Naar
boven

Karel vraagt jouw ongezouten mening! Help je?

Zoals de meesten wel zullen weten ben ik eigenaar van zoekmachine marketing bureau Yargon. De afgelopen tijd zijn we hard gegroeid (en onlangs verhuisd).

Ons volgende project binnen onze organisatie is onze website. Deze website is ergens midden 2009 gelanceerd. Indertijd was er goed over nagedacht.

Toch vragen we ons af wat lezers van Karelgeenen.nl eigenlijk van onze website vinden. Ik zou het enorm op prijs stellen als je eens kritisch naar onze website wil kijken en je goede en slechte punten hieronder in de reacties wil plaatsen.

Wil je dat voor mij doen? Klik dan op de onderstaande link om naar de Yargon-website te gaan (opent in nieuw venster). Alvast bedankt!

>> Huidige website van Yargon

PS: Je mag je helemaal laten gaan in de reacties hieronder ;-). Op zowel de goede als de slechte punten ;-).

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
13 reacties op "Karel vraagt jouw ongezouten mening! Help je?"
  • R. Liebrand zegt:
    19 Apr, 2011 om 11:48

    Beste Karel,

    Eerste indruk van de website is dat deze redelijk Amerikaans aandoet.
    Te overheersende kleuren en lastig leesbaar lettertype. Mist wat ruimte.
    Top navigatie makkelijk over het hoofd te zien en beetje drukke link kleur. (soms op blauwe achtergrond, blog pagina).

    Wel goed is het duidelijke aanbod van diensten op de site. Al kan ik me voorstellen dat sommige bezoekers geen idee hebben waar te beginnen.

    René

    Reageren
    • boudewijn Lutgerink zegt:
      19 Apr, 2011 om 12:57

      defineer “Amerikaans” eens. IK ben benieuwd waar je daarbij in gedachten hebt. Wat is, in dat geval, een “redelijk Nederlands” aandoende site (of Belgisch, of Duits??)

  • Jedidja zegt:
    19 Apr, 2011 om 12:05

    Karel, leuk dat je ons vraagt om onze mening.

    Ik vind de website op zich prima, alleen de navigatiebalk zit wel erg hoog. Die deed ik op ooghoogte.

    @Rene, open jij de site in Firefox? Want dat scheelt nogal met IE wat het lettertype betreft. In FF inderdaad slecht leesbaar.. Gelukkig gebruiken de meesten in NL nog IE.

    De kleuren, wel opvallend maar niet slecht. Wij gebruiken dezelfde kleuren :)

    Reageren
  • boudewijn Lutgerink zegt:
    19 Apr, 2011 om 12:55

    Ik heb de site bekeken in zowel IE als FF als Chrome. Ziet er goed uit. Ik kan me niet vinden in het commentaar dat deze site Amerikaans zou aandoen.
    De hele layout komt redelijk overeen met wat we gewend zijn van WordPress en BlogEngine en dasBlog.
    Kleuren zijn helder en redelijk neutraal. Voor een blog met algemene target audience is dat prima.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      19 Apr, 2011 om 12:57

      Het gaat om Yargon.nl, niet om deze website ;-).

  • boudewijn Lutgerink zegt:
    19 Apr, 2011 om 13:02

    Ook voor Yargon.nl blijf ik bij deze mening. OK, het is geen blog maar toch redelijk neutraal.

    Reageren
  • Ralph Verbeek zegt:
    19 Apr, 2011 om 13:56

    De website oogt vertrouwd, maar ook een beetje rommelig.

    Dit beeld heb ik overigens vaker bij “SEO bedrijven”. Vaak krijg ik de indruk dat ze alleen maar bezig zijn met de optimalisatie, waardoor het grafisch gedeelte een beetje wordt onderschat.

    Als grafisch vormgever zijnde zou ik de pagina’s wat meer vormgeven met extra plaatjes, sliders, etc. Mijn uitgangspunt is altijd: Het moet voor de bezoekers een traktatie zijn om naar je website te kijken. Ik vind dat een website er fris, professioneel en evengoed speels uit moet zien. Maar dit is natuurlijk mijn mening.

    Persoonlijk zou ik alles wat strakker maken en een ander lettertype kiezen. Anderzijds valt deze opmaak natuurlijk wel op:
    het is iets wat je niet veel ziet waardoor het wel makkelijk blijft hangen.

    Zou ik je overigens mogen vragen welk “zoom effect” je gebruikt bij het vergroten van plaatjes op deze URL: http://quickscan.yargon.nl/ ? Die vind ik namelijk erg leuk.

    Veel succes!

    Reageren
  • Edwin Waelbers zegt:
    19 Apr, 2011 om 20:35

    Over gevoelens, laat staan Amerikaanse gevoelens, wil ik me niet uiten. Over de usability wel en daar valt wel wat over te zeggen.

    Ik ga niet alles bespreken, dat gaat ook niet, want dan zou ik het moeten testen met mensen van vlees en bloed. Maar goed, hier gaan we…

    Menu

    Het top navigatie menu staat eigenlijk niet op de juiste plek, beter is om dit onder de header neer te poten.

