Naar
boven

Webwinkel beginnen, de valkuilen

Veel ondernemers en beginnende ondernemers zijn tegenwoordig actief op het internet met een webwinkel. Het opstarten van een webwinkel vergt wel de nodige research. Ben jij ook van plan om een webwinkel te starten of heb je er onlangs één gebouwd? Lees en vermijd dan de onderstaande valkuilen indien je succesvol wilt worden!

Weinig tot geen promotie

Veel ondernemers die een webwinkel runnen maken de fout om niet te adverteren. Ze gaan uit van het principe dat de klanten hun weg wel naar de winkel zullen vinden. Wanneer je niet adverteert is de kans groot dat je ook geen bezoekers krijgt. Je hoeft echter geen gigantische bedragen te spenderen aan het online adverteren. Adverteren via gerichte zoekwoorden middels PPC (betalen per klik) bij bijvoorbeeld Google Adwords en emailmarketing is een relatief goedkope manier om te adverteren.

Slechte navigatie

Bezoekers moeten in staat zijn om een product gemakkelijk te kunnen vinden. Voorkom mysterieuze navigatie waarbij de bezoekers moeten “raden” wat er achter een link zit. Geef overal duidelijk aan wat het is en waar het naartoe leidt. Blijf bij wat werkt. Een navigatiemenu aan de linkerkant en/of boven is de meest voorkomende manier. Testen mag natuurlijk maar de kans is groot dat het de bezoekers alleen maar afschrikt. Het doel van een goede navigatie is het aantal kliks naar een product tot een minimum beperken. Meer over website navigatie.

Slechte communicatie

Wanneer je in een winkel staat en je wilt geholpen worden verwacht je dat er iemand is die je kan helpen. In een online winkel is het niet anders. Zorg voor een duidelijk FAQ pagina (veelgestelde vragen). Cruciaal is ook het maken van een contactpagina. Vermeld hierop je NAW gegevens, KvK gegevens, mailadressen en telefoonnummers. Vooral online is vertrouwen een belangrijk aspect. Zonder het verstrekken van contactinformatie zul je het vertrouwen nooit winnen.

Zelden updaten

Je moet je winkel regelmatig updaten. Nieuwe producten toevoegen, oude verwijderen, prijzen bijhouden, nieuwe acties toevoegen enz. Er is niets vervelender dan een website met prijzen en producten van twee jaar geleden.

Weigeren om geld te besteden aan zoekmachine optimalisatie

Om niet alleen afhankelijk te zijn van het adverteren via PPC, zoals hierboven beschreven, zul je moeten investeren in zoekmachine optimalisatie. Deze investering kan je eigen tijd zijn of het betalen van een professioneel zoekmachine optimalisatie bedrijf. Investeren in zoekmachine optimalisatie lijkt duur maar op de lange termijn verdien je deze investering vaak dubbel terug! Bezoekers die via zoekmachine optimalisatie komen zijn vaak zeer geïnteresseerd en dus zeker de moeite waard.

Geen duidelijke return policy

Zorg dat je een duidelijke return policy hebt zodat de klanten weten dat ze een product terug kunnen sturen wanneer ze niet tevreden zijn. Zoals al eerder gezegd draait het om vertrouwen en met een duidelijke return policy zul je dit vertrouwen zeker winnen.

Gecompliceerde registratie procedure

Een andere grote fout is het vragen van teveel persoonlijke gegevens van een klant. Het is natuurlijk leuk en handig om een database met allerlei gegevens over je klanten op te bouwen maar wanneer je overbodige gegevens vraagt zal dit de klanten afschrikken. Vraag dus alleen de informatie die strikt noodzakelijk is voor de bestelprocedure.

Wil je een webwinkel beginnen? Lees dan ook:

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
21 reacties op "Webwinkel beginnen, de valkuilen"
  • g. van gaalen zegt:
    22 Jan, 2007 om 12:02

    Goed punt… de registratie procedure is bij veel webwinkels te gecompliceerd of bestaat uit te veel invulvelden.

