Naar
boven

Meet conversies onder alle bezoekers!

Wanneer bezoekers jouw website bezoeken hebben ze niet allemaal hetzelfde doel voor ogen. De een wil direct een bestelling plaatsen, maar de ander komt alleen voor het downloaden van een handleiding of het achterlaten van een review. Al deze interacties van bezoekers met je website(elementen) zou je moeten registreren en analyseren. Deze acties zijn namelijk minstens zo belangrijk als een bestelling!

Denk ook aan het customizen van een product of het toevoegen van producten aan de winkelwagen, het downloaden van een gebruikershandleiding of reisbrochure. Dit zijn allemaal handelingen die naar een aankoop toe (kunnen) leiden.

Macro- en microconversies

De gebeurtenissen die ik hierboven beschrijf noemen we microconversies, conversies die niet direct terug te vinden zijn in Google Analytics. Dit doet niets af aan het feit dat microconversies bijdragen aan het proces wat vooraf gaat aan de bestelling (een macroconversie).

Voor mensen die geen webshop hebben kunnen microconversies bijvoorbeeld zijn: het aantal sollicitaties op een vacature, het aantal keren dat de “print deze pagina” knop is gebruikt of het aantal reactie op een blogbericht. Je meet dan het succes van je website onder alle bezoekers van je site.

Eigen “doel” met website bezoek

We moeten niet vergeten dat bezoekers hun eigen motivatie en intentie hebben om je website te bezoeken. Er zijn meer doelen op je website, denk bijvoorbeeld aan informatie verzamelen en kennis opdoen zoals: reviews lezen, prijzen vergelijken, routebeschrijving opzoeken, een account aanmaken en productvideo’s bekijken.

Microconversies zijn dus van belang om te meten en te analyseren. Het helpt een totaal beeld te creëren van de verschillende intenties waarmee bezoekers de website bezoeken. Daarnaast helpt het te focussen op meer dan alleen het “hoofddoel” van de website (het doel wat jij voor ogen hebt)! Het bijhouden van deze microconversies kan via het instellen van doelen in Google Analytics, maar je kunt ook gebruik maken van Event Tracking.

Compleet beeld van je bezoekers

Ook wanneer je een webshop hebt en het e-commerce gedeelte bijhoudt, is het belangrijk andere doelen te stellen. Er zijn namelijk veel verschillende soorten bezoekers op je website. Om inzicht te krijgen en een completer beeld te vormen van het gedrag van alle  bezoekers op de website, is het meten van microconversies onmisbaar.

Aan de slag!

Welke microconversies meet jij? Bekijk jouw eigen website eens door de ogen van je bezoekers en probeer alle macro en microconversies te ontdekken en start met meten!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
Wees de eerste die reageert!

Reageren