Naar
boven

Google Think Performance 2014 winnaar: Adometry!

Afgelopen dinsdag 3 juni was ik namens KG Bureau aanwezig op het door Google georganiseerde Think Performance evenement aan de IJ-over in Amsterdam-Noord. Doel van het evenement was om online marketeers meer inzicht te geven in trends en ontwikkelingen op het snijvlak van (online)marketing en technologie.

Zaken die hierbij aan de orde kwamen zijn inzet van big data, de mogelijkheden en ontwikkeling van mobile marketing en de mogelijkheid tot uitbreiden van jouw activiteiten als ondernemer naar het buitenland. Het viel me op dat het zwaartepunt van de middag lag bij het onderwerp Mobile Marketing. Niet verwonderlijk, want ook wij bij KG Bureau zien bijna dagelijks dat ‘mobile’ aan terrein wint. O.a. de presentatie van Dave Franklin, Head of Display Solutions van Google over de noodzaak van het automatiseren van data was bijzonder inspirerend.

Maar mijn aandacht werd deze middag voornamelijk getrokken door een 15 minuten durende presentatie over een compleet ander onderwerp. Verzorgd door Toby McAra, Managing Director EMEA & APAC van Adometry. En daar wil ik deze blogpost dan ook aan wijden.

Wat is Adometry

Adometry is een Amerikaanse start-up uit Texas, Californië in de Verenigde Staten. Het doel van Adometry is om marketingmanagers, data-analisten etc. helder en nauwkeurig inzicht te geven in de waarde van afzonderlijke online en offline kanalen. In onderstaande video een beschrijving van de werking van Adometry:

Managers en (online) marketeers gaan tot op heden vaak uit van de last-click methode voor het toeschrijven van conversies aan bepaalde kanalen. Of door handmatig toeschrijven van waarde aan verschillende kanalen. Adometry gaat daar veel verder in. De bijdrage van de verschillende kanalen aan de uiteindelijke totstandkoming van een conversie wordt door Adometry bepaald op basis van nauwkeurige data. Data die hiervoor gebruikt worden zijn o.a. zoekwoorden, sociale interactie, impressies, data van derden etc.

De voordelen van Adometry

Gebruik van Adometry heeft verschillende voordelen:

  • Marketeers krijgen eenvoudig en nauwkeurig inzicht in de waarde van verschillende marketing kanalen.
  • Door inzicht in de waarde van de afzonderlijke marketing kanalen marketeers hun marketing campagnes effectiever optimaliseren door te richten op kanalen die het meest opleveren.
  • Nu er inzicht is in de afzonderlijke waarde van marketing kanalen kan het budget ook efficiënter ingezet worden. Het mooie aan Adometry is dat het daarnaast op basis van beschikbare data ook voorspellingen en aanbevelingen doet voor optimale budgetverdeling voor maximaal resultaat.

Hoe werkt Adometry

In onderstaande afbeelding een vereenvoudigde weergave van de manier waarop Adometry zijn gegevens verzameld:

Think performance - Adometry 1

De werking van Adometry is in de kern eigenlijk heel eenvoudig. Ik ga deze toelichten aan de hand van bovenstaand voorbeeld. Je ziet 2 verschillende paden die leiden tot resp. 10% conversie en 9,8% conversie. In de onderste pad is het eerste event in het pad weggelaten. Dit heeft een daling van 0,2% conversieratio tot gevolg. Er mag dus worden geconcludeerd dat het eerste event een conversiewaarde van 0,2% heeft.

Uiteraard is dit een zeer vereenvoudigd beeld. De uitkomsten uit Adometry zijn veel representatiever, omdat deze gebaseerd zijn op duizenden paden (combinaties van events) die voor mensen bijna niet handmatig uit te rekenen zijn. Het systeem kent op deze manier waarde toe aan afzonderlijke events en zodoende kun jij nog effectiever besluiten nemen over de kanalen waar je jouw budget voor wil inzetten en hoe jij je toekomstige marketingcampagnes kunt (en misschien wel moet) insteken.

Hoe kun je Adometry inzetten voor je organisatie

Door het opstellen van doelstellingen en daaraan koppelen van KPI’s kun je doelgericht toewerken naar een betere situatie. Adometry is een platform dat op basis van data daar ondersteuning in biedt. Het systeem van Adometry herkent patronen in cross-channel marketing campagnes op basis van historische data. Omdat de verschillende kanalen, websites, plaatsingen, zoekwoorden etc. met elkaar in contact staan is het met het menselijk oog moeilijk om hier patronen in te ontdekken.

adometry-think-performance-2

Zoals in bovenstaand campagne rapport te zien is geeft Adometry proactief aanbevelingen voor verdeling van het beschikbare budget met als doel maximalisatie van de ROI. Daarnaast biedt het de mogelijkheid tot ‘what-if analyses’ voor verschillende scenario’s. Je kunt op deze manier een behoorlijk nauwkeurige voorspelling doen van het effect van een campagne waarin je een serie van events in wil gaan zetten. En in welke mate deze effect heeft op de door jou opgestelde KPI’s.

What’s next”¦?

Op moment van schrijven is Adometry sinds enkele weken onderdeel van Google. Dit betekent een enorme toename in financiële mogelijkheden en dus uitbreiding en doorontwikkeling van het platform. De verwachting is dan ook dat het op den duur geïntegreerd wordt binnen Analytics.

De kern van het platform staat en is mijn inziens even simplistisch als briljant. Als we Toby McAra moeten geloven is dit pas het begin en gaat er de komende tijd nog veel veranderen bij Adometry. Ik zie er persoonlijk absoluut de meerwaarde van in en wacht dan ook met smart op wat komen gaat!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dion Penterman
Dion is campagnemanager SEA bij KG Bureau. Hij houdt zich dagelijks bezig met zoekmachine adverteren voor uiteenlopende klanten en heeft een brede interesse in (online) marketing.
Wees de eerste die reageert!

Reageren