkelen!

Wanneer je de bovenstaande stappen uitvoert kun je gaan analyseren welke content op welk kanaal het beste werkt. Je zult namelijk zien dat elk social media kanaal bijvoorbeeld een andere top 5 heeft van meest bezochte bestemmingspagina’s. Door de verschillende te analyseren kun je bijvoorbeeld regels opstellen waar bepaalde content aan moet voldoen.

Want dat elk social media kanaal een andere doelgroep heeft en dus andere content waardeert, staat als een paal boven water. Als het goed is kom je daar dankzij dit artikel ook snel achter en kun je je content marketing strategie gaan optimaliseren, succes!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
3 reacties op "Praktische Google Analytics tip: Leer welke content waar wordt gedeeld (en waarvan je dus meer moet publiceren!)"
  • Tanja zegt:
    23 Okt, 2013 om 13:18

    Beste Karel,
    leuk artikel. Maar waarom is dit artikel alleen voorzien van een twitter en facebookknop? Dit beperkt natuurlijk. Tenzij ik de knoppen onderaan moet gebruiken maar dat zal niet iedereen doen.
    Verder is het helemaal duidelijk natuurlijk.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      24 Okt, 2013 om 09:22

      Hoi Tanja, dank voor je reactie!

      De twitter en facebookknop bovenaan zijn om de website zelf te delen, onderaan zijn om het artikel te delen ;-).

  • Chelsea Bosters zegt:
    24 Feb, 2014 om 14:34

    Dank voor de duidelijke uitleg Karel. Sommige punten in Google Analytics blijven lastig;)

    Reageren

Reageren