    Erger is de indeling. Primaire dingen worden gemengd met secundaire taken. Andere items staan dan weer op de verkeerde plek.

    Jullie hebben dit:

    Home | Diensten | Wie is Yargon? | Contact | Klanten van Yargon | Vacatures | Blog | Gratis Quickscan

    Deze beelden niet uit wat de toptaken van een gebruiker zijn.

    Dit menu doet het wel:

    Home | Adwords Optimalisatie | Zoekmachine optimalisatie | Conversie optimalisatie | Contact

    Dit is WAT jullie doen, in één moeite kunnen gebruikers nu een antwoord vinden op hun vragen.

    Uiteraard kan je hier nog wat met experimenteren:

    Home | Adwords | Zoekmachine | Conversie | Contact

    of

    Home | Adverteren op Google | SEO | Conversie Optimalisatie | Contact

    of nog een andere variant kan ook. Idealiter zou je eens moeten cardsorten met je doelgroep om de ideale menu items te vinden.

    Key blijft je top diensten in dit menu te stoppen.

    Contact heeft hier ook zijn plek. Mensen moeten snel en vanaf elke pagina contact met je kunnen leggen – zonder dat ze moeten zoeken.
    Bij de meeste websites staat het op die laatste plek. Buit die kennis uit, het zal de leercurve verlagen en het gebruik verhogen.

    Hierna plaats je de volgende items in een footer menu:

    Wie is Yargon? | Klanten van Yargon | Vacatures | Blog | Contact

    Veel website eigenaars denken dat het ‘Over Mij/Ons’ item (of Wie is Yargon? bij jullie) super belangrijk is. Wel dat is niet zo.

    Geen enkele gebruiker heeft de intentie om iets te gaan lezen over jullie boeiende geschiedenis en marketing gewauwel VOOR hij de website bezocht heeft.

    Hij wil immers eerst een antwoord op zijn probleem. Pas wanneer dit is opgelost, wil hij eventueel, misschien, soms, af en toe, maar zeker niet altijd, even gaan kijken naar de mensen achter de schermen.

    Idem dito met de “Klanten van Yargon”: dit is geen toptaak. Nice to know, maar dat bekijkt een doorsnee gebruiker wel NADAT hij bekeken heeft of je iets kan betekenen voor hem.

    Hetzelfde kan je weer stellen over Vacatures en Blog. Wij komen niet om werk te zoeken, wel om je in te huren. Snap je?

    Contact mag je hier nog eens herhalen. Het is een beetje een now or never situatie.

    Schiet nog over: Gratis Quickscan! Maar hier kom ik zo dadelijk op terug.

    Header

    De schoonheid of lelijkheid bezingen hierover is voor anderen. Maar ik vraag me af of je Google certificatie zoveel aandacht moet krijgen.

    Kent een doorsnee gebruiker dat? Ik betwijfel het.

    Nu ik snap wel dat je het als marketing tool wil inzetten en toch veel aandacht wil geven. Dat kan nog altijd, maar ik vermoed dat je het nu iets té veel aandacht geeft, ten koste van zaken die eigenlijk belangrijker zijn.

    Waar nu dit Google Certified zegel staat, zou je wél een mooie call to action kunnen neerplanten voor die gratis quickscan.

    Teksten

    De teksten zijn iets te lang, en hebben een beetje te veel blabla *geeuw* gehalte. Zeker op je Home pagina. Mensen lezen geen teksten, maar scannen deze. Benut en ondersteun dit:

    * Kort de teksten in, wees to the point
    * Gebruik bullets
    * Gebruik tussen titels

    Toegeven, de laatste 2 zaken doen jullie wel doorgaans keurig.

    Call to Action bar

    Onder je header heb je een soort call to action bar.

    De eerste, de linkse, zou ik wijzigen en enkel de essentie laten zien:

    “Reeds 200 mkb klanten wisten hun weg al naar Yargon te vinden”

    Misschien dat je daaronder je Google Certified zegel kunt neerplanten.

    De andere call to actions zou ik ook anders uitbeelden. I.p.v. je diensten te herhalen, zou ik hier zeer kort naar herkenbare problemen peilen waar je klanten mee zitten en daar de nadruk op leggen.

    Bijvoorbeeld:

    * Verkrijg via Adwords meer bezoekers die effectief klant worden

    * Verbeter je verkopen en maak meer winst

    * Je website bovenaan in Google en andere zoekmachines

    Dit is de taal van gewone mensen en geen SEO-guru talk, dit begrijpen ze, dit willen ze. Leg daar de klemtoon op, niet op het “departement” van je bedrijf. Dat doe je al via je menu.

    Zoekfunctie

    Toevallig vandaag op mijn eigen weblog nog een leuk stuk over deze functionaliteit geschreven: Zoekfunctie Usability

    Het label “Zoeken op de site” mag weg. Vervang het vergrootglas door een “Zoek” knop. Hierdoor geef je voldoende context over de functionaliteit en spaar je weer wat witruimte uit.

