Naar
boven

Ken je deze toepassingen voor event-driven e-mails al?

Drie jaar geleden schreef ik al eerder over event-driven e-mails, waarmee je op het juiste moment iemand een e-mail stuurt.

Bijvoorbeeld om iemand te feliciteren met zijn of haar verjaardag of om een verlaten winkelmandje op te volgen. Deze e-mailcampagnes zijn zeer effectief te noemen omdat ze voor de ontvanger zeer persoonlijk en relevant zijn. Ze volgen immers op een actie die de ontvanger zelf heeft uitgevoerd. Daarnaast hoeft het opzetten van een campagne niet veel tijd te kosten. Eenmaal opgezet, verstuurt de e-mail zichzelf op basis van een trigger die je zelf hebt ingesteld.

Drie jaar na het vorige blogartikel zijn er heel wat meer gebeurteniscampagnes denkbaar door nieuwe technieken. Vandaar dat ik er een paar graag kort uitlicht voor je.

Event driven marketing

 

Verstuur geen aanbiedingen

Misschien verstuur je al aanbiedingen aan je e-mailontvangers om hen ervan te overtuigen om dat ene product aan te schaffen. Je geeft daarbij een extra korting om de ontvanger snel te laten beslissen. Maar wat als die persoon een week eerder al de volle prijs voor het product heeft betaald? Het is voor de ontvanger dan zeer vervelend om een aanbieding te ontvangen van datzelfde product.
Maak daarom een selectie aan in je e-mailmarketingsoftware van iedereen die in de afgelopen periode een product heeft gekocht. Door vervolgens deze selectie uit te sluiten van je e-mailcampagne voorkom je dat recente kopers je aanbieding ontvangen.

”¦of verstuur juist wel aanbiedingen

Je kan er ook aan denken om juist wel recente kopers een aanbieding te sturen. Stel dat iemand een product heeft gekocht waar je een goed bijpassend product voor hebt, dan kan je er voor kiezen om deze persoon juist wél te mailen. Iemand die net een nieuwe telefoon heeft gekocht kan je bijvoorbeeld een aanbieding voor een hoesje sturen. Of biedt iemand een schilderijlijst aan, als deze persoon net een poster bij je heeft gekocht.

Bedank nieuwe klanten en laat ze terugkomen

Studies tonen aan dat het meer geld kost om nieuwe klanten te behalen dan om ze te behouden. Je moet dan ook zuinig zijn op klanten die voor de eerste keer iets bij je bestellen. Heet ze daarom welkom bij hun eerste aankoop en laat hen aangeven of ze tevreden zijn met het gehele aankoopproces. Zijn ze dat niet, dan kan je er voor kiezen om deze recensies automatisch naar je toe te laten mailen om daarop passend te reageren.

Je kan er ook aan denken om, als iemand een bepaalde klantomzet heeft behaald, dat je deze persoon een kortingscode biedt voor de volgende aankoop. Zo waardeer je jouw beste klanten en betrek je ze meer bij de webshop.

Misschien dat je een product verkoopt met een bepaalde levensduur, zoals contactlenzen of een telefoonabonnement. Je kan dan instellen dat personen na een bepaalde datum weer een e-mail ontvangen met de vraag of ze nieuwe contactlenzen willen aanschaffen of dat ze met een flinke korting weer een nieuw telefoonabonnement bij je willen afsluiten.

Re-activeer je klanten

Maar wat als een klant helemaal niet meer terugkomt? Het is dan misschien een idee om een re-activatiecampagne op te zetten. Stuur je klanten bijvoorbeeld na zes maanden een e-mail met daarin dat je ze mist en aan hen vraagt wat je hen alsnog kan bieden, zodat ze weer klant bij je worden.

Ontvang je een bounce met de melding dat het e-mailadres niet meer werkt? Dan kan je ervoor kiezen om deze groep personen een ansichtkaart te sturen. Misschien dat ze deze juist wel ontvangen.

Personaliseer je e-mailnieuwsbrief

Met alle gegevens die je verzamelt van je klanten kan je ook je nieuwsbrief verder personaliseren. Zo zijn er webwinkelsoftwarepakketten die opslaan naar welke producten iemand heeft gekeken. Deze kijkacties kan je opvolgen in je nieuwsbrief door juist deze items terug te laten komen in de nieuwsbrief.

Of verrijk juist de profielen van de bezoeker door de links waar iemand op klikt op te slaan. Zo weet je bijvoorbeeld waar deze persoon in geïnteresseerd is waardoor je jouw mailings nog relevanter kan maken.

Aan de slag

Ik heb je nu meerdere vormen van event-driven campagnes laten zien. Natuurlijk zijn dit niet de enige mogelijkheden. Afhankelijk van het type product dat je verkoopt en je klanten zijn er talloze contactmomenten te bedenken. Het is daarbij van belang dat je goed nadenkt over wat je klanten doen op je website, hoe ze omgaan met je producten en op welke informatie zij zitten te wachten. Denk daarbij out-of-the-box en probeer origineel te zijn!

Doe je dat goed en test je regelmatig, dan kan je met één geslaagde campagne,  je omzet al automatisch laten groeien.

Hebben jullie nog inspirerende voorbeelden van even-driven e-mail campagnes?

 

Onze hulp nodig met e-mailmarketing?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Michael Linthorst
Michael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer CEO van Copernica BV. Copernica is krachtige marketingsoftware voor e-mailmarketing, webpagina's, mobile en automatische campagnes. Meer dan 5.000 gebruikers vertrouwen dagelijks op de succesvolle werking van Copernica Marketing Software.
Wees de eerste die reageert!

Reageren