Naar
boven

Google voor de gek houden? Plaats jouw foto langs andermans zoekresultaten!

Waarschijnlijk heb je al wel gehoord van Google Authorship, het biedt je de mogelijkheid om jouw foto (oftewel, de foto van de auteur) te vertonen langs de zoekresultaten.

Het idee is simpel: Google wil de auteur van een bepaald artikel of stuk content credits geven door hun Google+ profielfoto te laten zien (en een link naar de Google+ pagina).

Echter is het op dit moment nog erg eenvoudig om je foto langs zoekresultaten te krijgen die niet van jouw zijn…

Higherlevel biedt mogelijk voor Authorship?

Afgelopen zaterdag was ik wat aan het rondsurfen en gebruikte de zoekopdracht “adverteren op twitter”. Plotseling viel me het volgende resultaat op:

Danny, van Startingbusiness.nl, bevindt zich al een tijdje in mijn netwerk, vandaar dat het resultaat mij opviel.

Vervolgens dacht ik: “interessant dat Higherlevel (forum voor ondernemers) de auteur van een forumpost de mogelijkheid geeft als “author” kenbaar gemaakt te worden aan Google”. Immers als je de bovenstaande afbeelding bekijkt lijkt het er toch sterk op dat Danny deze vraag heeft gesteld op Higherlevel.

Niets is minder waar…

Maar “helaas”. Danny is in dit geval niet degene die deze thread is gestart. Kijk maar eens naar de onderstaande afbeelding:

Dit is dus het eerste bericht in deze thread. Als er dus al een foto langs het resultaat in de zoekmachines had moeten staan had het de foto van deze persoon moeten zijn (die ik even anoniem heb gemaakt).

Link naar Google+ profiel doet wonderen!

Maar hoe komt de foto van Danny daar dan uiteindelijk te staan? Dat zien we verderop in de thread:

Helemaal onderaan in zijn handtekening zien we een link naar zijn Google+ profiel! In de broncode van deze pagina kwam verder geen enkele verwijzing naar Google+ naar voren, dus we kunnen met zekerheid zeggen dat deze link ervoor heeft gezorgd dat Danny zijn foto in de zoekresultaten verscheen.

Normaal gesproken moet je in de <head> aangeven wie de auteur is met rel=”author”. Maar zoals we hier kunnen zien is een simpele link naar een Google+ profiel al voldoende. Wel heeft Danny vanaf zijn Google+ profiel een link naar Higherlevel, wat de andere voorwaarde is om je foto langs zoekresultaten te krijgen.

Wat kunnen we hier van “leren”?

Om van deze “fout” van Google te kunnen profiteren moet je dus een tweetal dingen doen:

  • Ervoor zorgen dat je vanaf zoveel mogelijk content die door jou is geschreven naar je Google+ profiel linkt (dus bijvoorbeeld in de handtekening van een forum zoals op Higherlevel);
  • Vanaf je Google+ profiel linken naar websites waar jouw content op staat.
Nu, het eerste punt is wat Google natuurlijk ook hoopt, dus in dat opzicht is het nog maar de vraag of dit daadwerkelijk een “fout” is en of deze wel zo onbewust is gemaakt.
Websites als Higherlevel in dit geval hebben natuurlijk ook nog een flinke uitdaging. Gaan we Google+ profielen verbieden, gaan we alleen het Google+ profiel van de thread-starter accepteren, gaan we ons eigen Google+ profiel pushen door de header?
Kortom, authorship bevindt zich nog in een vroeg stadium…

Authorship nog in een vroeg stadium…

Hiermee worden wat mij betreft meteen een paar pijnpunten van authorship blootgelegd. Want allereerst hoort Danny’s foto in dit geval niet thuis bij dit zoekresultaat.

Een ander punt van discussie wat mij betreft is het soort content waar Authorship van toepassing gaat zijn. Bij blogposts vind ik het logisch. Maar wat met bijvoorbeeld een contactpagina op een website? Nu wordt daar ook een foto langs geplaatst:

Maar willen we dit eigenlijk wel? Want waar stopt het dan? Of is dan straks elk resultaat voorzien van een foto?

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
11 reacties op "Google voor de gek houden? Plaats jouw foto langs andermans zoekresultaten!"
  • Danny Verhoeven zegt:
    19 Nov, 2012 om 09:39

    Leuke ontdekking Karel, was er zelf nog niet bewust van! Enkel gedaan om de andere forum leden te laten connecten op G+.

    Ik heb er mogelijk een andere theorie op na het bekijken van de laatste Whiteboard Friday (http://www.seomoz.org/blog/prediction-anchor-text-is-dying-and-will-be-replaced-by-cocitation-whiteboard-friday)

    Wellicht gebeurd dit ook met authorship?

    Ik heb namelijk een paar weken geleden een email ontvangen “welkom bij het authorship” en misschien weet Google nu dat mijn naam is gekoppeld aan mijn Google+ profiel en neemt aan dat ik de author ben wanneer er sprake is van content creatie.

