Naar
boven

Negeer jij Google+? Dan loop je bezoekers mis!

Een lekker prikkelende headline, nietwaar? Helaas is het ook pure waarheid. Ik kan het niet anders zeggen.

De afgelopen tijd is er veel geschreven over Google+. Als hoogtepunt kondigde Google vorige week “Search, plus Your World” aan.

Weet je niet precies wat hiermee wordt bedoeld bekijk dan even het onderstaande filmpje:

Social media integreert met Search

Het is vrij logisch wat Google hier probeert: het koppelen van social media met search. Iets waar Bing en Facebook ongetwijfeld ook aan werken.

Maar in plaats van de “conventionele” social media kanalen te gebruiken, zoals Twitter en Facebook, wil Google ook hier 100% controle. En dat doen ze dus met hun eigen netwerk, Google+.

Google+ resultaten (ingelogd bij Google account)

Het is wel belangrijk dat we een onderscheid maken tussen wel/niet ingelogd zijn met je Google account. De screenshots van onderstaande resultaten zijn overigens van Google.com, “Search, plus Your World” is namelijk nog niet overal beschikbaar.

In het onderstaande screenshot zien we, terwijl ik ben ingelogd, een zoekopdracht naar “Danny Sullivan”, hoofdredacteur van Searchengineland.com:

Ingelogd in Google en zoekopdracht: Danny Sullivan

Zie je datgene wat ik rood omkaderd heb? Dat zijn allemaal links richting Google+! Oftewel, meer dan de helft van de pagina verwijst naar het eigen social media netwerk van Google! Een duidelijk teken dat Google+ belangrijk is!

Google+ resultaten (uitgelogd bij Google account)

Het frappante is dat de resultaten zoals hierboven niet alleen maar verschijnen wanneer je bent ingelogd! Kijk maar eens naar het onderstaande screenshot, een zoekopdracht naar het woord “seo”:

Niet ingelogd met zoekopdracht: seo

Inderdaad, ook hier worden plots zeer prominent resultaten uit Google+ vertoond! Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen hoe interessant het kan zijn als jouw Google-profiel of Google bedrijfspagina hier wordt vertoond…

Ook hier zien we weer dat Google duidelijk alle pijlen op Google+ heeft gericht.

Gevolgen van integratie Google+

Uiteraard gaat dit zeer grote gevolgen hebben. Hieronder heb ik er een aantal benoemd:

Beïnvloeden van andermans zoekresultaten

Feit is dat je wordt beïnvloed door mensen die je hebt toegevoegd aan je Google+ account. Sterker nog, ik heb zoekresultaten gezien waarbij sommige websites plotseling bovenaan stonden. Websites die normaal gezien niet eens op de eerste 5 pagina’s staan.

De enige reden dat deze pagina’s plots bovenaan staan is omdat mensen die ik heb toegevoegd aan Google+ deze site hebben aanbevolen (via de Google +1 knop).

Oftewel: des te meer mensen jou toevoegen aan hun Google+ account des te meer jij hun zoekresultaten kunt beïnvloeden. Want uiteraard beveel je vooral je eigen content aan.

De impact hiervan kan zeker niet onderschat worden.

Zelf testen?

Heb je al een Google+ account? Voeg mij dan toe aan je Google+ account en zoek (in Google.com) eens op bijvoorbeeld “internet marketing” of “zoekmachine optimalisatie”. Grote kans dat je mij daar tegenkomt met een prominente vermelding van Google+.

Twitter, LinkedIn

Iets anders wat mij opvalt is wat er plotseling gebeurt met bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Wanneer je zelf op onderzoek gaat zul je zien dat deze resultaten sterk worden weggedrukt. In sommige gevallen verdwijnen ze zelfs van de eerst pagina.

Mijn verwachting is dat het aantal bezoekers van bijvoorbeeld LinkedIn en Twitter sterk zal dalen. Alle “persoongebonden” zoekopdrachten in Google worden namelijk gevuld met Google+ resultaten. Deze andere partijen mogen blij zijn als ze nog ergens onderaan bungelen…

Filterbubbel

Vorig jaar is er al eens een video verschenen hier over de filterbubbel van Eli Pariser. Bekijk deze nog maar eens en besef dan hoeveel invloed Google+ op onze algemene beeldvorming gaat hebben.

Kwaliteit van resultaten wanneer in gelogd (Google.com)

Dit onderdeel stoort me nog het meeste. Echter kan ik hier nog geen uitsluitsel over geven omdat de integratie hier in Nederland nog niet is uitgevoerd. Maar de eerste onderzoekjes leveren in ieder geval belabberde resultaten op.

Dit kan uiteraard ook aan het feit liggen dat de uitrol nog bezig is. In een later artikel zal ik dan ook eens onderzoeken wat de kwaliteit is van deze nieuwe zoekresultaten.

Tenslotte zou ik graag jouw mening hebben over dit hele verhaal! Laat je horen in de reacties hieronder, en vergeet uiteraard niet om dit artikel te delen met de onderstaande knoppen ;-).

Lees nu ook het vervolg op dit artikel!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
38 reacties op "Negeer jij Google+? Dan loop je bezoekers mis!"
  • Danny Verhoeven zegt:
    18 Jan, 2012 om 15:21

    Wat ook opvalt is dat Google steeds meer als tussenstation (of zelfs) eindstation wordt gebruikt met hun producten/diensten. Ze willen steeds meer dat je binnen het Google netwerk blijft en niet een doorgeefluik zijn naar andere websites.

    Ben benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen als we in het Google netwerk blijven (vanwege commercieel belang).

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      18 Jan, 2012 om 15:22

      Inderdaad. Dat had ik zelfs nog niet vermeld. Maar feit is dat er ook zeer veel Google+ resultaten (dus berichten die je op Google+ plaatst) in de zoekresultaten worden vertoond.

  • JB zegt:
    18 Jan, 2012 om 15:27

    Interessant. Ik ben erg benieuwd wat het gaat doen met de resultaten vooral als het om ervaringen delen gaat via social media. Wat verwacht jij Karel?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      18 Jan, 2012 om 15:32

      Zoals ik al aangaf aan het einde van het artikel vallen de resultaten mij erg tegen. Echter het is nog wat vroeg om hier uitspraken over te doen.

  • Christian zegt:
    18 Jan, 2012 om 16:21

    Hallo Karel, goed artikel!

    Ik denk dat afgewacht moet worden in hoeverre Google+ van invloed gaat zijn op de algehele resultaten en of mensen uitloggen bij Google+ om te zoeken.

    Zelf heb ik er laatst ook al een artikel aan gewijd: “Het begin van het einde van Google?” http://www.slagtermedia.nl/het-begin-van-het-einde-voor-google/.

    Voorlopig verwacht ik dat mensen wel Google blijven gebruiken, maar het moet niet allemaal te opdringerig worden toch?

    Reageren
  • Ron zegt:
    18 Jan, 2012 om 19:46

    De google+ resultaten krijgen nu onterecht een hoge(re) positie! Geheel tegen de EIGEN richtlijnen in van google??? Dus nu moet iedereen ineens google+ gaan nemen, waardoor google ook, ten kosten van goede zoekresultaten, de marktleider wilt zijn van de sociale media ??

    Nee, ik denk dat we juist nu collectief google een halt moeten toedienen (wij moeten koste wat het kost de richtlijnen hanteren en zij kunnen wel hun gang gaan).
    Google mag toch niet van hun monopolie gebruik maken, om ons google+ te gaan laten gebruiken (iets wat je in je post eigenlijk ook aangeeft)?

    Ik zou op je blog juist pleiten dat we juist allemaal onze google+ account opzeggen en je startpagina wijzigen in bing.nl (de zoekresulaten zijn, zoals je in de post van christian overigens ook kan lezen, zelfs nog beter bij bing).

