Naar
boven

Hoe je Twitter inzet om te scoren in Google

Begin februari maakte persbureau Bloomberg bekend dat Google en Twitter een deal hebben gesloten om tweets te indexeren in Google’s zoekresultaten. Daarom geef ik je een aantal handvatten hoe je hiervan kunt profiteren.

Het indexeren van tweets in de zoekresultaten van Google is niet nieuw, aangezien de zoekmachine dit tot en met 2011 ook al deed. Op dat moment lanceerde de zoekmachinegigant echter zijn eigen social media netwerk Google+, om daarmee de concurrentie aan te gaan met Twitter.

Ik weet niet hoe dit bij jou is, maar ik vind Google+ redelijk uitgestorven. Er zijn een aantal interessante Google+ groepen waar ik in zit zoals SEO Nederland, maar verder bezoek ik Google+ slechts sporadisch. En dat ik niet de enige ben, bewijst volgens mij de nieuwe deal van Google met Twitter wel.

Hoe worden tweets momenteel geïndexeerd?

Het is interessant om deze casestudie van Stone Temple Consulting te lezen. Zij keken onder meer naar het totaal aantal tweets over een periode en hoeveel daarvan door Google zijn geïndexeerd.

Van de 138.635 tweets die zij hebben onderzocht is slechts 7,4% geïndexeerd, terwijl Google daarnaast ook vrij traag is om de tweets te indexeren. Twitter is juist een redelijk vluchtig medium en daarom zou een snelle indexering wenselijk zijn.

Wat het onderzoek in ieder geval laat zien is dat Google momenteel soms een link in een tweet interessant genoeg vindt om deze te indexeren. De nieuwe deal tussen Google en Twitter zou ervoor kunnen zorgen dat dit veel vaker en vooral sneller gebeurt.

Hoe gaat Google tweets indexeren?

Google heeft vooralsnog weinig losgelaten over hoe tweets geïndexeerd gaan worden. Wel is bekend dat Google als doel heeft om interessante en waardevolle content te vinden die voldoet aan de vragen/problemen die leven bij gebruikers.

Ik verwacht daarom dat Google in Twitter op zoek gaat naar de meest waardevolle content. Natuurlijk is vooralsnog niet na te gaan hoe dat geïmplementeerd gaat worden in het algoritme, maar een aantal aspecten zijn wel al te meten.

Ik verwacht dat hoe meer een tweet wordt gedeeld of gemarkeerd als favoriet, des te groter de kans dat deze terugkomt in de organische zoekresultaten van Google.

Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat je tweets zo interessant zijn dat anderen deze ook willen delen en daarmee de interactie gemaximaliseerd wordt.

Een kleine Twitter test

Een van de conclusies uit het onderzoek van Stone Temple Consulting is dat Google links in tweets waardeert, net als afbeeldingen en hashtags.

Het is dan ook interessant om te kijken hoe dit zich verhoudt tot mijn eigen Twitter-statistieken. Ik gebruik Twitter voornamelijk om:

Ӣ Eigen artikelen te delen
Ӣ Interessante informatie te vinden (over onder meer content marketing) en te delen
Ӣ Mensen te volgen die ik interessant vind en daarmee interactie aan gaan

Om een praktisch voorbeeld te pakken heb ik ingezoomd op het voorgaande artikel dat ik heb geschreven voor Karel Geenen over de overeenkomst tussen daten en content marketing.

Aantal tweets artikel dating vs content marketing

Zoals je ziet is het artikel in totaal 46 keer gedeeld op Twitter. Uiteraard een aantal keren door mijzelf en door het Twitter-account van Karel Geenen, maar dus ook door anderen. Een korte zoektocht via Twitter op de zoekwoordencombinatie ‘content marketing date’ laat al snel een aantal resultaten zien van tweets over het artikel.

Content marketing date Twitter

 

Uit de Twitter-statistieken zelf komt naar voren dat mijn tweet over het artikel in totaal 436 keer is weergegeven, waarvan er uiteindelijk 6 interacties zijn geweest zoals een klik, retweet of antwoord. Dit lijkt niet veel, maar ik vind het prima.

Twitter-Statistieken-Christian-Slagter-februari-2015

Een van mijn beste tweets over de afgelopen periode is een aantal dagen na mijn ‘date artikel’ geweest over mijn interview met Sam van Gentevoort van Vertaalbureau Perfect . De tweet leverde weliswaar minder weergaven op, maar wel meer interacties. Dit soort factoren zullen volgens mij zwaarder meewegen bij Google om de tweet op te nemen in de organische zoekresultaten.

Nu denk ik niet dat deze tweets van mij direct terug zullen zijn te zien in de zoekresultaten van Google, maar ik sluit het ook niet helemaal uit. Het interview met Sam zou bijvoorbeeld relevant zijn om op te nemen, aangezien de tweet een verwijzing is naar een interview over hem en zijn bedrijf. Het artikel is in ieder geval al snel hoog geïndexeerd in de organische zoekresultaten van Google.

WordPress Twitter plugins

Een van de moeilijkste onderdelen binnen je content marketing strategie is om de content op je blog onder de aandacht te krijgen. Een van de promotiekanalen is natuurlijk social media als Twitter.

Gebruik je WordPress? Dan zijn er een aantal handige plugins die je kunt gebruiken om via social media je bereik te vergroten.

Denk bijvoorbeeld aan quotes in je artikel over het onderwerp, die direct door je bezoekers via een klik via Twitter verzonden kunnen worden. Dit kan onder meer met de Click to Tweet plugin.

Ook zijn er plugins die je de mogelijkheid bieden om extra content achter een zogenoemde sociale betaalmuur te plaatsen. Dus als iemand via de plugin een tweet over jouw artikel verstuurt dat zij toegang krijgen tot de content. Dat kan bijvoorbeeld via OnePress Social Locker.

Zelf heb ik dit nog niet toegepast, maar het heeft er voor mij op andere websites al  wel toe geleid om een tweet te versturen. Je krijgt dan bijvoorbeeld toegang tot een handig content marketing schema dat iemand gebruikt.

Conclusie

Voorlopig zullen we geduld moeten hebben om de daadwerkelijke effecten te zien van de deal tussen Google en Twitter, om daar ook weer je online marketing strategie op aan te passen. Ik verwacht in ieder geval dat door actiever aanwezig te zijn op Twitter je de kans vergroot om uiteindelijk hoger in de organische zoekresultaten van Google te verschijnen. Het is een versterkend effect.

Feit is dat Google social media als een steeds belangrijke factor laat meewegen in zijn algoritme. Probeer daarom content te delen via social media zoals Twitter die tegelijkertijd je volgers aanspoort om met jou de interactie aan te gaan, zoals het bericht weer te delen of als favoriet te bestempelen.

Meet vervolgens de interactie en zorg ervoor dat je continu dit proces verbetert. Ik verwacht dat Google hier steeds meer op gaat letten en jouw tweets daardoor ook vaker zal indexeren.

Houd er wel rekening mee dat het (op het moment van schrijven) nog enige tijd kan duren voordat Google de veranderingen heeft doorgevoerd in zijn algoritme. Dus verwacht niet direct resultaten van je inspanningen, maar ga wel alvast aan de slag met testen wat voor jou het beste werkt.

Een update over de ontwikkelingen en vervolg op dit artikel lees je hier.

 

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Christian Slagter
Christian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash.
1 reactie op "Hoe je Twitter inzet om te scoren in Google"

Reageren