Naar
boven

Hoe Nieuwe Klanten Vinden Met LinkedIn (3/7)

Eén van de grootste misverstanden m.b.t. LinkedIn is dat mensen en bedrijven het enkel als een (passief) uithangbord gebruiken via hun persoonlijke en bedrijfsprofielen. Dit zorgt vaak voor ontgoocheling m.b.t. de resultaten.

In het boek “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken” (gratis te downloaden via www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com) wordt in de LinkedIn Strategie Matrix voor bedrijven beschreven dat er ook nog actieve en proactieve strategieën zijn.

Het zijn deze proactieve strategieën die het meest opleveren als je op zoek bent naar nieuwe klanten, medewerkers, leveranciers, partners, experten of andere mensen die je kunnen helpen je professionele doelen te bereiken.

In deze reeks delen we 10 proactieve strategieën om nieuwe klanten te vinden.

Vooraleer je met deze tips van start gaat, dien je zoals je in het eerste deel van deze reeks hebt kunnen lezen wel eerst goed je doelgroep te definiëren en je LinkedIn netwerk op te bouwen. Vorige week deelden we ook al de twee eerste strategieën.

Hieronder vind je strategie drie en vier om nieuwe klanten te vinden:

Strategie 3: Grasduinen in het Netwerk van Je Netwerk

In strategie één en twee vertrokken we van je doelen en dan keken we naar de mensen die uit de zoekresultaten kwamen.

In deze strategie vertrekken we van ons huidig netwerk en kijken in hun netwerk om de mensen te vinden die ons kunnen helpen onze doelen te bereiken.

Hoe doe je dat?

  1. Ga naar het profiel van een 1e graad connectie die je redelijk goed kent en die dezelfde functie of rol heeft als de persoon waar je naar op zoek bent. Waarom?
    1. Mensen hebben de neiging te linken met hun collega’s en peers. De kans is groot dat zij gelinkt zijn met potentiële klanten.
    2. De Know, Like en Trust factor is al hoger dan bij andere mensen.
  2. Scrol naar beneden tot je aan de rechterkant een veld ziet getiteld “Name’s Connections”. Onderaan dat veld klik op “See all Connections”.
  3. Nu kan je in hun netwerk rondkijken en de mensen vinden die voor jou interessant zijn.

Extra voordelen van in iemand anders zijn of haar netwerk te grasduinen, zijn:

  • Je kan synoniemen of titels ontdekken waar je zelf niet zou opgekomen zijn. Bijvoorbeeld: als je een zoekactie deed met “Marketing Manager, Banking Industry, Netherlands”, toen je op zoek was naar nieuwe klanten als spreker of evenementenbureau, dan zou je kunnen ontdekken dat mensen zich ook “Marketing Director”, “VP Marketing” of “Marcom Manager” noemen. Zij zullen dus niet voorkomen in je “Advanced Search” resultaten uit strategie 2. En je kan functies ontdekken zoals “Event Coordinator” of “Events Manager”, titels waar je zelf niet aan gedacht zou hebben.
  • Je kan personen ontdekken die nuttig kunnen zijn bij het bereiken van een ander doel dan dat waar je nu mee bezig bent. Bijvoorbeeld: als je op zoek bent naar HR Managers als potentiële klant, dan zou je een HR Consultant kunnen tegenkomen die gespecialiseerd is in internationale loonberekeningsprogramma’s. Juist het perfecte profiel om mee samen te werken voor een ander project.

Opmerking: kan je in iedereen zijn netwerk grasduinen? Neen, sommige mensen staan geen toegang tot hun netwerk toe. Natuurlijk is dat hun keuze, maar we vragen ons altijd af wat zij dan verwachten: verwachten zij dat anderen hun netwerk voor hen open stellen zonder dat zij dat doen? Uiteraard als er geen verwachtingen van hun kant zijn, dan is er niets aan de hand.

Strategie 4: Kijk naar “Viewers of this Profile also Viewed”

Als je iemand gevonden hebt die met je parameters overeenkomt, kan je nog niet in hun netwerk gaan kijken. Eerst moet hij een 1e graad contact worden.

Er kan echter interessante informatie voor jou ter beschikking zijn. Als je naar beneden scrolt in iemand ’s profiel, vind je aan de rechterkant een veld met de titel “Viewers of this Profile also viewed”.

Wat je zal zien is dat veel van deze mensen voor dezelfde organisatie werken of dezelfde rol hebben in een andere organisatie. Dus kan je op deze manier extra personen vinden die voor jou interessant zijn.

Als je op hun profiel klikt, zal je vaak een gemeenschappelijke connectie zien verschijnen waar jij nog niet aan gedacht had, naast mensen die je al om hulp ging vragen omdat je hen had gevonden door de andere strategieën toe te passen.

Met andere woorden, deze inzichten geven je meer wegen om de voor jou interessante personen te benaderen. Daarbij hoef je dus niet altijd aan dezelfde persoon om introducties te gaan vragen.

Als je in deze nieuw gevonden persoon zijn profiel naar beneden scrolt, kan je opnieuw andere interessante mensen vinden via “Viewers of this Profile also Viewed” en nieuwe gemeenschappelijke connecties. En hetzelfde geldt weer voor deze mensen.

De optie “Viewers of this Profile also Viewed” kan voor elk nieuw profiel dat je tegenkomt gebruikt worden (en ook voor al je 1e graad connecties). Bijgevolg vertegenwoordigt het dus een enorme rijkdom aan informatie!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Jan Vermeiren en Bert Verdonck
Zij zijn partners bij Networking Coach en auteur van de internationale bestseller “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken” die je gratis kan downloaden!
Wees de eerste die reageert!

Reageren