    Google wordt veel te opdringerig en als ze de sociale media ook gaan domineren, veel te machtig!!

    Just my 2 cents….

    Reageren
  • Christian zegt:
    18 Jan, 2012 om 21:19

    Bedankt voor je aanbeveling Ron :).

    Ik hoop stiekem ergens dat binnenkort Facebook en/of Twitter gas gaat teruggeven en hun publiek gaan inzetten voor het vindbaar maken van waardevolle content. Wat denken jullie? Dan kan Bing daarnaast blijven bestaan als een van de meest ‘clean’ zoekmachines en de rest meer social.

    Reageren
  • Dave zegt:
    18 Jan, 2012 om 21:54

    Ik blijf me verzetten tegen het complete google+ verhaal :)

    60 Miljoen gebruikers (hoeveel zijn er actief?) waarvan waarschijnlijk 3/4 in de US, dan blijven er niet veel meer over voor de rest vd planeet laat staan Nl en of BE.

    Het “+ search your world” ding vind ik al helemaal niks. Je moet eens checken hoe het er kan gaan uitzien (zelf gemaakt maar het zal er niet ver naast zitten..) http://www.e-tail.be/images/newserps.gif . Hoeveel zin heb jij nog om te zoeken tussen al die rommel ?

    Dave

    Reageren
  • Bart zegt:
    19 Jan, 2012 om 00:13

    Google opzeggen is niet echt een oplossing. Het internet wordt een sociaal netwerk. Facebook en Microsoft (Bing) doen precies hetzelfde en zullen binnenkort dezelfde weg gaan die Google nu gaat.

    Ik hou lekker mijn Google+. Ik vertrouw google meer dan Microsoft of Facebook!

    Reageren
  • Dave zegt:
    19 Jan, 2012 om 00:43

    @bart, het gaat niet zozeer om vertrouwen want privacy op het www is er nooit geweest en naaien doen ze ons uiteindelijk toch allemaal. Als je ziet wat G allemaal aan het doen is de laatste tijd dan denk ik toch dat je je mening zal moeten bijschroeven :)

    Wat mij vooral afstand laat houden is het feit dat het gigantisch hard door onze strot wordt geduwd door G zelf. Iets wat je niet had met FB of Twitter. Je hoorde er misschien wel veel over praten maar daar bleef het ook bij.

    Tweede punt is dat er een compleet verlies van focus is. Het is duidelijk waar FB of Twitter voor staan en het is allemaal zeer duidelijk afgetekend.

    Google is er een mix van aan het maken waar ik de weg aan het kwijtraken ben. De focus en eenvoud waarmee ze groot en geliefd zijn door geworden is aan het verdwijnen.

    En is G+ populair ? Volgens G zelf wel maar je moet eens zien hoe ‘sociaal’ artikels worden gedeeld. Peanuts tot bijna niks als je vergelijkt met FB / Twitter…

    Reageren
  • Bart zegt:
    19 Jan, 2012 om 01:00

    Beste Dave,

    Google heeft ook heel duidelijk gemaakt waar ze staat. Ze wil van het net een social search maken, een sociaal netwerk. Dit doet Facebook ook met skype en alle andere programma waar je tgenwoordig Facebook voor nodig hebt.

    Facebook duwt ons van alles door de strot. Wil ik gebruik maken van Spotify moet ik een Facebook account hebben, wil ik zus of zo dan moet ik een Facebook acount hebben.

    Het internet wordt socialer en Google wil daarin niet langer volgend zijn maar leidend.

    Google+ is populair wat jij er ook van mag vinden. Er zijn nu al over de 100 miljoen gebruikers in 7 maanden en de verwachting is dat Google+ eind dit jaar de 400 miljoen gebruikers telt.

    Google is natuurlijk niet heilig maar heeft wel goede producten. Zodra dat wijzigt ben ik de eerste die iets anders zal gaan gebruiken. Zo ver is het echter nog lang niet.

