Hoe een titel het verschil maakt (test herpubliceren oude content)

Karel
19/11/2015
Karel
19/11/2015
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Ik was niet helemaal tevreden over mijn artikel Win het vertrouwen, schrijf een manifest. Nu ja, het is te zien: ik ben tevreden met de inhoud, maar niet met hoe het werd gelezen. Het artikel is gewoon veel slechter gelezen, dan mijn andere artikelen. En dat had ik totaal niet verwacht.We hadden het gevoel dat het met het woord manifest'' te maken had. Een manifest schrijven klinkt waarschijnlijk als iets moeilijks, iets dat veel werk vraagt. En daar zit je natuurlijk niet op te wachten :-)

Oude content herpubliceren

En toen schreef Karel het artikel Bespaar je moeite, herpubliceer gewoon oude content (Google waardeert dit).Yes, dacht ik, dit is mijn kans om het artikel opnieuw en beter te doen. Deze keer met de titel: Zo compenseer je het gemis aan face-to-face contact op je website. Het oude artikel wijst via een canonical door naar het nieuwe.

Wat is er veranderd in het nieuwe artikel

De inhoud van het artikel is nagenoeg identiek aan het oude. Logisch ook, we hebben het immers over herpubliceren :-)Wat is er wel gewijzigd: ik schrapte één voorbeeld en veel keer het woord ‘manifest', scherpte het punt dat ik wilde maken aan en belangrijkst van al: een nieuwe titel.Met resultaat!

Resultaten herpubliceren oude content

Dit zijn de cijfers voor beide artikelen een week na de publicatiedatum.

Statistieken oude content

(Win het vertrouwen, schrijf een manifest)

  • Unieke paginaweergaves: 361
  • Reacties: 2
  • Shares: 72
  • Tijd op pagina: 3:40

Statistieken, opnieuw gepubliceerde oude content

(Zo compenseer je het gemis aan face-to-face contact op je website)

  • Unieke paginaweergaves: 1.763
  • Reacties: 12
  • Shares: 67
  • Tijd op pagina: 00:04:02

Mooie cijfers, toch?

In zoekresultaten onder elkaar

Google plaatst nieuwe content tijdelijk op de eerste pagina voor een kleine doelgroep om te testen of er engagement plaatsvindt, schreef Karel in zijn artikel over het herpubliceren van content. En engagement, dat was er bewijzen de cijfers. Als dat het geval is bestaat de kans dat de content op de eerste pagina blijft;Als je zoekt op ‘vertrouwen karel geenen' en dan bedoel ik het thema ‘vertrouwen' en niet Karel zelf hè, die is te vertrouwen :-) dan zie je dat het geherpubliceerde artikel op de eerste pagina van de zoekresultaten staat, terwijl het oude oude originele artikel met zelfs het zoekwoord ‘vertrouwen' in de titel de eerste pagina van Google niet haalt. Dat is toch merkwaardig, niet?

google-search-vertrouwen-karelgeenen

Zoek je nu naar het oude artikel ‘Win het vertrouwen, schrijf een manifest' dan zet Google, ondanks de zo gespecificeerde zoekopdracht, het nieuwe geherpubliceerde artikel boven het oude originele artikel.

win

Dit is te danken aan de canonical tag. Wat echter wel opvalt is dat beide resultaten nog zichtbaar zijn, terwijl we eigenlijk zeggen dat het oude artikel vervangen is door het nieuwe artikel. Vraag is ook even, hoe lang blijven beide resultaten bestaan in Google?

Start de conversatie in je titel

Omdat het artikel vrijwel identiek is en met andere bewoordingen nog altijd zegt: win het vertrouwen, schrijf een manifest was mijn grootste twijfel dat lezers daar over zouden vallen. "Nieuwe wijn in een oude zak", zag ik al in de reacties staan. "Plagiaat".Maar wat schetst zowel Karels als mijn verbazing: niemand viel het op. Althans niemand maakte er gewag van.Het toont ook hoe vluchtig internet is en hoe zinvol het dus is om oude content opnieuw onder de aandacht te brengen door het te herpubliceren.Volgens mij de belangrijkste reden dat het geherpubliceerde artikel het beter heeft gedaan, is de titelwijziging. De titel van het oorspronkelijke artikel begon goed met ‘Win het vertrouwen'. Het deel na de komma is een misser.Om met herpubliceren een verschil te maken ten opzichte van het oude artikel speelt de titel de hoofdrol. De essentie: helpen je titels je bezoekers in gedachten ja-zeggen. Dat heb ik niet gedaan met de oorspronkelijke titel: Win het vertrouwen: ja. Schrijf een manifest: nee.“Geef in je titel antwoord op de vragen in het hoofd van je bezoeker. Hoe sneller en efficiënter jij je bezoeker helpt zijn doel te bereiken, hoe meer succes je website heeft.".Dat schreef ik in een bijdrage (tip 36) voor het Karel Geenen-project 58 internet marketing tips.En dat geldt ook voor je blogpost, tweet, Google+-post "¦Wat ga jij herpubliceren?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier