Naar
boven

5 instellingen die je Google Analytics account MOET hebben

Een beetje zichzelf respecterende webmaster maakt gebruik van een goed webstatistiekenprogramma. En de kans is groot dat je gebruik maakt van Google Analytics.

Maar helaas zie ik nog maar al te vaak dat de instellingen van Google Analytics accounts, hoe moet ik het voorzichtig zeggen, belabberd zijn ingesteld. Sterker nog, de meesten hebben ooit een account aangemaakt ”“en de code geïmplementeerd- en that’s it.

Jammer. Gemiste kans. Onwetendheid. Want Google Analytics heeft ontzettend veel potentieel en de mogelijkheden zijn zo goed als eindeloos. Toch zijn er een aantal instellingen die cruciaal zijn, en die elke Google Analytics moet hebben! Welke dat zijn vind je hieronder.

#1: Interne zoekopdrachten meten

Interne zoekopdrachten (zoekopdrachten die dus plaatsvinden via het zoekformulier op je website) zijn een goudmijn voor wat betreft zoekwoordonderzoek en het leren begrijpen van wat bezoekers nu écht willen weten. Binnen Google Analytics kun je deze interne zoekopdrachten zeer eenvoudig meten. Ik heb al eerder een artikel geschreven over hoe je dit kunt instellen: Interne zoekopdrachten meten.

#2: Doelen instellen

Iedere website heeft één of meerdere doelen. Denk aan het inschrijven op een nieuwsbrief, x aantal bezochte pagina’s of het invullen van een contactformulier. Het is belangrijk dat je deze doelen meet. Je kunt dan namelijk later bijvoorbeeld zien welke verkeersbron voor de meeste conversies zorgt. Of welke juist niet. Aan de hand van deze gegevens kun je dan beslissen welke verkeersbron aandacht nodig heeft. Hoe je een doel kunt instellen laat ik in dit artikel zien: Instellen van doelen binnen Google Analytics.

#3: Webwinkels: E-commerce-code installeren!!

Wanneer je producten via je website verkoopt is het ontzettend belangrijk dat je gebruik maakt van de E-commerce mogelijkheid die Google Analytics biedt. Door het installeren van deze optie krijg je ontzettend veel interessante, en noodzakelijke, data! Denk aan:

  • Aantal verkopen;
  • Gemiddeld orderbedrag;
  • Omzet per productgroep;
  • Return On Investment op bijvoorbeeld Google AdWords

Het installeren van deze optie is helaas niet zo eenvoudig, en vergt enige technische kennis. Meer informatie over het installeren van deze code vind je op Websonic en de officiële Google help pagina.

4#: Google AdWords koppelen

Wanneer je gebruik maakt van Google AdWords is het zeer verstandig om deze account te koppelen met je Google Analytics account. Eén van de voordelen is dat je de kostgegevens van AdWords dan kunt terugvinden in je Analytics account. Noodzakelijk om je ROI te meten! Een extra voordeel is dat je de doelen die je hebt ingesteld binnen Google Analytics nu ook handig kunt importeren in Google AdWords, scheelt je een hoop werk.

Het koppelen van de accounts is zeer eenvoudig, en wordt hier uitgelegd.

5#: Ip-adres filter

Tenslotte is het belangrijk om je data zo zuiver mogelijk te houden. Waarschijnlijk ben je zelf, of collega’s of werknemers, een frequente bezoeker van je website. Deze pageviews worden dan meegenomen in de statistieken en kunnen de werkelijke gegevens vervuilen. Daarom is het verstandig om de ip-adressen van de computers binnen je bedrijf te filteren, zodat de bezoeken niet worden meegeteld.

Hoe je dit kunt instellen legt Google hier uit.

Conclusie

De bovenstaande basisinstellingen zijn wat mij betreft noodzakelijk. Zonder deze instellingen mis je 90% van de kracht en mogelijkheden van Google Analytics. Uiteraard zijn er nog veel meer instellingen die handig of in sommige gevallen noodzakelijk zijn. Ik ben erg benieuwd welke extra instellingen (denk aan segmenten en filters) jullie nog hebben geïnstalleerd. Laat het me weten in de reacties hieronder!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
17 reacties op "5 instellingen die je Google Analytics account MOET hebben"
  • Birgit zegt:
    19 Feb, 2010 om 11:54

    Ook nuttig is het filmpje dat op de website van webwinkelvakdagen staat over google analystics en roi. Heeft dezelfde inhoud alleen iets uitgebreider en voorbeelden!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      19 Feb, 2010 om 12:06

      Deze bedoel je: Analytics en ROI

    • Karel Geenen zegt:
      19 Feb, 2010 om 12:08

      Ben hem nu aan het bekijken, de strekking is inderdaad hetzelfde :-).

