Wat een podcast jou opleveren kan

Karel
18/12/2014
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
18/12/2014
Internet marketing
X
min leestijd

In mijn vorige gastblog over hoe je muziek in je content marketing krijgt stelde Jan-Hendrik van Meltwater de vraag of het zin heeft om podcasts in te zetten voor je online marketing?Een goede vraag waar ik eens dieper in wilde duiken, zeker omdat ik zelf (nog) geen ervaring heb met het creëren van podcasts. Dit terwijl ik denk dat podcasts voor bijvoorbeeld interviews handig kunnen zijn. Zelf heb ik bijvoorbeeld al enige tijd een interviewreeks met online ondernemers en marketeers. Dit zou ik dus nog kunnen uitbreiden met podcasts, iets wat volgens mij zeker meer diepgang aan de interviews zou geven.Mede daarom ook dat ik eens meer wilde weten over podcasts en de resultaten die andere online ondernemers en marketeers hiermee boeken.

Wat levert een podcast op?

De belangrijkste vraag die je jezelf natuurlijk moet stellen voordat je met podcasts aan de slag gaat is wat het nou eigenlijk oplevert. Omdat ik zelf (nog) geen ervaring heb met het doen van podcasts heb ik eens gekeken naar online ondernemers die dat wél hebben.

Het resultaat na 200 podcasts

Ik denk dat de meeste lezers van Karel Geenen Pat Flynn wel kennen. Hij is de oprichter van The Smart Passive Income Blog. Pat onderscheidt zich naar mijn mening door erg transparant te zijn over zijn inkomsten via zijn diverse (niche) websites. Pat geeft echt waardevolle informatie en legt zelfs stap voor stap uit hoe je zelf een podcast kunt starten.Pat is inmiddels een ervaren podcaster en heeft zelfs verschillende podcast series. Een daarvan is Ask Pat en na negen maanden bereikte hij de grens van 200 podcasts.Het concept van Ask Pat is eigenlijk erg simpel en voor ieder bedrijf te doen. Bied je bezoekers, nieuwsbriefleden of luisteraars van je huidige podcast de mogelijkheid om vragen aan je te stellen, om die vervolgens in je podcast te behandelen.Dit zorgt er direct voor dat mensen betrokken raken bij deze podcast. Pat bracht dit nog naar een hoger niveau door vragenstellers een T-shirt van Ask Pat in het vooruitzicht te stellen. Het gevolg was niet alleen meer vragen, maar ook meer naamsbekendheid voor Ask Pat. Want de vragenstellers plaatsten ook weer een foto van zichzelf in het T-shirt van Pat.Uiteindelijk leverde Aks Pat $46.170,80 op, wat neerkomt op $230,85 per podcast. Pat stelt dat dit op basis van de uren die hij in de podcasts heeft gestopt neerkomt op een uurtarief van $923,42. Deze inkomsten werden onder meer verworven door vóór de podcast een advertentie te plaatsen.Tip: luister ook eens naar dit interview van Brian Clark (Copyblogger) met Pat Flynn over hoe podcasts het middelpunt van zijn content strategie zijn.

Opbouwen van vertrouwen

Spencer Haws van Niche Pursuits heeft zelf ook lang getwijfeld over het nut van podcasts en uitte zelfs zijn frustraties hierover, om daar later weer op terug te komen.Spencer neemt al sinds halverwege 2012 podcasts op en is er in 2014 serieuzer mee aan de slag gegaan. Vanaf 9 mei publiceerde hij iedere week een nieuwe podcast op zijn website. In dit artikel laat hij zien wat de resultaten zijn van al zijn inspanningen.Een van de conclusies die Spencer trekt is dat ondanks een stijging van het aantal downloads van zijn podcasts, het niet direct heeft geleid tot een verbetering van zijn bedrijfsresultaten:

  • Er is niet meer verkeer richting zijn website gekomen
  • Hij heeft niet meer verkopen gerealiseerd voor zijn producten (o.a. Long Tail Pro)
  • De podcast is niet gestegen in de rankings van iTunes

Waar podcasts Spencer naar eigen zeggen vooral mee geholpen hebben is het uitbreiden van zijn netwerk en relaties opbouwen met zijn lezers. Daarnaast kunnen podcasts bijdragen aan het versterken van het vertrouwen bij je publiek.

Podcasts steeds populairder

Podcasts worden steeds populairder, ook al bestaan ze al circa 15 jaar. De stijging over de afgelopen jaren is voor een groot deel te danken aan de opkomst van smartphones, waardoor het nog gemakkelijker is geworden om podcasts te beluisteren. Zeker nu Spotify (mogelijk) podcasts gaat toevoegen verwacht ik dat de populariteit van podcasts ook in Nederland verder gaat toenemen.Onderstaande infographic laat de ontwikkeling van podcasts in de Verenigde Staten over de afgelopen jaren zien en somt een aantal voordelen van podcasts op:

  • Podcasts zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week te beluisteren
  • Je kunt de content naar wens aanpassen door afleveringen of onderwerpen die jij interessant vindt te selecteren.
  • Podcasts zijn vaak gratis
De groei van de Podcast als studiemedium

Mede daarom worden podcasts ook steeds vaker ingezet voor trainingsdoeleinden. Denk bijvoorbeeld aan lessen Spaans of kooklessen. Maar ook voor bijvoorbeeld online marketing kunnen podcasts volgens mij een uitkomst zijn.Een belangrijk verschil van podcasts ten opzichte van andere soorten content zoals video's of een blog, is dat het content is die wij kunnen consumeren terwijl we wat anders doen. Je kunt bijvoorbeeld naar een podcast luisteren terwijl je werkt, klusjes doet, of in de auto zit.

Podcast tips

Natuurlijk zijn er voor het maken van een podcast enkele drempels. Zo moet je niet alleen investeren in goede opnameapparatuur, maar ook in een goede introductietune. Daarnaast zou een prettige stem en een goede articulatie een pre zijn, net als de nodige technische kennis om de podcast te doen slagen.Mocht je met podcasts aan de slag willen en toevallig je website op WordPress hebben gebouwd, raad ik je aan om eens naar de plugin BlubrryPowerPress te kijken.Tot slot nog een podcast tip die je volgens mij zeker als content marketeer niet mag missen. Marcus Sheridan van The Sales Lion verdeelt zijn podcasts in Mad Marketing en Hubcast, waarbij de laatste vooral gericht is op mensen die HubSpot gebruiken.

Aan de slag

Nu ik zo in de wereld van podcasts ben gedoken, vind ik het interessant om er eens mee aan de slag te gaan en een en ander uit te proberen. Ik denk dat het een toevoeging kan zijn voor de interviewreeks die ik nu al doe en de content die ik daarmee creëer (nog) waardevoller wordt.Heb jij nog tips van podcasts die wij volgens jou zouden moeten volgen? Of heb je zelf al een podcast? Deel deze en je ervaringen dan hieronder, ik ben benieuwd! Wellicht kunnen we op basis daarvan zelfs samen onze eigen top-40 samenstellen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier