Naar
boven

Een tweede kans in het zoeknetwerk: Remarketing

“De kracht van de herhaling.” Hier hebben we vorige keer over gesproken met betrekking tot Dynamische Remarketing, en gaan hier ook mee verder. Remarketing geeft ons een tweede kans om een bezoeker van jouw website nogmaals te benaderen. Naast dynamische remarketing biedt Google ook remarketing aan in het zoeknetwerk. Hieronder leggen we uit wat dit inhoudt en wat je ermee kan.

getting-started-google-analytics-remarketing

Wat is remarketing in zoeknetwerk?

Remarketing in het zoeknetwerk kan je zien als adverteren in het zoeknetwerk, waarbij je gebruik maakt van achtergrondinformatie over jouw bezoekers. Bij remarketing in het zoeknetwerk maak je gebruik van remarketing lijsten. Deze remarketing lijsten vullen zich met informatie over jouw bezoekers. We kunnen zelf diverse “eisen” stellen aan de bezoekers die in een remarketinglijst worden opgenomen. Dit geeft ons vervolgens de optie om bezoekers te segmenteren in de elementen die belangrijk zijn voor jou, bijvoorbeeld de bezoekers die een aankoop hebben gedaan of die een bepaalde pagina hebben bezocht. Hierdoor kan je door remarketing in het zoeknetwerk de doelgroep die jij selecteert, gericht benaderen met de informatie die je over die bezoekers hebt verzameld.

Hoe zetten we remarketing in het zoeknetwerk in?

Er zijn een aantal mogelijkheden om zo gericht mogelijk te adverteren. Zo kan je gericht je CPC-biedingen verhogen of verlagen voor de doelgroep uit je remarketinglijst. Je kunt bijvoorbeeld voor de bezoekers op jouw remarketinglijst specifieke advertenties schrijven om ze opnieuw te benaderen. Denk hierbij aan de bezoekers die eerder een aankoop hebben gedaan. Je kan die bezoekers bijvoorbeeld overhalen met een advertentietekst waar een korting of actie in staat, om ze een nieuwe aankoop te laten doen.

Daarnaast kun je ook gebruik maken van brede generieke zoekwoorden. Een adverteerder in een concurrerende branch (bijvoorbeeld vakanties/reizen) zal wellicht geen gebruik van maken generieke, brede zoekwoorden zoals “populaire vakanties” (mits je natuurlijk een enorm budget hebt ;-) ). Doordat je met remarketing specifiek kan adverteren op jouw doelgroep die al op je site is geweest, kan je voor deze gerichte doelgroep wel breed adverteren. Bijvoorbeeld voor de bezoekers die eerder een aankoop hebben gedaan. Hierdoor beperk je het risico op irrelevant verkeer en hoge kosten met betrekking tot breed adverteren.

Aan de slag met Remarketing!

Om aan de slag te gaan met remarketing in het zoeknetwerk volg je de volgende stappen:

1. Het is van belang een remarketingtag toe te voegen. Dit is een code die op elke pagina van de website moet worden geplaatst. Hierbij is het belangrijk dat de tag goed geplaatst is. Dit kan je checken door middel van het hulpprogramma “Chrome extensie Tag Assistent” of de remarketingtagvalidatie in AdWords. Deze functie vind je onder “gedeelde bibliotheken”, onder het kopje “doelgroepen”.

2. Vervolgens maak je remarketinglijsten aan met jouw eisen die je stelt aan de bezoekers. Remarketinglijsten kan je in Google AdWords tevens onder “gedeelde bibliotheken” aanmaken.

3. Hierna zet je in Google Adwords een remarketingcampagne voor het zoeknetwerk op. Je begint met het aanmaken van een nieuwe campagne en het toevoegen van de zoekwoorden. Vervolgens ga je aan de slag met het schrijven van specifieke advertenties gericht op jouw doelgroep. Tenslotte voeg je onder het tabblad doelgroepen de remarketinglijst toe (zie afbeelding 1).

remarketingsearch (1)

Kortom..

Google biedt steeds meer mogelijkheden tot het gebruik van remarketing, zowel in het displaynetwerk, als in het zoeknetwerk. In het zoeknetwerk worden bezoekers benaderd die zoeken op jouw zoekwoorden én die op jouw remarketinglijst staan. Plaats de tag op elke pagina van jouw website, maak remarketinglijsten aan en zet je campagne op. Kies hier, afhankelijk van jouw strategie de biedingen, advertenties en zoekwoorden en grijp hiermee die tweede kans!

Ben jij al gestart met remarketing in het zoeknetwerk? Laat een reactie achter!

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rianne Swijtink
Rianne is SEA Consultant bij KG Bureau. Rianne is de markeerstift van KG Bureau. Ze zet de grote lijnen uit voor projecten en lost problemen op door de kern te onderzoeken.
4 reacties op "Een tweede kans in het zoeknetwerk: Remarketing"
  • Pascalle zegt:
    18 Sep, 2013 om 20:40

    Welke gegevens worden vastgehouden van de bezoeker en in hoeverre kan dit de privacy van de bezoeker schaden?

    Reageren
  • Rianne zegt:
    19 Sep, 2013 om 13:10

    Goedemiddag Pascalle, bedankt voor je reactie. Ik heb contact gehad met Google. Google geeft aan dat de informatie niet schadelijk is voor de privacy. De cookie geeft geen informatie vrij over een individueel persoon. Meer informatie over cookies kan je hier vinden http://www.google.com/intl/nl/policies/technologies/types/. Ik hoop je zo voldoende te hebben geïnformeerd.

    Groet,

    Rianne

    Reageren
  • Pascalle zegt:
    19 Sep, 2013 om 14:19

    “Google geeft aan” ;-). Ik ga het intern nog eens in de groep gooien. Bedankt!

    Reageren
  • Rianne zegt:
    19 Sep, 2013 om 14:26

    Graag gedaan. Als je nog vragen hebt, hoor ik dat graag!

    Groet,

    Rianne

    Reageren

Reageren