Naar
boven

Wordt SEO steeds minder belangrijk?

SEO leek de afgelopen jaren wel hét toverwoord voor online marketeers en webwinkeliers. Zonder goede SEO zou je niet slagen en zonder goede positie in Google ben je als online ondernemer kansloos. Maar is dat nog steeds wel zo?

Het is geen overbodige luxe om zo nu en dan eens goed stil te staan bij je korte- en langetermijnplanning als het aankomt op de online marketing van je website of webwinkel.

Maar vergeet hierbij niet dat de behoefte van de consument altijd aan verandering onderhevig is. Een van die uitwerkingen zou kunnen zijn dat Search Engine Optimization, kortweg SEO, een steeds minder belangrijke rol gaat spelen in de wereld van online marketing.

Affiliate marketing

Waarom zou jij duizenden euro’s willen betalen om de nummer één positie in Google te behalen, als je jouw aanbod ook op de huidige nummer één kunt plaatsen? Steeds meer websites ontdekken affiliatemarketing en affiliatenetwerken breken record op record. Kun je zelf geen groot blog vinden voor jouw persbericht of ben je zelf niet zo goed in het schrijven van leuke artikelen? Bied dan een deel van jouw omzet voor mensen die het voor jou willen doen. Niet direct goedkoper of makkelijker dan SEO of SEA, maar doordat je pas betalen moet nadat de omzet al is gemaakt, wel een stuk vrijblijvender.

Social media speelt steeds grotere rol

Zoekmachines als Google en Microsoft proberen de zoekresultaten steeds meer te personaliseren en maken hiervoor steeds meer gebruik van de social media toepassingen. Dus kun je je zoekmachineposities verbeteren door social media, maar wat steeds meer bedrijven ook ontdekken, is dat die kanalen zelfstandig ook steeds meer traffic kunnen genereren.

Een goed Twitteraccount of sterk Facebook-kanaal kan zelfstandig, zonder zoekmachines, momenteel al zorgen voor een mooie omzet. Dit percentage groeit nog steeds en omdat het hier echt om menselijk gedrag gaat en iets minder om machines, kun je dit vaak prima zelf en hoef je echt geen bureau in te schakelen om een leuk aantal bezoekers via dit soort kanalen te genereren.

Het zoeken overslaan

Grote online spelers als Bol.com, Amazon en eBay hebben de afgelopen jaren goede zaken gedaan in het binnenhalen én vasthouden van consumenten. Een paar jaar terug was vooral Google nog de eerste naam die mensen intypten als ze een nieuw boek, speelgoed of elektronica wilden bestellen. Tegenwoordig surfen veel mensen automatisch naar Bol.com om de concurrenten links te laten liggen. Ook als dat betekent dat ze niet altijd de beste deal hebben. Want Bol.com vertrouwen ze.

En dus wordt het voor concurrenten lastiger om de strijd aan te gaan. Want ook al is de prijs lager, verzending sneller of product beter ingepakt, mensen kiezen toch vaak voor Bol.com. Die buit dat sinds kort ook nog eens beter uit.

In navolging van Amazon.com is Bol.com ook begonnen met het aanbieden van producten van andere partijen. En dus biedt die monopolie-positie van Bol.com ook weer kansen als je jouw aanbod ook via die winkel slijten kunt. Natuurlijk moet je daarvoor een deel afstaan aan Bol.com, maar die biedt daarvoor zoveel potentiële nieuwe klanten dat je mogelijk liever daar je geld aan besteedt, dan aan een internetbureau die je SEO of SEA campagnes continu optimaliseert.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dirkjan Vis
Eigenaar van internetbureau Zietuwel.nl en internetuitgeverij Eurolutions.
18 reacties op "Wordt SEO steeds minder belangrijk?"
  • Jeroen zegt:
    19 Okt, 2011 om 14:43

    Je vergeet antwoord te geven op je eigen vraag. Het antwoord is ‘nee’. Je haalt een aantal andere online kanalen/mogelijkheden aan. Sommigen kunnen als substituut dienen, anderen zijn weer complementair, maar allen kunnen ze een plaats hebben binnen de online marketing strategie van een bedrijf.

    En SEO minder belangrijk? SEO is nog steeds aan het evolueren en nog steeds laten recente onderzoeken zien dat organisch verkeer voor zeer veel bezoeken kan zorgen.

    SEO is aan het veranderen, dat zeker. Minder belangrijk? Dat niet.
    En een Facebook of Twitter account dat momenteel al voor een mooie omzet zorgt? Daar zijn in Nederland volgens mij nog niet zoveel voorbeelden van, zeker niet in vergelijking met bedrijven die online succes behalen middels goede rankings in de organische resultaten.

    Reageren
  • Martine Bakx zegt:
    19 Okt, 2011 om 16:22

    Ook al blog en twitter ik me te pletter, het grootste deel van de omzet haal ik binnen via Google. Op twee staat rechtstreeks bezoek, inderdaad mensen die het zoeken hebben overgeslagen omdat ze Artoek al kennen.
    Affiliate zal niet voor elk product even interessant zijn -> ik verkoop liever rechtstreeks, dat is ook beter voor de naamsbekendheid.

