Naar
boven

Zoekrobot optimalisatie

Wanneer je dit artikel via Google hebt gevonden is de kans groot dat je van België afkomstig bent. Waarom? Omdat Belgen de term zoekrobot gebruiken ipv. zoekmachine. Dat is ook precies de reden dat ik dit artikel schrijf, om aan te geven dat zoekwoordonderzoek ontzettend belangrijk kan zijn voor succesvolle zoekrobot optimalisatie. (By the way, wanneer je hier voor het eerst bent dan raad ik je zeker aan om je in te schrijven op onze nieuwsbrief hier aan de rechterkant of eens een kijkje te nemen in onze zoekmachine, excuseer, zoekrobot optimalisatie categorie.)

Vlaanderen en Nederland zijn ten opzichte van de rest van de wereld één gebied waar ze dezelfde taal spreken. Maar zelfs binnen dit kleine gebied zijn er al zoekwoorden, zoals in dit voorbeeld zoekrobot en zoekmachine, die totaal verschillen maar waarmee wel hetzelfde wordt bedoeld. In dit artikel ga ik dus iets dieper in op dit feit.

Zoekrobot versus zoekmachine

Het voorbeeld zoals hierboven beschreven staat niet op zichzelf. Alleen al binnen de internet marketing worden veel termen anders beschreven door Nederlanders en Vlamingen. Het belangrijkste punt van dit artikel is dan ook dat je dit feit erkent, en er van gaat profiteren!

Want dergelijke zoekwoord verschillen vinden niet alleen plaats binnen twee landen, maar ook binnen verschillende provincies en gebieden. De vraag is nu natuurlijk, hoe kom je achter deze zoekwoorden? Want zelf ben je vaak alleen bekend met de termen die je zelf gebruikt. En dat zou zonde zijn, want je kunt natuurlijk veel beter optimaliseren op verschillende zoekwoorden. Want met des te meer zoekwoorden je gaat optimaliseren, des te meer bezoekers!

Hieronder vind je een tweetal tips om achter deze zoekwoorden te komen.

1: Interne zoekopdrachten

Als het goed is maak je al gebruik van de mogelijkheid om je interne zoekopdrachten te meten. Doe je dat nog niet lees dan dit artikel: het meten van interne zoekopdrachten met Google Analytics. Wanneer je dit namelijk doet heb je de data van de verschillende soorten bezoekers (met soorten bedoel ik hier de verschillen in zoektermen die ze gebruiken).

Het wordt dan natuurlijk heel eenvoudig om deze data bijvoorbeeld per provincie of land weer te geven. Binnen Google Analytics maak je eenvoudig een segment aan waar je bijvoorbeeld alleen het verkeer van België filtert. Wanneer je dan naar de interne zoekopdrachten gaat kijken zie je precies welke zoektermen men hier gebruikt. En op deze manier krijg je dus een goed beeld van de zoektermen waar je op zou kunnen optimaliseren.

Uit de interne zoekopdrachten kun je sowieso veel informatie halen, maar dat is stof voor een ander artikel :-).

2: Vragen en luisteren!

Het is misschien een open deur, maar wel eentje die ontzettend belangrijk is. De tip: vraag gewoon aan de verschillende soorten bezoekers welke termen ze zouden gebruiken. Om dit voorbeeld even op mezelf te betrekken, zelf kom ik al een tijdje in België. Telkens wanneer ik een Belgische ondernemer tegenkom die zich ook met online marketing bezig houdt luister ik goed naar wat hij zegt. En nog veel belangrijker, welke termen hij gebruikt! Op deze manier heb ik al een aardig beeld kunnen vormen van de verschillen.

En deze verschillen gebruik ik uiteraard in onze eigen zoekrobot optimalisatie J.

Conclusie

Zorg dat je weet welke termen je doelgroep gebruikt. En het belangrijkste, je doelgroep bestaat uit losse groepen, die vaak hun eigen termen gebruiken. Zorg dus dat je achter deze termen komt!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
10 reacties op "Zoekrobot optimalisatie"

Reageren