Naar
boven

Wist je dat: Bezoekers gemiddeld slechts 20% van de woorden op een pagina lezen?

Dit werd al duidelijk in een experiment van een aantal jaar geleden door Jacob Nielsen. Het is een erg interessant experiment, wat zeker de moeite waard is om eens te lezen.

Conclusie is dus dat op een gemiddelde pagina van ongeveer 500 woorden slechts 20% van die woorden ook daadwerkelijk wordt gelezen. Dat is weinig! In dit artikel gaan we eens kijken wat we hier aan kunnen doen!

Kleine nuance bij het experiment

Wat even belangrijk om te weten is dat des te minder woorden er op een pagina staan er in verhouding meer woorden worden gelezen. Bij een 110-tal woorden zal ongeveer 50% worden gelezen, aldus het onderzoek”¦

Probleem voor onze conversie?

De teksten die je schrijft hebben waarschijnlijk maar één doel, het informeren van een bezoeker en aansporen tot actie. Maar wat als ze nu net die ene belangrijke zin missen? Of die ene belangrijke call-to-action?

De vraag is nu wat we van het experiment kunnen leren. Hier komen een aantal tips:

Gebruik minder woorden

Simpel maar ontzettend effectief. Uit het experiment blijkt dat des te minder woorden er worden gebruikt, des te meer er daadwerkelijk worden gelezen. Oftewel, door het schrappen van overbodige woorden, zinnen en alinea’s gaat het aantal gelezen woorden er op vooruit!

Zorg dus dat je alleen datgene schrijft wat de lezer wil, en laat al het overbodige achterwege! Focus op de kernboodschap en call-to-actions. Lees ook eens het artikel schrijven is schrappen op Contentgirls.

Gebruik (duidelijke) koppen

Voor sommige een inkopper (ha, ha), maar wederom ontzettend effectief. Heb je meerdere alinea’s, onderscheid deze dan doormiddel van koppen (header tags). Zorg ervoor dat deze koppen duidelijk de onderliggende alinea beschrijft.

Eén punt per alinea

Door het gebruik van koppen weet iemand dus snel waar een alinea over zal gaan. Daarom is het belangrijk om per alinea slechts één punt te maken (of één idee, één mening, één call-to-action). Op deze manier zorg je ervoor dat wanneer men beslist om een bepaalde alinea niet te lezen, ze niet direct meer informatie missen.

Scanbare tekst

Scanbare tekst bestaat uit koppen en alinea’s, maar ook uit:

  • Opsommingslijsten;
  • Belangrijke woorden die vetgedrukt staan;
  • Korte zinnen;

Conclusie

Goede teksten schrijven behelst veel meer dan wat ik hierboven heb besproken. Maar ik hoop dat het experiment wat Jacob heeft uitgevoerd je wel even wakker heeft geschud. Mij indertijd wel. Op deze blog bijvoorbeeld maak ik veelvuldig gebruik van koppen, kortere zinnen en korte alinea’s.

Bronnen rond het onderwerp copywriting:

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
6 reacties op "Wist je dat: Bezoekers gemiddeld slechts 20% van de woorden op een pagina lezen?"
  • Edwin zegt:
    19 Jan, 2011 om 06:16

    Mmm, da’s niet helemaal waar.

    Allez ja, het hangt van de context af.

    De tips van Karel zijn wél goed en dit voor quasi alle teksten: goede kopjes gebruiken, één alinea toepassen, teksten scanbaar maken, etc…

    Dat is dus bijna altijd goed. Zo niet gewoon ‘altijd’.

    Maar, maar, maar…

    Pakweg een academische tekst over pakweg psychologie zal beter gelezen worden dan een tekst met een product omschrijving op een webshop.

    Minder woorden gebruiken is bv. ook niet altijd goed. We hebben een voorkeur voor korte zinnen, maar presteren beter met langere zinnen.

    Zie ook: Hoe heb jij graag je zinnen?

    Doelgroep, doel en context van gebruik bepalen dus voor een stuk de lees resultaten.

    Reageren
  • Gedichten zegt:
    19 Jan, 2011 om 11:25

    Het is natuurlijk heel erg afhankelijk van het type website..

    Met een gedichten site, gaan mensen die gedichten wel lezen (ook al zien ze misschien na 3 regels dat het gedicht niet goed is, anders lezen ze hem helemaal door).

    Maar bij een download website, gaat 90% van de bezoeker direct op de download link af en daar leest bijna niemand de uitleg (als men bijvoorbeeld binnen komt via Google op: limewire downloaden).

    De Call to action is belangrijk, rest van de tekst natuurlijk minder, maar voor zoekmachines juist wel!
    Woorden schrappen is unieke content schrappen = minder bezoekers..

    Reageren
  • Kerstpakketten zegt:
    19 Jan, 2011 om 13:51

    Bezoekers van een webpagina gaan scannen en zoeken onbewust naar relevante informatie (zin, woorden, “boodschap”). Kortom, ze zoeken naar een antwoord op hun ‘vraag’.

    Reageren
  • Groene webhosting zegt:
    19 Jan, 2011 om 15:37

    Interessant stuk Karel!

    Schrappen en to the point schrijven scheelt inderdaad enorm.

    Of een tekst lekker en goed leesbaar is zit hem ook in kleine dingen.
    Ik stuitte laatst op http://24ways.org/2006/compose-to-a-vertical-rhythm.
    Dit artikel gaat over het verticale ritme van een tekst, de regelafstand en regelhoogte en de uitlijning van diverse tekstelementen.

    Het is me na een proefje met de nieuwe opzet van onze website enorm op gaan vallen dat als je tekstelementen op een pagina op die manier opbouwt de pagina rustiger oogt en prettiger leest.

    Reageren
  • Hans Rath zegt:
    25 Jan, 2011 om 12:48

    Altijd goed om het belang van webtekstkwaliteit te blijven benadrukken. Het weinige lezen of gebrekkig scannen komt imo veelal doordat de tekst de lezer en het leesproces onvoldoende faciliteert. Je tips zijn iig hiertoe zeer belangrijk.

    Zelf heb ik nog een paar punten ter aanvulling:

    – Hanteer de ‘omgekeerde pyramide’ door te openen met je belangrijkste teksthandeling (een claim, een nieuwtje etc.) en die dan vervolgens uit te werken.

    – Zorg voor voldoende markeringen tussen de zinnen. Woorden als ‘omdat’, ‘daarom’ en ‘want’ bijvoorbeeld helpen de lezer een beeld te vormen van de structuur. Belangrijk want zonder een heldere tekststructuur verliest je lezer de focus op de inhoud.

    – Die structuur zou je ook uit de tussenkopjes moeten kunnen afleiden, zodat wie alleen die kopjes verwerkt de gehele strekking begrijpt.

    Tekstlengte is imo vooral een kwestie van hoeveel info, argumenten etc. een lezer nodig heeft om het tekstdoel te verwezenlijken.

    Reageren
  • Dino Seelig zegt:
    27 Jan, 2011 om 09:23

    De formule;
    Gebruik 7 kernwoorden, bouw daarop je elevator pitch (50 woorden) onderbouw deze met een verhaal van max 100 woorden.

    Pas in de tekst de drie-eenheid, wat is het probleem, wat is onze oplossing, aanzet tot actie toe.

    pas ik reeds jaren toe, jouw artikel geeft aan dat die aanpak ook wetenschappelijk correct is. TOP

    Reageren

Reageren