    Keep it simple!

    Reageren
  • maarten zegt:
    31 Jul, 2007 om 00:49

    Met de webwinkel Shopmin (www.shopmin.nl) proberen we de webwinkelier zoveel mogelijk te behoeden voor veel valkuilen die veel webwinkel software bevat.
    Het valt idd erg op dat veel webwinkels puur kijken naar functionaliteit en omzet, ipv naar het trekken van bezoekers wat uiteindelijk de omzet zal genereren.

    Reageren
  • Martijn Stomphorst zegt:
    31 Okt, 2008 om 15:57

    Goed artikel voor beginnende online ondernemers! Ik als interaction designer was blij te om te zie dat je ook iets verteld over gebruiksvriendelijkheid “Slechte navigatie”. Als je een webwinkel echt serieus wil (niet als bijverdiensten) opzetten moet je ook letten om user experience en interactie. Als dit niet genoeg aandacht krijgt blijf je te ver achter bij de concurrentie.

    Winkelen moet ook online leuk in inspirerend zijn!

    Reageren
  • Kris zegt:
    19 Mrt, 2009 om 10:53

    Beste Maarten, bezocht net de website shopmin.nl en het eerste wat ik las was “Kwalitiet en betaalbaar met jaren ervaring”… moet het niet “KwalitEIt” zijn?

    Reageren
  • Adriaan zegt:
    19 Mrt, 2009 om 12:58

    Haha inderdaad. Dat staat wel erg stom :p Vraag me nu wel af hoe lang die fout er wel niet op heeft gestaan/staat.

    Reageren
  • Bizzel Maatjens zegt:
    22 Apr, 2009 om 09:15

    @Kris
    @Adriaan
    Haha! Het is een maand later en de Kwalitiet staat snog steeds op de site. Frapant!?

    Reageren
  • smash-wear.nl zegt:
    15 Mei, 2009 om 09:04

    Ja ik had een vraagje over offline marketing. zou dat goed werken als je een moie flyer maakt of een folder ofzo, en dan bij de mensen in de deur gooien bij je eigen in de buurt, en het belangerijkste natuurlijk. gratis verzending in je omgeving. kan je het gewoon zelf brengen toch. kijk je valt natuurlijk wel op met je webwinkel. om dat wijnig online winkels promoten met een flyer ben je natuurlijk wel orgineel en dat trekt ook bezoekers

    Reageren
  • Cas zegt:
    25 Jul, 2009 om 09:06

    Handig artikel,

    er staat nog steeds ‘kwalitiet’ maarten! 4 maanden later :)

    Reageren
  • WebwinkeliDeal zegt:
    28 Sep, 2009 om 10:49

    Goed en duidelijk artikel. Goede, en vooral begrijpelijke webwinkelsoftware vind je niet snel. Daarom maken wij gebruik van WebwinkeliDeal. Hierbinnen zijn verschillende betaaloplossingen geintegreerd om het voor de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken.

    Reageren
  • Suzanne zegt:
    31 Mrt, 2010 om 12:09

    Goed artikel! Ik zit ook wel eens te denken om een webwinkel te starten, en dan is zulke info erg nuttig.
    De positieve en “hoe makkelijk het wel niet is” vind je genoeg!
    Bedankt!!

    Reageren
  • BiedMeer webwinkels zegt:
    03 Apr, 2010 om 12:31

    Er worden een aantal webwinkel leveranciers genoemd in de reacties waarbij genoemd wordt dat zij deze valkuilen zo veel mogelijk tegen gaat.

    De meeste valkuilen die benoemd zijn in het artikel hebben na mijn inziens niets met de webwinkel software te maken (alleen gedeeltelijke SEO optimalisatie en voor een klein deel de navigatie). Het is aan webwinkelier zelf om niet in deze valkuilen te stappen. Hoe goed de software ook is.

    Wel een zeer goed artikel met zeer zeker valkuilen waar menig webwinkelier in valt! Hopelijk wordt dit minder na dit artikel.

