Naar
boven

E-mailmarketing nieuwsbrief design: het gaat niet om het beeld

Natuurlijk verstuur je graag e-mails die er visueel goed uitzien. Maar het gaat niet alleen om een mooi plaatje. Veel e-mailmarketeers kiezen voor het design van hun nieuwsbrief de huisstijl van hun website. Dat doen ze niet zomaar, hiermee creëren zij brand awareness, maar vergroten zij ook het vertrouwen van klanten die het merk daardoor direct herkennen.

Het beste e-mail ontwerp is het design dat volledig is gericht op de ontvanger van de nieuwsbrief. Door erop te anticiperen hoe ontvangers zullen reageren op de verschillende onderdelen, kun je hen steeds een stapje voor blijven door hen aan te bieden wat zij graag willen ontvangen. En wanneer je mailings verzendt die klanten graag ontvangen, is de kans veel groter dat zij zich herkennen in jouw campagne en als een ambassadeur voor het merk optreden.

Laten we dus in het hoofd van klanten kruipen en inventariseren hoe je het design van jouw mailings kunt optimaliseren.

Eerste indruk: Wie heeft de e-mail gestuurd

Wanneer jezelf nieuwe mails bekijkt, is het eerste wat je doet: checken wie die nieuwe e-mails heeft gestuurd. Over het algemeen, wanneer er marketing e-mails worden verzonden, communiceren we de merknaam als ‘Van’ naam. De reden hiervoor is dat klanten eerder hun vertrouwen in jou hebben uitgesproken door zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Door de mailings die je zendt dan consequent te communiceren vanuit jouw merknaam, wordt de kans vergroot dat ontvangers de nieuwsbrief automatisch openen, puur op basis van herkenning.

Maak indruk met de juiste onderwerpregel

Het volgende onderdeel waar ontvangers naar kijken is de onderwerpregel. Het is een goed idee om meer te lezen over tips hoe je een goede onderwerpregel verzint. De beste tip is dat je verschillende onderwerpregels test onder een aantal lezers. Deze vorm van testen heet A/B testen en wordt door steeds meer e-mailmarketeers als een succesvolle functionaliteit ingezet.

Er worden twee verschillende onderwerpregels getest zodat je uiteindelijk de nieuwsbrief kunt verzenden met de onderwerpregel die voor de hoogste openingsratio heeft gezorgd.

Belangrijk bij het testen is dat je weet wat je test. Het beste kun je tegenstellingen testen, zoals bijvoorbeeld een korte versus een langere onderwerpregel, het herhalen van de merknaam versus het niet noemen van de merknaam, alleen het hoofdartikel van de nieuwsbrief benoemen of juist een opsomming geven van verschillende onderdelen, etc.

Een indrukwekkende preview

De manier waarop klanten jouw nieuwsbrief ontvangen, hangt af van het e-mailprogramma dat zij gebruiken. De meeste programma’s bieden hun gebruikers een preview, voordat ze de e-mail daadwerkelijk openen.

Wat de preview laat zien, is ook weer afhankelijk van het programma en van de voorkeuren die de gebruiker heeft aangegeven. Over het algemeen wordt er een preview getoond van ongeveer 400 x 300 pixels.

Wanneer men een preview van een e-mail bekijkt, worden de afbeeldingen meestal niet getoond. Vergeet niet via ALT text een omschrijving van de afbeeldingen toe te voegen, zodat ontvangers die de afbeeldingen niet direct zien, wel alvast een idee krijgen.

Een e-mail in twee delen – 1

Wanneer een klant jouw e-mail opent, ziet hij alleen het bovenste gedeelte van de mail. We refereren hier aan het deel van de e-mail dat te zien is zonder dat er naar beneden gescrolled hoeft te worden. Het is natuurlijk de bedoeling dat klanten de hele e-mail willen lezen.

Nu zij de e-mail hebben geopend, is het belangrijk zij de content aangeleverd krijgen waarop ze hopen. Als jouw e-mail relevante informatie biedt, helder is geschreven en een goed design heeft, is de kans zeer groot dat klanten aandacht besteden aan de nieuwsbrief.

Een e-mail in twee delen – 2

Wanneer klanten hebben besloten de e-mail volledig te lezen en dus naar beneden scrollen, heb je op de juiste manier hun interesse weten te wekken. Je kunt ervoor kiezen de call to action te herhalen. Zorg er tevens voor dat de nieuwsbrief niet te lang is – klanten zijn druk en hebben een volle inbox waaraan zij aandacht moeten besteden. Probeer de informatie in de nieuwsbrief goed te doceren en verwijs hen naar de website voor verdere details.

Klik-klik: uw call to action

Waarom zend je een nieuwsbrief? Denk erover na of je traffic wilt genereren naar een specifieke pagina op de website, of dat je klanten een gewenste actie wilt laten uitvoeren, zoals bijvoorbeeld een online aankoop of boeking.

