Naar
boven

Waar ligt de toekomst van (kleine) webwinkels? Denk mee!

webwinkels

Vanmorgen zat ik in de auto en hoorde ik voor de zoveelste keer een commercial van Bol.com. Dat deed mij even aan “vroeger” denken, zo’n 15 jaar geleden. Toen waren zij al vrij revolutionair.

Op het gebied van online hebben ze eigenlijk altijd voorgelopen. Mede door hun slimme overstap naar een breder assortiment en het toelaten van wederverkopers, zijn zij op dit moment de grootste in Nederland.

Maar wat betekent dit voor de kleine webwinkeliers?

Laat me beginnen met te stellen dat er zeker nog plaats is voor kleine en gespecialiseerde webwinkels. Ben je zo’n webwinkelier? Lees dan zeker “Online overleven voor de kleine ondernemer“.

Maar het is niet meer zo eenvoudig als dat het vroeger was. Bol.com, maar ook bijvoorbeeld Coolblue met alle satellietshops, doen het heel erg aardig. Samen haalden ze ongeveer 1,5 miljard euro omzet in 2015. Dat is een substantieel aandeel van de totale online omzet.

Het zijn echte merken geworden en die positie is veel geld waard op internet. Want (offline) kun je in de winkelstraat nog opvallen als kleine kledingwinkel (men gaat echt shoppen en komt jouw winkel tegen) online is dit een heel ander verhaal. Om bovenaan in Google te komen moet je een echt merk zijn. Iets interessants betekenen. En hier hoort ook een bijpassend budget bij.

Vandaar mijn mening dat kleine webwinkels gelijk aan het assortiment van een Bol.com of Coolblue alleen kans van slagen hebben als ze iets unieks doen/zijn.

Hoe denk jij hierover?

Ik ben heel erg benieuwd hoe jij over de toekomst van (kleine) webwinkels denkt. Ik zou daarom graag de discussie met jou aangaan over dit onderwerp, laten we samen eens nadenken over waar de eventuele toekomst ligt.

Ik zie je reactie/stelling/bijdrage graag hieronder in de reacties!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
37 reacties op "Waar ligt de toekomst van (kleine) webwinkels? Denk mee!"
  • Rik Engelen zegt:
    19 Mei, 2016 om 11:49

    Hallo Karel,

    Ik denk dat kleine websites steeds minder markt krijgen online en de grote jongens helaas alles over nemen wat zeer jammer is.

    Maar tegen het geld is ook niet meer op te boksen.

    mvg, Rik

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      19 Mei, 2016 om 12:41

      Ik denk dat het wel iets genuanceerder ligt. De kleine jongens met een assortiment zoals de grote jongens zullen het inderdaad erg moeilijk krijgen. Ik vergelijk dat altijd met de winkelstraat. Daar zag je ook steeds meer grootwarenhuizen en supermarkten waardoor de kleine kruidenierswinkel verdween.

      Echter de specialistische winkels, zoals kookwinkels of gereedschapswinkels en de echte “dagje shoppen winkels”, zoals kleding blijven wel bestaan.

      Ik verwacht dat online hetzelfde gebeurt. De specialistische webwinkels zullen veel meer kans van slagen hebben.

  • Bertjan zegt:
    19 Mei, 2016 om 13:00

    Er zullen altijd kansen blijven voor kleine(re) webshops! Als kleinere webshop heeft het alleen weinig nut om je te richten op de massa met een generiek assortiment.

    Dit zijn in mijn ogen de belangrijkste kansen voor kleine(re) webshops:
    – Onderscheiden in assortiment (niche producten / niche doelgroep) / klantenservice
    – Goede aansluiting op de offline winkel(ervaring) / loyaliteitssystemen / upselling / lokale service
    – Uitblinken in persoonlijkheid. Wie zit er achter de webshop en wat zijn passie / specialiteit waarmee er toegevoegde waarde wordt geleverd.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      19 Mei, 2016 om 16:57

      Bedankt voor je bijdrage Bertjan!

  • J.W. de Coo zegt:
    19 Mei, 2016 om 13:24

    Ik ben het helemaal eens met met name het laatste punt van de BertJan: Uitblinken in persoonlijkheid.
    Zorg ervoor dat je weet waar je over praat. Zorg dat je passie hebt voor je product, dat je enthousiast er over bent en dat je je klanten goed kan adviseren.
    Schrijf je eigen teksten en zet die bij je producten zodat je onderscheidend bent ten op zichte van de De Grote Jongens die het vaak doen met de algemene productinformatie die ze van de fabrikanten krijgen.