  • jeroen zegt:
    19 Feb, 2010 om 14:56

    Andere filters die ik zelf voor klanten gebruik zijn o.a.: filter om de echte zoektermen van je bezoeker via adwords te achterhalen, filter om maillezers van live, yahoo etc om te zetten naar bezoek vanuit email ipv refferal, filter om de suggesties vanuit google te kunnen meten en een script om te achterhalen op welke positie de pagina stond in google toen er op geklikt werd.

    Reageren
  • Dries Bultynck zegt:
    19 Feb, 2010 om 15:13

    Voor de Belgen onder ons: wij hebben meestal een dynamisch IP adres en dat kan je er ook uitfilteren. Ik leg het mooi uit op mijn blog ;) http://www.driesbultynck.be/index.php/2009/12/01/blokkeer-jouw-dynamisch-ip-adres-uit-google-analytics/

    Reageren
  • Rens zegt:
    19 Feb, 2010 om 15:54

    Een aantal tips had ik al uitgevoerd, maar die van de zoekopdrachten is heel intressant.
    Ook het filmpje van die webwinkel vakdagen is heel leerzaam.

    Reageren
  • PC Web Plus zegt:
    20 Feb, 2010 om 10:53

    Handig artikel, zeker de interne zoekopdrachten zijn interessant.

    Reageren
  • Wieger Waardenburg zegt:
    22 Feb, 2010 om 08:57

    Ook onmisbaar is een artikel geschreven door André Scholten over het meten van SEO rankings met Google Analytics:

    http://blog.traffic4u.nl/seo/seo-rankings-meten-met-google-analytics-ii/

    Verder is het inderdaad verbazingwekkend hoeveel mensen het ‘eigen’ verkeer niet filteren.

    Reageren
  • Internet Tilburg zegt:
    22 Feb, 2010 om 10:22

    Zonde dat ze geen export en import functie hiervoor hebben. Waarschijnlijk zijn er genoeg rapporten die meerdere mensen graag zouden zien maar of de kennig niet voor hebben of er zelf niet uit kunnen komen.

    Reageren
  • Hypotheek Deventer zegt:
    25 Feb, 2010 om 12:29

    Zijn er ook verschillende versies van analytics?

    Ik kan het knopje bewerken niet vinden.

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    02 Mrt, 2010 om 21:40

    Bedankt voor het delen van de kennis. Nuttig artikel, waarvan ik een paar dingen niet had toegepast

    Reageren
  • Roald zegt:
    26 Mrt, 2010 om 08:38

    Het verbaast me nog steeds hoe veel klanten ik tegenkom die hun eigen ip adres niet filteren. Grappig om te zien dat in sommige gevallen de bezoeken in het weekend drastisch dalen. Goh.. hoe zou dat toch komen!?

    Reageren
  • Jo zegt:
    12 Mei, 2011 om 08:26

    Hoe zou je eventueel een dynamisch IP-adres kunnen filteren?

    Reageren
  • Peter zegt:
    19 Mrt, 2012 om 16:32

    Beste Karel,
    Interessant artikel, wil ook graag bijvoorbeeld eigen ip adres filteren, maar ziet er anders uit (nederlands talig, maar ook met vertalingen kom ik er niet, is er misschien een filmpje of printscreens waar het wordt uitgelegd voor starters?

    Reageren
  • Jacqueline zegt:
    15 Mei, 2013 om 13:09

    Beste Karel, ik heb een vraag over het wijzigen van de toegang tot analytics: ik ben als gebruiker aangemerkt, maar kan dan geen doelen instellen. De beheerder zegt, dat als ik beheerder word, dan de tot nu toe opgebouwde informatie verdwijnt. Klopt dat, of blijft de informatie gewoon staan?

    Reageren

Reageren