Naar
boven

Online marketing volgens de experts: waar moet je op letten?

online marketing volgens experts

Online marketing, we horen deze term overal om ons heen. Maar waar staat het nu precies voor, waar hebben we het over? En hoe kun jij het gaan inzetten, of juist je online marketing inzet verbeteren? In dit artikel geven onze experts hun visie over online marketing. Daarnaast vertel ik je waar je op moet letten als je samen met een externe partij de handen ineenslaat.

Wanneer we googelen op ‘online marketing’, krijgen we 194.000.000 resultaten. Vooral de online marketing bureaus staan prominent op de eerste pagina. Maar wat is nu de juiste omschrijving van ‘online marketing’? De Finler Encyclopedie geeft de volgende definitie:

‘Online marketing is de marketing van producten of diensten via internet. Het omvat alle activiteiten die een organisatie op het internet verricht om producten en diensten onder de aandacht te brengen.’

Omdat online marketing op veel verschillende manieren bekeken wordt, geef ik mijn eigen visie hierop en laat ik ook een aantal van mijn collega’s deze term definiëren.

max ledeboer

 

 

 

Max Ledeboer, online marketing consultant

“Online marketing omvat voor mij alle activiteiten die een organisatie online uitvoert om de organisatie zelf en het product/dienst te vermarkten. Veel organisaties richten zich op het werven van nieuwe klanten door hun product/dienst online te promoten. Dit is slechts de start van relatie die een klant aangaat met een organisatie. Hoe de relatie verder verloopt, is vaak afhankelijk hoe er verder gecommuniceerd wordt met de klant. Naar mijn mening is de online communicatie die plaatsvindt tijdens een klantrelatie ook te koppelen aan online marketing, omdat je hiervoor vaak dezelfde online kanalen inzet. Iets dat in mijn ogen vaak wordt vergeten.”

lianne soer

 

 

 

Lianne Soer, manager KG Academy

“Online marketing is voor mij het strategisch inzetten van alle beschikbare online kanalen, om je bedrijf (of product of dienst of event, etc.) onder de aandacht te brengen bij je doelgroep en hiermee de vooraf gestelde doelen te behalen. Het belangrijkste daarbij is een uniek verhaal, waarmee je jouw doelgroep kunt raken. Ook het in kaart brengen van de customer Journey is belangrijk. Je weet dan exact op welke momenten je met jouw verhaal aan kunt sluiten op de belevingswereld van jouw doelgroep.”

nick melis

 

 

 

Nick Melis, online marketing consultant

“Het meest belangrijke is dat marketeers een brede marketing kennis hebben, met daarbinnen één of twee specialismen. Dit voorkomt in mijn ogen dat marketeers te veel met oogkleppen op werken, en niet buiten hun eigen specialisme kijken. Daarnaast zijn analytische skills belangrijk, en zouden marketeers de klant altijd centraal moeten zetten.”

ellen stam

 

 

 

Ellen Stam, online marketing consultant

“Online marketing is voor mij het continu inzetten en optimaliseren van marketingactiviteiten via het internet, om leads te verzamelen en conversies te genereren. Omdat het ‘online stuk’ zo breed is, is het lastig om dit af te kaderen. Als online marketing bureau krijgen we bijvoorbeeld vaak de vraag of wij ook websites bouwen. Er zijn bureaus die dit wel doen. Om online marketing goed in te kunnen zetten, moet je in ieder geval weten wat je positionering is, wie je doelgroep is en wat je precies wilt bereiken.”

karel geenen

 

 

 

Karel Geenen, oprichter Karelgeenen.nl

“Belangrijk is dat het marketingdenken altijd voorop staat. Wie is de klant, wat is zijn probleem en wat is mijn/onze oplossing? Daarnaast is er het belangrijke online stuk. Dit staat, los van de middelen, vooral in het teken van data. Een groot voordeel van online marketing is dat je kunt sturen op data, veel meer data dan in de offline wereld.”

Conclusie is dat je online marketing op veel manieren kan benaderen. De één kijkt naar de capaciteiten die je moet hebben als marketeer, een ander kijkt naar de kanalen die wel of niet behoren tot online marketing. Kortom: er komt ontzettend veel kijken bij de inzet van online marketing.

Zelf doen of uitbesteden?

Organisaties vragen zich vaak af: zullen we zelf de online marketing gaan uitvoeren, of kunnen we dit beter uitbesteden? Logisch, alleen denk ik dat je eerst duidelijk moet hebben wat de core business is van het bedrijf. Als je dit helder hebt, kun je zelf bedenken welke kanalen je wilt gaan gebruiken. Afhankelijk van je eigen online marketing kennis, bepaal je vervolgens welke middelen je inzet. Weet je niet precies welke mogelijkheden er allemaal zijn, dan is het raadzaam om advies te vragen aan een marketeer of een online marketingbureau.

Wellicht is er iemand in jouw netwerk die bekend is met (online) marketing, en die jou hiermee kan helpen. Kies je ervoor om advies te vragen bij organisaties in de omgeving, doe dit dan bij meerdere online marketing bureaus. Bureaus willen graag dat je klant wordt, de middelen en diensten die zij aanbevelen kunnen dus afhankelijk zijn van wat zij aanbieden. Een bureau dat je direct een aantal diensten aanbeveelt, beperkt zich waarschijnlijk tot hun eigen dienstenpakket. Een bureau dat je een strategie aanbeveelt, zal waarschijnlijk breder kijken.

chart online marketing strategie naar succes

Binnen zo’n online marketing strategie ga je meestal aan de slag met meerdere kanalen. Als jij echter gespecialiseerd bent in één kanaal, kan het verstandig zijn om een online marketing bureau in te schakelen voor de overige kanalen. Zo behoud jij je specialisme, maar weet je dat ook de andere kanalen professioneel worden ingezet.

Met het behalen van succes worden vervolgens nieuwe doelstellingen geformuleerd, die meer werkzaamheden/activiteiten rondom online marketing vergen. Hier kun je, in samenwerking met het online marketing bureau, direct op inspelen om sneller te groeien.

Welk bureau past bij mij?

Het kiezen van een online marketing bureau kan soms erg lastig zijn. De keuze is ook persoonlijk, en gebaseerd op diverse (persoonlijke) voorkeuren. Dingen waar je op kunt letten zijn:

  • Is het bureau transparant?
  • Hoe communiceert het bureau met (potentiële) klanten?
  • Wat is het eerste gevoel dat je hebt bij het bureau?
  • Naar welke specialisaties ben je op zoek?
  • Hoe verloopt het contact? (welke touchpoints?)
  • Wordt er een online marketing strategie aanbevolen?
  • Hoe ontwikkelt het bureau zich?
  • Wat zijn de kosten? (offerte aanvraag)
  • Hoe ziet een mogelijke samenwerking eruit? (cases / dienstpagina’s)
  • Worden beloftes waargemaakt? (klantreviews)

Wil je (on)afhankelijk advies over jouw online marketing? Of heb je zelf een definitie van online marketing die je graag deelt? Dan hoor ik dat graag, laat hieronder je reactie achter!

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Max Ledeboer
Max is als online marketing consultant bij KG, gespecialiseerd in SEA (Search Engine Advertising).
Wees de eerste die reageert!

Reageren