    Reageren
  • Alain - Internet Marketing Bureau BMC zegt:
    19 Okt, 2011 om 18:07

    SEO wordt naar mijn mening niet minder belangrijk en zoeken zal de vanuit oorsprong nieuwsgierige mens niet snel overslaan. Feit is wel dat SEO een van de vele Internet Marketing activiteiten is en je als bureau ook moet concentreren op alle andere activiteiten om de diensten en producten van klanten te vermarkten via Internet.

    Reageren
  • Judith zegt:
    20 Okt, 2011 om 10:33

    Ook voor mijn gevoel wordt SEO niet minder belangrijk maar is het absoluut wel aan het veranderen. Je moet daarom niet alleen je focus leggen op SEO maar juist de verschillende kanalen ook goed inzetten en deze op de juiste combineren. Dat is absoluut een kunst die weinig bedrijven goed doen..

    Reageren
  • Michiel zegt:
    20 Okt, 2011 om 12:28

    Statistieken hier wijzen er nog steeds op dat organische resultaten belangrijker zijn en voorlopig nog wel blijven dan bijvoorbeeld affiliates en of social media..

    Zelfs met een uitgebreid affiliate netwerk en een forse trouwe community (10000+ volgers/likers) via social media blijven hier de inkomsten nog ver achter bij de inkomsten via Google.

    Er zijn zeker veranderingen op komst, ook in Google qua weergave van de resultaten, maar voorlopig blijft SEO een essentieel onderdeel van de marketing activiteiten online.

    Reageren
  • Rob zegt:
    20 Okt, 2011 om 12:37

    SEO zal zeker een rol blijven spelen maar de vorm zal veranderen. Het is natuurlijk een behoorlijke bedrijfstak geworden en de opgedane kennis binnen deze bedrijven zal er voor zorgen dat andere wegen gevonden gaan worden om de diensten aan te kunnen blijven bieden. Generieke zoekopdrachten blijven belangrijk (op dit moment ongeveer 50% via Adwords en 50% generiek voor onze webwinkel http://www.testjezelf.nu). 50% generiek bevat dan natuurlijk ook de vaste klanten. Affiliates veranderen ook, net als vergelijkings-sites. “Mooi” voorbeeld is de Shopcaddy via beslist.nl waarmee de klant wordt gewaarschuwd dat hetzelfde product ergens anders goedkoper is. Valt misschien nog wel eens een artikel over te schrijven Karel? Wij zullen waarschijnlijk gaan stoppen met beslist.nl en ons nog meer focussen op gebruiksgemak en vindbaarheid via generiek.

    Reageren
  • Dieter zegt:
    20 Okt, 2011 om 12:53

    SEO wordt minder belangrijk … als Google vindt dat het minder belangrijk moet worden. En Google duwt ons nu meer en meer richting SEA.
    Kijk eens naar een standaard zoekresultatenpagina: advertenties boven, advertenties rechts, Google places resultaten met een gote Google maps kaart, live resultaten uit social media… De organische zoekresultaten vind je ook, maar weggestopt, onderaan, waar bijna niemand nog kijkt en klikt.

    Dit inzicht heeft mij er alleszins toe aangezet mij meer te gaan verdiepen in SEA.

    Reageren
  • Hildo - NHL Leeuwarden zegt:
    20 Okt, 2011 om 13:11

    Als consumenten je naam nog niet kennen blijft SEO belangrijk. In de branches die gedomineerd worden door giganten zoals Bol.com kan dat anders liggen. En ja, consumenten zijn op zoek naar de beste deal, en daarbij rekenen veel consumenten ook hun tijd mee. Voor 1 of 2 Euro voordeel ga je internet niet afschuimen naar een nog betere deal. TOMA is hier het toverwoord, vergelijk maar met de GAMMA. Zeker niet de beste deals, WEL DE GROOTSTE !!

    Reageren
  • Ben de Boer zegt:
    20 Okt, 2011 om 13:35

    Ik deel de mening bijna. SEO nog steeds van groot belang. Tegen de tijd dat een website/webwinkel net zo groot zijn als de voorbeelden, kan je ervoor kiezen om SEO niet als uitgangspunt te nemen.

    Tot die tijd zou ik zeker blijven inzetten op SEO. Maar waar ik in mee ga is dat SEO niet de heilige graal is. De andere opties zijn ook belangrijk. Voor de online marketeer is het speelveld verbreed.

    En bedenk hoe je omgaat met de middelen, affiliate vergroot de afzet, maar werkt niet direct mee aan de branding van het eigen merk. Je blijft afhankelijk van de affiliates.

    Social Media kost een hoop tijd als je dit goed wilt doen, het verbeterd de positie van je merk (meestal ook in google), maar heeft niet altijd direct invloed op de omzet. WEL indirect.

