Naar
boven

Webteksten schrijven: 3 do’s en 3 don’ts!

Webteksten do's en don'ts

Webteksten, ik lees ze dagelijks. Soms interessante en goed leesbare artikelen, maar ook tenenkrommende teksten kom ik tegen. Hieronder vind je drie belangrijke do’s en drie don’ts voor het schrijven van webteksten.

Do #1: ken je doelgroep en stel deze centraal

Je bezoekers zullen al snel afknappen als het op je website alleen maar over jou gaat. “What’s in it for me?” zullen veel bezoekers zich afvragen. Om deze vraag te beantwoorden dien je jezelf af te vragen welk probleem jij voor welke doelgroep oplost. Wanneer iemand jouw website bezoekt, beslist hij in enkele seconden of hij blijft, of dat hij je website verlaat. Daarom is het van essentieel belang om je bezoeker in je webteksten direct aan te spreken, zodat je echt zijn aandacht te pakken hebt.

De eerste vraag is dus: wat is je doelgroep? En de tweede: welk probleem van deze doelgroep los jij op? Probeer dit eens goed voor jezelf te formuleren. Wanneer je dit in kaart hebt gebracht, heb je een goede basis voor je webteksten. Een tip is om je bezoeker op een herkenbare situatie te wijzen. Voor KG Online Marketing is dat bijvoorbeeld: wij zorgen ervoor dat websites of webshops van ondernemers beter online vindbaar worden, zodat zij meer bezoekers krijgen die overgaan tot een conversie. Het probleem van de doelgroep van een webshop die vaatwassers verkoopt is heel simpel: de vaatwasser is kapot en men zoekt online een nieuwe vaatwasser, óf men is het zat om af te wassen en gaat op op zoek naar een vaatwasser.

doelgroep

Do #2: maak gebruik van koppen en alinea’s

De lezer van jouw pagina wil in één oogopslag kunnen zien waar de tekst over gaat. In eerste instantie scant de bezoeker je tekst, waarna hij bepaalt om verder te lezen of om weg te klikken. Wanneer er een grote lap tekst zonder enige structuur op jouw pagina staat, zal dat de lezer afschrikken. De kans is klein dat de bezoeker je tekst helemaal door gaat lezen, laat staan dat hij verder klikt of uiteindelijk converteert. Door gebruik te maken van koppen splits je je tekst automatisch op in alinea’s, en wordt jouw tekst beter leesbaar.

Do #3: bedenk een pakkende titel

Je richt je op je doelgroep, je maakt gebruik van koppen en alinea’s… Je tekst kan nog zo goed zijn, maar als een pakkende titel ontbreekt is het de vraag of mensen je artikel überhaupt gaan lezen. Met een titel kun je de plank behoorlijk misslaan en dit is zonde, want hierdoor kun je veel bezoekers missen! Vooral als je jouw artikelen op social media deelt, is een goede titel van groot belang. Men klikt nu eenmaal sneller op een triggerende titel dan een saaie standaard titel.

Met deze tips help ik je graag op weg bij het bedenken van een pakkende titel:

  • Lijstjes met getallen werken altijd goed, en dan vooral oneven getallen
  • Titels die met hoe, wat of waarom beginnen trekken ook vaak de aandacht
  • Geef antwoord op de vraag wat het jouw bezoeker oplevert
  • Doe je lezer een interessante belofte
  • Onthul een geheim

Bijbehorende voorbeelden:

  • 5 tips voor een pakkende titel
  • Hoe schrijf je een goede webtekst?
  • Zo verbeter je de vindbaarheid van je blog
  • Val af met behulp van deze eenvoudige stappen
  • Wat jij nog niet wist over Google AdWords

content plaatje

Don’t #1: schrijven om hoog in Google te komen

Ja, dit lees je goed. Dit kun je beter niet doen. Natuurlijk wil iedereen een hoge ranking in Google, maar alleen maar schrijven voor de zoekmachines? Nee, dat is niet aan te raden. Bedenk goed wat jouw doelgroep wil lezen, en focus je daarop. Je houdt dan vanzelf wel rekening met de richtlijnen van Google. Ga alsjeblieft geen kromme zinnen fabriceren, alleen om dat bepaalde zoekwoord in je tekst te verwerken.

