Naar
boven

In 7 stappen naar een goed artikel

Iedere blogger herkent het vast wel. Je zit achter je computer en kijkt naar een blanco scherm, wachtend op het moment dat je met een geweldig idee komt voor je volgende artikel. Ook ik heb vaak van die momenten, want het schrijven van goede content is niet gemakkelijk.

Soms kijk ik dan voor inspiratie naar deze 22 tips. Ik schrijf op mijn eigen blog veel over content marketing, een onderwerp waarbij je veel content schrijft om mensen iets bij te brengen en / of soms te entertainen. Daarnaast help ik andere ondernemers bij het schrijven van content die gepubliceerd wordt op verschillende platformen.

Regelmatig spar ik met ondernemers over de meerwaarde van content marketing en het starten van een blog. Een vraag die dan vaak naar voren komt is waar zij over moeten schrijven, waarna we samen gaan brainstormen en er al snel diverse onderwerpen boven komen drijven.

Om je op weg te helpen zelf een goed artikel te schrijven heb ik het volgende stappenplan gemaakt.

#1 Bepaal je onderwerp

Het schrijven van een artikel wordt een stuk gemakkelijker als je een passie voor het onderwerp hebt. Probeer daarom altijd een onderwerp te kiezen dat je aanspreekt. Stel vervolgens een lijst op van onderwerpen waar je iets mee hebt. Ik ben bijvoorbeeld geïnteresseerd in de financiële en agrarische sector, maar ook alles op het gebied van content marketing.

Op je lijst kunnen onderwerpen staan die gerelateerd zijn aan je bedrijf, maar ook over producten die je gebruikt om efficiënter te werken. Zelf vind ik bijvoorbeeld RescueTime een fijn product om te meten hoe productief ik ben en waar ik mijzelf nog in zou kunnen verbeteren.

Denk daarnaast ook eens over vragen die je vaak gesteld worden door relaties. Tegen welke problemen lopen zij regelmatig aan en welke informatie zoeken zij?

Bezoek ook eens populaire blogs die te maken hebben met de onderwerpen waar je interesse naar uit gaat. Kijk waar zij regelmatig over schrijven en welke artikelen er vaak worden gedeeld via social media.

#2 Ontwerp je blog

Als je een lijst hebt met onderwerpen is het tijd om een ruwe schets te maken van wat je wilt gaan vertellen. Probeer een verhaallijn te schetsen en wat je wilt vertellen in de introductie, de hoofdtekst en de conclusie. Op deze manier heb je een leidraad voor je artikel en kun je deze punten gemakkelijk afwerken.

#3 Verzin een goede titel

Voordat ik begin met het schrijven van een artikel probeer ik altijd eerst met een goede titel op de proppen te komen. Het verzinnen is echter ontzettend moeilijk. Hoe vat je in één zin samen waar je artikel over gaat en zorg je er tegelijkertijd voor dat mensen nieuwsgierig worden om verder te lezen? Zorg dat je titel aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Pakkend
  • Beschrijvend
  • Duidelijk
  • Zoekwoorden in verwerkt
  • Te gebruiken voor social media (dus niet te lang)

Als je echter al een lijst met onderwerpen hebt, wordt het een stuk gemakkelijker om een goede kop te schrijven. Probeer verschillende varianten te verzinnen en beslis vervolgens welke het beste bij je artikel past.

#4 Begin met schrijven

Nu je een structuur hebt voor je artikel en een pakkende titel, wordt het tijd om daadwerkelijk te beginnen met schrijven. Ga op zoek naar bronnen die je kunt gebruiken ter onderbouwing van je artikel. Probeer daarbij zo natuurlijk mogelijk te schrijven, waarin je eigen stem (tone of voice) is verwerkt.

Ik probeer mijn artikelen altijd een persoonlijk tintje mee te geven. Dus voorbeelden uit de praktijk of dingen die ik heb meegemaakt. Probeer zoveel mogelijk op te schrijven wat je wilt vertellen, want het bijschaven is de volgende stap.

