Naar
boven

Zo profiteer je maximaal van je Google+ bedrijfspagina!

Google experimenteert graag. Maar dit kan soms ook flinke nadelen hebben. Bijvoorbeeld bij het Google+ verhaal. Of beter: Google Maps, Google Places, Google+ verhaal… In dit artikel leer ik je hoe je als bedrijf ervoor kunt zorgen dat je (lokale) Google+ bedrijfspagina optimaal werkt.

Achtergrond

Eerst was daar Google Maps, waar je een vermelding op kon aanmaken. Daarna was er Google Places, waarbij de vermeldingen wat gestroomlijnder konden worden bewerkt als eigenaar. Tenslotte was er Google+. Hierbij werden alle Google Places pagina’s omgezet naar een lokale Google+ pagina.

Maar ondertussen waren er ook heel wat ondernemers die op Google+ een bedrijfspagina hadden aangemaakt. Het resultaat was dat je als ondernemer met 2 Google+ bedrijfspagina’s zat opgescheept. Ik zeg zat, want vanaf deze maand (3 juni 2014) is het mogelijk om die pagina’s samen te voegen.

Stap 1: Controleer of je inderdaad 2 Google+ bedrijfspagina’s hebt

Dit doe je heel eenvoudig. Klik op de onderstaande link wanneer je bent ingelogd met het Google account waar je de huidige Google+ bedrijfspagina mee beheert:

Dashboard voor beheerde pagina’s

Staan er daar twee dezelfde pagina’s zoals in de afbeelding hieronder? Ga dan verder met stap 2. Indien dit niet het geval is hoef je niet perse verder te lezen, mag wel uiteraard.

Googleplus-samenvoegen

Let ook goed op het verificatieschildje (zie groene pijl bij de linkerpagina). Dit betekent dat het om een geverifieerd adres gaat. De merkenpagina aan de rechterkant heeft dat schildje niet.

Stap 2: Pagina’s samenvoegen

Ik raad je aan om dergelijke pagina’s samen te voegen. Op die manier krijg je namelijk een geverifieerde “merken” pagina. Dit betekent dus enerzijds dat die pagina ook in Google Maps zal komen. Anderzijds worden alle zaken gemerged, waaronder recensies enz. Op deze manier profiteer je dus maximaal van je Google+ bedrijfspagina.

Het mergen van de twee is erg eenvoudig.

Ga naar de lokale bedrijfspagina en klik rechtsboven op het tandwiel en kies instellingen. Scroll dan helemaal naar onderen en klik naast ‘Deze pagina is gekoppeld aan Google Maps’ op Aan een andere pagina koppelen. Hier kies je dan de merkenpagina.

(Voor exacte uitleg van Google zelf, klik hier)

Stap 3: Controleer!

Wanneer alles goed is gegaan heb je een pagina zoals hieronder:

geverifeerd lokaal bedrijf

Het was je misschien al opgevallen dat ik dit artikel ben begonnen met het voorbeeld van de Yargon-pagina’s en eindig met de Karelgeenen.nl pagina (die we dus een paar dagen geleden al gemerged hebben). Dit komt omdat we met verschillende accounts eigenaar zijn van de Yargon pagina’s. Voorwaarde is dat je wel eigenaar bent van beide pagina’s om deze te kunnen mergen.

En verder?

Verder kun je nu ook gaan profiteren van het onlangs gelanceerde Google Mijn Bedrijf:

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
19 reacties op "Zo profiteer je maximaal van je Google+ bedrijfspagina!"
  • Peter Wezenberg zegt:
    19 Jun, 2014 om 14:59

    Hadden wij ook last van! Lekker snel opgelost zo! Bedankt!

    Reageren
  • melanie zegt:
    19 Jun, 2014 om 18:39

    Hi Karel,

    Ik heb 14 ‘vestigingen’ en nu heel veel google+ pagina’s.
    Ik moet nu kiezen voor mijn bedrijf of mijn bedrijflocaties,
    Weet jij de voor- of nadelen?

    ik kreeg bij Google daarvoor onderstaande tekst:

    Google Mijn Bedrijfslocaties gebruiken?

    De tool ‘Locaties’ is voor het beheer van 10 of meer locaties. Als u minder locaties beheert, gebruikt u Google Mijn Bedrijf.

    Als u al locaties heeft toegevoegd in ‘Mijn bedrijf’, verwijdert u ze eerst. Anders kunt u geen locatie-extensies voor AdWords toepassen op locaties die u toevoegt met de tool ‘Locaties’.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      20 Jun, 2014 om 02:20

      Ik heb het nog niet gecontroleerd maar ik vermoed door het antwoord van Google dat je maximaal 10 locaties via mijn bedrijf kunt toevoegen, dat zou voor jou betekenen dat je niet eens een keuze hebt. De eventuele verschillen ben ik nog niet ingedoken.

  • Rowdy Groothedde zegt:
    20 Jun, 2014 om 01:48

    Hoi Karel, zojuist gechecked en aangepast. Thnx voor de controle!