    Reageren
    • Dave zegt:
      19 Jan, 2012 om 22:21

      Google draait met de wind (en aan een tempo dat we het niet meer kunnen volgen) en gaat enkel die kant op waar ze de meeste knaken (denken) kunnen uithalen.

      Facebook en twitter zijn gemaakt om sociaal te gaan vanaf het moment dat ze geboren werden , G is/was dat niet. Wat niet wil zeggen dat ze niet mogen/moeten aanpassen maar niet op die manier.

      Het is trouwens niet FB die je verplicht om in te loggen op Spotify via je FB account. Het zijn alle aanbieders van die apps, etc die dat verplichten, klein verschil..

      Nu zoals met alles zijn er voor en tegenstanders en enkel de tijd zal duidelijkheid brengen maar Google is dingen aan het doen de laatste maanden die hun ware aard beginnen te tonen..

  • Mike van Hoenselaar zegt:
    19 Jan, 2012 om 08:09

    Deel de mening van Bart. Daar wil ik aan toevoegen dat de content die je voor je krijgt nmi kwalitatief zo goed is als je eigen netwerk op Google+.

    Ik mag trouwens aannemen dat de artikelen die naar voren komen ook kwalitatief goed zijn. Ze worden immers gedeeld door personen in jouw eigen netwerk. Je zegt daarmee dat de mensen die jij volgt bagger content delen?

    Het verhaal van de filterbubbel snap ik helemaal en ben ik ook voor om dat te voorkomen. Maar vind het storm in een glas water nu. Als je het niet wilt, dan zet je gepersonaliseerd zoeken toch gewoon uit. Iedere grote partij gaat over naar social search. Of je het nu wil of niet. En het is nog steeds zo dat als jij naar de film wilt en vrienden van je zeggen dat een bepaalde film een hele goede film is dat je sneller geneigd bent om te gaan.

    Enige wat ik graag wil is dat de meest relevante content aan mij voorgeschoteld wordt als ik ergens op zoek. Zolang dat blijft maakt het toch niet uit hoe ze dat doen? Als ik mijn antwoord maar vind waar ik tevreden over ben.

    Reageren
  • Tim zegt:
    19 Jan, 2012 om 08:49

    Er wordt nu in de VS de reactie van consument afgewacht, dan gaan ze waarschijnlijk nog eens aan de knoppen draaien en dan zal het waarschijnlijk in meerdere landen bekender worden. Ik zie wel veel negativiteit rond het onderwerp, (vind het zelf ook nog niet optimaal). Maar het brengt ook geweldige kansen, strategieën moeten worden uitgebreid :). Vooral voor SEO bedrijven een mooie zaak toch?

    Reageren
  • Ron zegt:
    19 Jan, 2012 om 09:24

    @Bart,
    Google is wel de koning van het door de strot duwen hoor (denk aan iedereen die een android telefoon heeft (= zonder gmail, geen telefoon…).

    @Mike,
    Je weet zelf ook wel dat men te pas en te onpas op de like knop van FB klikt (ongeacht wat er soms staat of welk filmpje het is). Met G+ zal het niet anders zijn. Wordt het dan ineens goede content?

    @ Tim,
    Precies het probleem… voor SEO bedrijven misschien wel een mooie zaak, maar de kern van google: “een goede zoekmachine met de beste resultaten” verdwijnt hiermee volledig!

    Feit is natuurlijk dat G+ niet populair (genoeg) is. Om dit te bewerkstelligen heeft google bedacht dat de zoekresultaten sterk beïnvloed worden door de G+ berichten hoger te plaatsen.
    Gevolg: (vooral SEO-ers) gaan G+ gebruiken en moedigen de rest ook aan.
    Ze gaan over onze rug om net zo lang door totdat iedereen G+ gebruikt… (mmm, lijkt wel wat op dictatuur).
    Wat is de volgende stap?
    Dat zij nog meer bepalen wat jij vindt… (de pic van Dave is hierin een goede), maar het zal erger worden.

    Google is gewoon bezig met een vies spelletje en heeft niets meer met volgend of leidend te maken.