    Reageren
  • Dirkjan - Webwinkel Weblog.nl zegt:
    20 Okt, 2011 om 13:52

    Mijn eerste blog op Karelgeenen.nl en zoveel mooie reacties. Super! Het onderwerp SEO leeft hier blijkbaar. ;-)

    @Jeroen Je hebt gelijk, alhoewel ik de vraag ook niet wil/kan beantwoorden want ik vraag me iets af wat nog moet komen (wordt!)

    @Artoek Duidelijk. Maar ik ben benieuwd of Megapool die nu al samenwerkt met Bol.com, er ook zo over denkt. Volgens mij is het voor hen makkelijker te verkopen via Bol.com dan zelf het hele SEO gebeuren opzetten. Het is dus flink afhankelijk van je segment, volume en status waarschijnlijk.

    @Michiel Mooi te horen hoe een speler als Bax-Shop erover denkt. Jou durf ik niet tegen te spreken. :-)

    @Ben en de anderen; ik moet toegeven dat ik zelf besef dat ik het chargeer maar gezien de reacties blijkt dat er blijkbaar wel wat gaande is. SEO overslaan kan voorlopig nog zeker niet, maar dat er naast de zoekmachines steeds meer andere mogelijkheden ontstaan zorgt er blijkbaar wel voor dat de markt verandert. Ik ben benieuwd hoe we er over een jaartje tegenaan kijken.

    Reageren
  • Michiel zegt:
    20 Okt, 2011 om 14:16

    @ Dirkjan

    Ter aanvulling:

    Volumes via Social Media en affiliates groeien nog steeds flink, dus ook hier zetten we flink op in. Het blijft echter een combinatie van factoren die bij ons doorslaggevend is.

    Voor de marketingafdeling van 2012 is het van groot belang dat op alle facetten van online marketing genoeg kennis in huis is. Door actiematig in te zetten op alle gebieden is je effect het grootst.

    Ondanks de veranderingen die Google doorvoert gaan wij er vanuit dat ook in 2012 SEO met alles dat daarbij hoort een essentieel onderdeel blijft van onze activiteiten.

    Reageren
  • Wim zegt:
    20 Okt, 2011 om 21:33

    Als iemand naar mij, mijn dienst of mijn oplossing op zoek gaat, gaat hij niet op Twitter of Facebook kijken, maar naar Google. Dus SEO blijft de nummer 1 conversie leverancier.

    Reageren
  • Dennis zegt:
    21 Okt, 2011 om 17:43

    Ik ben ook van mening dat SEO niet minder belangrijk wordt. Ik denk wel dat de SEO werkzaamheden uit steeds meer onderdelen gaan bestaan door social media en local search.

    Organische rankings zullen altijd veel bezoekers op blijven leveren, los van het feit dat het een bepaalde status voor een bedrijf kan zijn.

    Reageren
  • Wouter @ Simple SEO zegt:
    21 Okt, 2011 om 19:44

    Het verbeteren van aanwezigheid op sociale media kanalen valt toch ook onder seo aangezien dit ook de rankings van de eigen site beinvloed.

    Reageren
  • Lenny - Ballonvaart Airventure Ballooning zegt:
    22 Okt, 2011 om 14:06

    Dat is dan weer opnieuw naar de oude manier van een product of ‘brand’ bij het grote publiek kenbaar maken. Als ze bvb. bol.com intikken is dat dan inderdaad omdat men het kent maar volgens mij zal er nog steeds een verschil blijven tussen de bekende namen en zoekopdrachten. Dit omdat mensen dikwijls op zoek zijn naar zaken waar ze precies niet de kennis over hebben en dus op zoek moeten naar een leverancier.

    Reageren
  • Christian Slagter - Slagter Media zegt:
    01 Nov, 2011 om 17:00

    Volgens mij blijft SEO zeker nog voor een langere periode belangrijk. Affiliates bij bijvoorbeeld Bol.com en Amazon kunnen een prima aanvulling zijn maar dragen zoals anderen al zeggen niet bij aan de vindbaarheid. Het schrijven van unieke en waardevolle content, zoals bijvoorbeeld productinformatie, levert op de langere termijn naar mijn mening de gewenste resultaten op.

    Reageren
  • Backlinksweb zegt:
    14 Jan, 2012 om 00:26

    Wij hebben ook steeds meer affiliate blogs als klant die grote pakketten backlinks i.c.m. sociale backlinks afnemen. Doordat adwords steeds meer affiate sites banned vallen deze steeds vaker terug op seo.
    Wat erg opvalt is de impact van google + 1. Na 100 +1 op onze google plus pagina is deze gestegen naar nummer 2 en 3 in google op de woorden “google plus ones kopen” . Dit binnen 10 dagen en veel sneller dan b.v. forum of HQ backlinks. Dit bewijst volgens mij dat sociale backlinks veel hoger gewaardeerd worden dan de ‘gewone’

    Reageren
  • Showtec zegt:
    17 Jan, 2012 om 16:56

    Moeilijk om de focus inderdaad alleen op SEO, of alleen op AdWords of affiliate programs te leggen; ook hier geldt volgens ons weer : hou een gezonde mix aan, en meten=weten!

    Reageren

Reageren