Naar
boven

Zoekmachine optimalisatie van afbeeldingen: een beeld zegt meer dan duizend woorden

Zoekmachine optimalisatie van afbeeldingen - Google afbeeldingenGoogle is blind; de zoekmachine kan immers geen afbeeldingen zien. Toch worden afbeeldingen per zoekopdracht op relevantie geïndexeerd. Het is dus goed om ook afbeeldingen die je op je website hebt staan te optimaliseren voor zoekmachines.

Hoe kan jij ervoor zorgen dat jouw afbeeldingen bovenaan in Google komen te staan, zodat er een directe link met jouw website ontstaat?

Het doel van optimalisatie van afbeeldingen

Veel mensen zoeken met de tool Google Afbeeldingen. Ook is het prettig om op een website plaatjes te zien in plaats van alleen tekst. Dit trekt meer aandacht van bezoekers. Het is natuurlijk mooi als de afbeeldingen die je gebruikt op jouw website ook bovenaan in Google komen. Zo klikken mensen sneller door naar jouw website. Als je afbeeldingen optimaliseert, wordt direct de hele website beter geoptimaliseerd. Afbeeldingen zoekmachine optimalisatie heeft dus verschillende voordelen.

Aan de slag met zoekmachine optimalisatie van afbeeldingen

Er zijn een aantal factoren die ervoor zorgen dat een afbeelding hoger in Google scoort. Dit kan op de Google Afbeeldingen pagina, maar soms ook op de ‘gewone’ zoekpagina (‘Universal Search’), waar ook afbeeldingen kunnen staan. Zes punten waar je op kan letten om afbeeldingen te optimaliseren:

1. Bestandsnaam
De naam van de afbeelding waaronder deze is opgeslagen moet relevant zijn. Als het om een afbeelding van een blauwe Opel Corsa gaat, noem de afbeelding dan bijvoorbeeld ook ‘opel-corsa-blauw.jpeg’.

2. Alternatieve tekst
De alternatieve tekst (ook wel alt-tekst) is een korte beschrijving van de afbeelding. Dit zie je als je er met de muis over heen gaat. Verwerk er in ieder geval een zoekwoord in en gebruik ongeveer 40 tekens.

3. Afbeelding op relevante pagina
Dit spreekt eigenlijk voor zich. Zorg ervoor dat de afbeelding op een relevante pagina staat. Deze pagina is bij voorkeur ook geoptimaliseerd voor het desbetreffende zoekwoord.

4. Caption
Een caption is een omschrijving bij de afbeelding op de pagina. Zorg er voor dat deze ook relevant is. Dit is nauw verwant met nummer 3.

5. Bestandsgrootte en -type
Google vindt het belangrijk dat een plaatje snel laadt, maar ook niet te klein is. Kies daarom voor een afbeelding van minimaal 250 x 300 pixels. Ook heeft Google bepaalde voorkeuren voor bestandstypen. Kies daarom voor de meestvoorkomende typen, zoals .jpeg, .bmp, .png of .gif.

6. Overig
Een paar andere dingen waar Google ook nog rekening mee houdt, is de klikratio en hoe vaak de afbeelding op een website staat. Als een afbeelding vaak wordt aangeklikt in Google Afbeeldingen, gaat Google er van uit dat het een relevant plaatje is. Ook ziet Google hoe vaak een afbeelding op een website staat. Als dit vaker is, zal Google het ook zien als meer relevant. Zorg wel voor de juiste balans.

Hulp nodig?

Lukt het nog niet goed? Wij zijn ervaren op het gebied van zoekmachine optimalisatie en ook in het optimaliseren van afbeeldingen. Neem gerust contact met ons op.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Susan Dullink
Susan is campagnemanager SEO en Content marketing specialist bij online marketingbureau KG Bureau. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen rondom content en zoekmachine marketing.
Wees de eerste die reageert!

Reageren