    Begrijp je niet verkeerd, ik ben geen moraal ridder, maar heb wel genoeg inzicht om te zien waar dit naar toe gaat.

    Reageren
  • Paul zegt:
    19 Jan, 2012 om 10:27

    Ik denk dat deze beslissing van Google uiteindelijke het einde van Google gaat worden. De kracht was de on afhankelijkheid en een soort vrije jongens gevoel. Nu zal er wel weer een ander opduiken en ik denk ook dat daar behoefte naar gaat ontstaan.

    Reageren
  • Kris zegt:
    19 Jan, 2012 om 10:41

    En ook hier zullen de resultaten weer beïnvloed worden.Net als met andere zoek resultaten.

    Heb even gekeken op Fiverr en wat zie je 6000 posts over Google+ met dit type advertenties teksten.

    I will get you 400 google PLUS +1 one votes to seo rock up your high rank on google for $5

    Google wil koste wat kost een grote vinger in de pap in het social media circus.Vandaar dat ze het ons opdringen, om zo hun eigen product te promoten.En als we met z,n allen maar hard genoeg roepen dat we bezoekers missen dan vind google dit prachtig.

    Gr.Kris

    Reageren
  • Melanie zegt:
    19 Jan, 2012 om 10:53

    Hoi Karel,

    Goed en duidelijk artikel. Ik denk zeker dat er heel veel gaat veranderen, maar wat ik soms merk is dat wij als ‘mensen uit het vak’ precies weten hoe iets werkt en waarom iets getoond wordt en ons daarom dus kunnen ergeren. De gemiddelde mens/Nederlander heeft daar echt geen weet van en kan dit zomaar als leuk en makkelijk interpreteren. Zijn hier al onderzoeken naar gedaan?

    Ik ben benieuwd naar je volgende bericht over de kwaliteit van de resultaten.

    Reageren
  • Bart Hoogervorst zegt:
    19 Jan, 2012 om 11:19

    Bedankt voor het mooie artikel Karel.

    Ik heb een aanvulling hierop, een link naar een artikel van Cyrus Shepard op SEOmoz (in het Engels):
    http://www.seomoz.org/blog/google-plus-seo

    Het komt er in dit artikel op neer dat Google niet vals speelt met de resultaten van Google+. Niet echt. Google heeft de pagina’s van Google+ gewoon ontzettend SEO slim ingericht en openbaar gemaakt. Doordat bij Facebook, Twitter (doordat de deal met Google niet verlengd is) en voor een deel de crawlers van Google geblokt worden komen de Google+ resultaten “vanzelf” als beste zoekresultaten naar boven. Althans volgens dit artikel.

    Ik vind het een mooie aanvulling en benieuwd naar jullie reactie hierop. Ook ben ik benieuwd naar jouw mening hierover Karel?

    Reageren
  • carolien zegt:
    19 Jan, 2012 om 11:30

    Google+ mag dan misschien al 100 miljoen users hebben maar ik vraag me af hoeveel van die users lid WILLEN zijn. Volgens mij zijn het hoofdzakelijk bedrijven en mensen uit de online wereld die bang zijn om de boot te missen…
    Wat jullie?
    En geef ze eens ongelijk. Je concurrent staat prominent in beeld en jij niet.
    Crimineel om op deze manier zieltjes te winnen. Hoe zit het nu met de Google gedachte over relevantie?

    Reageren
  • Wim zegt:
    19 Jan, 2012 om 12:05

    Het gaat in de wereld uiteindelijk altijd om geld en macht, waarbij macht uiteindelijk het belangrijkste blijkt te zijn. Google (ik maak er ook volop gebruik van) is ooit leuk begonnen, heeft enorm veel bereikt en doet zeker goed werk, maar lijkt nu door te gaan slaan richting de fase van macht die we met z’n allen niet willen. Ik hoop niet dat dit doorzet, maar de geschiedenis leert dat de kans daarop groot is. Ik blijf het volgen. Bedankt voor je artikelen over deze zaken.