#5 Bijschaven

Je bent klaar met je artikel, maar het is nog altijd een concept. Het wordt het tijd om deze bij te schaven. Wat ik meestal doe is mijn artikelen, of dit nu voor mijn blog, een gastblog of een artikel voor een relatie is, uitprinten en vervolgens hardop voorlezen. Op deze manier kom je erachter of zinnen goed lopen en zie je veel sneller typefouten. Door het op te lezen merk je ook snel genoeg of een zin goed loopt en het artikel lekker weg leest.

#6 Voeg extra content toe

Om je artikel interessanter te maken voor zowel de lezer als zoekmachines is extra content nodig. Denk bijvoorbeeld eens aan afbeeldingen of video’s. Aangezien mijn ouders een boerderij hebben probeer ik zo af en toe een foto toe te voegen van een koe, schaap of een ander dier, die naar mijn mening relevant is voor het artikel.

Een afbeelding zorgt er daarnaast voor dat mensen eerder geneigd zijn om het artikel te lezen. Probeer zo origineel mogelijk te zijn met je afbeeldingen. Denk ook eens aan Flickr voor goede afbeeldingen of ter inspiratie. De afbeelding zorgt er ook voor dat je beter vindbaar wordt in de zoekresultaten.

Video’s kunnen je artikel ook verrijken en bieden je de mogelijkheid om je artikel te onderbouwen. Zo zocht ik op YouTube op ‘blog idea’ en kwam ik onderstaande video tegen die naar mijn mening een toevoeging is voor dit artikel.

#7 Verspreid je bericht

Nu je alle onderdelen voor je artikel hebt afgewerkt is deze klaar om geplaatst te worden. Om een zo breed mogelijk publiek te bereiken is het aan te raden om je content deelbaar te maken via social media als Twitter, Facebook en LinkedIn.

Zorg er tot slot voor dat je het artikel eindigt met een vraag. Dit lokt reacties uit en je kunt de interactie aangaan met je bezoekers.

Heb jij nog andere tips om tot een goed artikel voor een blog te komen? Hoe kom jij tot een artikel en wat werkt het beste voor jou ;-)?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Christian Slagter
Christian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash.
6 reacties op "In 7 stappen naar een goed artikel"
  • Robert van Heerde zegt:
    19 Dec, 2012 om 11:16

    Leuk en herkenbaar artikel Christian.

    Nog een aanvulling op stap 1: vraag aan ondernemers uit je familie of kennissenkring welke vragen er bij hun opkomen bij een bepaald onderwerp (in mijn geval SEO).

    Daar komen soms hele goede vragen uit waar je een artikel over kunt schrijven.

    Wanneer het artikel online staat kun je ze vragen het te delen/liken/retweeten. Meestal doen ze dat wel.

    Reageren
    • Christian zegt:
      19 Dec, 2012 om 11:26

      Bedankt voor je aanvulling Robert. Zeker waardevol, ook omdat je hiermee hun problemen kunt oplossen en wanner je ze noemt zullen ze inderdaad sneller je artikel delen.

  • Robert van Heerde zegt:
    19 Dec, 2012 om 11:34

    En wie weet worden ze nog eens klant ;)

    Reageren
  • Diana zegt:
    19 Dec, 2012 om 16:20

    Passie voor het schrijven van artikelen is heel belangrijk. Als je ergens passie voor hebt, dan ga je steeds op zoek naar nieuwe informatie en komen de goede artikelen van zelf.

    Reageren
    • Christian zegt:
      19 Dec, 2012 om 19:27

      Helemaal mee eens Diana! Ik schrijf bijvoorbeeld regelmatig voor/over de financiële sector, maar dat moet je maar net leuk vinden ;).

  • Albert zegt:
    20 Dec, 2012 om 12:59

    Mijn passie voor online marketing zorgt ervoor dat ik een beetje overvloed heb aan mogelijke blogonderwerpen :).

    Wat ikzelf ook altijd heb is een lijstje (al dan wel of niet digitaal) welke je direct snel in kunt vullen waar je ook bent.

    Reden is dat je vaak ideeën binnenschieten op de meest rare momenten. Schrijf dit dan even op om je eraan te herinneren, je vergeet het later namelijk vaak.

    Mijn lijst heeft alweer 7 titels in waar ik iets mee wil gaan doen op kort termijn.

    Reageren

Reageren