Naar
boven

Wat een podcast jou opleveren kan

In mijn vorige gastblog over hoe je muziek in je content marketing krijgt stelde Jan-Hendrik van Meltwater de vraag of het zin heeft om podcasts in te zetten voor je online marketing?

Een goede vraag waar ik eens dieper in wilde duiken, zeker omdat ik zelf (nog) geen ervaring heb met het creëren van podcasts. Dit terwijl ik denk dat podcasts voor bijvoorbeeld interviews handig kunnen zijn. Zelf heb ik bijvoorbeeld al enige tijd een interviewreeks met online ondernemers en marketeers. Dit zou ik dus nog kunnen uitbreiden met podcasts, iets wat volgens mij zeker meer diepgang aan de interviews zou geven.

Mede daarom ook dat ik eens meer wilde weten over podcasts en de resultaten die andere online ondernemers en marketeers hiermee boeken. 

Wat levert een podcast op?

De belangrijkste vraag die je jezelf natuurlijk moet stellen voordat je met podcasts aan de slag gaat is wat het nou eigenlijk oplevert. Omdat ik zelf (nog) geen ervaring heb met het doen van podcasts heb ik eens gekeken naar online ondernemers die dat wél hebben.

Het resultaat na 200 podcasts

Ik denk dat de meeste lezers van Karel Geenen Pat Flynn wel kennen. Hij is de oprichter van The Smart Passive Income Blog. Pat onderscheidt zich naar mijn mening door erg transparant te zijn over zijn inkomsten via zijn diverse (niche) websites. Pat geeft echt waardevolle informatie en legt zelfs stap voor stap uit hoe je zelf een podcast kunt starten.

Pat is inmiddels een ervaren podcaster en heeft zelfs verschillende podcast series. Een daarvan is Ask Pat en na negen maanden bereikte hij de grens van 200 podcasts.

Het concept van Ask Pat is eigenlijk erg simpel en voor ieder bedrijf te doen. Bied je bezoekers, nieuwsbriefleden of luisteraars van je huidige podcast de mogelijkheid om vragen aan je te stellen, om die vervolgens in je podcast te behandelen.

Dit zorgt er direct voor dat mensen betrokken raken bij deze podcast. Pat bracht dit nog naar een hoger niveau door vragenstellers een T-shirt van Ask Pat in het vooruitzicht te stellen. Het gevolg was niet alleen meer vragen, maar ook meer naamsbekendheid voor Ask Pat. Want de vragenstellers plaatsten ook weer een foto van zichzelf in het T-shirt van Pat.

Uiteindelijk leverde Aks Pat $46.170,80 op, wat neerkomt op $230,85 per podcast. Pat stelt dat dit op basis van de uren die hij in de podcasts heeft gestopt neerkomt op een uurtarief van $923,42. Deze inkomsten werden onder meer verworven door vóór de podcast een advertentie te plaatsen.

Tip: luister ook eens naar dit interview van Brian Clark (Copyblogger) met Pat Flynn over hoe podcasts het middelpunt van zijn content strategie zijn.

Opbouwen van vertrouwen

Spencer Haws van Niche Pursuits heeft zelf ook lang getwijfeld over het nut van podcasts en uitte zelfs zijn frustraties hierover, om daar later weer op terug te komen.

Spencer neemt al sinds halverwege 2012 podcasts op en is er in 2014 serieuzer mee aan de slag gegaan. Vanaf 9 mei publiceerde hij iedere week een nieuwe podcast op zijn website. In dit artikel laat hij zien wat de resultaten zijn van al zijn inspanningen.

Een van de conclusies die Spencer trekt is dat ondanks een stijging van het aantal downloads van zijn podcasts, het niet direct heeft geleid tot een verbetering van zijn bedrijfsresultaten:

  • Er is niet meer verkeer richting zijn website gekomen
  • Hij heeft niet meer verkopen gerealiseerd voor zijn producten (o.a. Long Tail Pro)
  • De podcast is niet gestegen in de rankings van iTunes

Waar podcasts Spencer naar eigen zeggen vooral mee geholpen hebben is het uitbreiden van zijn netwerk en relaties opbouwen met zijn lezers. Daarnaast kunnen podcasts bijdragen aan het versterken van het vertrouwen bij je publiek.

