Naar
boven

Google keywordtool betrouwbaar? Een test.

De Google keywordtool is een tool die door veel (online) ondernemers wordt gebruikt. Zeker in het beginstadium wordt er gretig gebruik van gemaakt. Hoeveel bezoekers kan ik verwachten, wat als ik bovenaan komt te staan met zoekwoord X.

Soms gaat het nog wat verder, en worden er zelfs complete businessmodellen en financiële prognoses ontwikkeld op basis van die keywordtool.

Allemaal leuk en aardig, maar in hoeverre is de informatie die Google ons geeft betrouwbaar? En dus, in hoeverre kunnen we deze informatie ook daadwerkelijk gebruiken?

Dat zijn we aan het testen op dit moment”¦

Google keywordtool

Voor degene die nog niet weten wat de Google keywordtool is (ook wel hulpprogramma voor zoekwoorden genoemd): dit is een tool waarmee je kunt kijken hoeveel zoekopdrachten er maandelijks op een bepaalde zoekopdracht zijn:

Keywordtool betrouwbaar?

Intern hebben we een test opgezet waarbij we gaan kijken in hoeverre de schatting van Google overeenkomt met de werkelijkheid. Of beter gezegd, hoeveel bezoekers je daadwerkelijk kunt verwachten wanneer je met dat zoekwoord op de eerste positie zou staan.

Hieronder vind je alvast een klein tipje van de sluier hoe de test er ongeveer uit zal komen te zien:

Opmerkingen:

  • In de Google keywordtool worden alleen de exacte resultaten meegenomen, en alleen binnen Nederland met taal Nederlands;
  • AdWords: + betekent alleen AdWords aan de rechterzijde, ++ betekent ook AdWords boven de zoekresultaten;
  • Binnen Google Analytics (werkelijk aantal bezoekers) worden alleen bezoekers uit Nederland gemeten.

Wat gaan we de komende weken doen?

De komende tijd gaan we een grotere dataset testen, en op basis daarvan verslag doen en conclusies trekken. Als het goed is weten we dan straks (bij benadering) hoeveel bezoekers we werkelijk mogen verwachten op basis van de schatting van Google.

Hoewel we ons hoofdzakelijk op nummer één posities gaan richten zullen we ook de overige posities gaan bekijken. Op die manier weten we straks als het goed is ook hoeveel procent bezoekers we extra mogen verwachten wanneer we een plaats stijgen in de rankings. Dit zou een mooie basis vormen voor ROI berekeningen, of het dus de moeite gaat lonen om een bepaald zoekwoord hoger in de rankings te krijgen.

Opmerkingen of aanvullingen?

We zijn uiteraard erg benieuwd naar jouw mening. Heb je nog opmerkingen of aanvullingen? Moeten we iets misschien anders aanpakken volgens jou? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
19 reacties op "Google keywordtool betrouwbaar? Een test."
  • Kerstpakketten zegt:
    19 Jan, 2011 om 10:10

    Ben zeer benieuwd naar de resultaten van het onderzoek aangezien ik verwacht dat de resultaten van de keyword tool niet echt betrouwbaar zijn. Dit op basis van een vergelijking tussen de resultaten van oude interface en de huidige nieuwe interface. Hier zaten behoorlijke verschillen in. Ik ben benieuwd en blijf het onderzoek volgen..!

    Reageren
  • Ruud zegt:
    19 Jan, 2011 om 10:11

    Goed initiatief !

    Los daarvan : zet je SERP op 100 ipv weergave 10 ( voor een snel resultaat ) , zoek wat je wilt en je krijgt nooit méér dan 1.000 resultaten in 10 display’s te zien , eerder minder. Tot 1.000 werkt Google zeg maar “exact”, daarboven geldt een mathematische formule op basis van ?? weet alleen Google.
    Tot dusverre overgewaardeerd en niet bruikbaar voor méér dan een indicatie imho.

    Reageren
  • Relatiegeschenken zegt:
    19 Jan, 2011 om 13:19

    Zinvol initiatief! Ik twijfel zelf ook sterk aan de betrouwbaarheid van deze keyword tool, en ben dus erg benieuwd naar de resultaten. Succes!!

    Reageren
  • Tom van Leeuwen zegt:
    19 Jan, 2011 om 15:27

    Goed idee!
    Misschien kan je ook de resultaten van Google webmasterhulpprogramma’s ermee vergelijken. Die kloppen voor geen meter en geven alleen een bepaalde getallenreeks. (1600, 1300, 1000, 880, 720, 590, 480). Of is dat alleen bij mij het geval?

    Reageren
  • Patrick Kok zegt:
    19 Jan, 2011 om 21:43

    Je gaat in je voorbeeld voor het zoekwoord ‘internet marketing’ uit van 4400 lokale zoekopdrachten. Dit is een gemiddeld aantal per maand, maar als je het overzicht van de Google Keyword Tool download dan zie je het aantal per maand. Lijkt me beter om per specifieke maand te kijken naar de zoekopdrachten en daar je berekening op los te laten.

