Naar
boven

Mag ik mijn marketingbudget voor 2009 ongestraft halveren?

We kunnen er niet naast kijken: de media hebben de mond vol van ‘de crisis’. Negatief nieuws verkoopt altijd goed, maar er is natuurlijk wel iets aan de hand. 2009 kondigt zich in nogal wat sectoren niet zo goed aan. Vandaag nog had ik een bespreking bij een klant die qua omzet voor 60% afhankelijk is van de autoindustrie. En die draait vandaag op de helft van zijn normale capaciteit…

Als de omzet terugvalt, heeft dit bij vele ondernemers een negatieve weerslag op het marketingbudget. Minder verkopen is minder uitgeven aan marketing, redeneren ze. En dat is terecht, vind ik. Een marketingbudget wordt het beste gelinkt aan het te behalen omzetcijfer. Als die stijgt, gaat het budget mee de hoogte in. En omgekeerd. Het cliché ‘in slechte tijden moet je meer investeren in reclame’, volg ik niet.

Mijn stelling: verminder gerust uw marketingbudget, maar blijf evenveel communiceren. En hier wringt het schoentje. Als uw marketingbudget voor 90% bestaat uit advertenties of andere vormen van reclame, en u schrapt daar de helft van zonder alternatieven te zoeken, dan valt uw communicatie op de helft terug.

Anders gezegd: verminder gerust uw reclamebudget, maar investeer tijd in andere communicatievormen die u weinig of geen geld kosten. En zo zijn er heel wat. Nu is het goede moment om uw marketingaanpak in vraag te stellen. We staan aan de vooravond van een nieuw jaar, en de tijden kondigen zich niet zo positief aan. Misschien tijd voor een nieuwe marketingmix?

Beloof ik u hiermee dat u minder kan uitgeven, meer kan communiceren en meer resultaat kan halen? Jawel. Dat vraagt om meer uitleg…

Een marketingbeleid bestaat voor mij uit volgende elementen:

  • uw strategie (verhaal, positionering, doelgroep, unieke voordelen en doelstellingen)
  • communiceren via digitale media
  • communiceren via netwerking
  • uw huidige klanten servicen
  • reclame voeren
  • directe verkoop ondersteunen

Marketing is dus méér dan reclame. Hét recept voor marketing in crisistijden is:

  • optimaliseer uw strategie
  • benut beter de mogelijkheden van digitale media (internet, e-mail én sms)
  • investeer meer tijd in netwerken en in partnerships
  • verzorg beter dan ooit uw bestaande klanten
  • verminder uw reclamebestedingen
  • zet marketing en persoonlijke verkoop op één lijn

Het is nu hét moment om uw denkpatroon te veranderen, om af te stappen van uw vastgeroeste technieken. In goede tijden, als het orderboekje overloopt, zetten ondernemers hun marketing vaak op automatische piloot. Als de zenuwen gespannen staan, is er ruimte voor nieuwe inzichten. Voor vernieuwende ideeën. En met een bonus van formaat: een rendabeler marketingbeleid.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Peter Desmyttere
Peter Desmyttere adviseert en begeleidt ondernemers op vlak van marketing en communicatie. Zijn dienstverlening bestaat uit het verlenen van strategisch marketingadvies, het uitvoeren van een marketing audit en het schrijven van een marketingplan.
6 reacties op "Mag ik mijn marketingbudget voor 2009 ongestraft halveren?"
  • Tom Broekhoven zegt:
    19 Nov, 2008 om 16:23

    Prima artikel! Ben het met je eens dat je best in je marketingbudget mag snijden zolang je maar alternatieve mogelijkheden om met je doelgroep te communiceren.

    Daarnaast zijn die alternatieve mogelijkheden vaak wel tijdrovend, maar op termijn zeker de moeite waard.

    Reageren
  • Sint Smeding zegt:
    19 Nov, 2008 om 17:45

    Dit soort periodes zijn uitgelezen momenten om keuzes te maken waar je anders minder tijd voor neemt. Door nu je efficiency te verbeteren en slimmer met marketing bezig te zijn versterk je jezelf ook voor als het over een tijdje allemaal weer wat beter gaat.

    Reageren
  • Marco Hendrikse zegt:
    20 Nov, 2008 om 12:41

    Ik denk dat het – ook gezien allerlei wetenschappelijke literatuur over dit onderwerp – nog beter is om je marketingbudget te handhaven én om slimmer marketing te bedrijven. Allerlei onderzoeken wijzen namelijk uit dat het marketingbudget handhaven of zelfs opvoeren tot een (blijvend) hoger marktaandeel leidt. Als je dan ook nog eens – zoals omschreven in deze posting – slimmer en effectiever van allerlei online media gebruik maakt, sla je dus een dubbele slag!

    Reageren
  • Sint Smeding zegt:
    20 Nov, 2008 om 14:04

    @Marco: Dit heeft alleen zin als je bedrijf dan nog kan blijven staan. Bezuinigen op je marketingbudget hebben altijd een doel, bijvoorbeeld het vergroten van je kapitaal en reserves die je nodig hebt om te overleven in deze periode. Voor veel bedrijven is het wenselijker om een jaartje wat minder aan marketing te doen als het alternatief is mensen te ontslaan of op andere pijnlijke plekken te bezuinigen.
    In een tijd van economisch zwaar weer is het kritisch kijken naar de hoogte van je marketingbudget één van de mogelijkheden om er gezond door heen te komen, maar zeker niet het enige dat je kunt doen.

    Reageren
  • Paul Hottinga zegt:
    22 Nov, 2008 om 12:21

    Ben het er niet mee eens. Door te zorgen van een goede ROI kan het juist economisch veel beter zijn wel te blijven investeren in marketing.

    Als je duidelijk weet wat het oplevert, kan het bijdragen aan een beter resultaat.

    Reageren
  • Jerôme de Groot zegt:
    21 Jan, 2009 om 11:51

    Ik ben het net als Paul er niet helemaal mee eens.

    Je kunt weliswaar bezuinigen op je budget om direct meer geld in het potje over te houden, echter zou je het budget aan moeten houden voor zover mogelijk is. Met dit relatief hoge budget moet je investeren in efficiëntere methoden zoals internet, e-mail en sms ( wat in het artikel genoemd is).

    Het gevolg is dat je niet evenveel communiceert voor een lager bedrag, maar meer communiceert voor een gelijk bedrag. Hiermee ga je de concurrent voorbij, omdat hij juist wel snijdt in zijn marketingbudget.

    Reageren

Reageren