    Rechter balk (op Home Pagina)

    Onder de zoek functie kan je een mini-contact scherm vinden. Ik snap wel waarom je het doet, maar mensen die contact willen leggen, die gaan dat echt wel doen. Dat overdreven opdringen werkt niet.

    ALLES wat je laat zien, gaat in competitie met elkaar. DEZE info HIER laten zien, gaat ten koste van andere zaken.

    Aandacht is een selectief iets. We kunnen geen aandacht voor alles hebben, op hetzelfde moment.

    Klanten van Yargon

    Hier beelden jullie een lijstje met clickable logo’s van klanten.

    Ik zou hier meer mee doen:

    Naam en fotootje toevoegen van de CEO of contactpersoon. En vergezel dit van een testimonial quote.

    Contact Scherm

    NAW gegevens, telefoonnummer, BTW en KVK nummer zet je bovenaan. Het e-mail adres info@yargon.nl mag een mailto linkje worden.

    Ik zou ipv info@yargon.nl ook de naam gebruiken van het gezicht van de onderneming, dus henk@yargon.nl of karel@yargon.nl
    Dat verlaagt de drempel en geeft de impressie dat je zeer bereikbaar bent. Het is menselijker en persoonlijker.

    Het invulscherm komt hier onder. Dit is iets te lang. Wat is de bedoeling van dit scherm? Dat ze je contacteren. Meer niet.

    Wat heb jij nodig om ze terug te contacteren?

    Essentieel: Een e-mail adres en het berichtje. Al de rest moet je niet vragen. Hoe meer je vraagt, hoe minder ze het willen invullen.

    Hun naam geven ze wel spontaan mee in het berichtje, maar dan is het een vrijwillige keuze. De andere data kom je later wel te weten.

    Focus op de top taak van dit scherm en maak de drempel zo laag mogelijk. Invulschermen invullen is niet plezant, beperk de ‘pijn’.

    Het mapje moet je niet laten zien. Zorg wel voor een linkje dat de gebruiker in één moeite naar de extended map brengt.

    God ja, er valt nog veel over deze website te zeggen. Bovenstaande zijn maar een paar basics.

    Al bij al, jullie website is zeker geen slecht ding, de usability is best goed, maar zoals met veel dingen: alles kan beter.

    Succes!

    Reageren
  • fitensportgroep zegt:
    20 Apr, 2011 om 19:00

    Zeer overzichtelijk met duidelijke call to actions..

    Echter is helemaal onderaan een deel niet leesbaar in firefox… Op 2 computers gekeken voor de zekerheid

    KVK, mail, telefoon enz daar loopt een grijze balk doorheen

    Reageren
  • René Stuifzand zegt:
    21 Apr, 2011 om 18:47

    5 punten die mij direct opvallen:
    – De knoppen rechtsboven zijn niet uitgelijnd met de rechterkolom.
    – Een grotere regelafstand in de teksten.
    – Er wordt u en je gebruikt. Kies er één. (ik zou zweren dat ik ergens en je zag) ;-) De teksten kunnen volgens mij wel 3 keer zo kort.
    – Over de tekst in de header mag nog een copywriter nog wel eens naar kijken. > Korter, krachtiger en meer to the point.
    – Contrast – Teveel teksten zijn licht op licht of donker op donker.

    Reageren
  • Seo Expertise zegt:
    22 Apr, 2011 om 20:27

    Ziet er nogsteeds strak uit…
    Wel veel ruimte voor verbetering, vooral qua kleuren betreft maar misschien is dat iets persoonlijks. Zelf vind ik hem ook iets te ‘chaotisch’.

    Reageren
  • kees boer zegt:
    23 Apr, 2011 om 08:32

    Beetje saai, gebruik bewegend beeld en of meer afbeeldingen. bijv animatiefilmje. Als je voor het eerst op de website komt weet je niet waar je moet kijken zoveel tekst staat er.

    Reageren
  • Derk Jan zegt:
    26 Apr, 2011 om 09:50

    De site oogt erg hectisch! Dit komt omdat er teveel tekst te dicht op elkaar staat. Wat whitespace hier en daar zou de boel een stuk overzichtelijker maken.

    Bovendien worden er vrij “harde” kleuren gebruikt als zwart voor de tekst en blauw voor links. Het wat subtieler inzetten van deze kleuren zou wat fijner voor het oog zijn.

    Een mooi nieuw lettertype (met @fontface bijvoorbeeld) zou er bovendien voor zorgen dat de teksten niet meer zo “standaard ogen”.

    De ‘wat kan yargon voor u betekenen’ balk is een ophoping van tekst. Als hier bijvoorbeeld een simpele slider of accordion van zou worden gemaakt icm met een aantal (achtergrond) afbeeldingen zou deze al een stuk vriendelijker ogen.

    En een engelse chatmodule? De doelgroep is het Nederlandse MKB toch?

    Overall kan de site er nog mee door, al zou een re-design geen overbodige luxe zijn.

    Reageren

Reageren