Goed nieuws: het is niet meer zo dat je bij het schrijven van webteksten rekening moet houden met je bezoekers én met Google. Als je een webtekst schrijft die interessant is voor de bezoeker, dan is deze automatisch ook geschikt voor de zoekmachines. Jouw doelgroep en Google lopen dus in elkaar over! Kortom: schrijf je tekst voor de bezoeker, en dan is Google ook blij ;-)

Don’t #2: verschillende schrijfstijlen gebruiken

In veel gevallen vormen je webteksten de eerste kennismaking tussen jouw organisatie en je klanten. Een juiste tone of voice is dus erg belangrijk. Een eerste tip: wees consistent en gebruik u óf je. Gebruik deze vormen dus niet door elkaar. Zorg daarnaast voor één tone of voice voor al je online communicatie: dus zowel in je webteksten als in je nieuwsbrief en op social media. Uiteraard zijn je doelgroep en je diensten bepalend voor de manier waarop jij je (potentiële) klanten aanspreekt. Leg de tone of voice daarom vast in een stijlgids, zodat de gehele organisatie dezelfde stijl aanhoudt.

Maar hoe bepaal je deze tone of voice? De identiteit van je bedrijf is de basis, dus bedenk wat jouw kernwaarden zijn. Houd een brainstorm en schrijf alle woorden op die jou en je organisatie kenmerken. Wanneer je een grote lijst met eigenschappen en kernwaarden hebt, kun je gaan beginnen met schrappen. Welke woorden passen 100 procent bij je organisatie en welke vallen af? Wanneer je jouw identiteit in kaart hebt gebracht, wordt het al makkelijker om te bepalen hoe je wilt klinken naar je klanten toe.

Don’t #3: overmatig gebruik van zoekwoorden

Ben je op zoek naar gordijnen op maat? Bij ons kun je de meest uiteenlopende gordijnen op maat laten maken: van vouwgordijnen op maat tot gordijnen op maat met plooien of ringen. Je kunt zelf de lengte en de breedte van de gordijnen op maat bepalen. Laat je gordijnen op maat door ons maken en bekijk al onze gordijnen op maat online in onze webshop!

Vond je deze alinea prettig om te lezen?

Voor mij is het een inkoppertje en overduidelijk dat je dit beter niet kan doen, maar helaas zie ik het nog te vaak: overmatig gebruik van zoekwoorden. Waarom is dit dan verkeerd? Het antwoord is simpel: het is voor de bezoeker absoluut niet fijn om te lezen. Zoals je in de video van Karel hebt kunnen horen, dien je jouw webteksten echt voor de bezoeker te schrijven. Dit betekent dat de leesbaarheid van een tekst voorop staat. Een pagina die volgepropt is met zoekwoorden wordt bovendien niet gewaardeerd door de zoekmachines.

keywords plaatje

Erger jij je ook wel eens aan deze veelgemaakte fouten? Of maak je ze stiekem zelf ook? Het schrijven van goede webteksten is zo makkelijk nog niet! Heb je hulp nodig? KG helpt je graag.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Anke Kemerink
Anke is de USB-stick van KG. Ze maakt ruimte voor diverse ideeën op het gebied van copywriting en content creatie.
2 reacties op "Webteksten schrijven: 3 do’s en 3 don’ts!"
  • Lisa zegt:
    20 jul, 2017 om 15:40

    Een vraag. Ik heb inderdaad al vaker gelezen dat je je af moet vragen welk probleem je van je bezoeker op kunt lossen om daar je web teksten op af te stemmen. Maar hoe pak je dit aan als je bezoeker niet echt een probleem heeft? Mijn doelgroep is duidelijk, Italie bezoekers en liefhebbers. Wij verkopen originele, met de hand beschilderde tassen en T-shirts met Italie gerelateerde prints (ook allemaal onze eigen ontwerpen). Onze doelgroep bevind zich zowel in Nederland als de Verenigde Staten.

    Ik hoor graag van jullie! Ik vind het best een uitdaging om de juiste toon te vinden alhoewel ik zelf denk dat emotie een belangrijke factor is.

    Groet, Lisa

    Reageren
    • Anke Kemerink zegt:
      25 jul, 2017 om 09:58

      Dag Lisa,

      Ik snap dat jouw bezoekers niet echt een probleem hebben inderdaad. Wat je wel kunt doen, is je bezoeker direct aanspreken en zijn aandacht proberen te trekken. Zoals je zegt heb je jouw doelgroep duidelijk voor ogen, dus zorg ervoor dat je bezoeker zich herkent in jouw boodschap. Benoem bijvoorbeeld jullie liefde voor Italië, vertel over bepaalde mooie Italiaanse regio’s en de heerlijke Italiaanse keuken. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden, maar hiermee laat je duidelijk aan je bezoeker merken dat jullie liefhebbers zijn van Italië, net als jullie bezoekers.

      Succes!

Reageren