Naar
boven

Dit is waarom (en hoe) jij in 2017 MOET starten met e-mailmarketing

e-mailmarketing in 2017

Je hoort het regelmatig: e-mailmarketing is een uitstervend kanaal. Geloof mij: dat is onzin. Sterker nog, tot op de dag van vandaag is het kanaal e-mailmarketing het meest rendabel ten opzichte van ieder ander kanaal!

Ik scherm niet graag met cijfers om mijn gelijk te halen, maar onze eigen e-mailmarketing is de afgelopen jaren telkens verantwoordelijk geweest voor het grootste deel van onze omzet.

Wat mij vaak verbaast, is dat veel online ondernemers nog niet eens bezig zijn met e-mailmarketing. In dit artikel ga ik daarom dieper in op de verschillende niveaus die je doorloopt bij het integreren van e-mailmarketing binnen jouw onderneming. Let op: ze zijn veel eenvoudiger en goedkoper dan je denkt!

Niveau 1: installeren van een e-mailmarketingsysteem MET marketing automation

De eerste stap om te starten met e-mailmarketing is het kiezen/installeren van een e-mailmarketing systeem met marketing automation. Zelf zijn we partner van Activecampaign, dat is dan ook het systeem wat ik je zou aanraden om te gebruiken.

Ik adviseer je om een systeem te nemen met marketing automation, want dan wordt e-mailmarketing pas echt interessant. Lees ook zeker eens praktische marketing automation die je zelf meteen toe kunt passen.

Wanneer je overigens een knallende start wil maken met marketing automation, bekijk dan deze pagina.

Niveau 2: het versturen van een (maandelijkse) nieuwsbrief

Wat je minimaal moet doen, is je bestaande klanten/contacten voorzien van een nieuwsbrief elke x periode. Maar wat ga je dan sturen? Bruikbare informatie!

Als het goed is publiceer je al regelmatig goede content op je contenthub (blog, artikelendatabase). Dat is ook precies de informatie die je naar je nieuwsbrieflezers gaat sturen.

Jouw doel is om top-of-mind te blijven. Als het moment daar is, moeten mensen weer aan jou denken en gebruik willen maken van je producten of diensten.

Het op regelmatige basis versturen van een interessante nieuwsbrief is daar het uitgelezen medium voor. En uiteraard mag je gerust in deze nieuwsbrief af en toe eens een aanbieding plaatsen.

Niveau 3: het versturen van gepersonaliseerde nieuwsbrieven

Het grote verschil met niveau 2 is dat je hier gebruik gaat maken van de mogelijkheden die marketing automation je biedt. Door de tijd bouw je namelijk een profiel op van je contacten/klanten, bijvoorbeeld interessegroepen, geslacht, leeftijd, gemiddelde bestedingsbedrag enz.

Het is eenvoudig om deze informatie te gaan gebruiken om gepersonaliseerde e-mails te gaan versturen. Even een simpel voorbeeld: stel, je bent een webwinkel in kleding. Met de gepersonaliseerde nieuwsbrieven stuur je de mannen het artikel “Knoop je stropdas in 3 stappen” en de bijbehorende aanbieding met stropdassen.

Het mooie is dat je dit allemaal binnen 1 nieuwsbrief kunt regelen, met dynamische content. Oftewel, je verstuurt één nieuwsbrief naar al je klanten maar elke klant krijgt een voor hem of haar op maat gemaakte nieuwsbrief in zijn mailbox. Mag jij eens raden wat dat met het conversiepercentage doet!

Niveau 4: geautomatiseerde campagnes op basis van acties

Weet je wat nóg beter converteert dan gepersonaliseerde nieuwsbrieven? Mailings die getriggerd worden door een bepaalde actie dat een contact onderneemt.

Enkele voorbeelden:

  • Winkelwagen verlaten: verstuur automatisch een e-mail nadat iemand wel iets in de winkelwagen heeft gelegd, maar niet heeft afgerekend. Eventueel met een extra kortingscode. Het conversiepercentage van dit soort mails is uitzonderlijk hoog.
  • Productpagina bezocht: stel dat iemand een productpagina heeft bezocht maar geen contact heeft opgenomen. Met marketing automation verstuur je automatisch een mail naar deze bezoeker, waarin je zou kunnen vragen of je nog iets voor ze kunt betekenen.
  • Verjaardag: wanneer je iemands geboortedatum weet, kun je hem of haar op de dag van de verjaardag automatisch een mail sturen met eventueel een speciale kortingscode!

Er zijn nog legio voorbeelden waarbij een actie van een contact kan leiden tot een geautomatiseerde mail. Andere triggers kunnen zijn bijvoorbeeld:

  • pagina x bezocht;
  • mail geopend;
  • geklikt op link x in mail;
  • na x periode (bijvoorbeeld: één maand nadat ze je product hebben besteld stuur je een mail met de vraag of ze nog tevreden zijn);

Extra bonus

Alle bovenstaande niveaus zijn ontzettend makkelijk te implementeren, en er is geen enkele reden om dit niet te integreren.

Er is namelijk nog een belangrijke reden waarom je per direct moet starten met e-mailmarketing, en zo snel mogelijk moet zorgen dat je op het vierde niveau zit zoals in dit artikel aangegeven.

Bij e-mailmarketing zoals hierboven beschreven put je namelijk uit je bestaande contacten. Deze bestaande contacten zijn via een ander kanaal bij jou gekomen. En in deze kanalen heb je geïnvesteerd: geld en tijd.

Door e-mailmarketing toe te passen, wordt het rendement op al je investeringen in deze kanalen vergroot. Sterker nog, vaak is het zo dat zonder e-mailmarketing het originele kanaal niet eens een positieve ROI behaalt.

E-mailmarketing zorgt namelijk voor een hogere klantwaarde (check ook zeker onze “Wat mag een klant mij kosten calculator“).

Kortom: e-mailmarketing is dat typische laaghangende fruit. Eenvoudig te implementeren tegen lage kosten, met een grote impact op de uiteindelijke winst van je onderneming. Start vandaag!

Wil je trouwens snel starten maar weet je niet goed waar te beginnen, check dan zeker even deze pagina.

 

 

Onze Hulp Nodig Met Marketing Automation?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze marketing automation dienst.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
1 reactie op "Dit is waarom (en hoe) jij in 2017 MOET starten met e-mailmarketing"
  • Hans zegt:
    19 jan, 2017 om 15:29

    Prachtig artikel en ik geloof helemaal in de waarde ervan.
    Enkel hoe implementeer ik of met welke plugin koppel ik dit aan woocommerce?

    Reageren

Reageren