    Blij dicht bij jezelf en straal je passie uit!

    Reageren
  • Eric Kuijt zegt:
    19 Mei, 2016 om 13:28

    Kansen voor de kleine webshop zijn er altijd. Als het maar uniek en onderscheidend is. De niche dus.
    Niet iedereen is op zoek naar de grijze massa. Er is genoeg omzet te genereren met unieke, kwalitatief goede producten.
    De mensen die daar naar op zoek zijn vinden je wel, die zoeken net even wat langer. Als je je ook maar laat zien op de verschillende social media kanalen (zorgt ook weer voor een betere vindbaarheid in de zoekmachine).
    Net wat BertJan zegt: Onderscheiden – Aansluiting – Aandacht

    En maak gebruik van de grote partijen. Verkoop ook een aantal van je producten via Bol.com, Ebay e.d. Kost je wat provisie maar zij zorgen voor de back-end en indexering op zoekmachines. Vanuit die kanalen gaan mensen verder zoeken en komen via de grote webshop bij jouw webshopje.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      19 Mei, 2016 om 16:58

      Bedankt voor je bijdrage Eric. Het gebruik maken van de grote partijen is ook een interessante tip, mits je ze dan wel naar jouw winkel krijgt. Want uiteindelijk belandt een klant bij hen in het systeem en kunnen zij verder vermarkten.

  • Sab zegt:
    19 Mei, 2016 om 13:39

    Hi Karel,

    Ben het grotendeels eens met je analyse. Branding wordt steeds belangrijker. Echter met een goede salesfunnel > bezoekers kopen een product en worden dmv email marketing getriggerd om jouw store vaker te bezoeken. Probeer als kleine webstore een band te bouwen met je klanten.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      19 Mei, 2016 om 16:59

      Eens, alleen om de salesfunnel te laten draaien moet er wel verkeer zijn, dus die branding is wel essentieel.

  • Tanja zegt:
    19 Mei, 2016 om 13:46

    Mooi artikel Karel!
    Naar mijn idee kan je inderdaad alleen overleven als je echt meerwaarde biedt aan je klanten: Supergoede service (geen nummertje waar niemand iets over je bestelling weet), tailor made aanpassingen, unieke collectie (geen 13 in dozen sieraden) en uiteraard de randvoorwaarden van snelle levering, veilige betaalmethode en juiste prijs.

    Reageren
  • R Keizer zegt:
    19 Mei, 2016 om 13:48

    Wij verkopen ook veel dingen wat nu door de jaren heen de grote jongens ook verkopen. Nu kunnen wij nog meer service bieden door dat we tevens ook een reparatie bedrijf zijn. Daardoor is de webwinkel ook niet de core business. Wij slaan toe als het warm is en de grote jongens zijn door hun voorraad heen. En betalen mensen ook graat iets meer als de uitgeknepen prijs door de grote jongens.

    Reageren
  • Pascal de Bodt zegt:
    19 Mei, 2016 om 14:01

    Er is nog een groot gat voor kleinere webshops. Zij moeten zich wel realiseren dat zij geen Bol.com of Coolblue kunnen zijn, maar dit moeten zij ook helemaal niet willen. Kleine webshops moeten zich onderscheiden. Denk hierbij aan de focus op een nichemarkt, unieke producten of geweldige content (productkennis).

    De grote jongens hebben nauwelijks tot geen productkennis (ook al zeggen ze vaak van wel). Zorg als kleine webshop dan ook voor een goede productomschrijving of kennispagina’s. Zorg er daarnaast voor dat alle obstakels op je webshop weg zijn. Kijk hierbij bijvoorbeeld naar de technische kant van de webshop en de klantenservice. Wek vertrouwen bij (potentiele) klanten.

    Het aansluiten bij grote platformen ben ik het minder mee eens. In veel branches staat de marge al genoeg onder druk, waardoor marge afstaan aan een bol.com gevaarlijk voor je onderneming kan zijn.