    Reageren
  • Ruud zegt:
    21 Apr, 2010 om 13:54

    SEOshop zet zich ook in voor beginnende webwinkels. Onze software is zeer gebruiksvriendelijk en alles is geoptimaliseerd. Gem. zetten klanten het eerste kwartaal toch wel zo’n 1500 euro om.. Naar mate ze merken dat het kan bieden we whitepapers aan met instructies voor linkbuilding en een stuk social. Reacties zijn over het algemeen positief.

    Reageren
  • Ward zegt:
    30 Nov, 2010 om 16:19

    Ik maak gebruik van de service van http://www.e-volutions.be. Ze zetten voor u een gratis op maat gemaakte webwinkel op. Als vergoeding geef je een klein percentage op omzet af. Geen erg voor mij aangezien ze ook investeren in promotie van mijn webwinkel!

    Reageren
  • Webwinkel zegt:
    01 Dec, 2010 om 12:14

    Winkelparade webwinkels zijn makkelijk in gebruik en zeer snel aangemaakt. De kosten zijn laag en het biedt veel.

    Reageren
  • Webwinkel zegt:
    06 Dec, 2010 om 11:59

    Ik mis helaas nog de keuze voor software, want dat is zeker minstens zo belangrijk.

    Reageren
  • Elizabeth zegt:
    11 Dec, 2010 om 22:08

    Goed artikel, jammer dat de link naar je boek niet werkt :-(

    Reageren
  • Casper Valk zegt:
    16 Dec, 2010 om 22:58

    Interessanst artikel, sluit helemaal aan bij Het Digiwinkel concept. Daarom staat persoonlijke begeleiding zo hoog in het vaandel bij http://www.digiwinkel.com Een webwinkel maken is een kunstje! Het succesvol maken van een webwinkel is vakmanschap!

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    16 Dec, 2010 om 23:42

    Toch jammer om te zien dat hier bedrijven zijn die proberen hun dienst te pluggen. Dat kan ook anders! Voor mij komt dit alleen negatief over.

    Maar als jullie graag een nofollow link willen scoren op deze manier, be my guest ;-).

    Reageren
  • Webwinkel beginnen zegt:
    18 Mrt, 2011 om 11:07

    Karel,

    Je laatste reactie vind ik wel een interessante. Persoonlijk denk ik nl. dat die nofollow links van jouw website helemaal niet zo verkeerd zijn en ik denk dat jij daar ook wel meer over weet.

    Je hebt zelfs op je eigen website staan dat die nofollow links gewoon waarde hebben. http://www.karelgeenen.nl/12/de-nofollow-tag-gebruik-jij-het-voor-linkbuilding/ Jij accepteert het dus wel op je weblog? In dat geval pas ik mijn naam Dirkjan nog even aan in webwinkel beginnen, voor ik op die verstuur reactie klik…. ;-)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      21 Mrt, 2011 om 15:55

      We zijn sterk aan het nadenken over hoe we dit aan gaan passen in de toekomst, want het begint nu inderdaad de spuigaten uit te lopen.

      Ik vrees dat er binnenkort alleen nog maar met echte naam mag worden gereageerd ;-).

  • Anoniem zegt:
    10 Jun, 2011 om 18:47

    “Weinig tot geen promotie…..Je hoeft echter geen gigantische bedragen te spenderen aan het online adverteren. Adverteren via gerichte zoekwoorden middels PPC (betalen per klik) bij bijvoorbeeld Google Adwords en emailmarketing is een relatief goedkope manier om te adverteren.”

    De meeste klanten kunnen niet zelf een AdWords campagne starten. Dus je hebt dan vaak te maken met tussen persoon (bedrijven), en die vragen wel veel geld voor de AdWords campagnes. Of heb ik het mis? Opzich is dat ook wel logisch wat de bedrijven steken daar ook uren in, bijvoorbeeld onderzoeken welke keywords relevant zijn, document schrijven enzo. Dus mijn mening is dat je toch altijd goed moet investeren als je serious jou webwinkel wilt promoten.

    Reageren

Reageren