    Reageren
  • Peter De Bruyn zegt:
    19 Jan, 2012 om 12:27

    Ik sta ook sceptisch tegenover de Google (+) strategie. Omdat hij dreigt afbreuk te doen aan de basisfilosofie. Google is groot geworden door zijn eenvoud en het tonen van relevante resultaten.

    Anderzijds vind ik dit een interessante stelling http://www.zelfstandigen.be/google-plus/

    Je mag jouw site optimaliseren met linkbuilding zoveel als je wil. Als het een site zonder social leven betreft, haal je het op lange termijn niet meer. Dat heeft dan niet te maken met links die likes worden. Wel met het laag dynamisch gehalte van je site. Daarin kan Google + een meerwaarde betekenen …

    Reageren
  • Bart zegt:
    19 Jan, 2012 om 13:23

    Google heeft geen keus. Het internet wordt een sociaal netwerk. Het is niet langer Google tegen Microsoft maar Google tegen Facebook. Als Google niet meedoet gaat Google ten onder.

    Vandaag heeft Facebook aangekondigd dat er weer nieuwe mogelijkheden zijn gekomen binnen het netwerk. Deze functies zijn er om de mensen zo lang mogelijk binnen Facebook te houden en daarvoor meer informatie van te krijgen.

    Google moet wel mee! Ze zitten echter in een spagaat. Ze dienen het midden te vinden tussen zoeken en sociaal netwerk.

    Reageren
  • Arne van Elk zegt:
    19 Jan, 2012 om 13:37

    Karel, je schrijft: “des te meer mensen jouw [sic] toevoegen aan hun Google+ account des te meer jij hun zoekresultaten kunt beïnvloeden. Want uiteraard beveel je vooral je eigen content aan.”

    Dat laatste lijkt me helemaal niet zo ‘uiteraard’. Wanneer je als Google Plusser alleen je eigen content aanbeveelt creëer je weinig toegevoegde waarde, en waarom zouden mensen je dan gaan volgen op Google+? Ik denk dat je het vooral moet hebben van anderen die het de moeite waard vinden om jouw content de delen. Dat doet waarschijnlijk een stuk meer voor je zichtbaarheid in ieder’s SERP’s.

    Wat niet wegneemt dat het sinds een week een stuk belangrijker is geworden om op Google Plus aanwezig te zijn. Maar voordat de ‘gewone’ internetgebruiker hier echt wat van gaat merken zijn we een eind verder. Die gebruiker heeft nl. nog geen Google Plus-account, en zal er misschien wel nooit een nemen ook. Ja, ook bij die mensen kun je getoond worden in een blokje “people and pages on Google+”, maar ik ben sceptisch over het effect daarvan.

    Reageren
  • Peter Sleeckx zegt:
    19 Jan, 2012 om 13:38

    Het doet me steeds plezier hoe goed je ons klaarstoomt met SEO nieuws. Mooi artikel.
    Doet me denken aan het intro filmpje van Google+.
    Daarin werd mooi de toekomst voorspeld : Of je het nu gebruikt of niet; one day you will have to.
    G is duidelijk bezig met machtspel, maar dat doen de andere groten der aarde ook al jaren, dus dat neem ik ze niet kwalijk. Waar ik wel voor vrees is dat je in de toekomst die functie niet meer zal kunnen uitschakelen en dat je dus automatisch G+ content bovenaan zal zien.
    Gelukkig wordt er binnen 2 weken door een Italiaanse Google architect een volledig nieuwe search engine gelanceerd.
    Het wordt tijd dat de consument “divide et rule” toepast. Ik doe alvast mee. Afspraak op 6 februari http://www.volunia.com

    Reageren
  • Dominique Meijnen zegt:
    19 Jan, 2012 om 14:47

    Eigenlijk is het veel simpeler als het lijkt! En hier geldt nog steeds dezelfde regel als in het begin van het internet marketing tijdperk. Volg je doelgroep! Zijn deze actief op Facebook, dan kun je dat best zelf ook maar zijn. Waarom denk ik dat Facebook hier de grote winnaar gaat zijn? :