    Reageren
  • Sven zegt:
    19 Mei, 2016 om 14:33

    Ik ben het eens met diverse analyses hierboven waar gesteld wordt dat je als kleine webwinkelier best kunt overleven mits je maar een niche bedient. Dat is precies wat wij doen en de bol.com en coolblue hebben helemaal geen interesse in dat soort niches, want voor hun infrastructuur is die markt te klein en te oninteressant, maar hij is groot genoeg voor enkele kleintjes om er leuk in mee te draaien. En dat is dan ook precies wat wij doen!

    Reageren
  • jeroen zegt:
    19 Mei, 2016 om 14:37

    Zonder enige twijfel durf ik te zeggen dat er altijd vraag is naar kleine webshops. Wanneer je het over kleinere webshops hebt, heb je het vaak over vakspecialisten. Iedereen wil geholpen worden door een specialist. Een specialist weet namelijk heel goed hoe je bijvoorbeeld probleem x kan verhelpen. Vaak zie je dat als je problemen kan verhelpen, prijs geeneens een rol meer speelt. Van belang is dan wel:

    > Dat je als bedrijf een goede ‘pitch; hebt. Je verhaal moet gaan gonzen. Als voorbeeld: Ik vindt het verhaal van een net nieuwe mode winkel Bellamy erg sterk http://bit.ly/1qw7vQa Ze zijn zo open en transparant. Ik krijg hier meteen een goed gevoel van. Als dat goede gevoel overgedragen wordt aan elke klant in de winkel, ben je ‘fans’ aan het creëren. ‘fans’ delen vaak hun ervaring en zijn loyale klanten. Die moet je als kleine ondernemer nou net hebben ;-)
    > Door je verhaal te vertellen, wordt je specialist binnen je eigen domein. Zo verteld Karel Geenen en zijn team erg goed waar zij over gaan ( compliment ;-) ) Door dit verhaal te vertellen en te delen met anderen, zal je al snel een domein gaan beheersen. Wanneer je die status bereikt, zullen klanten bij een ‘online marketing probleem’ als eerst aan Karel Geenen denken. Gaaf als dat ook voor jouw onderneming gebeurd!
    > Weinig media budget? Geen probleem! Kruip in de ‘customer journey’ van de klant en probeer op elke fase aanwezig te zijn. Door bovenaan in ‘the funnel’ al aanwezig te zijn, zal je al gauw merken dat je onder aan in ‘the funnel’ bij bijvoorbeeld een Adwords campagne:
    – je je concurrenten voor bent;
    – je kosten per klik afnemen;
    – je tegen goedkopere kosten converteert.

    ( uiteraard zijn meerdere factoren van belang, maar dit zal je al goed op weg helpen)

    Deze stappen moeten je verder kunnen helpen wanneer je eigenaar bent van een kleine webshop. Succes!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      19 Mei, 2016 om 17:00

      Geweldige reactie Jeroen, dank!

  • Jente zegt:
    19 Mei, 2016 om 15:18

    Een webshop bouwen, vullen met producten en wachten op klanten zal niet meer werken in de toekomst.
    De kunst zal er in bestaan om een doelpubliek te creëren en aan dat doelpubliek dingen te verkopen. Door een sterke missie te voeren en een bepaalde positie in te nemen ga je een doelpubliek van mensen kunnen vinden die je waarden delen. Spreek deze mensen aan. Met deze mensen moet je een band opbouwen.
    Als je een band hebt met je klanten en je biedt een item aan dat ook te koop is bij bol.com zal die klant dat item alsnog bij jou kopen als jij de relatie hebt en bol.com niet.
    In meer investeren in de relatie met je doelpubliek en klanten ligt volgens mij het succes voor de kleine spelers.

    Reageren
  • Jeannet zegt:
    19 Mei, 2016 om 16:48

    Ik heb het ontzettend moeilijk met de online-verkoop. We zijn een kleine winkel en hebben vrijwel alles ook in de webshop zitten. Ik denk, dat er veel gekeken wordt, dus dat de webshop als extended etalage heel goed werkt, maar ik heb heel weinig verkopen per week. 1 a 2 per week is echt weinig, en ik kom maar net uit de kosten.
    Als jij, Karel, een goede oplossing weet, ik hou me aanbevolen. Ons marketingbudget is, omdat we klein zijn, ook heel laag, dus dat maakt het ook lastig.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      19 Mei, 2016 om 17:02

      Dag Jeannet,

      En daar wringt ook vaak het schoentje. Je hebt, met alle respect, een weinig uniek product. Dus boks je op tegen de grotere partijen. Die hebben meestal interessante marges (grotere inkoop), kunnen grotere voorraad aanhouden en hebben interessantere verzendingstarieven.

