Naar
boven

3 Google Analytics rapporten voor beginners

Google Analytics verzamelt zoveel data dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet, helemaal als beginner. Je kunt de data filteren en geavanceerde segmenten toepassen, maar deze opties maken het niet makkelijker (voor beginners) om te beslissen welke data voor jou van belang is.

Vandaag zet ik 3 rapporten op een rij waar je als beginner direct mee aan de slag kunt!

Bezoeken

Om erachter te komen hoe de website het doet, is de eerste stap het aantal bezoeken bekijken. Het overzichtsrapport geeft je een snelle indruk hiervan. Deze statistieken zijn te vinden in het Doelgroepoverzicht, Doelgroep → Overzicht.

bezoeken rapport in menu

Nu kan ik je niet vertellen hoeveel bezoekers je website “normaal” gesproken moet hebben, hoeveel pagina’s er per bezoek bekeken moeten worden of wat de gemiddelde bezoekduur moet zijn. Dit is afhankelijk van het doel van de website, de branche waarin je actief bent en natuurlijk de doelgroep waarop je je richt.

Stel het doel van de website is het inschrijven op je nieuwsbrief, dan kan dat doel met 1 pagina per bezoek worden behaald. Heb je een webshop en verkoop je producten waarbij klanten hun portemonnee moeten trekken.. Dan zullen ze hier eerst informatie over willen inwinnen, meer over het product of de dienst willen lezen en vervolgens een bestelproces doorlopen. Met andere woorden: meer pagina’s moeten bezoeken!

bezoeken

Mijn tip is te letten op grote dalen en pieken in je data. Heb je bijvoorbeeld net een nieuw design en daalt het aantal bezoeken ineens? Of stijgt het bouncepercentage (bezoeken waarbij slechts 1 pagina wordt bekeken) vanaf dat moment sterk? Dan is dit een teken dat er iets niet goed is en opgelost moet worden!

Lees ook eens:Wanneer een hoog bouncepercentage niet verkeerd hoeft te zijn” van Karel.

Verkeersbronnen

Het tweede rapport is het Overzicht van verkeersbronnen, Verkeersbronnen → Overzicht. Waar het diagram je direct inzicht geeft in de verhoudingen van de verschillende bronnen die zorgen voor verkeer naar de website.

Verkeersbronnen in menu

verkeersbronnen diagram

Goede verhoudingen zijn belangrijk, een rijtje om in het achterhoofd te houden:

  • Zoekverkeer: 40 % à 50 %
  • Verwijzingsverkeer: 20 %
  • Direct verkeer: 20 à 30 %
  • Campagnes 10%

Dit is natuurlijk geen absolute verdeling, maar het geeft je wel een leidraad voor een goede verhouding. Stel dat 84% van je verkeer via zoekmachines komt (zoekverkeer) en Google komt bijvoorbeeld met een grote nieuwe update. Dan kan het zomaar zijn dat dat erg grote gevolgen heeft voor de bezoekersaantallen.

Daarom is het belangrijk om je kansen te spreiden!

Bestemmingspagina’s

Landingspagina’s en de daarbij behorende statistieken geven je inzicht in het feit of de informatie op de website aansluit bij de behoeften en verwachtingen van bezoekers.

Hiervoor bekijken we het rapport Bestemmingspagina’s in Google Analytics: Inhoud → Site-inhoud → Bestemmingspagina’s.

bestemmingspagina's in menu

Een kleine actie om meer uit het rapport te halen is het toevoegen van Medium als secundaire dimensie (klik op Secundaire dimensie en klik vervolgens op Medium). Hiermee voeg je de kolom Medium toe aan de tabel en geeft het bijvoorbeeld direct inzicht in eventuele campagnes die lopen (cpc, cost-per-click, is een AdWords campagne in onderstaande tabel).

bestemmingspagina's

Bekijk het bouncepercentage, aantal pagina’s per bezoek en de gemiddelde bezoekduur. Op een pagina waar informatie te vinden is over jouw nieuwe product of dienst wil je graag dat bezoekers blijven lezen (bezoekduur) en doorklikken naar een eventuele bestelpagina (Pagina’s/bezoek). Of meerdere artikelen lezen op je blog, wij zien bijvoorbeeld graag een hoog aantal pagina’s per bezoek ;-).

Tot slot

Jij kent zelf jouw bedrijf het beste. Door uit te blijven gaan van het eigen doel en goed te luisteren naar de mensen die jij wilt bereiken kom je een heel eind. Toch moet je altijd ergens beginnen en ik hoop je vandaag een startpunt te hebben gegeven ;-).

Is er een statistiek of rapport die ik niet heb besproken, maar jij wel geschikt vindt voor beginners? Laat een reactie achter!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
6 reacties op "3 Google Analytics rapporten voor beginners"
  • Albert zegt:
    20 Mrt, 2013 om 12:08

    Goed vertrekpunt voor starters inderdaad.

    Mocht je al aan wat meer info toezijn dan raad ik zeker deze pagina aan van de Analytics Goeroe Avinash Kaushik: http://www.kaushik.net/avinash/beginners-guide-web-data-analysis-ten-steps-tips-best-practices/

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      20 Mrt, 2013 om 13:08

      Mooi overzicht! Dankje Albert.

  • Tim zegt:
    20 Mrt, 2013 om 12:11

    Het is ook belangrijk dat beginners zich realiseren via welke zoekwoorden potential leads op hun site komen i.v.m. content optimalisatie.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      20 Mrt, 2013 om 13:13

      Goede aanvulling Tim!

      Dus als extra tip: het rapport Overzicht zoekopdrachten (Verkeersbronnen -> Bronnen -> Zoeken -> Overzicht)
      En dan even bij “Primaire dimensie” op zoekwoord klikken.

  • Frank Janssen zegt:
    21 Mrt, 2013 om 09:03

    helder artikel en goed leesbaar geschreven.

    leuke idee om het op deze manier te benaderen en uit te leggen.

    heb zelf gisteren ook een blog post geschreven over Google Analytics. hier is de link voor degene die interesse hebben.

    Indien ik de link mag plaatsen: http://goo.gl/7tqNj

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      21 Mrt, 2013 om 13:31

      Dankjewel voor je reactie Frank!

Reageren