Naar
boven

De complete gids voor een snelle website – 2: het beperkte beeld van snelheidsmeters

Het meten van de snelheid van je website lijkt heel gemakkelijk. Je plakt de url in één van de vele tools die er op internet voorhanden zijn en voila! Je krijgt een mooi getal te zien. Helaas. Zo’n getal geeft een te beperkt beeld. Je kunt hier niet zomaar conclusies uit trekken. Er zitten veel haken en ogen aan een juiste meting.  Heeft het eigenlijk wel zin om je snelheid te meten?

Geen twee websites zijn hetzelfde

Is een website die in drie seconden laadt beter dan een website die in twee seconden laadt? Doe je het beter als jouw website sneller laadt dan de concurrent? Het antwoord is nee. Je kunt twee verschillende websites niet met elkaar vergelijken. Het zou onzinnig zijn als een content heavy nieuwssite ‘gestraft’ zou worden in vergelijking met een simpele website zonder inhoud (letterlijk en figuurlijk). De nieuwssite heeft gewoon meer afbeeldingen, filmpjes, tekst en dergelijke om in te laden. Dat is goed en moet natuurlijk niet worden veranderd: de site biedt de gebruikers hierdoor een goede ervaring. Het zou dan ook slecht zijn als een dergelijke site hierop wordt afgerekend. Het punt dat ik hier wil maken is dat snelheid optimalisatie niet iets is van minderen, maar eerder van beter omspringen met wat er is.

Dit brengt bijvoorbeeld ook moeilijkheden voor Google met zich mee als ze snelheid als factor voor de ranking willen gebruiken. Ze kunnen de snelste website niet zomaar een voordeel geven. Dat zou oneerlijk zijn. Dan zou seo voor snelheid optimalisatie iets worden van zo min mogelijk op een pagina zetten. De pagina met alleen wat tekst wint dan van alle anderen. Dat kan natuurlijk niet.

Een betere manier om twee websites in dit opzicht te vergelijken is om de snelheid in relatie te zien tot het type website. Want dan wordt wel rekening gehouden met het soort website. Uiteindelijk zal de gebruiker van jouw site (en je concurrenten) ook naar deze verhouding kijken. Ze snappen dat een site die rijk is aan inhoud wat langer op zich laat wachten.

Een mogelijkheid is om de websites te toetsen aan de meest gebruikte snelheidstips en zo elke website een cijfer geven over hoe goed ze deze in praktijk brengen. Zo doen tools als Yahoo Yslow en Google Page Speed het.

De gebruiker moet niet worden vergeten

Ik heb het gevoel dat we de gebruiker uit het oog verliezen. Het getal dat je met een tool meet zegt niets over de ervaring van de gebruiker. Zou het de bezoeker iets uitmaken wat het exacte aantal seconden is waarmee de website laadt?

De gebruiker heeft een waargenomen snelheid. Dus als een website trager laadt maar toch sneller aanvoelt wordt die toch waargenomen als sneller. Het exacte cijfer speelt hierin dus geen rol. Dit wordt sterk beïnvloed door waargenomen zaken: heeft het gebruiker het gevoel van vooruitgang? Kan de gebruiker inschatten hoelang het nog gaat duren? Of lijkt het scherm bevroren te zijn? De ene situatie zal veel meer irritatie veroorzaken dan de andere. Hoe een website inlaadt verschilt.

Wat ook meespeelt is dat je meestal meet op het moment dat de website compleet geladen is, terwijl er misschien al veel eerder op het scherm iets te zien was (en dat aanvoelde alsof de site geladen was). De meeste mensen gaan al met een website aan de slag als deze nog niet helemaal geladen is.

Daar komt bij dat als gebruikers een website gebruiken ze een complete taak doen. Het lezen van een nieuwsbericht, contactgegevens opzoeken of online winkelen bijvoorbeeld. Het meten van inladen geeft dan een beperkt beeld. De gebruiker zit nog meer tijd op je website! Er zijn ook veel meer elementen (slidehow, sliders, tabellen, etc.) waar de gebruiker interactie mee heeft. Als de gebruiker bezig is met zijn taak maar steeds moet wachten tot de site reageert is het ook een trage website. En zelfs als je wel een snelle website hebt maar de gebruiker er toch niet mee uit de voeten kan, is het eigenlijk toch geen snelle website. Als je het wat breder ziet zou je meer moeten letten op de tijd die de gebruiker nodig heeft om zijn taak te volbrengen.

Neem bijvoorbeeld dit: Jij en je vriend gaan naar de winkel om boodschappen te doen. Jij gaat weg in een 2e hands brakke auto en je vriend met een dure sportauto (inlaadsnelheid). Betekent dit nu dat je vriend eerder klaar is met shoppen? Nee. Want bij de winkel aangekomen heeft je vriend misschien meer moeite om zijn weg door de winkel te vinden, meer moeite met beslissen, meer moeite met afrekenen etc. Dit kost extra tijd.

Daarom is het goed om niet alleen te focussen op zo’n klein gedeelte van het proces!

De snelheid van je website is voor iedere gebruiker anders

De snelheid waarmee een website laadt is voor iedere bezoeker anders. Je kunt simpelweg niet zeggen dat een website met een bepaalde snelheid inlaadt. Het internet bestaat uit een groot netwerk van computernetwerken, en de hele reis die de website door deze netwerken moet afleggen (van de plek waar de site staat naar de browser van de gebruiker) bestaat uit vele factoren die de snelheid kunnen beïnvloeden.