      Daarbovenop komt vaak nog een groter marketingbudget waardoor je praktisch geen kans maakt.

  • Peter zegt:
    19 Mei, 2016 om 17:23

    Misschien komt er nog een tijd. Dat de grote jongens elkaar kapot concuren. Waarbij er dan 1 of meer de tijd verliest.

    Reageren
  • WebwinkelMeerwaarde zegt:
    19 Mei, 2016 om 17:36

    Er is altijd ruimte voor specialisten die ook hun kennis/ expertise willen delen en veel waarde hechten aan kwaliteit en (persoonlijke) service.

    Reageren
  • jeroen zegt:
    19 Mei, 2016 om 19:20

    Hey Jeannet en Karel,

    Wellicht een hele specifieke shopping campagne. Daar is wel wat onderzoek voor nodig en een super goede shopping feed ( met o.a. custom labels).

    Om daar achter te komen, zou je jezelf de volgende vragen kunnen stellen:

    Wat zijn je bestverkochte producten?
    Wat zijn je marges voor de verschillende producten en categorieën?
    Hebben je producten concurrerende prijzen?
    Hoe competitief is het advertentie-ecosysteem van jouw merken?
    Vanuit logistiek oogpunt, hoe goed is je voorraadbeheer en levering naar de klant?
    Spelen seizoensinvloeden een rol?

    Vergeet ik bijna de belangrijkste vraag: is het de investering uiteindelijke waard ( o.a. kosten goede feed, steen goede shopping campagne) voor dekinderkledingwinkel.nl. Dat kan ik zo niet bepalen.

    Fijne avond,
    Jeroen

    Reageren
  • Ronald zegt:
    19 Mei, 2016 om 20:40

    Hoe klein je ook bent, je hebt altijd kansen. Ik sluit me dan ook aan bij Bertjan. Als aanvulling schiet ik de bereikbaarheid in. Goed waken bij ontwikkelingen, zorg voor een goed content, lift mee op acties en focus op de klanten. Leg ze in de watten. Maak van hen trouwe ambassadeurs. Zij genereren jouw omzet. ( 80/20% regel )

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      20 Mei, 2016 om 09:12

      Mooie aanvulling!

  • Arnoud zegt:
    19 Mei, 2016 om 21:53

    Hallo Jeannet en Karel,

    Als jaloerse mede-webwinkelier ZONDER fysieke locatie wil ik je allereerst complimenteren met je mooie website. Die ziet er namelijk prima uit.

    Karel: je noemt inderdaad wellicht wat nadelen op t.o.v. de Alibaba’s, Amazon’s en Bol.com’s in deze wereld, maar dat vind ik zelf een beetje appels met peren vergelijken. De Kinderkledingwinkel is geen Bol.com, maar is duidelijk een lokaal bedrijf… en daar zit ‘m juist de kracht.

    Op de site gekomen is het meteen duidelijk dat het bedrijf een Amsterdams bedrijf is, met dus een gezonde grote doelgroep direct in de omgeving. Als tip zou ik dus meegeven pr-communicatie naar buiten toe zo veel mogelijk lokaal toe te spitsen. Een pagina-grote advertentie in de Telegraaf is leuk, maar relatief gezien misschien niet veel beter converterend dan een kort gratis item op AT5 om maar iets te noemen.

    Juist door je fysieke aanwezigheid kun je leuke kindvriendelijke evenementen organiseren waarmee je mensen naar je winkel haalt en waarmee je wellicht een eerste kennismaking hebt. Doe dit 3 of 4 keer per jaar en het zijn die mensen die je dan ook op internet vinden (nadat je ze iedere keer een folder o.i.d. meegeeft natuurlijk). Natuurlijk ook niet vergeten bij ieder evenement een persbericht naar de (online en offline) lokale media te sturen.

    Het is natuurlijk maar een idee. Uiteindelijk bedoel ik dus te zeggen: je lokale aanwezigheid is een sterk punt dat je met wat fantasie erg goed kunt benutten!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      20 Mei, 2016 om 09:13

      Helemaal mee eens Arnoud, wanneer je het lokale aspect hier uitspeelt zijn er zeker kansen!