Podcasts steeds populairder

Podcasts worden steeds populairder, ook al bestaan ze al circa 15 jaar. De stijging over de afgelopen jaren is voor een groot deel te danken aan de opkomst van smartphones, waardoor het nog gemakkelijker is geworden om podcasts te beluisteren. Zeker nu Spotify (mogelijk) podcasts gaat toevoegen verwacht ik dat de populariteit van podcasts ook in Nederland verder gaat toenemen.

Onderstaande infographic laat de ontwikkeling van podcasts in de Verenigde Staten over de afgelopen jaren zien en somt een aantal voordelen van podcasts op:

  • Podcasts zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week te beluisteren
  • Je kunt de content naar wens aanpassen door afleveringen of onderwerpen die jij interessant vindt te selecteren.
  • Podcasts zijn vaak gratis

De groei van de Podcast als studiemedium

Mede daarom worden podcasts ook steeds vaker ingezet voor trainingsdoeleinden. Denk bijvoorbeeld aan lessen Spaans of kooklessen. Maar ook voor bijvoorbeeld online marketing kunnen podcasts volgens mij een uitkomst zijn.

Een belangrijk verschil van podcasts ten opzichte van andere soorten content zoals video’s of een blog, is dat het content is die wij kunnen consumeren terwijl we wat anders doen. Je kunt bijvoorbeeld naar een podcast luisteren terwijl je werkt, klusjes doet, of in de auto zit.

Podcast tips

Natuurlijk zijn er voor het maken van een podcast enkele drempels. Zo moet je niet alleen investeren in goede opnameapparatuur, maar ook in een goede introductietune. Daarnaast zou een prettige stem en een goede articulatie een pre zijn, net als de nodige technische kennis om de podcast te doen slagen.

Mocht je met podcasts aan de slag willen en toevallig je website op WordPress hebben gebouwd, raad ik je aan om eens naar de plugin BlubrryPowerPress te kijken.

Tot slot nog een podcast tip die je volgens mij zeker als content marketeer niet mag missen. Marcus Sheridan van The Sales Lion verdeelt zijn podcasts in Mad Marketing en Hubcast, waarbij de laatste vooral gericht is op mensen die HubSpot gebruiken.

Aan de slag

Nu ik zo in de wereld van podcasts ben gedoken, vind ik het interessant om er eens mee aan de slag te gaan en een en ander uit te proberen. Ik denk dat het een toevoeging kan zijn voor de interviewreeks die ik nu al doe en de content die ik daarmee creëer (nog) waardevoller wordt.

Heb jij nog tips van podcasts die wij volgens jou zouden moeten volgen? Of heb je zelf al een podcast? Deel deze en je ervaringen dan hieronder, ik ben benieuwd! Wellicht kunnen we op basis daarvan zelfs samen onze eigen top-40 samenstellen.

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Christian Slagter
Christian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash.
4 reacties op "Wat een podcast jou opleveren kan"
  • Jeroen zegt:
    18 Dec, 2014 om 15:56

    In het begin van het artikel lees ik dat je er vanuit gaat dat de meeste lezers van het karelgeenen.nl de site van Pat Flyn wel kennen. Persoonlijk denk ik dat er een heel groot verschil is tussen de gemiddelde lezer van Karel Geenen en die van Pat Flyn.

    Ik denk dat de gemiddelde lezer van Karelgeenen.nl er voor wil zorgen dat zijn eigen website of de site van een klant beter kan presteren in Google. De meeste lezers zijn actief met websites of willen er mee aan de slag en weten dat ze dan hard aan de slag moeten en dat niets voor niets komt.