    Reageren
  • Patrick Kok zegt:
    19 Jan, 2011 om 22:23

    Ik heb net even een berekening gemaakt voor het zoekwoord ‘zorgverzekering’ waar we met Agis op de nr. 1 positie staan in de organische zoekresultaten.
    Met een specifieke maand kom ik tot onderstaande cijfers:

    NL bezoeken organisch + betaald = 1,64% t.o.v. de schatting van Google

    @tomvanleeuwen
    Het meenemen van cijfers uit de Google Webmaster Tool voor een specifieke maand gaat niet omdat je slechts een maand terug kan kijken vanaf 16 januari.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      21 Jan, 2011 om 10:40

      Bedankt voor het delen Patrick! Dat is inderdaad erg weinig. Enig idee wat daar de reden voor kan zijn? Onze voorlopige uitkomsten zijn dat de schattingen die Google geeft best wel nauwkeurig zijn.

  • Monique Schneider zegt:
    20 Jan, 2011 om 13:48

    Interessante test, ben benieuwd naar de uitkomst.
    Of een vertoning in SERP leidt tot een daadwerkelijk bezoek hangt ook af van bijv. titels en description. Eigenlijk zou je dan een test moeten opzetten waarbij je ook kunt meten hoe groot de invloed van deze factoren is. Het kan natuurlijk best dat je 4400 vertoningen hebt, maar door bijv. een beroerde description een hele lage CTR. Dat wil nog niet zeggen dat het aantal vertoningen wat de Keywordtool doorgeeft niet klopt.

    Reageren
  • Willem zegt:
    20 Jan, 2011 om 16:00

    Interessante test. Ga ik zeker volgen.

    Ik heb toevallig in het verleden ook wel eens een overzichtje gemaakt voor verschillende websites van mij en een vriend, welke deels op dezelfde keyword combies in de top 10 scoren. Conclusie daarvan was in ieder geval dat de keywordtool niet erg betrouwbaar was om daadwerkelijke bezoek aantallen te voorspellen.

    En daarnaast dat het redelijk wat uitmaakt tussen positie 1 en 2 en 3, maar daarna worden verschillen tussen de posities behoorlijk klein en is de kwaliteit van titels en descriptions waarschijnlijk veel belangrijker.

    Reageren
  • rob zegt:
    22 Jan, 2011 om 22:33

    Dit vind ik nu een zeer interessante test omdat ikzelf ook aan het test en ben in verband met keyworde in samen hang met reclame op website,ik vol met veel spanning de resultaten op MVG Rob

    Reageren
  • Patrick Kok zegt:
    25 Feb, 2011 om 08:42

    @karelgeenen
    Ik zie dat ik de zoekopdrachten op breed heb laten staan i.p.v. exact dus dat is de reden dat het % zo laag uitvalt.
    Met een herberekening wordt het aantal NL bezoeken organisch + betaald 12,20% t.o.v. de schatting van Google.

    Als ik een berekening maak over een andere maand dan is het aantal NL bezoeken organisch + betaald 17,58%.
    Het verschilt dus per maand, de oorzaak hiervoor ligt denk ik aan het aantal zoekopdrachten wat nu maar 20% is t.o.v. de andere maand.

    Reageren
  • Frank Beekwilder zegt:
    28 Apr, 2011 om 12:29

    Goed idee, ik ben hier zelf ook mee bezig en twijfelde aan de betrouwbaarheid of nauwkeurigheid van de keywordtool, ben benieuwd of er al resultaten zijn??

    Reageren
  • Koen zegt:
    05 Aug, 2011 om 16:34

    Zijn er inmiddels resultaten van deze test?

    Reageren
  • mike zegt:
    12 Sep, 2011 om 10:37

    Ja die zou ik ook wel eens graag willen weten haha.
    Sta al een week op nummer 1 in Google met een zoekopdracht dat 1600 x per maand werd gezocht.
    Ik heb alleen nog geen bezoekers mogen ontvangen.
    Ook niet toen ik op 2 , 3 en 5 stond.

    Reageren
  • Nieck zegt:
    29 Mei, 2012 om 16:59

    Dag Karel,

    Zijn er al uitkomsten van dit onderzoek of staat het op een laag pitje? Ik hoor het graag, ben zeer benieuwd.

    Reageren
  • Apps Development zegt:
    28 Aug, 2012 om 19:17

    ik ben zeer benieuwd naar de resultaten.

    Maar het artikel is van januari 2011 en Nieck heeft op 29 mei nog naar de resultaten gevraagd….

    Misschien is het handig om dit artikel te updaten met een link naar de resultaten. Mocht je die niet hebben, haal dan het artikel offline….of zet dat dan in het artikel!

    Reageren
  • Tosh zegt:
    03 Okt, 2012 om 21:43

    Hoe specifieker de zoekopdracht hoe meer deze overeenkomt met de schatting en door het Google Keyword tool. Als Google aangeeft dat er een miljoen keer op zorgverzekering gezocht wordt bedoelt men niet exact maar zoektermen met daarin het woord zorgverzekering. Als j er goed over nadenkt is dit logisch veel mensen zijn op zoek naar informatie over zorgverzekering maar weinig mensen googlen “zorgerverzekering”.

    Reageren
  • Maarten zegt:
    29 Okt, 2012 om 16:56

    Zijn er al resultaten bekend? ik ben erg benieuwd.

    Reageren
  • eigen naam of pseudoniem aub zegt:
    27 Jan, 2013 om 14:47

    De zoekopdrachten die opgegeven worden in de Google Keyword Tool zijn opdrachten die binnen Adwords campagnes ingevoerd worden.
    Het zou zo kunnen zijn dat de organische zoekopdrachten in Google wel overeenkomen met deze ingevoerde zoekopdrachten.
    Veel website designers gebruiken dit en schijnt best wel betrouwbaar te zijn!

    Edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren

Reageren