Zo heb je standaard een bepaalde vertraging omdat de site een afstand moet afleggen. De afstand van de gebruiker tot de plek waar de website staat speelt dus een rol. Hierbij is ook de verbinding zelf van belang (kabel, draadloos etc.), eventuele hubs en routers, firewalls en virusscanners. Daarbij komt dat al die apparaten er adequaat mee om moeten kunnen gaan. Op elk moment kan een onderdeel overbelast zijn of overbezet en dat kost tijd omdat je dan in de wachtrij staat. Om het nog ingewikkelder te maken: je hebt ook proxy caching. Wat betekent dat je soms bestanden sneller krijgt als andere mensen in jouw gebied dat bestand ook al opgevraagd hadden.

En ook de browsers zijn verschillend. Het belangrijkste verschil is wel dat browsers andere criteria hanteren voor wanneer ze een pagina als geladen zien. De meeste tools zijn hierdoor onbetrouwbaarder. En de ene browser is ook nog eens sneller dan de andere. Deze verschillen worden nog eens verstrekt door bijvoorbeeld browser targeted content: bepaalde inhoud voor bepaalde browsers. Ook extensies en addons van de gebruiker maken een verschil. En sommige browsers ondersteunen bepaalde functionaliteit niet. Etc. Etc. Een lange lijst die ik nog langer kan maken. Ik wil je echter niet te veel vervelen.

Conclusie

Dit betekent niet dat snelheid optimalisatie niet nuttig is. Verre van dat. Het betekent alleen dat als je met snelheid optimalisatie bezig gaat, je je niet moet blindstaren op een enkel getal. Ik denk dat een tool handig is als hulpmiddel. Als je met een tool meet dat je van 9 seconden naar 2 seconden bent gegaan, is dat nog steeds een grote verbetering. Oke, misschien kloppen de getallen niet perfect met de werkelijkheid. Het gaat er echter om dat je gemeten hebt dat je een grote verbetering hebt gemaakt.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Daan Walraven
Daan werkt bij Bikkelhart.
7 reacties op "De complete gids voor een snelle website – 2: het beperkte beeld van snelheidsmeters"
  • Daan Walraven zegt:
    19 Apr, 2011 om 14:54

    Een goed voorbeeld hiervan is de site van de Telegraaf (www.telegraaf.nl). Als ik het meet met Webpagetest (www.webpagetest.org – Amsterdam NL, IE 7) laadt de site in 18.305s. Maar voelt dit voor de bezoeker ook zo?

    Reageren
  • Ilse zegt:
    22 Apr, 2011 om 07:05

    Goed artikel Daan.

    Reageren
  • Haddo Vervest zegt:
    22 Apr, 2011 om 08:46

    Zinnig verhaal. Denk dat dit de hype die ontstaan is door het bericht dat snelheid een ranking factor wordt/ is enigszins relativeert.

    Wat jij zegt sluit aan bij de stelling dat de kwaliteit van een website staat of valt met de gebruikerservaring en dat om een goede zoekmachine te zijn, je die website(s) moet tonen die de gebruikers de beste ervaring op álle vlakken biedt.

    Reageren
  • Rick @ CMS systemen zegt:
    23 Apr, 2011 om 09:38

    De gebruikerservaring is naar mijn idee inderdaad het belangrijkste argument om aan de snelheid van je website te sleutelen. Ik neem aan dat je het zelf ook vervelend vind om lang te wachten voordat een pagina opent. In de meeste gevallen heb ik dan al weer weggeklikt.

    Dat het als rankingfactor meespeelt is een feit. Zelf gebruik ik tools.pingdom.com om de snelheid te meten. Het voordeel is dat je meteen kunt zien welk bestand of welke pagina er traag laad!

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    25 Apr, 2011 om 09:55

    Precies! Het optimaliseren van je website met alleen als doel om hoger in Google te komen zou ik afraden. Het is de investering niet waard!

    Reageren
  • Internetonderneming Starten zegt:
    25 Apr, 2011 om 20:57

    Zeer goed artikel daan!

    Reageren
  • Joram Dees zegt:
    01 Mei, 2011 om 23:07

    Je doet veel aannames; ik mis de onderbouwing. Waar baseer je je aannames op?

    Bijv. ‘Ze kunnen de snelste website niet zomaar een voordeel geven.’. Dat kan (en doet) Google zeker wel.

    Op de manier waarop je redeneert kun je elke rankingfactor wegredeneren als ‘niet zo belangrijk’. Bottom-line komt het erop neer dat twee gelijkwaardige sites (qua content, inkomende links, techniek en structuur), waarvan site 1 een laadtijd van 1 seconde en site 2 een laadtijd van 3 seconde heeft, site 1 altijd beter zal ranken.

    En of iets ‘de investering waard is’ kun je ook niet zomaar zeggen. Wanneer je een e-commerce site hebt en enkele posities stijgt op een belangrijk keyword door een snelheidsverbetering, kan dat enorme impact hebben. Dus wellicht relatief weinig impact op rankings, maar wel veel impact op CTR en uiteindelijk conversie. Dus als je gebruikerservaring goed is, je CTR en conversie evenzo, dan kan het best eens de investering waard zijn om wat posities hoger te komen!

    Reageren

Reageren