  • Peter zegt:
    19 Mei, 2016 om 23:01

    Ik wacht lekker af. De grote jongen beconcurreren elkaar maar lekker dood. Google en marktplaats worden er zeker niet minder van

    Reageren
  • Erwin zegt:
    19 Mei, 2016 om 23:08

    Weet je Karel, ik ben zo’n kleine jongen enkel wat ik zie is dat de grote jongens de marges verzieken omdat hun groter kunnen inkopen. maar ik als kleine jongen ben bezig klanten binnen te halen en service te geven wat ze niet zullen vergeten. Je vraagt je nu af werkt dit, ja zeker dat werkt maar heeft meer tijd nodig. Wat ik doe is producten verkopen online in de babymarkt. Wat je ziet is dat babydump bijv. en al die anderen de markt echt verzieken en de marges niet respecteren. Ik doe bijv producten aanbieden waar ik niks aan verdien en soms verlies leidt, verlies is niet leuk maar als mensen ervaren hoe jij bent qua service komen ze terug die grote jongens kunnen niet op tegen deze service aangezien ze vaker fouten maken en lak hebben aan de klant, enkel geld speelt een rol.
    Je moet anders zijn dan anderen en de klant als een koning behandelen zoals het hoort, afspraken nakomen maak je al een groot verschil.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      20 Mei, 2016 om 09:16

      Helemaal mee eens Erwin. De vraag is alleen, wie houdt dit het langste vol. Vaak zijn dat dus toch de grote partijen.

  • Jente zegt:
    20 Mei, 2016 om 08:10

    Arnoud, wat je daar aanhaalt is een goede aanpak voor een fysieke locatie. Een webwinkel is eigenlijk nooit lokaal… Het voordeel van een webwinkel is net dat locatie minder van belang is. Wij zetten met Blabloom.com in op de combinatie. Voor de fysieke winkel richten we ons lokaal en proberen we een meerwaarde te bieden op vlak van productengamma, service en ervaring en met de webshop mikken we “internationaal” op België en Nederland. Die combinatie lijkt op dit moment aardig te werken.
    Ondernemers mogen niet vergeten dat lokaal ondernemen (fysieke winkel) en (inter)nationaal ondernemen met een webshop 2 totaal verschillende dingen zijn en een totaal verschillende aanpak vergen.
    Offline vs online is dan ook nog eens totaal verschillend wat er voor zorgt dat iemand met een succesvolle fysieke winkel zeker niet vanzelfsprekend online succesvol zal zijn en omgekeerd.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      20 Mei, 2016 om 09:18

      Een andere belangrijke aanvulling: des te groter je verzorgingsgebied / doelgroep, des te meer budget er nodig is. We horen namelijk nog wel eens ondernemers die dan “landelijk” of zelfs Europees willen gaan met een budget waar de plaatselijke bakker nog niet eens fatsoenlijke marketing voor kan voeren. Dat werkt dus ook niet…

  • Rob zegt:
    20 Mei, 2016 om 14:39

    Beste Karel, Eerst de vraag wat is een kleine webshop? Is dat een shop waar je net een maandsalaris uit haalt of een leuke bijverdienste? Wij balanceren daar net tussen en gaan ons vanaf deze zomer aansluiten bij zowel bol.com, google shopping, (zodra API koppeling ook bij beslist) en zodra Amazon helemaal los gaat ook daar. Vervolgens gaan wij affiliate Trade tracker oppakken. Wij zitten ook in een niche en hebben onze eigen merknaam. Probleem is idd de hoge afdrachten van de partijen die wij deels compenseren door een diverse prijsstrategie.Daarnaast zetten wij vol in op blogposts. Probleem met kleine webshops is dat je tegen de mogelijkheden van je platform aanloopt en teveel maatwerk wilt. Daarnaast is de focus naar afzet heel belangrijk daar waar je vaak geneigd bent om de focus te hebben op het volpompen van artikelen op je website. Verder is de dynamiek van on-line verkoop heel groot en moet bijgehouden worden. Daarnaast wordt je sufgebeld door legio partijen die jou wel even op de eerste plaats helpen bij de google zoekresultataen. Op de wedervraag eerst zien en dan pas betalen passen de partijen plotseling. Wij zijn bijvoorbeeld op zoek naar één of meerdere personen die (uiteraard tegen betaling) ons bij de hand nemen en samen een strategie bepalen voor de komende 3 jaar op alle vlakken en veel ervaring op het uitbouwen/adviseren van webshops en betrouwbaar en integer is. Helaas zijn we die nog niet tegengekomen. Oh ja, nog even ter afsluiting van de stelling: er is voorlopig nog toekomst zolang de niche niet interessant wordt voor grotere partijen.