    -Facebook gaat ws dit jaar naar de 1 miljard leden toe, dat is 1/7 van de wereldbevolking!
    -Er zullen maar heel weinig mensen Facebook inruilen voor Google+. (= de emotionele waarde van de user generated content is hier enorm!)
    -Interactie, daar draait het allemaal om in sociale netwerken. Hier ben je actief omdat je vrienden hier actief zijn. Zo simpel is het, en de meeste van onze vrienden zijn nu eenmaal actief op Facebook.

    De enige kans in mijn ogen voor Google+ is om zich vooral te richten op mensen die nog niet sociaal online actief zijn. En de heel jonge internet gebruikers welke Facebook nog niet toe laat.

    Reageren
  • Bart zegt:
    19 Jan, 2012 om 14:52

    Google+ heeft een leeftijdsgrens van 18 jaar dus is gevrijwaard van een heleboel onzin.

    Dominique, heb je weleens op google+ gekeken? Google biedt veel meer waarde voor de bedrijven dat Facebook. Het enige probleem van google is het aantal gebruikers. De verwachting is echter dat het eind van dit jaar de 400 miljoen wordt gehaald.

    Ik voor mijzelf als ex-gebruiker van Facebook vindt Google+ veel fijner. Er is meer interactie.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      19 Jan, 2012 om 18:29

      Hey Bart, eerlijk gezegd heb ik wel een Google+ account maar heb hier niet veel naar gekeken en ik geloof best wel dat zij de beste tools ter beschikking geven om je bedrijf te promoten. Maar al mijn vrienden zijn actief op Facebook en tijd om een 2de social netwerk uit te bouwen heb ik niet. Mijn leven van de laatste 2 jaar staat daarop, zoals een online dagboek. Dit ga ik en zovelen niet zomaar meer afgeven!

      En inderdaad dit draait allemaal om de gebruiker (=doelgroep van ondernemers), maar de verwachtingen die gemaakt worden moet ik nog zien. Want wie zit er nu op Google+, de online ondernemers en de mensen die al een Gmail account hadden. Deze werden met een simpele klik Google+, het echte werk gaat voor Google moeten komen..

      Net zoals in het verleden dat Google met hoofd en schouders boven iedereen uitstak is deze rol nu aan Facebook toegekend. Bedrijven zoals Spotify hebben ook gezien dat om groot te worden zij best het platform van Facebook kunnen gebruiken. Dit zorgt weer voor meer interactie wat de groei van Facebook voor de komende jaren alleen maar zal stimuleren.

      Ik ben altijd een Google fan geweest maar soms moet je toch verder in de toekomst kunnen kijken.. Alles op internet verandert snel, dit geld ook voor Google en waarschijnlijk binnen een jaar of 10 ook weer voor Facebook…

  • Rob zegt:
    19 Jan, 2012 om 15:46

    De keuze tussen welk social netwerk is denk ik niet aan de orde.
    Als je het mij vraagt is de zoek actie van Google steeds minder objectief. Als zij gaan beslissen dat G+ gebruikers de juiste content plaatsen is dit een niet meer objectief. Zo zie je alleen maar resultaat van G+ gebruikers uit je eigen cirkel.
    Hmmm, dus als je wat nieuws wilt vinden (misschien wel beter) moet je flink verder kijken.

    Tijd voor een nieuwe zoekmachine

    Reageren
  • Bart zegt:
    19 Jan, 2012 om 19:36

    Beste Rob,

    Wat jij zegt klopt niet. In de nieuwe situatie is het nog steeds mogelijk om personal search uit te schakelen. Je krijgt dan nog steeds te resultaten die je altijd al kreeg.

    Daarbij is er op dit moment nog niet echt een zoekmachine die dezelfde goede resultaten levert op eigen kracht.

