Naar
boven

Zoekmachine marketing ideeën in plaats van commercie

Het is beangstigend hoeveel invloed zoekresultaten hebben op opinievorming, verslaggeving, reputaties en zelfs de waarheid. Iedereen Googled en hierbij worden zoekresultaten nog al te vaak een onpartijdige visie op de waarheid toegedicht. Zeker wanneer iemand naar eigen idee zijn zoekopdracht kritisch heeft geformuleerd wordt vergeten dat er aan de resultaten slechts een rekensom ten grondslag ligt die bij veel SEO experts bekend is.

seo-idea


Bij commerciële boodschappen kunnen zoekers snappen dat het bespelen van de posities van de eigen site lucratief is en daardoor veelvuldig plaatsvindt. Het inzetten van SEO expertise voor ideeën en bronnen buiten de eigen site gebeurt nog niet veelvuldig en is misschien juist daarom nog zo invloedrijk. Hoe invloedrijk dit is gebleken, zal ik in dit artikel met enkele voorbeelden duidelijk proberen te maken.

Cijfers en opinie

Om keuzes te beïnvloeden hoef je vaak de cijfers die daaraan ten grondslag liggen niet te wijzigen; slechts de wijze waarop deze door anderen beoordeeld worden. Ook het overheersen van negatieve of juist positieve aspecten is een kwestie van aandacht. Wat kom je tegen als je de media ergens op naslaat en wat komen journalisten tegen als zij hun verslaggeving samenstellen? Zoekmachines als Google worden zeer veel gebruikt bij de zoektocht naar betrouwbare bronnen. Juist daardoor hebben zoekresultaten enorm veel impact op opinievorming.

De volgorde van zoekresultaten

Bij zoekmachine marketing voor ideeën maak je meestal geen nieuwe informatiebronnen aan, maar herschik je slechts de volgorde van reeds bestaande bronnen om de juiste informatie beter naar voren te laten komen. Omdat je vaak geen invloed wilt of kunt uitoefenen op de teksten van een pagina, beïnvloed je de volgorde voornamelijk middels links vanaf andere websites, social media endorsements en andere externe factoren.

Het is niet heel effectief om in de volledige top-20 van een zoekopdracht alleen eenzijdige berichtgeving te laten scoren. Een kritische zoeker wil graag meerdere standpunten met elkaar kunnen vergelijken, waardoor beïnvloeding middels zoekresultaten een spel vol subtiele hints is.

Wat mij in het grootschalig toepassen van deze activiteit verbaasde, was de voorspelbaarheid van gebruikte zoekopdrachten. Doordat ook eerder gevonden bronnen de daarop volgende zoekopdrachten beïnvloedden, bleek het mogelijk een vooraf uitgestippeld kruimelpad klaar te leggen. Hiermee werd ook de uitkomst binnen onder andere verslaggeving beangstigend voorspelbaar.

Voorbeeld: De selectie van experts

Journalisten hebben vaak vaste contacten met een brede expertise binnen de eigen branche. Voor specialistische vragen zullen ze vaak op zoek gaan naar additionele contacten om zowel de voor- als tegenstandpunten te laten vertegenwoordigen. Zeker de terminologie voor het vinden van onderzoekers en geleerden is vrijwel onbeconcurreerd in Google. De geleerden, hun onderzoeken, en de externe bronnen die hun autoriteit kunnen bevestigen doen van specialist tot specialist weinig voor elkaar onder. Met een relatief geringe hoeveelheid linkwaarde (virtuele eenheid om de kracht van externe verwijzingen aan te geven) kan de absolute guru worden uitgelicht in alle zoekresultaten.

Door de vertegenwoordiging voor meerdere standpunten te selecteren kun je ook de onderlinge verhoudingen beïnvloeden en vooraf de uitkomst van bijvoorbeeld een debat helpen bepalen. Onder andere rond de Amerikaanse verkiezingen bleek deze nieuwe vorm van lobbywerk zeer succesvol.

Voorbeeld: Welke nieuwspagina scoort?

Nieuwssites als CNN verslaan belangrijke onderwerpen vaak vanuit meerdere kanten en plaatsen artikelen vanuit verschillende kampen op hun site. Op de dag van een nieuwsfeit bepaald actualiteit welk artikel de meeste aandacht krijgt, vlak daarna zijn zoekopdrachten de voornaamste verkeersbron voor nieuwspagina’s. Doordat Google het liefst slechts 1 á 2 pagina’s per website in de top-10 wil laten voorkomen, maakt het dus veel uit welke twee pagina’s dit zijn.

Het verslaan van een website als cnn.com op enigszins beconcurreerde terminologie is moeilijk. Pagina’s binnen deze domeinnaam hoeven het echter niet tegen CNN op te nemen voor een toppositie. Ook op het gebied van termfocus zullen sterk relevante artikelen niet snel voor elkaar onder doen. Alleen met het verstrijken van tijd zie je pagina’s ten opzichte van elkaar dieper in de website wegzakken waardoor nieuwere berichten vaak beter scoren. Het veranderen van de hoogst scorende pagina binnen cnn.com kan daarom puur middels het toewijzen van linkwaarde worden gedaan. Door massaal naar een ouder artikel te linken, zal deze zonder veel moeite de hoogst scorende relevante pagina van de website kunnen worden. Deze hoogst scorende pagina komt daarmee op de plek van het andere bericht van cnn.com in de zoekresultaten en beïnvloed zo welke berichtgeving de meeste aandacht krijgt.

Voorbeeld: De kracht van afbeeldingen

Om ideeën simpel te vertolken is één afbeelding vaak duizend woorden waard. De concurrentie op afbeeldings-zoekresultaten is echter een stuk lager dan op reguliere resultaten. Of afbeeldingen veel zoekers bereiken hangt af van hoe Google de reguliere resultaatpagina’s verrijkt met andere soorten zoekresultaten. De eventueel getoonde afbeeldingen zijn daarbinnen een opvallende verschijning. Met de juiste afbeelding (zoals een spotprent) kun je direct de toon zetten rondom een gezocht thema. Ook Google Suggest, video resultaten en diverse andere aspecten van een resultaatpagina zijn zo te beïnvloeden dat deze je idee verkoopt.

Toekomst voor SEO

Zoekmachine marketing zal in toenemende mate voor ideeën èn commercie worden toegepast. Dit bestrijkt alle soorten zoekresultaten en alle soorten zoekmachines. Doordat vraaggestuurde systemen een steeds grotere rol krijgen in het dagelijks leven, zal ook het achterhalen en beïnvloeden van de rekensommetjes erachter van groot belang blijven. Hopelijk blijft de consument kritisch.

Dit artikel is geschreven door Peter van der Graaf. Peter is al enige tijd actief binnen de Nederlandse zoekmachine markt. Hij staat bekend om de vernieuwende SEO toepassingsmogelijkheden die hij voor internationale en Nederlandse klanten ontwikkelt. Middels continu testen, het delen van kennis en veelvuldig falen weet hij zijn kennisniveau steeds weer verder uit te breiden.

Lees voor meer informatie het artikel: Search Engine Reputation Management Services van Peter.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Coen via coen@karelgeenen.nl!
Wees de eerste die reageert!

Reageren