    De doelgroep van Pat Flyn (en meerdere van dit soort heren/dames) is de lezer die graag met zo min mogelijk inspanning zo veel mogelijk geld online wil verdienen. De gemiddelde lezer van pat flyn kent het woord passief inkomen en geloofd dat hij of zij binnen aanzienbare tijd zijn/haar baan (gedeeltelijk) kan opzeggen omdat het geld gaat binnen stromen.

    Het lezen van blogs als die van pat flyn en consorten dien je te allen tijde met een korrel zout te nemen. Wie zou zijn blogs nog willen lezen als hij er maar 100 euro per maand zou kunnen verdienen. Het verdienmodel van deze heren is nog altijd om anderen te overtuigen hoe eenvoudig zij geld verdienen online en proberen het verlangen aan te wakkeren bij de lezer om deze leefstijl ook te kunnen hebben. Als blijkt dat dit succes toch niet zo makkelijk is te behalen met de kennis die je online hebt verzameld, dan komt vanzelf een fraai aanbod voor een mooi produkt (online) die er voor kan zorgen dat de lezer net zo succesvol kan zijn.

    Niet voor niets heet deze methode: selling the dream.

    Of het nu gaat om een podcast, een artikel, ebook, video, online cursus, seminar of anderzins het gaat maar om 1 ding en dat is dat je heel veel publiek nodig hebt, omdat slechts een heel klein percentage wil betalen voor je produkten. Het krijgen van veel lijsteraars/kijkers/lezers betekent hard, heel hard werken en heel veel uitstekende content leveren.

    Persoonlijk vind ik een nadeel van podcasts dat je ze niet vindt middels google. En we weten allemaal dat een heel groot deel van onze traffic van google search afkomt. Voor mensen met een mac of iphone is een podcast heel toegankelijk, maar mensen met een android device behoren niet standaard tot de doelgroep.

    Reageren
  • Jan-Hendrik Vervelde zegt:
    18 Dec, 2014 om 16:21

    Fijn om inspiratiebron te zijn! Je hebt er geen half werk van gemaakt ook, erg nuttige blog. Denk ook zeker dat het voor een interviewreeks zoals die van jou een toegevoegde waarde is. Of natuurlijk in de vorm van vragen en antwoorden, zoals Ask Pat. Ik ga zelf ook eens rondkijken naar mooie voorbeelden!

    Reageren
  • Mark van Tuel zegt:
    19 Dec, 2014 om 11:30

    Ik denk niet dat Christian de intentie had om Pat Flyn en consorten te promoten of wat dan ook. Het doel van het artikel, althans dat suggereert de titel, was om te laten zien wat er zoal mogelijk is met podcasts. Dat doet hij aan de hand van deze twee voorbeelden, niets mis mee.

    Kennelijk ben je niet zo†™n voorstander van dit soort verdienmodellen. En daar sluit ik me volledig bij aan Jeroen ;-) Neemt niet weg dat het leuke voorbeelden zijn ter inspiratie.

    Uiteindelijk gaat het erom dat je als lezer de informatie die voor jou waardevol is filtreert en ombuigt zodat het toepasbaar wordt op jouw website/business.

    Leuke blog Christian!

    Reageren
  • Johnny 13 zegt:
    25 Mrt, 2015 om 16:34

    Ik maak al bijna 10 jaar lang een video podcast over de Nederlandse Action Sports scène. Voorlopig zie ik het aantal downloads van de podcast alleen maar afnemen (en de YouTube views toe) Het blijft namelijk een probleem om uit te leggen wat het voordeel van podcasts is. Je info grafic is wel een mooi hulp middel.

    Wat ook niet helpt is dat de podcast databases vol staan met oude shows die al jaren offline zijn of al jaren geen nieuwe shows hebben toegevoegd. Zelfs iTunes staat vol met oude shows.

    Een top 40 met up tot date podcasts is een mooi begin. Ik meld mijn podcast hierbij aan voor een review. rss.iboardcast.com

    Johnny 13
    Host van de iboardcast video podcast.

    Reageren

Reageren