    Reageren
  • Joost zegt:
    20 Mei, 2016 om 19:00

    Er is hierboven al veel geschreven waar ik geheel achter sta; richten op een niche en zorgen dat je dingen doet die voor de groten niet passen in hun proces of niet rendabel zullen zijn. En tegelijkertijd een goede prijs DURVEN te vragen.
    Zo zitten wij in de creatieve sector waarbij we een heel breed scala aan producten kunnen verkopen die bestaan uit onderdelen die we zelf samenvoegen tot een eindproduct (mozaiekpakketten). Ik verwacht niet dat een Bol.com een dergelijk bewerkelijk proces erop na zal gaan houden, zeker niet met zoveel variatie als je kunt bedenken in deze markt. Sinds kort hebben we zelf ook een aantal pakketten op Bol.com gezet; we waren de eerste en nog steeds de enige.

    Reageren
  • Nieko zegt:
    21 Mei, 2016 om 23:54

    Beste,

    Dit is een meer dan interessant topic.

    Volgens mij moet je ook kijken naar de intentie van je site. Wij hebben een site die voornamelijk bedoeld is als etalage voor onze winkel.

    Onze site bestaat 8 jaar. Internet verkoop was booming, is geïmplodeerd sinds onze vrienden van Bol.com allerlei baby, sieraden en noem het maar op side kicks in het leven hebben geroepen.

    Ook binnen onze branche..

    Online Verkoop was/is bonus voor ons. Bonus wat minder geworden.

    Ik richt me op de niches binnen onze branche.

    En inderdaad zal dit een aantal sites extra de kop kosten. Heb de laatste maanden regelmatig aantal domein namen te koop aangeboden gekregen binnen onze branche.

    Ook vervelend voor de Internet advies bureaus’s neem ik aan. Spoeling zal dunner worden.

    Zaterdag avond. Met excuses voor de spelling en grammatica fouten.

    Mvg,

    Nieko

    Reageren
  • Anneloes zegt:
    23 Mei, 2016 om 17:56

    Onderscheidend en uniek zijn is de kracht die kleinere webshops kunnen inzetten tov de grotere jongens. Denk aan persoonlijke aandacht, bereikbaarheid, een niche doelgroep en zelfgeschreven teksten bij de producten.

    Het lastige is wel dat mensen jouw kracht (zoals bijvoorbeeld een goede service) eerst zullen moeten ervaren. Dat is dus een drempel die nog gepasseerd moet worden. De onderscheidendheid is niet altijd direct zichtbaar voor de buitenwereld.

    Stunten met de prijs, verzendkosten en bezorgsnelheid is waar je als webshops dan in eerste instantie toch je klanten mee probeert binnen te halen. Maar ook dat is geen goede strategie denk ik want dat doen de grote jongens ook al, maar dan beter en sneller omdat ze daar meer budget voor hebben.

    Zelf richt ik mij ook op een onderscheidende doelgroep. Ik weet dat ze er zijn, het is alleen nog wel hard werken om ervoor te zorgen dat ze ons vinden.

    Anneloes

    Reageren
  • Joël Groen zegt:
    23 Mei, 2016 om 23:41

    Beste Karel en bijdragers!

    Dit is een super interessant topic en uiterst relevant. Ik werk nu 10 jaar in de Europese/Nederlandse E-commerce branche en heb dit vanuit verschillende functies en dus perspectieven kunnen ervaren.

    Net als in vele andere niches (Ja Tennis is ook zo’n niche) zitten ook de grote “jongens” in de Tennis vijver te vissen. Het is leuk om vanuit onze organisatie te mogen zien dat na Coolblue, Wehkamp, Zalando en Bol.com ook Amazon moeite hebben met de online verkoop van Tennismaterialen. In niche markten draait het om beleving en service. Dat wil niet zeggen dat wij geen gebruik maken van deze platformen. Het pushen van bepaalde producten, het promoten van een specifiek merk en/of het opruimen van je stock kunnen een goede reden zijn om gebruik te maken van bv. BOL.com.