Dat is de call to action en om er zeker van te zijn dat klanten hierop acteren, is het belangrijk dat deze call to action goed zichtbaar is en zich onderscheidt van de rest van de content in de nieuwsbrief. Ideaal gezien, is een call to action helder en beknopt. Denk goed na over de woorden die je gebruikt.

Geef de nieuwsbrief een dynamisch karakter

Een aantal leveranciers van e-mailmarketing software biedt de functionaliteit aan dat klanten een reactie kunnen achterlaten via een button onderaan de mailing. Nadat je deze reactie hebt geautoriseerd wordt deze toegevoegd aan de online versie van de nieuwsbrief. Het grote voordeel is dat de nieuwsbrief een dynamisch karakter krijgt. Klanten kunnen ervoor kiezen hun reactie ook via Social media als Twitter, Facebook en LinkedIn te communiceren en op die manier de nieuwsbrief onder de aandacht brengen van hun netwerk.

E-mailmarketing campagnes die zijn bedacht vanuit een strategisch ontwerp zijn veel beter in staat klanten daadwerkelijk te bereiken en over te laten gaan tot actie. Wanneer je een campagne ontwikkelt, denk vanuit de ontvangers van de nieuwsbrief en niet (voornamelijk) vanuit het eigen merk. Daarmee garanderen we je een betere respons.

Onze hulp nodig met e-mailmarketing?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Guus Bierens
GraphicMail is specialist op het gebied van e-mail en mobiele marketing en biedt gebruikersvriendelijke, betaalbare e-mailmarketing software.
8 reacties op "E-mailmarketing nieuwsbrief design: het gaat niet om het beeld"
  • Andy zegt:
    19 Mei, 2011 om 13:12

    Een korte versus een lange onderwerpregel zou ik niet testen. Zo blijf je steken op het niveau van de vorm. Beperk je gewoon tot 50 tekens. En besef dat alleen de eerste drie woorden altijd zichtbaar zijn. Ik test vooral inhoudelijk. Een goed aanbod versus een prikkelende subject. Wel altijd met een persoonlijk karakter.

    Reageren
  • Robert zegt:
    23 Mei, 2011 om 21:49

    Wij testen al een tijdje met deze “onderwerp regel” en ik kan jullie zeggen dat de woorden: STUNT KORTING en LEEGVERKOOP veruit het hoogst scoren in ons klanten bestand! Typisch Nederlands?

    Reageren
  • Posters zegt:
    26 Mei, 2011 om 11:27

    Leuk artikel, handige tips voor een goede e-mail. Ik merk ook vaak dat gebruik van de juiste onderwerpregel erg belangrijk is. Iets met korting en dergelijk werkt vaak beter.

    Reageren
  • Robert-Jan zegt:
    26 Mei, 2011 om 11:28

    @Robert als je uit gaat van basic psychologie zijn ‘gratis’, ‘leegverkoop’ en ‘korting’ woorden waar iedereen door getriggerd raakt. De volgende stap is dat je de verwachting waar maakt.

    Reageren
  • Jaap van Goor (Vaarwinkel) zegt:
    28 Mei, 2011 om 16:33

    Eerst gebruikten wij alleen de platte tekst optie voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Sinds vorig jaar versturen wij de nieuwsbrieven in HTML met eenvoudige opmaakkenmerken, zoals ed.. Veel enthousiaste reacties en een hogere response.
    Soms vragen mensen ons naar meer opmaak, maar het blijft lastig dat veel e-mailprogramma’s en ook de online mailboxen van providers en bijv. gmail en hotmail de nieuwsbrieven dan elk op een andere manier tonen en zo onze bedoelingen met de opmaak verstoren. Dit blijkt veel lastiger als het tonen van een website in verschillende browsers. Voorlopig houden wij daarom maar vast aan eenvoud en alleen de standaard html tags en kenmerken. En zelfs dan toont Gmail bijvoorbeeld een blauwe font gewoon in het zwart.

    Reageren
  • Elma zegt:
    27 Jun, 2011 om 09:17

    Zinvol artikelen voor starters van email marketing. Soms weet je nog niet waar je allemaal op moet letten!
    Dit artikel geeft je weer een paar inzichten

    Reageren
  • Arjan Weijer zegt:
    01 Aug, 2011 om 19:52

    Goed artikel voor medewerkers die gaan beginnen met e-mailmarketing, voor de gevorderden goede reminder.

    Het toevoegen van social media, ook op bedankpagina’s is een goede toevoeging en zorg natuurlijk voor de nodige interactie.

    Reageren
  • Peter zegt:
    30 Aug, 2011 om 16:01

    Duidelijk artikel. Ik zou er nog iets aan toe willen voegen.
    In de nieuwsbrief is het ook raadzaam om een link te plaatsen voor mensen, die de mail niet goed kunnen lezen. Dan kunnen ze online eventueel toch de nieuwsbrief goed in hun browser lezen.

    Reageren

Reageren