    Reageren
  • Eeuwe zegt:
    20 Jun, 2014 om 17:51

    Dat werd tijd ook, heb zoveel gekloot met al die Google+ pagina’s en verschillende Google accounts.. Ik weet niet of het aan de wijziging ligt, maar het lukt me nou niet meer om de omslagfoto te wijzigen van de bedrijfspagina…

    Reageren
  • Victor V. zegt:
    20 Jun, 2014 om 20:56

    Ik vraag me af of het wel verstandig is om een bedrijfspagina aan te maken. Ik run als flirtcoach een populair blog plus een aantal kleine blogs/sites op liefdesvlak). Ik ben actief op Google+ en dat bevalt prima, ondanks dat er nog weinig mensen iets met hun Google+ account doen.

    Maar het wordt al gauw ‘duplicate content’ als ik ook nog een Google+ pagina voor mijn site/bedrijf aanmaak. Of zie ik dit verkeerd?

    Wat vinden anderen van dit dilemma?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      21 Jun, 2014 om 06:06

      Zolang je verschillende content op de verschillende kanalen post, wat je dus ook moet doen, is er niets aan de hand.

  • Victor Verlon zegt:
    21 Jun, 2014 om 10:11

    Bedankt voor je antwoord, al is het geen antwoord op de essentie van mijn vraag.

    Wat is nu werkelijk de meerwaarde van zo’n bedrijfspagina voor een blogger, als hij/zij al actief is op Google+?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      22 Jun, 2014 om 05:23

      Het is een bedrijfspagina waar je dus allerlei zakelijke gegevens op kwijt kunt als openingstijden en reviews van klanten.

      Wanneer je daar geen behoefte aan hebt als blogger heeft zo’n pagina inderdaad geen meerwaarde.

  • Joost zegt:
    22 Jun, 2014 om 13:45

    Google plus wordt steeds belangrijker. Maar ook voor de autoriteit die je maakt in Google.

    Reageren
  • Stefan zegt:
    22 Jun, 2014 om 21:21

    Google+ in combinatie met de Google Glass is de toekomst. Ik adviseer ieder bedrijf om gebruik te maken van Google+

    Reageren
  • Jan Roelofsen zegt:
    26 Jun, 2014 om 12:54

    Voor onze winkel heb ik nu ook 2 pagina’s. Daar ga ik mee aan het werk.
    Daarnaast heb ik nog 6 pagina’s welke niet winkel maar productgerelateerd zijn. Dus de merknaam.

    Verschil is dat wat ik op de winkelpagina’s post een licht tot redelijk commerciële insteek heeft. Op de produktpagina’s puur informatieve postings. Als hoe iets werkt; nieuwigheden; nieuwe artikelen; enz enz.

    De integratie van Youtube verloopt ook via die kant; hoewel het soms wel bijzonder is dat je vanuit zoveel invalshoeken een melding krijgt van een reactie.

    Reageren
  • Rowdy Groothedde zegt:
    27 Jun, 2014 om 14:29

    Hoi Karel,

    Weer fantastisch uitgelegd. Het was even zoeken in Google+, maar met behulp van jouw artikel is het me gelukt en ben ik dankbaar!:)

    Reageren
  • Geen zoekwoorden in het naamveld a.u.b. zegt:
    20 Okt, 2014 om 11:00

    Beste Karel,

    Heel erg bedankt. Ik zat al een paar dagen in Google plus te kijken naar verschillende pagina’s. Had geen idee wat het allemaal was. Heb nu de zaken geïntegreerd volgens jouw aanwijzing. Hierdoor ziet het er gelijk al een stuk geordender uit.

    Weer een beetje wijzer in het Google oerwoud.

    Reageren
  • Arthur zegt:
    20 Mrt, 2015 om 15:52

    Bij mij is het nog anders: ik heb al een Google+ account, maar desondanks krijg ik via https://plus.google.com/u/0/dashboard de optie Je pagina maken! Rechtsboven staat +mijnbedrijfsnaam, en ben dus daarmee ingelogd. Onbegrijpelijk voor mij.

    Reageren
  • Mathieu Raemaekers zegt:
    10 Aug, 2015 om 15:46

    Ik zoek al meer dan 5 (vijf) uren om er achter te komen hoe je een simpel filmpje upload naar een Google Plus bedrijfspagina.
    Simpel en eenvoudig, dat alles… Tóch?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      10 Aug, 2015 om 15:49

      Dat is erg lang :-). Gezien de recentie ontwikkelingen weet ik niet of het sop de kool waard is in dit geval.

  • Joachim zegt:
    16 Sep, 2015 om 07:18

    Heel interessant artikel waarvoor dank. Is het netjes om als bedrijf zelf mensen te benaderen en ze toe te voegen aan kringen?

    Reageren
  • Arthur zegt:
    20 Jun, 2016 om 20:31

    Hallo Karel,
    Als ik het check lijk ik er maar 1 te hebben, namelijk:
    https://business.google.com/b/104484908533485972671/dashboard/l/00006924519697524468?pageId=104484908533485972671. Die is echt gekoppeld aan de locatie.
    Maar ik heb er nog 1: https://plus.google.com/+wfgasthuis/posts
    Die laatste is niet gekoppeld aan een locatie, blijkt. Hoe kan ik die twee koppelen? Dat gaat niet zoals je schrijft…
    Groet, Arthur

    Reageren

Reageren