    Hoe zal dit zich in de toekomst gaan ontwikkelen? Dat is natuurlijk de vraag! Ik denk dat kleinere webshops als shop in shop zeker kunnen blijven bestaan. Gebruik Sales Channels zoals BOL en Amazon om je product of merk te pushen. Zelfstandig overleven? Zorg voor 100% klanttevredenheid (Hier hebben wij ook moeite mee gehad) dus niet tevreden zijn met 4 sterren ga enkel voor >> 5 sterren! Zorg voor positieve reviews, zorg voor persoonlijk contact. Wees bereikbaar; 24/7 365 dagen per jaar! Een online shop kent GEEN openingstijden. Helaas! Investeer in uw klanten, bouw een persoonlijke relatie op met uw klanten (ook al kent u ze niet) geef klanten het gevoel dat ze speciaal zijn.

    Karel vergelijkt Google en of online shops vaker met een winkelstraat, en zo is het. Google is uw winkelstraat, verzorg uw winkel. Zorg voor een optimale User Experience. (bouncerates vertellen u al een verhaal…) vanuit SEA kunt u naast de grote jongens heel erg goed zaken doen daar ben ik van overtuigd! Het vergt echter tijd en professionele kennis. Iedereen kan een Adwords campagne in elkaar zetten. (Met alle respect) binnen 5 minuten bent u LIVE en binnen 15 minuten bent u uw eerste €50,- kwijt. Bezuinig niet op SEA….. laat u informeren of huur professionals in om campagnes op te zetten….. Dit is een fulltime job, wat trouwens ook geldt voor het managen van (kleine) online shops. Ik denk dat veel online ondernemers onderschatten hoeveel tijd, moeite en geld het kost om een bedrijf op te bouwen. Ik ken nog nog heel goed een statement van een van onze leraren tijdens colleges op de hotelschool: zorg ervoor dat je binnen 3 jaar beak-even draait dan doe je het goed :) dit lijkt tegenwoordig 3 weken te zijn bij de meeste online ondernemers…..

    Het opbouwen van een goed E-commerce platform kost tijd….. Heel veel succes!

    Joël Groen

    Reageren
  • Rob Aalders zegt:
    25 Mei, 2016 om 09:54

    Helemaal mee eens met de vorige reacties! Ik coach kleine ondernemers die on-line willen gaan of al on-line zijn. Een webwinkel is mooi als je er verstand bij gebruikt want het is meer dan je voorraad online zetten.
    Er is wel degelijk een toekomst hierin en het is een grote groei markt… wat je wel kan zijn is persoonlijk, onderscheidend en er van uit gaan dat je een oplossing kan bieden voor een probleem dat consumenten hebben. Wat je niet moet doen is een prijs vechter zijn want je klant betaald als hij waarde ziet in wat je aanbied. Logistiek moet je ook kunnen begrijpen en dat is waar het vaak mis gaat. Meer weten? kijk op mijn site! Dit is niet de reden waarom ik mee doe met deze discussie, ik wil gewoon helpen waar ik kan. Groeten Rob

    Reageren
  • Nick zegt:
    12 Aug, 2016 om 22:43

    Hi Karel,

    Ik volg deze niet helemaal: ‘Om bovenaan in Google te komen moet je een echt merk zijn. Iets interessants betekenen. En hier hoort ook een bijpassend budget bij.’. Hoezo?

    Hoezo kan je met een kleine webshop niet boven echte merken uitkomen? Grote webshops willen zich nog welleens richten op kwantiteit boven kwaliteit (content). Google maar bijvoorbeeld eens op ‘vr bril kopen’. Op de derde SEO positie stond net bij mij bol.com. De eerste twee posities waren kleine webshops…

    Wat SEA betreft loopt jou bewering natuurlijk sowieso spaak. Ik denk dat als je tegenwoordig nog een beetje wilt kunnen concurreren dat je website wel goed moet zijn. Oftewel er moet goed gelet worden op zaken als interaction design, ux en conversie optimalisatie.

    Eigenlijk moet je gewoon een volwaardige online marketig specialist zijn denk ik…

    Reageren

Reageren