    Dat het nog niet helemaal goed gaat met authorship is nu wel duidelijk :)

    Reageren
    • Erik G zegt:
      19 Nov, 2012 om 17:09

      ALs je dat SEOmoz filmpje naar auteurs vertaald dan gaat het volgens mij eerder om de volgende situatie:
      Danny Verhoeven = Starting Business. Als dan op een artikel Starting Business wordt genoemd dan wordt dat gekoppeld aan jouw naam, zonder dat Danny Verhoeven genoemd wordt in dat artikel. Volgens mij is dat nog een stap verder dan de situatie hier.

      Dat er een connectie is tussen Google+ en Danny Verhoeven heeft Google wel opgepikt. Nu is de vraag hoe jouw naam/google+ account gekoppeld wordt aan een stukje content. In de bovenstaande situatie wordt jij als auteur veronderstelt zonder dat de HTML tags (<a rel="author" href="…) of de URL …?rel=author daar aanleiding toe geeft. Wel staan je naam en Google+ account genoemd en is het de enige Google+ account op die pagina.

      Dit vraagt gewoonweg om meer gegevens voordat je een conclusie kan trekken. En als het een bug blijkt te zijn dan kan het zomaar snel verholpen zijn.

  • Marco zegt:
    19 Nov, 2012 om 10:12

    Als je nu reageert op een artikel, met je google plus account ingevuld als website. Hoe gaat Google daar dan mee om?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      19 Nov, 2012 om 10:35

      Dat is dus inderdaad de vraag! Iets wat we de komende tijd in ieder geval moeten testen!

  • Copydimitri zegt:
    19 Nov, 2012 om 14:25

    Volgens mij wil Google met AuthorRank kijken of je een betrouwbare author bent binnen een onderwerp.

    Als je dus een inhoudelijke opmerking geeft op een post met je link er in, is het logisch dat Google deze meeneemt in jouw AuthorRank.

    Het gaat om de link tussen Authors en Onderwerpen cq content. En hier een rank aan te koppelen.

    AuthorRank neemt ook de interactie mee – voor zover ik begrijp – dus ik denk niet dat je Google voor de gek aan het houden bent, maar je AuthorRank aan het verstevigen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      19 Nov, 2012 om 14:57

      Heb je door voorbeelden bekeken? Daarin zie je toch duidelijk dat het zoekresultaat de credits aan Danny geeft, terwijl hij niet de starter is van het onderwerp.

      Dus ja: ik geloof dat door inhoudelijk te reageren je Authorrank wordt verstevigd. Maar ik vind niet dat jouw foto dan langs tekst van iemand anders moet komen te staan.

  • Erik G zegt:
    19 Nov, 2012 om 14:32

    Interessant resultaat. Ik vraag me nu ook af wat de waarde is van de rel=author toevoeging. Ik krijg in ieder geval heel sterk het gevoel dat dit resultaat snel bijgestuurd zal worden door Google, het nodigt wel heel snel spam uit.

    De correcte methode zou volgens mij zijn dat de website eigenaar voor de auteurs die ze willen steunen een rel=”author” attribuut toevoegd aan de links naar profielpagina’s op die website. Vervolgens kan de auteur dan vanaf zijn profielpagina weer links opnemen naar google+ en andere profielen. Daar zou je dan weer het attribuut rel=”me” nodig hebben.

    Nu wordt het wel erg lastig, ook voor Google, als meerdere mensen in een forum discussie die google links gaan toevoegen.

    Reageren
    • Danny Verhoeven zegt:
      19 Nov, 2012 om 15:07

      “Nu wordt het wel erg lastig, ook voor Google, als meerdere mensen in een forum discussie die google links gaan toevoegen.”

      Helemaal eens. Hoe kan je dan nog meten wie de meeste relevantie heeft tot het onderwerp of het meest inhoudelijk reageert/ beste standpunten heeft.

      Lijkt me moeilijk door te meten. Zoals Karel aangeeft moet gewoon de bron (in dit geval topicstarter) de author zijn.

    • Erik G zegt:
      19 Nov, 2012 om 17:00

      Of je bent auteur van je eigen reactie in die discussie. Dan zou ook de snippet uit je eigen reactie moeten komen. Dat vraagt natuurlijk wel van Google dat ze onderscheid maken tussen afzondelijke reacties op een pagina. Zou dat kunnen met de juiste semantische markup in html5?

  • Peter De Bruyn zegt:
    21 Nov, 2012 om 10:20

    Sinds deze week verschijnt mijn Google+ foto bij het zoekresultaat van mijn eigen site. Normaal zul je zeggen?

    Toch niet want dat was in het verleden niet het geval en ik heb ook geen rel = “author” aangebracht.

    Wat ik wel gedaan heb, is de link naar mijn website bij mijn Google+ verwijderd. In plaats daarvan het ik een link naar mijn landingssite aangebracht via een ankertekst in de omschrijving bij mijn profiel?!

    Reageren
  • Willy zegt:
    21 Nov, 2012 om 17:26

    Hoe krijg ik voor elkaar om bij mijn artikel een link naar mijn profielfoto te maken, zonder dat ze mijn overige profielgegevens kunnen inzien.

    Reageren

Reageren