Naar
boven

What’s new? Bekijk de AdWords en Analytics updates van april!

De wereld van Online Marketing verandert snel. Ook Google is flink bezig met het doorvoeren van veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan de extensie voor website- informatie (lees hier het artikel van Rick) en de nieuwe testomgeving van AdWords. Om ervoor te zorgen dat je niet verzuipt in de zee van alle nieuwtjes, heb ik de nieuwste updates op een rij gezet!

Veranderingen in Google Shopping

Google heeft een lijst met eisen waaraan een Shopping feed moet voldoen. Vanaf 16 mei wordt het gebruik van een GTIN (Global Trade Item Number) code verplicht. Een GTIN is een uniek en internationaal erkend ID. Onder de GTIN vallen bijvoorbeeld de EAN of een ISBN (voor boeken). Eerder was een GTIN nog niet volledig verplicht in Nederland. Zorg ervoor dat je de feed aanpast, anders ben je niet zichtbaar op deze producten. Op basis van de GTIN codes zal Google een betere vergelijking kunnen maken met soortgelijke producten. Als er een GTIN is, wordt dit veelal weer gegeven naast de streepjescode op het product. Lees op de website van Google meer informatie over het opzoeken van jouw nummer! https://support.google.com/merchants/answer/6219078?hl=nl.

GTIN code

Bekijk het Merchant Center

Een ideale functie voor ons als adverteerders, maar ook voor jou als je jouw AdWords uitbesteedt. Het is vanaf nu mogelijk om vanuit het AdWords Hulpprogramma de informatie uit het Merchant Center te bekijken. Ga in AdWords naar Hulpprogramma’s en selecteer Google Merchant Center. Je kan hier de cruciale informatie rondom de feeds snel zien, zonder in te hoeven loggen in het Google Merchant Center. Ideaal!

merchant center

Sitelinks Google Analytics

Gebruik jij Google Analytics om jouw AdWords te analyseren? Dan heb ik goed nieuws voor je. Nu kun je in Google Analytics namelijk ook de sitelinks bekijken analyseren! Ga in Google Analytics naar Acquisitie > Adwords > Sitelinkextensie. Bekijk welke Sitelinks goed scoren en ga aan de slag met optimaliseren!

sitelinks in GA

Last but not least…

Naast het testen in AdWords en de website-informatie extensie is er dus ook meer informatie beschikbaar over de feeds in Google AdWords en kunnen we sitelinks in Google Analytics analyseren.

Tevens is Google bezig met Adwords next. Dit is een nieuwe naam voor de AdWords interface. Deze wordt aangepast in lay-out, maar ook in de inzichten die je uit AdWords kan halen. Eind dit jaar, begin volgend jaar wordt dit uitgerold… Wij zijn benieuwd. Jij ook? We houden je op de hoogte!
Ben jij al aan de slag geweest met deze nieuwe updates? Laat ons weten wat jouw ervaringen zijn!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus! Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rianne Swijtink
Rianne is SEA Consultant bij KG Bureau. Rianne is de markeerstift van KG Bureau. Ze zet de grote lijnen uit voor projecten en lost problemen op door de kern te onderzoeken.
6 reacties op "What’s new? Bekijk de AdWords en Analytics updates van april!"
  • Wouter Musters zegt:
    21 Apr, 2016 om 11:14

    Rianne,

    De sitelinks extensie is helaas nog niet zichtbaar in mijn analytics overzicht. Wordt deze extensie geleidelijk toegevoegd aan alle accounts? Of moet ik mijn account updaten of iets dergelijks om ook toegang te krijgen tot deze functie?

    Mvg,

    Wouter Musters
    INTUhome

    Reageren
    • Rianne Swijtink zegt:
      02 Mei, 2016 om 11:57

      Hi Wouter,

      Google rolt geleidelijk nieuwe functies uit. Het is echter wel belangrijk dat je de autotagging aan hebt staan.

      Groet, Rianne

  • Stefan zegt:
    21 Apr, 2016 om 13:02

    Helaas staat de Sitelinkextentie er bij ons nog nergens bij.

    Reageren
    • Rianne Swijtink zegt:
      02 Mei, 2016 om 11:54

      Hi Stefan,

      Dat is mogelijk. Google rolt altijd geleidelijk alle nieuwe functies uit.

      Groet,

      Rianne

  • Rudi zegt:
    27 Apr, 2016 om 17:49

    Hallo Rianne. Wij verkopen producten welke niet voorzien zijn van een GTIN (zoals EAN) In de Merchant Help Files wordt (nog) beschreven dat een combinatie van MPN en Merk (nog) voldoende is, of is dit oude informatie?
    Indien het oude informatie is, wat zijn voor ons de alternatieven?

    Reageren

Reageren