    Ik noem eigen kracht omdat bewezen is dat Bing resultaten van Google afhaalt. Dan neem ik dus liever het origineel.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      19 Jan, 2012 om 23:29

      Bing heeft echt zelf wel een algoritme om zoekresultaten en zoekopdrachten te koppelen. De enigste reden volgens mij waarom Bing dit doet is om zijn eigen zoekresultaten verder te optimaliseren door dit te testen ten opzichte van de momenteel beste zoekresultaten(=die van Google dus). Ik zich hier op zich niks verkeerd in..

  • Ron zegt:
    19 Jan, 2012 om 20:25

    @Bart,
    Tenzij het origineel rare dingen gaat doen zoals “persoonlijke resultaten” te tonen, die men wellicht helemaal niet wil.

    Dan liever Bing, die gewoon toont wat ik, als (be)zoeker wil zien.

    Reageren
  • Anoniem zegt:
    21 Jan, 2012 om 21:27

    Zonder twijfel gaat men ook nu weer niet ontkomen aan de dominantie van Google op het web.
    Ben niet kundig op het gebied van SEO, maar ga hier toch maar alvast mee aan de slag om toch geen ranking te gaan verliezen…

    Interessante artikelen schrijf je, Karel ! Thanks !

    Zucht, dit is al de tweede keer dat je toch nog een zoekwoord als naam gebruikt. Gelieve dit niet meer te doen…

    Reageren
    • Peter De Bruyn zegt:
      21 Jan, 2012 om 23:00

      Hoezo niet kundig op het gebied van SEO? Je gebruikt toch al jouw zoekwoord als naam :-)

  • naammaakt niet uit zegt:
    22 Jan, 2012 om 17:35

    Ik vind het een redelijk goed concept, maar ik heb er ook veel bedenkingen bij.

    – Niet elke site heeft share en like knoppen. Google kan volgens mij ook het aantal share en likes van facebook niet uitlezen. Op mijn sites heb ik bijvoorbeeld geen google + knop omdat mijn doelpubliek daar niet op actef is en mijn wordpress plugin er geen custom layout voor heeft.
    Ik hoor je al denken, maar op resultaat pagina van google kan je toch een plus geven. Natuurlijk dat kan, maar ga jij een pagina een plus geven als je die nog niet eens hebt bezocht. Ga je daarna nog eens zoeken op het zelfde zoekwoord om die site een plus te geven.

    – Ten tweede kan je zonder account geen like of share geven. Waardoor je een groot deel van de mensen hun mening niet hoort.

    – Als google je zoekresultaten personaliseert naar wat je google+ vrienden goed vinden. Dan creëert google een soort van beperkt beeld voor je. Een goede vriend kan je geen wijsheid meer bijbrengen een kennis of vreemde kan dit wel.

    Ik vermoed dat ze het zeker willen gebruiken, maar dat ze nog aan het uitzoeken zijn hoeveel/hoe waarden ze moeten kleven aan een plus.

    Reageren
  • Martijn zegt:
    01 Feb, 2012 om 15:26

    Dit zal er waarschijnlijk wel voor zorgen dat veel bedrijven actief worden op Google+. Het aantal gebruikers van Google+ zal nu wel ook gaan toenemen door de verplichting vanuit Google bij het aanmaken van een nieuwe account.

    Reageren
  • H. Keizer zegt:
    17 Feb, 2012 om 15:58

    Zeer nuttige informatie Karel. Maar gaat Google+ gebruikt worden om bezoekers te trekken voor en tussen bedrijven en diensten of gaat de ‘gewone’ man ook aan de Google+? Dan gaat het pas echt interessant worden denk ik :)

    Persoonlijk denk ik dat de grote mensenmassa eerst bij facebook blijven, we zullen zien…

    Reageren
  • Eddy zegt:
    17 Mei, 2012 om 09:36

    Hallo,

    Weet iemand hoeveel uitgaande links je mag hanteren vanuit Google+? Er gaan geluiden dat te veel links door Google wordt afgestraft.

    Eddy

    Reageren

Reageren